Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

E-mail as a Service -> Google of niet?

Pagina: 1
Acties:

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

Topicstarter
(hoewel dit forum niet over SaaS (Software as a Service) gaat, dacht ik na enig zoeken dat dit toch de juiste plek zou zijn voor dit topic)

De situatie is de volgende, op mijn studentenvereniging maken we sinds jaar en dag gebruik van een ADSL verbinding met daarachter een Exchange Server. Nu werkt dit op zich prima, het heeft enkel een aantal nadelen die steeds duidelijker naar voren komen:
  • Het versturen/ontvangen van grote bestanden werkt niet lekker.
  • Administratie moet door de systeembeheerder (ik dus) gebeuren, ipv iemand uit het bestuur.
  • Exchange is vrij complex en voor een part-time hobbyist een behoorlijke kluif om te begrijpen.
  • Als de server/internet/firewall/electra uitvalt hebben we direct geen e-mail meer.
  • Servers zijn kostbare dingen.
Om deze reden zou ik het hele zooitje graag overhevelen naar een SaaS aanbieder. Enkele van de (verwachtte) voordelen:
  • Altijd beschikbaar (bijna altijd dan)
  • Niet meer afhankelijk van internet verbinding naar ons pand
  • Geen lastige, complexe server (software) te onderhouden
  • Veilig kunnen delegeren van beheer gebruikers.
Op mijn werk gebruiken we nu iets meer dan een jaar Google Apps, waarover we erg tevreden zijn. Google heeft naast zijn professionele versie, die $50,- per jaar kost, ook een gratis versie, met iets minder opties. Helaas kan deze gratis versie maar 50 accounts hebben.

Om in staat te zijn alle bestuursleden, werknemers, commissies, etc. van een email adres te voorzien, hebben we rond de 100 email adressen nodig. De standaard edition is hier niet toereikend qua users en de professional edition zou ons rond de $5000 +€3500 gaan kosten. Dit valt helaas een beetje buiten ons budget. $50,- per user is voor dagelijkse gebruikers prima op te brengen, maar we hebben ook een grote hoeveelheid piek-commissies die maar een paar maanden per jaar gebruik maken van hun e-mail. $50,- is dan een beetje zonde van het geld..

Dan nu mijn vragen
  • Heeft iemand een idee hoe je dit op kan lossen?
  • Zoeken naar andere e-mail providers levert wel wat op, maar wie kun je vertrouwen? Heeft iemand een suggestie voor een andere betrouwbare partij dan Google?
  • Zijn er oplossingen voor onze situatie die ik helemaal over het hoofd zie?
    • Ik zou bijvoorbeeld twee standaard editions kunnen aanvragen, op een extra domein, maar dat lijkt me weinig ideaal.
Bij voorbaat dank voor jullie suggesties!

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Verwijderd

Pop3/smtp connector is geen oplossing? Ben je in ieder geval niet meer afhankelijk van attachments en internetverbindingen

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Toen ik me aanmelde voor Google Apps stond er dat verenigingen een verzoek konden doen voor meer accounts. Ook waren het toen trouwens 100 accounts ipv 50, dat is dan veranderd, maar misschien dat je wel nog steeds een verzoek kan indienen voor meer accounts.

100 e-mailadressen die je nodig hebt is overigens ook wat anders als 100 accounts. Voor de commissies en dergelijke zou je ook wel een forward/alias aan kunnen maken naar andere accounts zodat het niet meetelt.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 24-07-2009 14:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het vreemd om gewoon een eenvoudige webhost te zoeken. Yourhosting o.i.d. Er zijn pakketten met onbeperkt emailadressen. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

• NEn

NEn

Zekersteweten

Topicstarter
Wat ik vergeten ben in de start-post te zetten is dat we ook gebruik maken van de gedeelde agenda functionaliteit die nu in Outlook/Exchange zit en ook van distributiegroepen, etc. Daarnaast zou het mooi zijn om mensen vast een beetje te laten wennen aan het idee van Google Docs, waardoor je op den duur zelfs totaal af kan van je complexe Windows Domein, je hoeft dan alleen nog wat 'domme' machines voor internet toegang te hebben en je hebt alles veilig (als in: gebackuped en met hoge uptime) en netjes bij elkaar op Internet staan.
Noork schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:49:
Is het vreemd om gewoon een eenvoudige webhost te zoeken. Yourhosting o.i.d. Er zijn pakketten met onbeperkt emailadressen. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.
Dit is ook waarom de suggestie van Noork voor ons helaas een beetje te kort door de bocht gaat.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:45:
Pop3/smtp connector is geen oplossing? Ben je in ieder geval niet meer afhankelijk van attachments en internetverbindingen
Is een goede oplossing voor een deel van het probleem, zal ik zeker ff uitzoeken. Bij wat voor partij kun je zo'n "tussen opvang" voor je e-mail regelen?

[ Voor 26% gewijzigd door NEn op 24-07-2009 14:55 . Reden: dubbele quote van Noork verwijderd. ]

• NEn

NEn

Zekersteweten

Topicstarter
Marzman schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:47:
[...]
100 e-mailadressen die je nodig hebt is overigens ook wat anders als 100 accounts. Voor de commissies en dergelijke zou je ook wel een forward/alias aan kunnen maken naar andere accounts zodat het niet meetelt.
Klopt, maar ik heb wel rond de 100 accounts nodig, daarnaast zijn die commissies altijd andere mensen, dus is niet echt handig om met forwards te werken helaas

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-11 17:35
Google is op hosted exchange.

Heb er zelf geen gebruik van gemaakt maar wat ik ervan begreep is dat je alle exchange functionaliteit hebt alleen word het gehost bij een provider.

bijvoorbeeld: www.hostedexchange.nl

Ken de partij niet maar zijn zeer veel op internet te vinden die dit aanbieden met bedragen zo rond de 5 a 7 euro per account.

• NEn

NEn

Zekersteweten

Topicstarter
Mexikola schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:49:

Heb er zelf geen gebruik van gemaakt maar wat ik ervan begreep is dat je alle exchange functionaliteit hebt alleen word het gehost bij een provider.

Ken de partij niet maar zijn zeer veel op internet te vinden die dit aanbieden met bedragen zo rond de 5 a 7 euro per account.
Wow, de prijzen bij Hosted Exchange liegen er niet om, gaat al snel richting de €10,- per maand voor een beetje serieus pakket, vergeleken daarbij is Google een koopje

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NEn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:06:
[...]

Klopt, maar ik heb wel rond de 100 accounts nodig, daarnaast zijn die commissies altijd andere mensen, dus is niet echt handig om met forwards te werken helaas
Maar weet je zeker dat het bij nieuwe accounts 50 is? Bij mij is het 100 en ik kan ook gewoon om meer vragen zonder dat ze wat zeggen over kosten.

Afbeeldingslocatie: http://www.schaap.tv/apps.PNG

/▌

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 17:02
Mexikola schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:49:

Weet je zeker dat Google Hosted Exchange draait? De licentie kosten per gebruikers zijn namelijk nogal hoog om dit gratis aan te bieden.

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:36
Google is helemaal niet gemaakt op / gebaseerd op Hosted Exchange, waar baseer je dat op?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Peter schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 20:52:
[...]

Google is helemaal niet gemaakt op / gebaseerd op Hosted Exchange, waar baseer je dat op?
Dat is het niet. Ze gebruiken wel techniek van Exchange voor het synchroniseren van contacts en agenda's. Alleen de taken werken nog niet.

/▌

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Peter schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 20:52:
[...]

Hij bedoeld: zoek eens op hosted exchange.

Zit overigens een 'zakelijk' prijskaartje aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 24-07-2009 21:53 ]

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 07:32
Ik denk dat ie bedoelde "Google eens op Hosted Exchange".

Tja of je doet gewoon een refresh voor je replied ;)

[ Voor 32% gewijzigd door BasKrie op 24-07-2009 21:56 ]

Pagina: 1