32" Full HD tv als monitor

Pagina: 1
Acties:

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:12
Is het mogelijk om een 32" Full HDTV in te zetten als monitor, of is dit te groot voor bijvoorbeeld internetten? Ik zag namelijk dat een full hdtv voor ongeveer 450-500 euro te koop is. Echter heb ik ook nog een T260HD op het oog, die loopt qua dynamisch contrast wat achter bij de 32" tv's, maar biedt iets meer hoogte qua pixels en is zeker geschikt als PC monitor.

Het is de bedoeling dat ik mijn 22" monitor en 55cm CRT tv vervang door een enkel scherm, waarop ik zowel met de PC kan werken/gamen als tv kan kijken.

Een voorbeeld van een goedkope full tv is bijvoorbeeld de pricewatch: LG 32LG5700

De wijzen komen uit het Oosten!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:22
Tuurlijk kan dat, alleen ik denk dat je dan niet op 50 cm afstand moet gaan zitten.

Dynamisch contrast is iets waar je sowieso nooit op moet letten, want dat is eigelijk alleen maar een marketingtruuk. Het statisch contrast is belangrijker. Bij dynamisch gaat de TV de hele tijd met het backlight zitten spelen, om dieper zwart of helderder wit te krijgen, maar dit kan zorgen voor onrustig beeld. Ook heeft de T260HD het volgensmij over een dynamisch contrast van 10000:1 of 20000:1, dat kan sowieso niet, want het is een TN paneel, met een statisch contrast van 1000:1. De TV heeft het over een nog groter dynamisch contrast, en dat kan wel, maar waarschijnlijk niet zo hoog, maar dat zorgt voor een onrustig beeld.

Ook heeft de TV waarschijnlijk een grotere kleurechtheid dan de T260HD, want de T260HD heeft een TN paneel, en die TV heeft een beter paneel. Ik heb ook een monitor met 1920*1080, en ik mis die 120 pixels extra in de hoogte echt niet, maar dat komt misschien ook omdat ik van een 17" CRT kwam met een resolutie van 1280*1024.

De kijkhoek van de TV is ook beter, dit komt weer door het paneeltype, TN vs. een beter paneel. Dus bij de TV zal je er makkelijk met zijn 6'en voor kunnen zitten, terwijl het bij de T260HD al ophoud bij 3.

[ Voor 41% gewijzigd door AlexV op 24-07-2009 09:25 ]

• NoepZor
Ik vraag me af wat voor paneeltype die LCD TV is, volgens mij kan dat ook niet veel meer zijn dan een TN panel, voor het geld. Ik ben bang dat voor tv kijken en films/games via de PC de TV wel ideaal is, maar voor het internetten / chatten / andere desktopbezigheden te grof is.

Ik neig nu toch sterk naar de T260HD, tenzij er nog alternatieven zijn. Het is de bedoeling dat ik er vanaf 2 meter afstand tv op kan kijken en van 1 meter afstand kan computeren. Ik ga er vanuit dat de T260HD op 2 meter afstand nog wel goed te bekijken is, echter is dat slecht te beoordelen in de winkel, omdat daar alles klein lijkt.

• cixx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 16:27
Ik heb momenteel een Samsung T240HD (het kleine broertje van de T260HD).
Gebruik hem voor me hoofdzakelijk als PC monitor, maar momenteel ook als tijdelijke TV tot dat me nieuwe TV er is.

Vanaf twee meter is er nog goed naar te kijken naar mijn mening, en bij jou 26 inch scherm zal dat alleen maar beter worden.

Wat ik wel een enorm nadeel vindt ik het TN panel van de monitor is de inkijkhoek, die is echt slecht.
Als ik voor me pc zit, en ik ga ff in de relaxmodus (stoel iets naar beneden zetten) dan vervormen de kleuren van de monitor enorm en kan kan ik de bovenste 5-10 cm van heb beeld niet meer goed zien.
Je moet er dus altijd goed voor zitten, vooral verticaal is de kijkhoek slecht, horizontaal valt het nog wel mee.

Ik zou hier dus wel rekening mee houden dat de kijkhoek erg slecht is.
Persoonlijk koop ik nooit meer een monitor met een TN panel.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 00:39
Voor dat geld heb je al een deftig 26" ips paneel( pricewatch: LG W2600HP-BN ). Een ips paneel waar het paneel van LG waarschijnlijk niet aan kan tippen (tenzij de LG ook ips heeft)
Als je daarnaast dan een degelijk tvkaart neemt heb je mijn inziens een mooiere oplossing.
Wat je ook kan doen is kijken naar een scherm met ingebouwde tuner.

Op de goedkopere lcd tv's zie ik toch nog veel ghosting voorkomen. Het LG scherm wat je post heeft een reactietijd van 6ms. Maar is dat GtG of B/W? (waarschijnlijk het laatste).
Daarnaast zal je, wanneer je 50cm van je tv af zit, de zwakke plekken van de tv er zo uitpikken. Op 50cm vallen zaken als donkere hoeken, defecte pixels, backlight bleeding, etc. veel sneller op.

Daarnaast, als een tv echt een goede vervanging zou zijn voor een monitor, waarom zit 95% van alle tweakers dan nog steeds achter een goedkoop TN paneel? ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• NoepZor
Ik ga liever niet met TV-kaarten aan de slag, dit is niet zo gebruiksvriendelijk en mijn PC moet dan aanstaan.
Ik denk dat een 32" beter geschikt is voor TV kijken en een 26" voor computeren. Het is een lastige keuze.

De gemiddelde tweaker koopt een scherm van 250 euro, dan heb je een 22-24" TN scherm inderdaad. Volgens mij zijn er ook wel mensen die een 32+ inch full hd hebben staan als monitor, ik ben erg benieuwd naar ervaringen met een dergelijk scenario. Ik zit zelf ongeveer een meter van het scherm af als ik achter mijn PC zit.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 00:39
NoepZor schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:42:
Ik ga liever niet met TV-kaarten aan de slag, dit is niet zo gebruiksvriendelijk en mijn PC moet dan aanstaan.
Ik denk dat een 32" beter geschikt is voor TV kijken en een 26" voor computeren. Het is een lastige keuze.

De gemiddelde tweaker koopt een scherm van 250 euro, dan heb je een 22-24" TN scherm inderdaad. Volgens mij zijn er ook wel mensen die een 32+ inch full hd hebben staan als monitor, ik ben erg benieuwd naar ervaringen met een dergelijk scenario. Ik zit zelf ongeveer een meter van het scherm af als ik achter mijn PC zit.
Dan nog blijft het ghostingverhaal een punt. Netzoals defecte pixels, bleeding, donkere hoeken, etc.

Hou trouwens ook rekening mee dat de beeldpunten ook veel groter zijn. 1900*1200 beeldpunten verdeeld over bv 24" zijn veel kleiner dan beeldpunten verdeeld over 32"

Er zijn trouwens al wat topics op tweakers geopend over dit onderwerp. Kijk daar ook eens voor wat gebruikers ervaringen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
Afbeeldingslocatie: http://kuvaton.com/kuvei/lan_party_hell_yeah.jpg

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Lol :P

Edit: Ik heb nu net een dag een Samsung T260HD en een Samsung T260.
Ik ben heel tevreden over de schermen, moet ze nog wel calibreren maar ze werken heel fijn en zien er goed uit.

[ Voor 32% gewijzigd door EdwardvGelder op 24-07-2009 13:31 ]

• NoepZor
Dat is natuurlijk weer een beetje teveel van het goede. Kun je mij vertellen hoe de inkijkhoek is van schuin /onder? Dit zal de positie zijn waarvandaan ik TV kijk (TV @ bureau, kijk vanuit bed).

De TV is dan in het voordeel met TV kijken en films. Met gamen is de 32 ook niet erg nadelig :) enige is dus de pixel size met internetten etc. Ik heb wel wat topics gevonden, waar verschillende meningen instaan, dit gaat dan echter over een HD ready scherm met een veel lagere resolutie dan een full hdtv. Vandaar dat ik benieuwd ben of dit goed werkbaar is.

Verwijderd

Pfff, en dan geen geld meer over voor een fatsoenlijke joystick... Je zou toch eens in een winkel moeten kijken naar zo'n toestel en op ongeveer 50 cm afstand kijken of de pixels niet te groot zijn. Of als geld geen probleem is koop je een monitor zoals in mijn signature. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2009 14:33 ]

• NoepZor
Geld is wel een probleem, het moet niet te duur worden ofcourse. 500 euro is wel zo'n beetje het maximum voor een Full HDTV en voor een 26" ongeveer 400 euro.

Pagina: 1