Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 13:37
Voor een kermisattractie van mijn oom, is het de bedoeling om een paar lampen te laten branden/uitgaan, misschien in een effect als bijvoorbeeld looplicht.

De lampen worden led spotjes (220 volt). Nu wil ik graag met mijn geprogrammeerde IC dit aansturen.

Over het IC'tje loopt 5 volt, en met een stroompje vanaf het IC'tje wil een een 220volt schakeling aanzetten.

Het leek mij het beste dit met een TRIAC te doen, aangezien de 220 volt AC was, gaat de lamp vanzelf weer uit, zodra het stroompje van het IC'tje naar de gate weer uit gaat.

Alleen, hoe moet ik precies mijn triac aansluiten? De 5v van de IC gaat op de gate, met een weerstandje, maar waar gaat de ground heen van deze?

Datasheet (werd er zelf niet veel wijzer van): http://www2.produktinfo.c.../150000-1749..._Triac.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een looplicht maken, met in plaats van leds de solidstate relais nemen. In kermis zijn 3 stappen al genoeg om lopend effect te maken. Maar je kan ook gewoon astabiele vibrator nemen zodat lampen om en om branden.

Solid state relais heb je in verschillende uitvoeringen. Veel 220V gloeilampen betekent veel watt, tenzij je lichtere 25W erin schroeft. Maar let op, door verbod op verkoop van gloeilampen in de toekomst, kun je ook beter kijken naar 10mm superheldere leds. Ze zijn klein, maar ze vallen wel wat op en je schakeling hoeft ook niet zo zwaar uitgevoerd zijn. Sterker nog, als je paar ledstrings koopt met muziekfunctie erin, kun je zo aanpassen dat je een looplicht van maakt.

Het is wat goedkoper dan al die gloeilampen.

Solid state relais zijn ook triacs, maar het is zo gemaakt dat het al werkt met led aansturing door extra electronica erin. En ook veiliger als je ermee met 220v gaat werken.

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 24-07-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperM
Ah, er zit ook een soort optocoupler in?

De spots die ik gebruikte waren al led spotjes.
[quote]De lampen worden led spotjes (220 volt).[/qoute]

Echter is het wel noodzakelijk om het aan te sturen met een PIC. Het is namelijk een spel waarbij je een bal in een mond moet gooien, zodat er een signaal van de schakelaar naar de PIC gaat. Die gaat die naar de in dit geval solid state relais, die dan een bel laat gaan/een paar lampen laat branden.

Alleen dan zit ik nog met het volgende probleem: Ik heb gezocht op solid state relais, kom alleen altijd uit op een trigger spanning van 6-12 V, terwijl er maar 5V uit de PIC komt. Moet ik dan nog een apart voltage laten komen door een transistor met daarop 12 V, of is er een betere oplossing?

Edit:

Het gaat hierbij om ongeveer 35 lampen, laat zeggen over 10 PIC uitgangen, dus dat er per uitgang 3 of 4 lampen gestuurd kunnen worden, betekent dat dus ook dat ik 10 relais moet hebben? die dingen zijn prijzig.. zijn er geen andere oplossingen hiervoor?

[ Voor 15% gewijzigd door SuperM op 24-07-2009 23:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Mm, wil wel 's een solid state zien die pas vanaf 6V werkt, meeste doen het namelijk al op 2-2,5V

Iets om rekening te houden met solid state relais.
Je hebt 2 soorten schakelen, met zero-pass en zonder (ook wel nuldoorgang genoemd)
Met zero pass zijn perfect om dingen aan/uit te schakelen, maar dimmen kun je er niet mee.
Zonder zero pass kan je wel gebruiken om te dimmen, maar je zit met 2 punten:
- Je moet de sturing van je signaal synchroniseren met de netspanning (hier is zat over te vinden)
- Je moet een filter tegen piekstromen op de uitgang van je SSR (solid state relais) zetten

http://www.dickbest.nl/we....php?act=viewCat&catId=65
Typevermogenzero-pass
39MF22200Wja
PR26MF12135Wnee
S201S05675Wnee
S202S011800Wnee
S216S023600Wja

Je hebt meer winkels zoals voti, baco army goods, conrad, farnell, etc. Er zijn er iig altijd voor wat je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een keer een IGBT (soort solid state relais) gehad die pas op 15V schakelt. Op 5V is hij namelijk niet meteen "open", er is eerst een klein tijdsbestek waarin de weerstand hoger is, waardoor de IGBT nogal warm werd. (was wel in een 12V - 400V boost converter, dus hij schakelde op vrij hoge frequentie)

Je kunt een soort speciale relais driver gebruiken, ze zijn geloof ik neit zo heel duur. Je moet dan wel een xxV lijn naast je 5V lijn hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperM
Edit: al opgelost

[ Voor 96% gewijzigd door SuperM op 28-07-2009 20:09 . Reden: vraag wissen ]

Pagina: 1