(hoewel dit forum niet over SaaS (Software as a Service) gaat, dacht ik na enig zoeken dat dit toch de juiste plek zou zijn voor dit topic)
De situatie is de volgende, op mijn studentenvereniging maken we sinds jaar en dag gebruik van een ADSL verbinding met daarachter een Exchange Server. Nu werkt dit op zich prima, het heeft enkel een aantal nadelen die steeds duidelijker naar voren komen:
Om in staat te zijn alle bestuursleden, werknemers, commissies, etc. van een email adres te voorzien, hebben we rond de 100 email adressen nodig. De standaard edition is hier niet toereikend qua users en de professional edition zou ons rond de $5000 +€3500 gaan kosten. Dit valt helaas een beetje buiten ons budget. $50,- per user is voor dagelijkse gebruikers prima op te brengen, maar we hebben ook een grote hoeveelheid piek-commissies die maar een paar maanden per jaar gebruik maken van hun e-mail. $50,- is dan een beetje zonde van het geld..
Dan nu mijn vragen
De situatie is de volgende, op mijn studentenvereniging maken we sinds jaar en dag gebruik van een ADSL verbinding met daarachter een Exchange Server. Nu werkt dit op zich prima, het heeft enkel een aantal nadelen die steeds duidelijker naar voren komen:
- Het versturen/ontvangen van grote bestanden werkt niet lekker.
- Administratie moet door de systeembeheerder (ik dus) gebeuren, ipv iemand uit het bestuur.
- Exchange is vrij complex en voor een part-time hobbyist een behoorlijke kluif om te begrijpen.
- Als de server/internet/firewall/electra uitvalt hebben we direct geen e-mail meer.
- Servers zijn kostbare dingen.
- Altijd beschikbaar (bijna altijd dan)
- Niet meer afhankelijk van internet verbinding naar ons pand
- Geen lastige, complexe server (software) te onderhouden
- Veilig kunnen delegeren van beheer gebruikers.
Om in staat te zijn alle bestuursleden, werknemers, commissies, etc. van een email adres te voorzien, hebben we rond de 100 email adressen nodig. De standaard edition is hier niet toereikend qua users en de professional edition zou ons rond de $5000 +€3500 gaan kosten. Dit valt helaas een beetje buiten ons budget. $50,- per user is voor dagelijkse gebruikers prima op te brengen, maar we hebben ook een grote hoeveelheid piek-commissies die maar een paar maanden per jaar gebruik maken van hun e-mail. $50,- is dan een beetje zonde van het geld..
Dan nu mijn vragen
- Heeft iemand een idee hoe je dit op kan lossen?
- Zoeken naar andere e-mail providers levert wel wat op, maar wie kun je vertrouwen? Heeft iemand een suggestie voor een andere betrouwbare partij dan Google?
- Zijn er oplossingen voor onze situatie die ik helemaal over het hoofd zie?
- Ik zou bijvoorbeeld twee standaard editions kunnen aanvragen, op een extra domein, maar dat lijkt me weinig ideaal.
-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --