Intel Matrix Storage Raid ongelijke schijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:51
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een Asus P5E mobo (bios 0605) met een Intel Matrix Storage raid controller, met de volgende schijven:
Schijf 1: 1TB
Schijf 2: 1TB
Schijf 3: 500GB
Schijf 4: 500GB

Daarnaast heb ik een 250GB voor OS en nog een 400GB over, maar die neem ik even niet mee in deze indeling.

Ik zou deze graag in de volgende opstelling willen zetten:
Raid5: 1,5TB (4 schijven, gebruik makend van 500GB per schijf)
Raid1: 500GB (2 schijven, gebruik makend van het restant (500GB per schijf) van schijven 1 en 2)

Volgens http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm zou het met 4 gelijke schijven moeten kunnen (zie het plaatje als je iets verder naar beneden scrolled)
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/design/chipsets/pix/matrix-RAID_4drives_2005.jpg

Het verschil is dus dat ik een raid1 i.p.v. een raid0 array zou willen en dus de raid1 array over 2 i.p.v. 4 schijven verspreid zou willen.

Leuk idee, echter, laat de controller mij deze setup niet uitvoeren
Als ik een Raid 5 array maak over de 4 schijven laat hij mij de overgebleven ruimte op schijf 1 en 2 niet gebruiken voor een nieuwe array
Als ik een Raid 0 array maak over schijf 1 en 2 met 500GB per schijf lukt dat wel, maar kan ik vervolgens geen raid 5 meer aanmaken omdat ik OF de overgebleven ruimte van schijf 1 en 2 kan selecteren OF schijf 3 en 4 kan selecteren. Hij laat mij niet alle 4 de schijven selecteren.
(beide geprobeerd zowel in de windows tool als in de Option ROM bij het opstarten)

Nu draai ik XP x64 en patch ik ook niet graag een DLL file zodat ik software raid 5 mogelijk kan maken. Ook heb ik zitten denken aan een linux met software raid, maar dat vereist het overzetten van wat software van windows naar linux, dus dat gaat helaas ook niet 1-2-3. (Nou ben ik aardig bekend met linux raid, maar ik hou deze machine het liefst op windows als het even kan)

Wat ik graag zou weten is of er nog tooltjes/drivertjes/software oplossingen zijn die ik in windows kan installeren zodat ik wel de opstelling mogelijk kan maken zoals ik zou willen. (liefst geen OS hacking / DLL aanpassing). Misschien zijn er andere indelingen aan te raden, of zie ik iets compleet over het hoofd (ik heb vanacht nog niet geslapen, dus misschien moet ik dat eerst maar eens gaan doen :P)

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lap tekst in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt moeilijk, RAID 5 heeft namelijk minimaal 3 schijven nodig, en RAID 1 2.
RAID 5 + RAID 0 kan nog wel, aangezien RAID 0 maar 1 schijf nodig heeft, maar RAID 1 heeft er 2 nodig.

Je weet toch dat RAID 5 ook bescherming heeft tegen uitval, hé?
Als je RAID 5 selecteerd, raak je kwa opslagcapaciteit 1 disk kwijt.

Tenslotte zou ik je toch aanraden om 4 identieke disks te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
De 2 1TB schijven zijn nieuw, de andere schijven had ik nog. Met het Matrix Storage systeem had ik wel verwacht dat hij met ongelijke schijven overweg zou kunnen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Het hele idee is dat als ik alles in raid 1 zou gooien ik maar 50% van mijn capaciteit zou kunnen gebruiken, terwijl ik met de indeling zoals ik beschreven heb 66% kan gebruiken terwijl nog steeds 1 schijf mag uitvallen voordat ik iets kwijt raak. Met software raid onder linux is dit mogelijk, dus ik zit er over te denken toch maar de machine op linux over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoewel het mogelijk is meerdere type RAIDs aan te maken op de disks, het blijft zo dat de kleinste disk de grootte bepaalt van de array (zelf ooit geklooit met 320, 400 en 500GB).
Dus wil je gebruik maken van de Intel RAID, dan zal je max 500GB per disk kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
Windows Server 2008 geïnstalleerd waarmee deze config in software raid wel gelukt is. Tests met sata-kabel ontkoppelen terwijl hij bezig was gingen perfect.

Bedankt voor de reacties.

Topic mag dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Wizzkid007 op 03-08-2009 03:21 ]