Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony AVCHD camera. Ik wil HD video's maken om te tonen op een HD TV. Het signaal vanuit deze camera (Full HD, HDMI kabel) naar een HD ready TV is perfect.

Wanneer ik materiaal vanuit de camera importeer in Final Cut Express en vervolgens een Quicktime movie aanmaak, dan ziet de afgespeelde video, vanuit de computer (iMac 24”, HDMI kabel) naar de TV, er niet meer scherp uit.
Het beeld is bij rustige panshots onscherp (zowel het onderwerp als de achtergrond vervaagt en dit maakt het beeld onacceptabel om te bekijken). Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de bitrate van deze camera; maar 16 Mbps terwijl de AVCHD standaard 24 Mbps aankan.
Heeft iemand dit vervagings-effect ook waargenomen, of weet iemand er een oplossing voor?

Details:
Camera: Sony HDR-SR12 AVCHD (120 GB HDD, Memory Stick) Full HD

Final Cut Express 4.01 import settings
Easy Setup:
Format: HD
Rate: (All rates)
Use: AVCHD-Apple Intermediate Codec 1920x1080i50

Export settings
File > Export > QuickTime movie

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat je video nu uit je PC/Mac komt. Daardoor gaat hij al rekeken om toch die maximale bandbreedte te halen.

Motionblurring e.d, ik denk dat daar het hele euvel zit.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Grappig dat je denkt dat het probleem in de codec zit, aangezien dezelfde codec vanuit de camera wel goed beeld geeft ;)

Ik heb twee vermoedens waar het fout zou kunnen gaan:
-output settings van je uitvoerbestand
-instellingen van je afspeelsoftware (kun je verscherpen of kijk eens bij je deinterlacer)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:16:
Grappig dat je denkt dat het probleem in de codec zit, aangezien dezelfde codec vanuit de camera wel goed beeld geeft ;)
hmm, misschien begrijp je me verkeerd. Ik doelde meer op het feit dat hij hem postprocessed in zijn PC.

NVMD!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de outputinstellingen heb ik van alles geprobeerd zonder positief resultaat.
Wat betreft mijn QuickTime player, hierbij heb ik aangevinkt dat in de hoogste kwaliteit afgespeeld moet worden.

Wat betreft de bitrate: Ik heb eenzelfde importexercitie met een Canon HF s100 uitgevoerd (24 Mbps) met een vergelijkbaar resultaat, onscherpte bij panshots plus nog wat rolling shutter effecten; helemaal rampzalig beeld ...

Ik moet dus vaststellen dat de AVCHD consumer modellen totaal ongeschikt zijn om er een video mee te editen met behoud van beeldkwaliteit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 21:11:

Ik moet dus vaststellen dat de AVCHD consumer modellen totaal ongeschikt zijn om er een video mee te editen met behoud van beeldkwaliteit.
Ik moet dus vaststellen dat je slecht leest, maar als je denkt dat het probleem is dat consumentencamera's ongeschikt zijn dan nodig ik je van harte uit om binnenkort een professioneel model bij me te komen kopen. In tijden van economische crisis kan ik namelijk niet anders dan de klant helemaal gelijk geven 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet blijkbaar ook vaststellen dat een heldere vraag het intellect van sommigen te boven gaat ...

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:13:
Ik heb een Sony AVCHD camera. Ik wil HD video's maken om te tonen op een HD TV. Het signaal vanuit deze camera (Full HD, HDMI kabel) naar een HD ready TV is perfect.

Wanneer ik materiaal vanuit de camera importeer in Final Cut Express en vervolgens een Quicktime movie aanmaak, dan ziet de afgespeelde video, vanuit de computer (iMac 24”, HDMI kabel) naar de TV, er niet meer scherp uit.
Het beeld is bij rustige panshots onscherp (zowel het onderwerp als de achtergrond vervaagt en dit maakt het beeld onacceptabel om te bekijken). Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de bitrate van deze camera; maar 16 Mbps terwijl de AVCHD standaard 24 Mbps aankan.
Heeft iemand dit vervagings-effect ook waargenomen, of weet iemand er een oplossing voor?

Details:
Camera: Sony HDR-SR12 AVCHD (120 GB HDD, Memory Stick) Full HD

Final Cut Express 4.01 import settings
Easy Setup:
Format: HD
Rate: (All rates)
Use: AVCHD-Apple Intermediate Codec 1920x1080i50

Export settings
File > Export > QuickTime movie
Exporteer voor de gein eens interlaced (of haal er een deinterlace/skip-field/linear-filter overheen), ik denk dat er iets fout gaat bij het deinterlacen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:18:
Ik moet blijkbaar ook vaststellen dat een heldere vraag het intellect van sommigen te boven gaat ...
Zonder je helemaal af te willen vallen had ik er in dat geval een open vraag van gemaakt. Als ik even naar je posts in dit topic kijk dan zie ik de volgende vraag.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:13:
De antwoorden:
Nee
Misschien, we zijn momenteel in het stadium van raden.

Maar goed, we gaan offtopic. Aangezien je camera de beelden direct op tv goed afspeelt, zijn de beelden zelf van goede kwaliteit. Montage gaat over het algemeen zonder kwaliteitsverlies, dus als je met de goede settings exporteert en een goed afspeelprogramma gebruikt dan zou je navenante beeldkwaliteit moeten hebben.

Twee adviezen:
-Maak eens een korte montage (10 sec oid) en zet deze eens online. Dan kunnen we kijken wat er aan de hand is.
-Heb je een BR speler? Zo ja, maak dan eens een AVCHD disc en speel deze eens af in de BR speler. Als dit goed werkt, ligt het aan de afspeel software. Werkt dit niet goed, dan ligt het waarschijnlijk aan de montage software. Iets met ceteris paribus.
Pagina: 1