Ontoegankelijke Externe hdd

Pagina: 1
Acties:

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-02 16:11
Een paar weken geleden was ik wat bestanden aan het verplaatsen van m'n externe harde schijf (een western digital mybook 250 gig). Toen ik deze filetransfer ongeveer halverwege afbrak, duurde dit zo lang om te beëindigen dat ik na een tijdje het proces van windows explorer in de taskmanager heb gestopt. toen ik daarna windows explorer weer opende en op het icoontje van de externe schijf klikte liep windows explorer vast. er komt een wacht-symbooltje tevoorschijn en na een tijdje geeft hij een "not responding" foutmelding. Ook wanneer ik er met de rechtermuisknop op klik gebeurt dit.

Natuurlijk staan er allemaal bestanden op die ik liever niet kwijt zou zijn, dus ik heb al een aantal reddingspogingen ondernomen.

Ik heb eerst gekeken of hij ook in de devicemanager erbij stond, en dat was het geval. Maar wanneer ik dan de device eigenschappen wil bekijken loopt de devicemanager vast. Hierna heb ik met een linux live-cd geprobeerd toegang te krijgen tot de schijf, maar dit liep op niets uit. (dit kan ook aan mijn linux kennis liggen). Hierna nog een poging gewaagd met recuva, maar dit programma loopt ook weer vast.

Ik begin nu wel wat hopeloos te worden, dus ik zou graag wat suggesties krijgen over de mogelijkheden die ik nog kan proberen. Misschien een of ander datarecovery programma, of een quick-format?

brand maar los! :)

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heb je de externe hdd wel uitgezet en daarna aangezet en weer geprobeerd?

Verwijderd

Kan je de schijf uit de behuizing halen en in je PC stoppen? Via ATA werkt het doorgaans wat soepeler dan via USB...

• Corrit
@ bobsquad: ongeveer 10 keer apart van elkaar geprobeerd, ja dus, zonder resultaat...
@grizzlybeer: goed plan, dat zal ik eens proberen. :)

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Corrit let dan wel op dat je garantie verloopt als je je Externe HDD behuizing los haalt mocht het zijn dat het zo'n een zijn met HDD en Case.

• Corrit
daar ben ik van op de hoogte, maar aangezien hij toch al een jaar of 3 oud is maakt dat niet zoveel uit. De data is een stuk belangrijker dan de schijf zelf..

• Corrit
Zojuist de schijf uit de behuizing gewurmd, en aan een pc gehangen. Toen heb ik even een quickformat gedaan, en nu doe ik een intensive scan met recuva. Dit duurt een paar uren, dus later meer. :)

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 23:10
Dat je de schijf in Linux niet kunt benaderen wil niet perse zeggen dat hij kapot is: vele distros hebben namelijk standaard geen NTFS support, dus geef de hoop niet direct op :)

Maar echt helpen kan ik je niet :p Ik zou enkel een reformat kunnen bedenken (want miss is je NTFS-tabel beschadigd) maar dan ben je wel alles erop kwijt.

Verwijderd

Nee, maar dat hele gedoe met Linux heeft natuurlijk helemaal geen zin, waarom moeilijk doen als het makelijk kan. Gewoon onder Windows GetDataBack voor NTFS gebruiken.
Corrit schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 17:21:
.... Toen heb ik even een quickformat gedaan, ...
Waarom als ik vragen mag?

• Corrit
omdat ook hier weer de hele boel vastliep als ik wilde scannen met recuva, of de schijf wilde openen met windows explorer. Verschil is dat op deze pc windows xp stond, en op de andere 2 pc's waarmee ik het eerder probeerde stond windows 7. in xp kon ik de schijf wel formatteren, en dat heb ik dus ook maar gedaan.

Uiteindelijk heb ik na twee scans met recuva 79,5 gig er weer af kunnen halen (van in totaal ongeveer 220 GB). Later nog even gekeken met HDtune en de SMART-gegevens bevestigden nog een keer dat de schijf aan het einde van zijn levensduur was. (benchmarken gaf zelfs al een error)

Anyway, de moraal van het verhaal.. backups, backups en nog eens backups maken. De grootste schade is een boel muziek van mijn broertje die weg is, dus het is even vervelend maar het valt te overzien.
Er is nu in elk geval weer een nieuwe externe hdd aangeschaft dus het moet vast wel weer goedkomen.. :)
Pagina: 1