[MacBook] scherm kapot na schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141680

Topicstarter
Vanmiddag heb ik mijn macbook scherm schoongemaakt met een natte doek met zeep waarna ik het scherm direct heb droog gemaakt met een theedoek. Ik startte hem 5 minuten later op en het scherm vertoonde strepen waardoor het beeld onleesbaar was geworden, uit reactie heb ik direct de power button ingehouden en de batterij eruit gehaald. Nu probeerde ik het weer en het scherm is nu grijs met in zowel de linker als de rechthoek een verlicht stuk in de vorm van een scherf. Van google wordt ik niets wijzer dus ik hoop dat iemand enig idee heeft wat te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
Klinkt alsof je wel erg hard op je scherm hebt gedrukt!

Als het scherm kapot gedrukt is rest niets anders dan een dure reparatie vrees ik..

Voor de volgende keer, er zijn speciale schoonmaak doekjes, zeep is mi niet geschikt voor TFT schermen.

[ Voor 27% gewijzigd door Saab op 24-07-2009 21:07 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:03
Anoniem: 141680 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 21:03:
Vanmiddag heb ik mijn macbook scherm schoongemaakt met een natte doek met zeep waarna ik het scherm direct heb droog gemaakt met een theedoek. Ik startte hem 5 minuten later op en het scherm vertoonde strepen waardoor het beeld onleesbaar was geworden, uit reactie heb ik direct de power button ingehouden en de batterij eruit gehaald. Nu probeerde ik het weer en het scherm is nu grijs met in zowel de linker als de rechthoek een verlicht stuk in de vorm van een scherf. Van google wordt ik niets wijzer dus ik hoop dat iemand enig idee heeft wat te doen ?
8)7 |:( 8)7

Post alleen als je wat nuttigs hebt toe te voegen. Hier heeft niemand wat aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 25-07-2009 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Laatst online: 30-04 10:54
Plus dat je een lcd scherm niet met zeep en een natte doek hoort schoon te maken...

EDIT

Saab was me net voor met zijn edit :P

[ Voor 23% gewijzigd door J0J0 op 24-07-2009 21:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141680

Topicstarter
Dat is mooi kut dan.
Hoeveel gaat zo'n reparatie kosten ?

Ik heb het scherm al vaker zo schoongemaakt, ik ben eerder bang voor het water dan de zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
lijkt me ook druk schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Laatst online: 05-06 09:52
Ik schat een 600-700 euro.

Indicatie: http://www.mbsdirect.com/...es/mac-screen-repair.html

[ Voor 65% gewijzigd door Saab op 24-07-2009 22:02 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor diegene die straks de zoek functie gaan gebruiken op dit topic: Ik gebruik alleen het meegeleverde zwarte doekje en daar blijft m'n scherm schoon mee. Natuurlijk niet met de vingers aan zitten. Nooit meer dan dat nodig gehad.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:43
Ja, lichte druk is meer dan voldoende heb ik altijd geleerd. Dat in combinatie met een product als Rogge/Ronol Duo-Clean met doekje (http://www.prad.de/en/mon...ol-screenclean-part3.html) en dan haal je de vuil, vlekken en aanslag van maanden van het scherm. Mijn nieuwe Dell 2408WFP kwam met flinke vlekken op het scherm (alsof iemand er een vloeistof over had gegooid). Paar keer met een (microvezel) doekje met Duo-Clean erover en het scherm was weer netjes schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:35
klinkt idd alsof je het scherm kapot hebt gedrukt. Je kan een offerte laten maken voor reparatie, maar denk dat je dan beter een nieuwe kan kopen, als dit idd €700 gaat kosten.

Kan je deze aansluiten op een extern scherm....
Mooi klote! Daarom maak ik nooit wat schoon in huis.. ;-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
€700 is wellicht wat veel, maar reparatie via een Apple reseller zal niet goedkoop zijn. Ik weet niet hoe oud je Macbook is en welk type (unibody of wit/zwart), maar voor de witte zijn in ieder geval genoeg tft panels te koop op ebay (zoekterm: macbook tft panel) en via marktplaats (macbook defect scherm) zag ik voor €150 een aanbieder die je scherm wel wil vervangen.

DIY lijkt me ook goed te doen zolang je 't goede gereedschap hebt en gewoon rustig en voorzichtig de boel uit elkaar haalt: http://www.ifixit.com/Guide/Browse/MacBook

Ik zou, zeker als je geen garantie meer hebt, gewoon een panel bestellen en 't zelf gaan doen of die marktplaats vent opbellen en kijken of dat betrouwbaar klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:08

rammes

koekebakker 1e klas

en voor de volgende keer.

http://www.apple.com/support/macbook/care/

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Apple Care gaat je in dit geval niet helpen, omdat dit onder 'user abuse' valt. Schade die je zelf (of anderen) veroorzaakt valt nooit onder garantie, daar hebben we verzekeringen voor.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:08

rammes

koekebakker 1e klas

Daedalus schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:00:
Apple Care gaat je in dit geval niet helpen, omdat dit onder 'user abuse' valt. Schade die je zelf (of anderen) veroorzaakt valt nooit onder garantie, daar hebben we verzekeringen voor.
mijn link heeft ook niets met apple care te maken maar hoe je met een apple product moet omgaan :)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sorry hoor, maar hoe lomp kun je zijn om met een doek en een sopje even je LCD scherm te gaan staan 'lappen'. Iedereen weet dat je op een LCD scherm zo min mogelijk moet drukken en al helemaal niet met water aan de gang moet gaan. Als je wil schoonmaken kun je het best een zachte doek met wat pure alcohol gebruiken en heel zachtjes schoonvegen. Dus niet zo hard drukken dat je door het display heen drukt...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:35
Exirion schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:51:
Sorry hoor, maar hoe lomp kun je zijn om met een doek en een sopje even je LCD scherm te gaan staan 'lappen'. Iedereen weet dat je op een LCD scherm zo min mogelijk moet drukken en al helemaal niet met water aan de gang moet gaan. Als je wil schoonmaken kun je het best een zachte doek met wat pure alcohol gebruiken en heel zachtjes schoonvegen. Dus niet zo hard drukken dat je door het display heen drukt...
Huh? In de link die rammes gaf staat anders letterlijk:
Dampen a clean, soft, lint-free cloth or paper with water only and wipe the screen.
Toegegeven, je moet inderdaad niet te hard drukken op je scherm, maar schoonmaken met alcohol druist rechtsstreeks in tegen de voorschriften van Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

rammes schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:46:
[...]

mijn link heeft ook niets met apple care te maken maar hoe je met een apple product moet omgaan :)
Ah oke, dat had ik niet gezien :) Ik zag 'care' staan, dus ik werd gelijk getriggerd. Er zijn nl. wel 'ns mensen dad denken dat je dit soort dingen met Apple Care kunt oplossen. Zou een beetje jammer zijn als dan net ~400 euro aan zo'n pakket uitgeeft om er dan achter te komen dat dit soort schade daar niet onder valt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

slow whoop schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:57:
Toegegeven, je moet inderdaad niet te hard drukken op je scherm, maar schoonmaken met alcohol druist rechtsstreeks in tegen de voorschriften van Apple zelf.
Fabrikanten zijn overdreven voorzichtig met dit soort dingen uit angst voor claims. Het is te moeilijk om een uitputtelijke beschrijving te geven van alles wat wel en niet toegestaan is, dus kiezen ze het veiligste: alleen water. Ik maak m'n hele leven al dingen schoon met spiritus en pure alcohol (ook de koppen van m'n cassettedeck >20 jaar geleden), en dat heeft nog nooit ergens schade veroorzaakt. Alcohol reageert wat dat betreft ook niet zo snel met iets.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Pure alcohol werkt wel, maar is over het algemeen niet eens nodig als je gewoon een goed doekje hebt. Met spiritus krijg je een blauwe waas op je scherm, ook niet echt wenselijk lijkt me.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:35
Exirion schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:51:
Iedereen weet dat je op een LCD scherm zo min mogelijk moet drukken en al helemaal niet met water aan de gang moet gaan.
Fabrikanten zijn overdreven voorzichtig met dit soort dingen uit angst voor claims. Het is te moeilijk om een uitputtelijke beschrijving te geven van alles wat wel en niet toegestaan is, dus kiezen ze het veiligste: alleen water.
Dus... het veiligste is alleen water, en toch weet iedereen dat je op een LCD scherm al helemaal niet met water aan de gang moet gaan? :?

Whatever. Zelf geef ik de voorkeur aan een droge doek, en als dat echt niet helpt, een vochtige doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-03 11:38
Met zeep op uw tft scherm zitten is als suiker bij u benzine kappen.
Ik maak een tft sherm altijd proper met een abnormaal hard uitgewrongen vod en daarna met een stukje zakdoek of keukenrol.

[ Voor 47% gewijzigd door n0valyfe op 29-07-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:35
Via mijn stage handelen we dat soort zaken altijd af via Technivsion. http://www.technivision.nl/index.htm. Kost enkele honderden euro's. Laatst hadden we geloof ik 160.- betaald voor een nieuw laptopschermpje.

Ik zou zeggen, neem eens contact met hun op.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Ik maak mijn scherm meestal schoon met een droog microvezeldoekje, en eventueel, als er echt vette vingers opzitten, maak ik het doekje eerst heel licht vochtig door er een paar druppels water op te sprenkelen. Natuurlijk nooit hard drukken op een LCD scherm...
Pagina: 1