Processor vastgeplakt aan het koelblok.

Pagina: 1
Acties:

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo,

Ik heb hier een 478 socket pentium 4 processor liggen dat vast zit aan het koelblok, vanwege de koelpasta.

Na 4 jaar nooit er mee iets hebben gedaan, heb ik hem los gehaald om de hele computer in een andere kast te stoppen, waarbij het vervangen van de koelpasta ook handig is.

Alleen nu zit ik dus met een koelblok waar een processor aan vast is geplakt en hij wilt niet loskomen, enige suggesties?

edit: tot dusver geprobeerd hem gewoon eraf te halen met de hand/ lost te wrikken, maar er zit geen enige beweging in, ontvetter helpt ook niet echt.

[ Voor 15% gewijzigd door SUD op 24-07-2009 13:44 ]

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:51

@r!k

It is I, Leclerq

creditcard ertussen rammen, gewoon voorzichtig loshalen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voorzichtig met alcohol en een mesje? of een föhn gebruiken om de pasta zacht te krijgen?

• de_pizzaboer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 13:16
Vast nemen en een beetje wringen.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 19:18
Je kunt het koelblok eens lekker warm laten worden. PC aan, fan uit en laat hem staan in de bios waar je temp uit kunt lezen van de cpu. Hierdoor wordt het wat gemakkelijker om het koelblok verwijderen. Lichte draai beweging wil ook wel eens helpen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voorzichtig roteren, en evt een scheermesje ertussen.
Opwarmen kan ook, maar vereist wat handigheid.

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Simpel:

- Fohn pakken, koeler verhitten totdat het warm genoeg is dat je de processor losjes heen en weer kan wiegen.
- Mesje of pinpas/creditcard pakken en deze er voorzichtig onder proberen te wippen.

Hierna zal de processor gewoon los moeten laten :)

Macbook Pro 15" 

• SUD
Ok, pas/mesje hebben tot dusver niks geholpen behalve wat pasta eraf te halen, ik zal het proberen te verwarmen op een of andere manier en kom ik zo terug. Tot dusver bedankt voor de suggesties.

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Mijn ervaring is dat draaien vaak goed werkt (koeler en CPU tegen elkaar in draaien).
Wat ook altijd lukt is om er een platte schroevendraaier tussen te zetten en dan rustig de schroevendraaier te draaien. (LET OP: de CPU kan dan wel wegspringen, maar dat maakt het gewoon wat spannender ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Sepiroth op 24-07-2009 13:50 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Fohn op het blok en een visdraadje tussen het koelblok en de CPU doorhalen zodra het warm is. :) Met wikken en draaien heb ik weleens de heatspreader van een processor getrokken dus dat vind ik niet echt aan te raden. :+

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:21
Ik stak er altijd erg lomp een schroevendraaier tussen en gaf er een goeie klap op. Je staat er nog van te kijken wat die CPU's allemaal kunnen hebben. :+

Misschien niet aan te raden, maar bij mij is het bij tientallen van dat soort gevallen nog niet fout gegaan.

• SUD
Hallo, zojuist met de fohn de processor losgekregen, hij sprong wel plotseling los, maar ik zie geen gebogen of gebroken pinnetjes. Zeer bedankt voor uw hulp allemaal.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

remcokatz schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:49:
Simpel:

- Fohn pakken, koeler verhitten totdat het warm genoeg is dat je de processor losjes heen en weer kan wiegen.
Lekker qua ESD :/

Echt een no go. Doe het dan met een hete lucht soldeerbout oid.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 24-07-2009 14:08 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 23:04
Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:08:
[...]

Echt wel een go go. Vaak genoeg gedaan en je moet de fohn niet op de cpu doen maar op het koelblok. Zodra het koelblok lekker warm is kan je de cpu zo eraf draaien. Let op dat je vingers niet verbrand aan het koelblok.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:08:
[...]

Je kunt het koelblok natuurlijk ook eerst aarden en dan pas met een fohn aan de gang gaan. Als je dan de fohn op de bovenkant van het koelblok richt zou er geen sprake van ESD gevaar mogen zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:14:
[...]

Echt wel een go go. Vaak genoeg gedaan en je moet de fohn niet op de cpu doen maar op het koelblok. Zodra het koelblok lekker warm is kan je de cpu zo eraf draaien. Let op dat je vingers niet verbrand aan het koelblok.
Fijn dat het bij jou goed gaat, maar dat maakt het absoluut geen best practice.
Je kunt het koelblok natuurlijk ook eerst aarden en dan pas met een fohn aan de gang gaan. Als je dan de fohn op de bovenkant van het koelblok richt zou er geen sprake van ESD gevaar mogen zijn.
Aard je de processor dan ook even? :)

• kalizec
Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:28:
Aard je de processor dan ook even? :)
Tuurlijk.

@TS, je kunt natuurlijk ook gewoon even de PC aan zetten en een minuut of 10 wachten. Je processor komt vervolgens vanzelf op temperatuur. Vervolgens zet je de boel uit, wacht tien seconden en haalt het koelblok van de processor af.

PS. Liever draaien dan trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 24-07-2009 14:51 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ook werkt is het blok bevriezen en vervolgens in een bak heet water leggen (niet de cpu onder water natuurlijk). Dan kun je ce cpu er zo vanaf pakken.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

TERW_DAN schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:52:
Wat ook werkt is het blok bevriezen en vervolgens in een bak heet water leggen (niet de cpu onder water natuurlijk). Dan kun je ce cpu er zo vanaf pakken.
Komt er dan geen condens op je processor? En hoe werkt jou aanpak dan m.b.t. de koelpasta (koud en warm enzo)?

Self reflection is the school of wisdom

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gok dat TERW_DAN's truc werkt door krimpen en uitzetten van het koelblok waardoor de koelpasta zijn 'grip' verliest.

• qonstant
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05-2022
de laatste keer dat ik het heb meegemaakt heb ik dit spul
gebruikt
Afbeeldingslocatie: http://www.warbouttrading.biz/site/img/producten/z0098.jpg
Arctic ArctiClean -Cleaning kit

moederbord op de zijkant,flesje 1 pakken wat druppels tussen koeling en cpu en het spul doet zijn werk

[ Voor 22% gewijzigd door qonstant op 24-07-2009 15:14 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:21
Dat spul werkt echt heel goed overigens, heb er de grootste troep mee van CPU's en koelers af gekregen. Even laten inwerken en het lost bijna vanzelf op.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

heb ik al vaak meegemaakt, in het slechtste geval ruk je gewoon de processor uit de socket terwijl hij aan je koelblok blijft hangen.

er zijn meerdere mogelijkheden, maar de methodes die ik het meeste gebruik:

de pc aanzetten en eventueel fan uittrekken tot het koelblok redelijk warm is, met een haardroger, fohn of zelfs gasbrander het koelblok opwarmen tot een graadje of 40.

eens het koelblok warm is gaat dit als een fluitje van een cent, de overtollige koelpasta week je vervolgens los met aceton ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

The Realone schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:13:
Dat spul werkt echt heel goed overigens, heb er de grootste troep mee van CPU's en koelers af gekregen. Even laten inwerken en het lost bijna vanzelf op.
volgens mij kosten zulke dingen veel en werkt het in verhouding even goed als aceton.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 19:11
Of je legt hem gewoon even op de verwarming, zeker in de winter is dat makkelijk, nu wat minder omdat de verwarming al uit staat.

De tips met het advies:
Je kunt natuurlijk ook gewoon even de PC aan zetten en een minuut of 10 wachten..

Lijkt me niet zo handig, want meestal kom je erachter dat de processor eraan plakt als je de processor met koelblok en al uit zijn socket getrokken hebt...

Maar verwarmen is meestal wel de beste optie, al werkt met een schroevendraaier en loswrikken ook prima!

• qonstant
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05-2022
pm1 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:14:
[...]

volgens mij kosten zulke dingen veel en werkt het in verhouding even goed als aceton.
met 1 set doe ik ongeveer 15/20 cpu's afhankelijk van het gebruik

flesje 1 gebruik je iets meer als flesje 2

[ Voor 7% gewijzigd door qonstant op 24-07-2009 15:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:58:
Ik gok dat TERW_DAN's truc werkt door krimpen en uitzetten van het koelblok waardoor de koelpasta zijn 'grip' verliest.
Dat is idd een beetje het idee. Het werkt prima, omdat de koelpasta niet heel veel nodig heeft.

En condens is an sich niet zo heel boeiend, gezien je de cpu toch pas terugprikt als het hele geval goed droog is.

• THE_FIREFOX
Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:28:
[...]

Fijn dat het bij jou goed gaat, maar dat maakt het absoluut geen best practice.
Zo denk ik over je heet lucht soldeerbout en niet iedereen heeft zo ding in huis. Je blaast met de fohn gewoon warmte door de koel vinnen heen en werkt prima. Het ESD valt behoorlijk mee. Heb ooit een klasgenooit geholpen met z'n pentium 4. Hij is met het eruit halen geschrokken en liet de processor met koelblok eraan vast vallen op de grond. Pennetjes waren mooi omgebogen en ik kon komen.

Eerst heb ik het blok goed verwarmt. Daarop kon ik hem zo los draaien. De pasta was overigens behoorlijk vloeibaar :). Daarop met een pincet en pinpas alle krome pinnen weer recht gezet, heerlijk die statische stroom van mijn lichaam en omgeving :). Daarop schoongemaakt en weer terug geplaatst met een arctic cooler erop. De processor leeft nog steeds :*)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een hete luchtsoldeerbout is gegarandeerd ESD veilig (vermits je een fatsoenlijke hebt), hij is daar namelijk voor gemaakt ;).
Een foehn niet, die is voor je haren ofzo.

Sowieso, het feit dat jij het 1x hebt gedaan en de CPU nog leeft is niet echt een goede reden om aan te nemen dat je methode goed is.

offtopic:
Gechargeerd: Ik heb het eens met een moker en een beitel gedaan.... het werkte. Nu is die methode ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 24-07-2009 16:41 ]

• THE_FIREFOX
Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 16:27:
Een hete luchtsoldeerbout is gegarandeerd ESD veilig (vermits je een fatsoenlijke hebt), hij is daar namelijk voor gemaakt ;).
Een foehn niet, die is voor je haren ofzo.

Sowieso, het feit dat jij het 1x hebt gedaan en de CPU nog leeft is niet echt een goede reden om aan te nemen dat je methode goed is.

offtopic:
Ik heb het eens met een moker en een beitel gedaan.... het werkte. Nu is die methode ook prima.
Dat je het aanneemt of een feit noemt dat ik het 1x hebt gedaan is geen goede reden om aan te nemen dat het zo is. Ik heb het al veel vaker gedaan op m'n werk en prive. Ik noemde een geval waarbij ik met m'n handen eraan moest zitten (pinnetjes goed zetten) en dat lijkt mij een stuk ongezonder.

Fohn werkt prima en word zelfs door meerdere mensen aangeraden in deze topic (remcokatz, Atlex, kalizec). Je bent toch wel met mijn eens dat het een betere methode is dan met een schroevendraaier de processor en koeler los te forceren? Deze methode beschadigd de koeleropgevlak en/of de processor wanneer je te veel kracht zet. Fohn heeft vrijwel iedereen in huis. Het probleem is door de TS met de Fohn opgelost, mocht het verkeerd zijn gegaan zien we hem wel terug ;)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:21
Hoe kan hete lucht langs een koelblok blazen een ESD puls veroorzaken?

ESD: het plotseling ontladen van een hoge spanning. Bijvoorbeeld als je, bij lage luchtvochtigheid eerst over tapijt loopt en dan iets van metaal aanraken. Ik zie nog even niet waarom die fohn een probleem kan zijn.

Sowieso zijn hedendaagse chips vaak wat beter beschermd tegen ESD, meer dan vroeger. Niet dat ESD geen gevaar meer is, maar de kans op problemen is wel kleiner.

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 19:52
Sepiroth schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:49:
Mijn ervaring is dat draaien vaak goed werkt (koeler en CPU tegen elkaar in draaien).
Wat ook altijd lukt is om er een platte schroevendraaier tussen te zetten en dan rustig de schroevendraaier te draaien. (LET OP: de CPU kan dan wel wegspringen, maar dat maakt het gewoon wat spannender ;) )
^ zo doe ik dat ook.

• kalizec
vanaalten schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 17:03:
Hoe kan hete lucht langs een koelblok blazen een ESD puls veroorzaken?
  • Droge, hete lucht (eigenlijk alle lucht) kan prima ESD veroorzaken.
  • Luchtdeeltjes worden door fohn geioniseerd en richting CPU of koelblok geblazen.
  • Luchtdeeltjes staan hun lading af aan het object dat ze 'raken'.
  • CPU en/of koelbok raakt statisch geladen en zal zich eerst komende keer dat het in contact komt met een voorwerp ontladen.
Maar goed, een fohn is in 95-99% van de gevallen en nette oplossing. En in 0-5% van de gevallen gaat er iets kapot door ESD. En die 5% is dan bij ontbreken van enige ESD-maatregelen. Dus een fleece trui op hoogpolig tapijt met een kat langs je benen. Andere gevallen zullen dichter bij de 1% liggen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja maar een foehn ioniseert als de nete. Dat is echt enorm, dat effect.
Fohn werkt prima en word zelfs door meerdere mensen aangeraden in deze topic (remcokatz, Atlex, kalizec). Je bent toch wel met mijn eens dat het een betere methode is dan met een schroevendraaier de processor en koeler los te forceren? Deze methode beschadigd de koeleropgevlak en/of de processor wanneer je te veel kracht zet. Fohn heeft vrijwel iedereen in huis. Het probleem is door de TS met de Fohn opgelost, mocht het verkeerd zijn gegaan zien we hem wel terug ;)
Aah ja meerdere mensen raden het aan, dus het is zo.
Uiteraard is het beter dan schroevendraaieren, maar maakt het dat een goede methode?

• THE_FIREFOX
Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 17:27:
Uiteraard is het beter dan schroevendraaieren, maar maakt het dat een goede methode?
Kan jij aantonen dat er cpu's gesneuveld zijn door een fohn? Als het een slechte methode was dan kon je wel een paar tot veel gevallen vinden waarbij de cpu is gesneuveld. Mijn ervaring tot nu toe, kan prima en kan geen kwaad.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:20
Even in de oven. Werkt altijd prima.
Nee, niet op 190 graden naast je pizza, gewoon behoedzaam op 60 graden oid...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 18:04:
[...]

Kan jij aantonen dat er cpu's gesneuveld zijn door een fohn? Als het een slechte methode was dan kon je wel een paar tot veel gevallen vinden waarbij de cpu is gesneuveld. Mijn ervaring tot nu toe, kan prima en kan geen kwaad.
Common sense en verstand van wat ik doe? Dat je het niet direct merkt kan komen doordat ESD schade in een aantal gevallen een later aan de dag tredend gevolg is en dus niet direct tot de foehn actie herleid kan worden?

Laat verder maar zitten hoor, maar ik vind het bijzonder onverstandig.

• kalizec
Ik denk dat het niet reëel is om dusdanig veel ervaring met de föhn-methode te hebben om er een sluitend oordeel over te vellen.

We hebben het over iets dat waarschijnlijk slechts een procent of minder van alle gevallen gevallen betreft. Ik denk niet dat er hier iemand op GoT rondloopt die kan claimen 50 of meer CPU's los geföhnd te hebben. (50 is zo ongeveer het minimaal aantal gevallen dat noodzakelijk is om ook maar enige statistiek toe te kunnen passen met betrekking tot iets dat slechts in een paar procent van de gevallen voor kan komen).

Dat het mogelijk is dat een fohn voor ESD problemen zorgt lijkt mij, gezien de achterliggende natuurkunde, redelijk zeker.

Pagina: 1