Ontstoringscondensator aansluiten. Philips stofzuiger.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Beste,

Omdat ik op internet geen antwoord op mijn vraag kon vinden, hoop ik dat jullie wel een antwoord voor mij hebben.

Sinds enkele dagen geleden is onze oude maar vertrouwde stofzuiger spontaan stuk gegaan. Nou heb ik dat ding gelijk open gemaakt om te kijken wat eraan de hand was. Zo gezegd zo gedaan, de stofzuiger lag open en heb vervolgens de bedrading gecontroleerd en weer de stekker in gedaan om te kijken wat hij wel deed. Tot mijn verbazing deed hij het gewoon, maar weliswaar met veel blauwe vonken.

Nou zag ik onder de stofzuiger een ontstoringscondensator liggen. Nadat ik een vervangende examplaar heb gevonden, wil ik deze aansluiten. Echter weet ik niet of deze in serie of parallel aangesloten moet worden.

Mijn vraag aan jullie of jullie dit misschien weten? Volgens mij moet het relatief eenvoudig zijn, maar ik durf niet te experimenteren omdat die ontstoringscondensator nogal schaars te verkrijgen is. :'(

Voor de duidelijk voeg ik een foto toe van de binnenkant van de stofzuiger:

Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/0294/IMG_0053.jpg

Foto ontstoringscondensator:

Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/0856/IMG_0054.jpg

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso parallel, anders had ie het nu niet gedaan. Vast parallel aan de weerstand linksboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daar lijkt het inderdaad wel op.
Hoe oud is die stofzuiger trouwens? Ik neem aan dat je dezelfde waarde cap hebt gehaald.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
De stofzuiger is ruim 10 jaar oud. Wat betreftt de ontstoringscondensator, daarvoor heb ik eentje kunnen vinden met dezelfde capaciteit maar wel met een hogere voltage. Nieuw: 0,15uF 1000V Oud: 0,15uF 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me dan prima om die erin te zetten.
Over de weerstand is de enige plek die eigenlijk kan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die onstoorcondensator ziet eruit alsof ie de schakelaar moet ontstoren. :)
Het is zeg maar een condensator die de vonk in de schakelaar moet voorkomen, zodat de inschakelpiek van de motor niet het lichtnet op komt en daar dingen gaat slopen.

Dit moet overigens een X2-exemplaar zijn, ivm de eisen die daaraan gesteld worden (overslag, isolatie en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
Kaj. schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:53:
Het is zeg maar een condensator die de vonk in de schakelaar moet voorkomen, zodat de inschakelpiek van de motor niet het lichtnet op komt en daar dingen gaat slopen.

Dit moet overigens een X2-exemplaar zijn, ivm de eisen die daaraan gesteld worden (overslag, isolatie en dergelijke).
Ik weet niet of de nieuwe examplaar een X2 versie is. Via onderdelen winkels kon ik niks vinden, dus ben ik maar langs een radio/tv hobbiest geweest, waar ik voor 1,50 een examplaar vond.

Ik heb net de ontstoorcondensator parallel achter de weerstand gezet. Bij de eerste test deed hij helaas niks.
Vervolgens heb ik even naar de koolborstels gekeken. Volgens mij leken die ook aan zijn eind te zijn. Ik heb voor de zekerheid het veertje maar even wat langer uitgerekt zodat de koolborstel meer contact maakte. En wat blijkt, hij doet het! *O* (En ik heb gelijk stoflongen gekregen omdat de stofzuiger alle stof uitspoot.)

Morgen maar even kijken of ik nieuwe koolborstels kan vinden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kaj. schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:53:
...........
Niet helemaal correct. Als dat het enige zou zijn, was het nauwelijks de moeite waard, die inschakelpiek stelt echt niks voor, evenmin als de (een beetje sterkere) vonk bij uitschakelen. Het is de motor zelf die er mee ontstoord wordt. Die bevat nl. een collectormotor met koolborstels en die staat als je niets doet vrij hevig te vonken. En gezien het stevig aantal toeren dat een stofzuigermotor maakt, duizenden keren per minuut maken en verbreken de koolborstels de collectorstroom, daarbij vergeleken is dat ene onnozele inschakelpiekje vrijwel nihil. Op het lichtnet in de buurt gaan er ook beslist geen dingen door kapot, maar radio en TV e.d. kunnen er ongenietbaar door worden gestoord, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja, da's ook wel weer waar. :) Al heb ik het weleens voor elkaar gekregen om wat te slopen door een inschakelpiek, maar OK.

PCMedic: de nieuwe condensator moet wel weer een X2-exemplaar zijn; die dingen zijn anders van constructie en speciaal gebouwd voor dit soort doelen.
Ik weet niet waar je woont, maar elke goede elektronicaonderdelenwinkel kan je zoiets verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan iemand me vertellen wat er dan precies anders is aan die constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kaj. schreef op zondag 26 juli 2009 @ 09:40:
Ja, da's ook wel weer waar. :) Al heb ik het weleens voor elkaar gekregen om wat te slopen door een inschakelpiek, maar OK.
Dat moet dan echt iets zijn geweest van nogal andere orde van grootte dan een stofzuiger, want daar krijg je het echt niet voorelkaar.
PCMedic: de nieuwe condensator moet wel weer een X2-exemplaar zijn; die dingen zijn anders van constructie en speciaal gebouwd voor dit soort doelen.
Die andere constructie boeit niet echt. Een condensator is een condensator. Ze verschillen alleen in vrij hoge parallelle lekweerstand, relatief geringe serieweerstand en maximum toelaatbare spanning. De eerste twee zijn voor dit doel niet echt belangrijk, wat overblijft is de spanning. Bedenk dat 230 V netspanning een topspanning betekent van 325 V. Dáár moet hij minimaal geschikt voor zijn. Het exemplaar dat Kaj noemt is inderdaad daarvoor gemaakt.
Pagina: 1