[Asus F3] 2,5 jaar oud: opstart- en hibernateproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb mijn Asus F3TC nu 2,5 jaar en naar mijn idee is het nog een springlevende blije laptop, maar mijn vriend denkt daar anders over. Inmiddels begin ik ook mijn twijfels te krijgen, maar omdat ik niet weet waar ik de problemen moet zoeken, post ik hier.

- mijn laptop had een aantal standaardproblemen, zoals een slecht functionerende DVD-brander en een zingende fan. De brander is vervangen en de fan is wonderwel redelijk opgehouden met zingen.

- in de 2,5 jaar dat ik hem heb is dat ding eigenlijk vanaf dag 1 wel zo'n 3x per week in een solide rugzak ergens heen vervoerd. Altijd netjes mee omgegaan, nooit laten vallen. Ook zonder tas trouwens. Eén keer per ongeluk vervoerd terwijl hij in standby-modus was: ik merkte het na vijf minuutjes, maar Windows was al bevroren. Gelijk geherstart, nooit meer gedaan. Altijd netjes uitgezet voordat hij ook maar een centimeter verplaatst.

- Ik draai Windows XP en eigenlijk hibernate ik altijd, totdat ik het gevoel krijg: hé, hij is softwarematig wat traag, time for reboot. Dat moet zo 1x in de week. Het is een snel beestje, ik heb regelmatig de hele Adobe suite plus mail en browsers openstaan. Hij trekt het allemaal.

Alleen, hibernaten geeft de laatste maanden wat problemen. Mijn flapje is succesvol meegegaan naar Finland en weer terug en heeft daar in het hoge noorden geen dag kuren gehad. Niks. Kom ik terug (ding is in totaal wel 2x door een beveiligingsscanner gegaan?) en gelijk in de eerste week thuis: bluescreens na terugkomen uit hibernate. Dat was naar. Want hibernaten doe je toch om je programma's snel weer te kunnen gebruiken. Ik kwam tot de conclusie dat het eraan lag of ik de laptop op netstroom had of niet:
netstroom -> stroombeleid op 'Altijd aan' : alles goed
accu -> stroombeleid op 'Minimaal Energieverbruik' : alles goed
accu -> stroombeleid op 'Altijd Aan' : bluescreen met random melding, daarna gezonde reboot
Dit leek sluitend, tot afgelopen week: na een hibernate-ontwaakje op netstroom kwam hij toch opeens met een onverwachte bluescreen aanzetten. Daarna werkte hij weer normaal.

De laatste dagen heeft hij af en toe 'n kuur dat hij bij het aanzetten wel alle fans laat zoemen en dat de harde schijf geluid maakt, maar hij start niet door. Soms blijft hij op het bootlogo hangen, soms op een zwart scherm daarvoor al. Vanavond maakte hij het helemaal bont. Na vandaag gewoon heel netjes en koel aan te hebben gestaan op netstroom had ik hem gehibernate en met netstroom aan gewoon een uurtje of 3 op tafel laten staan. Niets mee gebeurd. Ik druk op de aanknop, de fans gaan aan... en de laptop maakt een oorverdovend piepend geluid!

Nu weet ik wat piepsignaaltjes van de grafische kaart zijn, maar dit! Drie piepjes per seconde, afgewisseld door een willekeurige piep tussendoor! Hier viel geen chocola van te maken. Verder kreeg ik geen beeld en stonden wel de fans aan. Ik heb de aanknop vier seconden ingedrukt, ding ging uit - en het geluid gelukkig ook. Daarna weer eens gestart: fans gingen aan, hardeschijflampje niet. Vier seconden -> uit. Toen weer ingedrukt (niet verplaatst of wat dan ook) en hop, hij startte weer keurig op.

Ik heb geen idee meer waar ik nu de fout in moet zoeken. Kortsluiting ergens in de laptop? Maar waarom dan soms wel, soms niet? Hitte, koude, of zojuist verplaatst hebben of niet maken geen verschil. Voor het vervangen van de DVD-brander heb ik de harddisk zelf eruit gehaald en weer teruggeplaatst (daarná is hij 4 maanden mee naar Finland geweest, zonder problemen). Slecht contact zou een antwoord op veel vragen kunnen zijn, maar waarom dan nu pas en niet al lange tijd? Ik kan er wederom geen chocola van maken.

En: is het normaal dat een Asus F3 er na 2,5 jaar gewoon mee ophoudt?
En: is mijn hibernate-gedrag ongezond?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Mijn eigen F3Sc heeft lange tijd onder Vista ook problemen met hibernate/slaapstand gehad en er zijn wel meer weet ik.. Zelf denk ik dat dat een softwarefout is ergens, maar het is wel vreemd dat jij er nu ineens last van hebt... Ik heb er nu sinds deze week Windows 7 (build 7600 aka RTM) op staan en bij mij doet alles het nu weer goed.

Maar verder kan het van alles zijn. Ik weet niet of je nog wat spare-parts hebt. Wellicht dat de harde schijf het toch heeft begeven of dat bijna doet (tip, maak backups: NU!). Het kan ook zijn dat de adapter niet meer helemaal lekker is, dus als je ergens nog 1 hebt of kan lenen dan is dat wel aan te bevelen.

Haal verder ook even de notebook open. Misschien dat er toch iets niet helemaal lekker zit. Haal gewoon de accu er even uit, het geheugen, de WLAN module en de harde schijf. Dat is allemaal eenvoudig te doen.

Ik zou in ieder geval dus even alles checken, maar met name ook de harde schijf. Mogelijk eens een format doen (wanneer heb je hem voor het laatst leeg gemaakt?). Start hem ook eens zo kaal mogelijk (1 latje ram, geen harde schijf en misschien daarna dan met een Ubuntu Live CD). Je krijgt de piepjes zeker direct na het aanzetten? Dus dan zou dat weer niet aan Windows liggen.

Dit klinkt in ieder geval niet normaal. Zo'n notebook moet gewoon langer werken. Sowieso is de F3-lijn nu zo'n 2,5 jaar oud, dus je zou in dat geval de eerste zijn... Mijne staat op 20 maanden and counting... ;) . Maar je gaat er sowieso wel vrij netter mee om dan mijn F3. Daarmee loop ik wel eens rond terwijl die aanstaat, vandeweek zelfs nog de trap op en daarvoor nog vrij vlot door de regen buiten, terwijl die aan stond :+ . Dus wat dat betreft moet de harde schijf ook best wel wat kunnen hebben Hetzelfde gold voor mijn Asus A6T btw. Die overleefde ook nog 4 maanden na een glas ranja :+

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dankjewel voor je lange antwoord! Ik hoopte al op een serieuze reactie, aangezien het er maar ééntje was ;)

Ik heb dus Windows XP draaien, SP2 of 3 nu. Ik heb al het idee gehad dat de hiberfil.sys misschien corrupt was geraakt, dus ik heb hibernate uitgezet -> uit scherm gegaan -> hibernate weer aangezet. Daarmee heeft hij denk ik een nieuwe hiberfil.sys aangemaakt, en, aangezien mijn harde schijf niet echt vol zit, denk ik wel op een goede plek. Maargoed, de fouten blijven.

Wat bedoel je met spare parts? Onderdelen die ik er voor in de plaats zou kunnen gebruiken? Nope. Ik heb 1 reepje van 1 Gig geheugen erin zitten, daar ben ik nooit aangekomen. Backups maken is inderdaad geen gek idee... ik zal eerdaags even de externe harddisk erbij halen, of alvast mijn mailbestand op een stick zetten. De harde schijf zelf heb ik nooit getest, maar wel een aantal keer gedefragmenteerd, en dan geeft hij nooit fouten aan. Of de adapter brak is kan ik niet controleren. Mijn vriend heeft een Fujitsu-Siemens met net iets andere doorgifte van stroom... die gebruik ik zelden, en ik weet ook niet of die bruikbaar zou zijn voor bugtesting. Het lampje op het transformatorblok van de accu is altijd netjes aan.

De accu is er éénmaal uitgeweest, toen ik hem opstuurde naar Asus. Misschien die eens losklikken en stof wegblazen, who knows ;) ... eigenlijk nog best een goed idee.
Ik vind het erg eng om de klep zomaar weer los te halen, maar misschien voor stofcontrole wel eens goed. Ik heb hem één keer losgehad om te checken of ik een bluetooth-module had zitten (nee dus :| ) en toen snel weer dichtgedaan. Ik weet dat ze er bij Asus heel wat slordiger mee omspringen, en dat hardware in een desktopkast aan veel meer stof en luchtcirculatie wordt blootgesteld, maar toch... het gaat er bij mij niet in om in de organen van mijn flapje te gaan vegen dan wel poeren. ;)

Een format heb ik voor het laatst gedaan 1 jaar geleden, als ik me goed herinner. Ik zit niet echt te wachten op een herinstall, maar als dat het hibernateprobleem oplost... je weet maar nooit.

De piepjes heb ik nu 1x gehad, en echt direct na het aanzetten. Zelfs het bootlogo was nog niet voorbijgekomen. Hij begon onbedaarlijk te piepen, dus als het al een code was van het moederbord, dan waren het er minstens tien door elkaar. Het klonk niet als morsecode zeg maar, eerder als een loopje van willekeurige piepjes. Het ligt inderdaad niet aan Windows nee, net zo min als dat ik geloof dat het hibernateprobleem in Windows ligt. Ik krijg iedere keer een andere melding in de bluescreen, en in Windows' logbestand staat helemaal niks over een fout. Hij wordt op zo'n moment echt keihard hardwarematig afgekapt, bij het opnieuw in Windows komen krijg ik ook geen fout dat 'het systeem hersteld is van een grove fout' ofzo.

Ik hoop ook dat mijn F3tje flink oud wordt... daarom heb ik ook een Asus gekocht. Het verbaast me zeer als de inmiddels ca. 5 jaar oude Fujitsu-Siemens van mijn vriend dit beestje gaat overleven... :X

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• GENETX
Met spare parts bedoelde ik reserveonderdelen, of iig vervangende exemplaren. Vaak werken andere voedingen ook wel mits ze de juiste aansluiting, voltage en genoeg stroom kunnen leveren.

Maar het hele rare piepen is dus slechts 1 keer voorgekomen? In dat geval zou ik me daar iig niet druk om maken. Het is vreemd, maar als het bij 1 keer blijft en ook niet te reproduceren is zou ik daar voorlopig niet zo'n zorgen om maken.

Over het losmaken: Het is 1 grote kap. Het lijkt misschien eng, maar je hebt wel een mooie overzicht op het moederbord en zoveel kan er niet mis gaan. Gewoon de accu er uit voor je hem los gaat schroeven en even jezelf ontladen aan bv de centrale verwarming. Ik heb hem vaak genoeg open gehad om even mn ram te wisselen oid. Druk het er even opnieuw in.

Wat betreft je BSOD, schakel even het rebooten uit. Dan kun je even de code opschrijven. Die kan zeer nuttig zijn. Met name in HET_HOOFDLETTER_MET_UNDERSCORES en de "nietszeggende" 0x00000001-achtige code zijn handig :)

Dat doe je zo: Winflag key + Pause key to open System Properties > Advanced > Under Startup and Recovery click on Settings > Uncheck Automatically Restart > OK

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 25-07-2009 19:51 ]

Verwijderd

Zeer zeker een goede tip, aangezien je vaak wel in de knowledge base ofzo kan opzoeken wat die code heeft veroorzaakt. Daarnaast zou ik je geheugen (van je flappie natuurlijk :P ) aan een test onderwerp. Ook zou ik alle sectoren van je HDD laten scannen.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik denk aan oververhitting van een van de chips (proc of GPU), maar dan zou het bij een koude boot niet mogen gebeuren! Ik heb hiervoor verder ook geen onderbouwing :)

Edit: sorry voor het korte antwoord!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 20:24 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
GENETX schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 19:48:
Met spare parts bedoelde ik reserveonderdelen, of iig vervangende exemplaren. Vaak werken andere voedingen ook wel mits ze de juiste aansluiting, voltage en genoeg stroom kunnen leveren.
Okay, dan zou ik een week of 3 met de voeding van mijn vriend moeten werken. En als er dan geen fouten voorkomen, zou het aan de voeding liggen. En krijg ik wel een fout, dan weet ik dat de gebruikte voeding niks uitmaakt. Hmm :P
Maar het hele rare piepen is dus slechts 1 keer voorgekomen? In dat geval zou ik me daar iig niet druk om maken. Het is vreemd, maar als het bij 1 keer blijft en ook niet te reproduceren is zou ik daar voorlopig niet zo'n zorgen om maken.
Jup, nee, maar één keer. Hij was daarvoor niet eens geschud, verplaatst ofzo. Maar aangezien ik nu vaker bootproblemen heb, zie ik het niet als een op zich staand geval, maar als een opstapeling van problemen.
Over het losmaken: Het is 1 grote kap. Het lijkt misschien eng, maar je hebt wel een mooie overzicht op het moederbord en zoveel kan er niet mis gaan. Gewoon de accu er uit voor je hem los gaat schroeven en even jezelf ontladen aan bv de centrale verwarming. Ik heb hem vaak genoeg open gehad om even mn ram te wisselen oid. Druk het er even opnieuw in.
Ik vind het eng, maar ik ga het proberen morgen :)
Wat betreft je BSOD, schakel even het rebooten uit. Dan kun je even de code opschrijven. Die kan zeer nuttig zijn. Met name in HET_HOOFDLETTER_MET_UNDERSCORES en de "nietszeggende" 0x00000001-achtige code zijn handig :)
Dat doe je zo: Winflag key + Pause key to open System Properties > Advanced > Under Startup and Recovery click on Settings > Uncheck Automatically Restart > OK
Ja, in andere gevallen zou ik je direct gelijk geven. Ik zie ook graag welke foutcodes bluescreens opleveren en normaliter ga ik daar dan direct op Googlen. De eerste bluescreen in deze serie weet ik dan ook nog: dat was een IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL. Prompt was de volgende bluescreen anders, en de daarop volgende (telkens met een weekje verschil ofzo) weer anders. Ik kan ze wel allemaal gaan opschrijven, misschien dat als ik de hele reeks geef, daaruit komt dat ze alleen van toepassing zijn op energiemanagement, of memory, of hardeschijfactiviteit. Kan iets zijn. Maar tot nu toe zijn ze de foutcodes echt random, daarom ben ik ze niet blijven opschrijven.

Het enige dat herhaaldelijk zo was, was dat ik uit hibernate kwam, inlogde... en een nieuwe sessie van Firefox startte. Eigenlijk was dat altijd zo. Voordat ik inlogde kon de laptop al 10 minuten hebben gestaan: geen bluescreen. Na het inloggen, als ik niet specifiek Firefox opstartte, gebeurde er vaker niets dan wel iets. Áls ik Firefox opstartte, gaf hij dikwijls een bluescreen. Nu denk ik: Firefox is software, en software kan mogelijk teveel geheugen kapen, maar het kan niet een hardwarematige fout geven! Tot in die 'laag van Windows' komt het gewoon niet. Een normaal stukje software kan volgens mij geen hardwarefout veroorzaken, of je moet te maken hebben met een tooltje dat je voltages, geheugen, kloksnelheid etc. softwarematig aanpast. Maar Firefox? Neuh.
Het enige dat ik me daarom kon bedenken is dat na een hibernate, de laptop volop energie trok om bijv. die browser te starten. Hing de laptop niet aan netstroom, dan trok dit teveel van de accu :? en kwam er een BSOD. Ik vond het vergezocht, maar mogelijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:24:
Zeer zeker een goede tip, aangezien je vaak wel in de knowledge base ofzo kan opzoeken wat die code heeft veroorzaakt. Daarnaast zou ik je geheugen (van je flappie natuurlijk :P ) aan een test onderwerp. Ook zou ik alle sectoren van je HDD laten scannen.
Mijn geheugen mag ook wel :P Ja, memory en harddisk kan ik ook wel eens scannen. Maar het gekke is: als het eenmaal draait - zoals nu, vanavond piekfijn ge-de-hibernate en nu al 3 uur vlekkeloos up - dan heb ik ook geen problemen, geen errors ofzo, bij het wegschrijven van bestanden.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik denk aan oververhitting van een van de chips (proc of GPU), maar dan zou het bij een koude boot niet mogen gebeuren! Ik heb hiervoor verder ook geen onderbouwing :)
Nee, daar had ik enkele weken geleden al topics over gevonden, laptops die bij een werkelijk koude boot gewoon maar half doorstartten. Maar die vond ik grappig, want mijn laptop heeft 4 maanden zonder kuren in het ijskoude noord-Finland prima gewerkt. Het was niet meer dan 20 graden op mijn kamer en het ding werkte als een zonnetje. Ding zat bijna elke dag in een padded rugzak, 2 km door de vrieskou (-25) naar school en terug: hij gaf geen kik. Nu thuis is het wederom netjes 20-22 graden in huis, ding kan zijn lucht voor de koeling prima aanzuigen, maar allemaal problemen. Aardstralen? 8)7
Edit: sorry voor het korte antwoord!
Never mind, als een topic eenmaal wat op gang is vind ik dat geen probleem. Maar een topic dat op 0 blijft hangen en dan een reactie krijgt 'ik snap het ook niet maar doe eens een virusscan' daar ga ik van huilen, zeg maar. ;)

Morgen gaat-ie even open en gaat de accu er even vanaf en weer erop. Wie weet, kom ik wel een heuse struise Finse moerasmug tegen, die tussen mijn onderdeeltjes haar winterslaap hield totdat ik hem op Oulu Airport door de röntgenscanner jaste en het muggenbeest dacht 'nestdrang!' waarna ik nu met een joekel van een blije muskietenfamilie tussen mijn tere hardwarecomponentjes zit. O+

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 25-07-2009 23:36 ]

• GENETX
Dark Blue schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 23:30:
Het enige dat herhaaldelijk zo was, was dat ik uit hibernate kwam, inlogde... en een nieuwe sessie van Firefox startte. Eigenlijk was dat altijd zo. Voordat ik inlogde kon de laptop al 10 minuten hebben gestaan: geen bluescreen. Na het inloggen, als ik niet specifiek Firefox opstartte, gebeurde er vaker niets dan wel iets. Áls ik Firefox opstartte, gaf hij dikwijls een bluescreen. Nu denk ik: Firefox is software, en software kan mogelijk teveel geheugen kapen, maar het kan niet een hardwarematige fout geven! Tot in die 'laag van Windows' komt het gewoon niet. Een normaal stukje software kan volgens mij geen hardwarefout veroorzaken, of je moet te maken hebben met een tooltje dat je voltages, geheugen, kloksnelheid etc. softwarematig aanpast. Maar Firefox? Neuh.
Het enige dat ik me daarom kon bedenken is dat na een hibernate, de laptop volop energie trok om bijv. die browser te starten. Hing de laptop niet aan netstroom, dan trok dit teveel van de accu :? en kwam er een BSOD. Ik vond het vergezocht, maar mogelijk.
En toch wel! ;)

Mogelijk dat het software en hardware is. Maar ik heb juist hier op mn desktop hetzelfde soms. Een BSOD en later kreeg ik er nog één. Aangezien ik geen zin en tijd in een memtest had ben ik eens gaan kijken. uTorrent had wat veel aanstaan. Het spul dat voltooid was eens weggemikt en jawel, geen crashes meer. Tot een paar weken later toen utorrent weer vol stroomde.

Dat de notebook het vermogen niet kan leveren lijkt me sterk. In dat geval valt hij gewoon uit, reboot hij, of freezed hij gewoon. In dat geval is hij niet in staat om nog netjes een BSOD voor je te maken. Ik heb mn CPU wel eens undergevolt en dan krijgt de CPu ook te weinig prik. Als ik te ver ging dan bevroor het scherm gewoon.

Het kan ook zijn dat het dan gewoon kapot geheugen is. Ik heb zelf later wat bijgeprikt. Toen pas kreeg ik ook de fouten. Maar op zich komt het geheugen niet tot dat reepje toe. Sowieso dus eens memtest draaien. Een keer je laptop, hoe kut het ook is, zou wellicht toch niet verkeerd zijn. Die problemen, net als het hibernaten lijken wel uit een software, als dan niet software+hardware hoek te komen.

Overigens, haal eens de accu er uit en probeer dan nog eens dit soort dingen. Het kan ook zijn dat de hardware in de accu brak is en fouten kan veroorzaken.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 26-07-2009 00:15 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 26 juli 2009 @ 00:13:
En toch wel! ;)

Mogelijk dat het software en hardware is. Maar ik heb juist hier op mn desktop hetzelfde soms. Een BSOD en later kreeg ik er nog één. Aangezien ik geen zin en tijd in een memtest had ben ik eens gaan kijken. uTorrent had wat veel aanstaan. Het spul dat voltooid was eens weggemikt en jawel, geen crashes meer. Tot een paar weken later toen utorrent weer vol stroomde.
Opmerkelijk! Ik had dat echt nooit verwacht. Ik heb in Firefox vaak een aantal tabs openstaan met verschillende pagina's in een CMS, plus wat sites voor resources, code enzo. Ik werk een hele dag binnen zo'n CMS, zet 's nachts de laptop naar hibernate, en de volgende ochtend is het eerste wat ik doe even mijn startpagina met gadgets checken. Om dat overzichtelijk te houden open ik daarvoor altijd een compleet nieuw scherm. De bewuste browser met de CMSschermen staat daardoor echt wel dagen en dagen open. Misschien gathert die wel heel veel resources in die tijd, gewoon omdat ik hem nooit afsluit maar daarnaast wel een hoop nieuwe instances start en stop, start en stop, enz..

Misschien moet ik eens een tijdje dat niet gaan doen / Opera / IE 8 gaan gebruiken. Misschien dat ik ergens in Windows nog kan zeggen dat Firefox op een lagere prioriteit moet werken...

Ik zit nu een minuut of twintig zonder accu te werken en hij heeft nu bij het opstarten niks raars gedaan. Wel merk ik dat ik nog steeds van tijd tot tijd korte schermfreezes heb - het hele beeld hangt dan, geluid ook, en de muis en toetsenbordinvoer blijven gewoon steken. Ik zag dit eigenlijk als een hardwarematige fout, een overbelasting van input... maar het rare is dat vóór het einde van de freeze eerst de grafische kaart-fan opspint. Alsof de grafische kaart zijn doorvoer niet snel genoeg kan verwerken, te warm (?) wordt, en in vertraagde reactie maar de fan eens aanslingert. Ik denk dat dit probleem losstaat van de hibernate-problemen, tenzij alles neerkomt op een slecht functionerende grafische kaart. Drivers checken en updaten zou dan mijn eerste stap zijn.

Al met al blijf ik hier van de ene verbazing in de andere rollen... nu eerst maar weer even de batterij erop klikken. De laptop lijkt zich niet anders te gedragen, met of zonder dat ding (hij geeft het wel aan in Windows btw, accu niet gevonden).
Dat de notebook het vermogen niet kan leveren lijkt me sterk. In dat geval valt hij gewoon uit, reboot hij, of freezed hij gewoon. In dat geval is hij niet in staat om nog netjes een BSOD voor je te maken. Ik heb mn CPU wel eens undergevolt en dan krijgt de CPu ook te weinig prik. Als ik te ver ging dan bevroor het scherm gewoon.
Okay, daar zat ik dus mis. Ik dacht van wel.
Het kan ook zijn dat het dan gewoon kapot geheugen is. Ik heb zelf later wat bijgeprikt. Toen pas kreeg ik ook de fouten. Maar op zich komt het geheugen niet tot dat reepje toe. Sowieso dus eens memtest draaien. Een keer je laptop, hoe kut het ook is, zou wellicht toch niet verkeerd zijn. Die problemen, net als het hibernaten lijken wel uit een software, als dan niet software+hardware hoek te komen.
Ik denk dat je herinstalleren bedoelt: ja, dat kan wel weer eens nodig zijn. Nouja, na de vakantie zal ik het overwegen.
Overigens, haal eens de accu er uit en probeer dan nog eens dit soort dingen. Het kan ook zijn dat de hardware in de accu brak is en fouten kan veroorzaken.
Just did, zie boven: lijkt geen verschil te maken...

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 26-07-2009 13:18 ]

• GENETX
Ik zit nu een minuut of twintig zonder accu te werken en hij heeft nu bij het opstarten niks raars gedaan. Wel merk ik dat ik nog steeds van tijd tot tijd korte schermfreezes heb - het hele beeld hangt dan, geluid ook, en de muis en toetsenbordinvoer blijven gewoon steken. Ik zag dit eigenlijk als een hardwarematige fout, een overbelasting van input... maar het rare is dat vóór het einde van de freeze eerst de grafische kaart-fan opspint. Alsof de grafische kaart zijn doorvoer niet snel genoeg kan verwerken, te warm (?) wordt, en in vertraagde reactie maar de fan eens aanslingert. Ik denk dat dit probleem losstaat van de hibernate-problemen, tenzij alles neerkomt op een slecht functionerende grafische kaart. Drivers checken en updaten zou dan mijn eerste stap zijn.
Dat tijdelijk freezen heb ik ook vaker voor zien komen, oa in de HP TX-serie. Die heeft overigens ook een AMD CPU en NVIDIA chipset uit dezelfde serie als jou F3Tc. Maar goed, mijn oude A6T was op de videokaart na ook grotendeels gelijk aan jou notebook en gaf die problemen ook niet.

Nee, die symptonen, en ook bij de HP TX-serie, lijken van de harde schijf te komen. Samen met je andere BSOD meldingen is het toch niet zo vreemd. Die had ik overigens ook een paar keer toen mijn harde schijf brak was in mijn desktop. Die overleed een week later ook.

Ik begin nu toch echt je harde schijf te verdenken. Ook al ga je er voorzichtig mee om, het blijft een kwetsbaar onderdeel. Nu ik het zo bedenk, die van een notebook van een klasgenoot was ook half dood (of levend ;) ). En die gaf ook rare piepjes en startte soms niet op.

Dus die maar eens grondig testen op fouten met Windows en ook eens HD Tune laten draaien.

Een kapotte HDD zou wel de BSOD's, Hibernate problemen en korte freezes verklaren.
Al met al blijf ik hier van de ene verbazing in de andere rollen... nu eerst maar weer even de batterij erop klikken. De laptop lijkt zich niet anders te gedragen, met of zonder dat ding (hij geeft het wel aan in Windows btw, accu niet gevonden).
Stak je de accu er in terwijl de laptop aan stond?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Een lange, lange schop omhoog.

Maanden later en ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Doordat ik nu wat vaker de laptop uitzet inplaats van hibernate, komt het minder voor. En als ik wel hibernate, check ik eerst alle programma's die ik aan heb staan, of ik daar wel alles in gesaved heb 8)7

• Ik heb mijn hibernate uitgezet en pas na een week weer aangezet; de hiberfil.sys is welzeker opnieuw aangemaakt, op een nieuw stukje hd; dit heeft niks opgeleverd.

• Ik heb een memtest gedraaid, maar mijn ene reepje van 1 gig geheugen is helemaal fris. Hij ging er doorheen als een speer.

• Ik kan een reïnstall van Windows doen, maar laat dit nou net de eerste Windows-cd zijn die ik netjes gekocht heb. Ik ben, waarschijnlijk onterecht, bang dat ik bij een reïnstall (op exact dezelfde laptop + hardware) de melding krijg dat deze editie van Windows al 'n keer geregistreerd is. Gebeurt dat erg gauw? Mijn vriend zegt dat één telefoontje met Microsoft je dan alweer bevrijdt van je problemen (klik: unlock), maar ik durf dat niet zo aan te nemen. Een paar dagen zonder laptop zitten kan ik eigenlijk niet. :P

• Vaak krijg ik een 'IRQL NOT LESS OR EQUAL' melding. Vandaag was de melding anders! Hij was in het Nederlands. Misschien is het echter onder water wel gewoon dezelfde:
'Er is geprobeerd naar onbeschrijfbaar geheugen te schrijven'. Ik heb geGoogled, maar ik kan er niets mee vinden. Toch was het echt dit, of iets dat er heel erg op leek. Ik heb op Google wel 'Er is geprobeerd niet-uitvoerbaar geheugen uit te voeren' gevonden, maar die is het niet. Die kun je mogelijk krijgen na het installeren van SP3, maar ik heb nog SP2.

• Sinds mijn terugkomst uit Finland heb ik een keer iets raars gedaan: ik heb 'Schijfherstel op beide partities' uitgezet, en ik heb ook alle '$UNINSTALL_$$$$' directory's op m'n harddisk weggehaald, omdat ik vond dat ze ruimte innamen. Gaan hier nu belletjes rinkelen? Ja, bij mij ook. Ik weet zeker dat ik het ná Finland heb gedaan, maar in mijn TS post ik dat ik al 'één week na mijn terugkomst' die problemen had - dan zou ik toch gelijk het deleten van die files wel opgeworpen hebben :s . Ik heb inmiddels gauw Schijfherstel weer aangezet voor de C:\ drive... de D:\ boot niet en daar staat alleen data op, dat lijkt me niet het probleem. Maar die $UNINSTALL... mappen, die zijn allang weg. Lijkt me ook frappant, dat een computer die uit hibernate terugkomt, díe dingen aanspreekt.
De reden dat ik hierop kwam was namelijk dat ik laatst een opvallende foutmelding kreeg: Windows rebootte dus na een ex-hibernate -> crash, en toen gaf Windows een error vóór het laden, vergezeld van een onophoudelijke serie afgrijselijke piepen: Het herstelpunt kon niet gevonden worden. Wuh? Ja, wuh. Ik had helemaal geen herstelpunten. Ik kon nergens op drukken, dus maar een keer hard opnieuw opstarten. En jahoor, toen bootte hij door. Daarop dus gelijk op die ene partitie 'Schijfherstel' weer aangezet. Waarom? Nodig? Geen idee.

• Laatste: kan het misschien liggen aan het moment dat Windows Update begint te zoeken naar updates? Ik las toevallig net een melding dat je bij SP3 zo'n fout kon krijgen, maar misschien is dat het wel. Dat Windows crasht als de Update gaat draaien, ook al is daar in beeld nog niks van te zien. Maar ja, waarom dan na een hibernate wel, en na een reboot niet?

Ik lees nu trouwens pas dat stukje over Firefox en geheugen pakken... zal eens proberen Firefox af te sluiten voordat ik hibernate.

[ Voor 8% gewijzigd door Dark Blue op 12-10-2009 20:59 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

• Ik kan een reïnstall van Windows doen, maar laat dit nou net de eerste Windows-cd zijn die ik netjes gekocht heb. Ik ben, waarschijnlijk onterecht, bang dat ik bij een reïnstall (op exact dezelfde laptop + hardware) de melding krijg dat deze editie van Windows al 'n keer geregistreerd is. Gebeurt dat erg gauw? Mijn vriend zegt dat één telefoontje met Microsoft je dan alweer bevrijdt van je problemen (klik: unlock), maar ik durf dat niet zo aan te nemen. Een paar dagen zonder laptop zitten kan ik eigenlijk niet. :P
Jup is gewoon zo kan geen kwaad is een gratis nr. Maar die melding komt wel midner voor onder tussen deze versie (win xp pro boxed) al 5 keer ge herinstalleert zonder 1 keer te hoeven bellen, heb eens 1 keer meoten bellen voor een pc update, zeg je gewoon dat de bliksem is ingeslagen ofzo :D 8)7 8)7 8)7

Volgens mij is het toch iets dat te warm loopt en eventueel een slechte hd. Waarom doe je geen upgrade naar XP SP3?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:54
Heb je hier misschien iets aan:

V&A aangeboden: Asus F3TC Onderdelen !! ?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Nee, zelf onderdelen vervangen, daar ben ik niet zo happig op. Vooral als ik dan daarna kortsluiting ondervind, denk ik 'nu ben ik verder van huis'.

Ik heb vandaag ge-ont-hibernate zonder dat Firefox aanstond. Hij is niet gecrasht.
Als ik wat test en het is echt één van mijn draaiende apps - bijvoorbeeld Firefox - die gewoon geheugen probeert te benaderen dat bijvoorbeeld door hibernate in beslag gehouden wordt - dan moet ik eens kijken of ik die applicatie opnieuw kan installeren.

En SP3... ik weet daar vaag van dat die problemen kon geven met mijn videokaart. 'Kon'. Ik kan het doen, natuurlijk.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:54
Dark Blue, als ik jou was zou ik gewoon een backup maken van de hardeschijf (of leen even een andere laptop hardeschijf zodat je je originele HDD niet hoeft te gebruiken) en doe een reinstall.

Als je dan nogsteeds problemen hebt, is je laptop duidelijk rijp voor de sloop.

Je kunt wel aan blijven klooien met accu schoonblazen, Firefox uitsluiten e.d., maar als je gewoon een reinstall doet weet je zeker of het aan de laptop ligt, of aan de Windows installatie.
Pagina: 1