Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
(1)
Sinds 3 dagen is mijn Logitech Z-2300 speakerset toegekomen met de post. Natuurlijk wou ik ze meteen installeren op mijn bureau, maar de kabels zijn veel TE KORT.
Mijn bureau is ongeveer 1.50 meter breed, en dat is dezelfde lengte als de kabel van een speaker.
Aangezien de kabels vanuit de subwoofer komen, en aangezien de subwoofer naast mijn bureau staat is het dus onmogelijk om de rechter speaker op de hoek van mijn bureau te plaatsen.

Nu is mijn vraag of ik deze kabel kan verlengen zonder de kabel van mijn speaker zelf te beschadigen/openen/knippen etc. Met andere woorden: een aansluitende kabel die als tussenverbinding zorgt. In deze kabel mag er van mij dus wel geknipt worden, want kabels kosten tenslotte niet zo veel, en zo vervalt de garantie van mijn Logitech Z-2300 niet.

(2)
Nog een tweede punt waar ik me aan erger is het geluid dat uit de sateliet speakers komt. De hoge tonen klinken zeer goed, maar de midrange tonen klinken nogal koud/hol, maar als ik de speakers op ongeveer dezelfde hoogte als de subwoofer zet, dan is dit probleem verholpen.

Natuurlijk is het nogal moeilijk en onpraktisch om de subwoofer op mijn bureau te zetten wegens plaatsgebrek, en dan begint de subwoofer ook te resoneren en vervormen...
Kan dit eventueel niet verholpen worden met een equalizer? En welke instellingen dan precies? (-/+ ... decibel per frequentie?).

(3)
Nu heb ik nog een derde vraag die niet precies te maken heeft met de logitech z-2300, maar met een subwoofer in het algemeen. Omdat ik een gamingcomputer ga bouwen, en omdat ik daarvoor plaatsgebrek heb, heb ik een paar dagen geleden zelf een kast gebouwd in MDF houtvezelplaat. Deze loopt gelijk met mijn bureau, zodat het lijkt alsof ik 1 groot bureaublad heb. In het midden van de kast heb ik een onderverdeling gemaakt, zodat ik 2 holle ruimtes heb om er dingen in te plaatsen.

Nu heb ik mijn subwoofer (van de Logitech Z-2300) in het onderste vak van de kast geplaatst, maar de bas werd nogal vervormd. Is dit omdat er onder de houten plaat waarop de subwoofer staat een holle ruimte is (er staan pootjes onder de kast, ca 1cm), of komt dit doordat de kast hol is? ( de voorkant van de subwoofer staat nochtans gelijk met de voorkant van de kast waardoor er eigenlijk geen direct geluid de holle kast in gaat).
Moest het eerste geval het probleem zijn, is het dan niet mogelijk om iets onder de subwoofer te zetten om de trillingingen naar de holle ruimte tegen te houden? Zo ja, wat moet ik er dan onder zetten?

PS: hoe verwijder ik de hoes die voor de speakers zit? Iedereen zegt dat ze er gewooweg makkelijk af te nemen zijn, maar ik sta er aan te trekken en te sleuren en er komt maar geen beweging in...

Alvast bedankt :)

[ Voor 7% gewijzigd door egonolieux op 24-07-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
eerlijk gezegd vind ik zelfs dat mijn logitech x-230 beter klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

1.) Ik kan me kabeltjes herinneren met een female tulp aan de ene zijde en een male tulp aan de andere zijde. Ik zou even langs de toko gaan of even op internet zoeken ernaar. Ik zou wel oppassen met kwaliteitsachteruitgang, door de verlenging.

2.) Dit probleem begrijp ik niet helemaal. Luister je naar de satelietjes op een afstand van 1cm of gebruik je die dingen gewoon zoals ze horen en zit je dus minimaal een halve meter ervandaan?
Als je zelf in de sweet spot zit (in het midden van beide satellietjes) heb je volgens mij nergens last van.

3.) Voor dit probleem zou ik je subwoofer gewoon op de grond zetten, waar ie hoort. ;)

Ik heb deze set zelf ook en ben er uitermate tevreden over, ik kan jouw ervaring over het geluid ook niet produceren hier. Als je het geluid niets vind, zou ik zoeken naar een andere set, een versterker met 'echte' speakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe geluid moet klinken is persoonlijk. Dat hangt meer af van hoe je wilt dat het klinkt en de exacte vorm en inhoud van de kamer waar de set in staat. Daar kun je echt niet zomaar wat over zeggen.

Ik heb ook een Z2300 en je zou best een verlengkabeltje tussen de satellietjes en de woofer kunnen zetten. Dat is gewoon cinch en kun je in elke fatsoenlijke audiowinkel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
1)
kun je gewoon verlengkabeltjes voor kopen bij zo ongeveer elke dixons/ dynabyte

2,3) zou niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Die covers moet je gewoon de richting af halen zoals ze er ook op zitten. Allemaal een beetje stukje voor stukje en het moet prima werken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Craven87 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 21:14:
1)
kun je gewoon verlengkabeltjes voor kopen bij zo ongeveer elke dixons/ dynabyte
Ik ben niet echt zo een expert, dus ik weet eigenlijk niet echt goed wat voor kabel er bedoelt word..
kan er anders iemand een afbeelding en een exacte naam/speceficatie geven?

En de reden waarom ik deze vraag op GOT stel is omdat ik op google alleen maar oplossingen vond door de kabels zelf door te knippen.
covers moet je gewoon de richting af halen zoals ze er ook op zitten. Allemaal een beetje stukje voor stukje en het moet prima werken.
ik heb al alles geprobeerd, ze zitten echt muurvast in gelijk welke richting :(
2.) Dit probleem begrijp ik niet helemaal. Luister je naar de satelietjes op een afstand van 1cm of gebruik je die dingen gewoon zoals ze horen en zit je dus minimaal een halve meter ervandaan?
Als je zelf in de sweet spot zit (in het midden van beide satellietjes) heb je volgens mij nergens last van
hiermee bedoel ik dat de speakers bij mij alleen maar hoge tonen lijken af te spelen, waardoor het geluid "zeer goedkoop" klinkt. zelfs mijn ingebouwde laptop speakers doen het beter.
3.) Voor dit probleem zou ik je subwoofer gewoon op de grond zetten, waar ie hoort
daar heb ik nogal weinig plaats voor, en mijn vloer is ook hol dus het zal niet veel verschil maken. wat kan ik doen om die trillingen naar de ondergrond tegen te houden?

[ Voor 52% gewijzigd door egonolieux op 25-07-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik dus al zei ;) gewoon cinch. Ookwel tulpstekkers / RCA connector. Standaard en overal te krijgen. Gewoon 2 verlengkabeltjes halen van de gewenste lengte met een male en een female connector. Klaar.

Wikipedia: RCA connector

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 22:52:
Zoals ik dus al zei ;) gewoon cinch. Ookwel tulpstekkers / RCA connector. Standaard en overal te krijgen. Gewoon 2 verlengkabeltjes halen van de gewenste lengte met een male en een femaile connector. Klaar.

Wikipedia: RCA connector
bedankt, hiermee is er al 1 probleem opgelost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Voor die kabels: check reply van hlpdsk, zijn idd van die cinch dingen die je overal kan halen. ;)

En dat geluid, volgens mij is jouw set dan gewoon naar de klote. Of jij hebt veel te hoge verwachtingen van deze set, kan uiteraard ook.
Maar aangezien je aangeeft dat je laptopspeakers beter klinken, zou ik mss toch even naar de winkel teruggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
RnB schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 22:55:
Voor die kabels: check reply van hlpdsk, zijn idd van die cinch dingen die je overal kan halen. ;)

En dat geluid, volgens mij is jouw set dan gewoon naar de klote. Of jij hebt veel te hoge verwachtingen van deze set, kan uiteraard ook.
Maar aangezien je aangeeft dat je laptopspeakers beter klinken, zou ik mss toch even naar de winkel teruggaan.
dat zal moeilijk gaan: ik heb ze besteld bij azerty hardware en dat is ongeveer 300km van mij (belgie)... en als ik ze opstuur kost me dat veel geld en als er dan nog eens niets mis is mag ik me nog aan wat extra kosten verwachten.

Ik zou eigenlijk een andere z-2300 in het echt moeten horen om uit te kunnen maken of ze defect zijn. (wat nog een lange zoektocht kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Tsja, als jij iets koopt moet het wel in orde zijn natuurlijk. Ik ga ervan uit dat ze kapot zijn, omdat jij aangeeft dat je laptop speakers beter klinken dan de set en dat kan gewoon niet. De meest perfecte laptopspeakers komen nog niet in de buurt van het geluid wat deze set produceert, dus.. ;)

Voor het luisteren naar de set, is er geen Media Markt bij jou in de buurt? Die hebben deze set vaak al dan niet altijd wel staan.

Welke geluidsbronnen heb je eigenlijk gebruikt? Probeer zoveel mogelijk, om de set uit te sluiten. Mp3-speler, tv, laptop etcetera.

[ Voor 14% gewijzigd door RnB op 25-07-2009 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat je subwoofer volume niet hard genoeg staat en dat je daardoor die holle klank krijgt. Probeer het subwoofer volume eens een beetje hoger te zetten met de controller die er bij is (dit is het kleine draaiknopje links onder de grote volumeknop).
Aangezien je zegt dat het beter klinkt als je de satellietspeakers vlakbij de sub zet denk ik dat dit je probleem zal oplossen.

Edit: het doorgeven van trillingen van een subwoofer aan de ondergrond kan heel eenvoudig verminderd worden door er een een opgevouwen badhanddoek onder te leggen (hoe dikker de "badhanddoeklaag" hoe meer trilling er wordt geabsorbeerd, het moet toch wel minstens 2 à 3 cm hoog zijn).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 23:55:
Het kan zijn dat je subwoofer volume niet hard genoeg staat en dat je daardoor die holle klank krijgt. Probeer het subwoofer volume eens een beetje hoger te zetten met de controller die er bij is (dit is het kleine draaiknopje links onder de grote volumeknop).
Aangezien je zegt dat het beter klinkt als je de satellietspeakers vlakbij de sub zet denk ik dat dit je probleem zal oplossen.

Edit: het doorgeven van trillingen van een subwoofer aan de ondergrond kan heel eenvoudig verminderd worden door er een een opgevouwen badhanddoek onder te leggen (hoe dikker de "badhanddoeklaag" hoe meer trilling er wordt geabsorbeerd, het moet toch wel minstens 2 à 3 cm hoog zijn).
alles wat je zojuist vermeld hebt heb ik al geprobeerd, maar als ik aan mijn bureau zelf zit hoor ik bijna niks van de bas (zelfs met bas op maximum) en is klinken de speakers "hol". Als ik in mijn bed lig (zon 2 meter verder) dan is de bas overdonderend aanwezig (zelfs met bas op minimum) en hoor ik de speakers bijna niet. Met andere woorden: het is van het ene naar het andere extreme.
Tsja, als jij iets koopt moet het wel in orde zijn natuurlijk. Ik ga ervan uit dat ze kapot zijn, omdat jij aangeeft dat je laptop speakers beter klinken dan de set en dat kan gewoon niet. De meest perfecte laptopspeakers komen nog niet in de buurt van het geluid wat deze set produceert, dus..

Voor het luisteren naar de set, is er geen Media Markt bij jou in de buurt? Die hebben deze set vaak al dan niet altijd wel staan.
Hiermee bedoel ik niet precies dat ze beter zijn, van nauwkeurigheid is de logitech z-2300 veel beter. En trouwens, als ik buiten mijn kamer zelf ben, heb ik geen last meer van "hol geluid". Hetgeen ik eigenlijk bedoelde met dat mijn laptopspeakers beter waren, is dat ze een warmer geluid "niet hol" produceren.

[ Voor 26% gewijzigd door egonolieux op 26-07-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
bump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 13:24
Subwoofers zijn lastig te plaatsen, maar schuif er eens mee om te kijken welke invloed dat heeft op de geluidskwaliteit. Je zegt dat hij op sommige plaatsen nauwelijks hoorbaar is en op andere juist heel hard, dit kan wijzen op een verkeerde plaatsing.

Om te testen of ze wel "goed" zijn kun je ze natuurlijk ook even in een andere ruimte aan je laptop hangen, je zult zien dat akoustiek een grote invoed kan hebben op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik ben zojuist een RCA kabel gaan kopen, zodat ik mijn speakers op de zijkanten van mijn bureau kan plaatsen.
Bovendien heb ik ook een badhanddoek onder mijn subwoofer gezet die nu op de grond staat, en ik moet zeggen dat er een aangenaam geluid uit komt :). Mijn set is dus blijkbaar niet defect maar was gewoon heel slecht geplaatst.

Bedankt voor alle tips :)
Pagina: 1