Toon posts:

Computer "tè" vaak stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In beginsel lijkt het een makkelijk probleem, maar hoop dat iemand me iets meer inzicht kan verschaffen.

Sinds 9 jaar kom ik bij mijn schoonouders over de vloer. En even zolang ben ik het "computer-mannetje". In die tijd heb ik nogal wat problemen voorbij zien komen. Naar mijn mening iets teveel inmiddels.

De systemen
Een P2-333 oid, P3-1000/Win98, XP-1700+/WinXP en nu een Core2Duo/VistaHome.

De problemen
Geen van deze systemen heeft ooit langer dan 2 maanden stabiel gedraaid, de problemen varieren van geplofte elco's, spontane reboots, BSOD's, defecte GPU's, defect RAM, te lage voedingsspanningen, gecrashte HDD's, enz, enz, enz.

Achtergrond
Een van deze systemen heb ik gebouwd, maar ook 3 zijn uit de winkel compleet gekocht. Dixons, Aldi en Vobis. Reparaties zijn door bedrijven, garantie-medewerkers en door mij uitgevoerd. Over het algemeen worden er goede/dure onderdelen ingestopt zoals Asus en Gigabyte.

Geprobeerde oplossingen
Natuurlijk heb ik door de jaren heen al veel onderdelen vervangen, Mobo's, PSU, GPU, CPU, cooling, RAM.
Legale, en gekraakte windowsversie.
Een UPS met AVR functie aangesloten om eventuele spanningsverschillen te ondervangen.
Externe HDD waarop maandelijks volle backups worden gemaakt (met Acronis).
Surgemaster.
Downloaden van shit tegengaan.

Tot slot heeft het systeem laatst weken hier gestaan ivm nieuwe OS-installatie. Toen werkte hij wekenlang prima! Na drie dagen terug in hun huis boot hij al niet meer.

Iemand een zinnige verklaring? Ofmoet ik gaan denken aan aardstralen oid?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is de zaak geaard?

Verwijderd

staat er een fatsoenlijke virusscanner op? :P

lijkt mij een gevalletje van verkeerde programma's / sites

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

klinkt idd als een slechte aarding..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:22:

lijkt mij een gevalletje van verkeerde programma's / sites
Je kan ook zijn post lezen ...

Waarschijnlijk is het gewoon een samenloop van omstandigheden, een slecht voeding kan veel componenten vernielen voor zelf het loodje te leggen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 12:05

Sebazzz

3dp

Precies, dit is ook het eerste wat in mij opkwam. En kijk niet alleen of er zo'n mooie aansluiting van de aarde op het stopcontact zit, maar ook of de aarde echt werkt. Dit kan je veilig met een multimeter vaststellen, Google helpt daar wel mee.
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:22:
Het eerste hardware slopende virus dat cross-platform met allerlei soorten hardware kan omgaan moet ik nog meemaken, als er al uberhaupt hardware virussen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Sebazzz op 23-07-2009 22:29 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Door de jaren heen heb ik Symantec, NOD32, McAfee en AVAST erop gehad.
Verder draaien er geen LimeWire of andere P2P apps.

Tijdens reparaties oid draag ik altijd een anti-ESD polsbandje.

Ten overvloede; mijn eigen systemen draaien altijd jarenlang stabiel :P (Dit even om mij als zwakke schakel uit te sluiten :) )

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is wel lastig inschatten. Wat voor types zijn het? Zijn de volgende dingen bijvoorbeeld van toepassing:
- klikken ze alles aan en zijn ze zich niet echt "bewust" van de legubere kanten van internet?
- Hebben ze het zelfvertrouwen om het "zelf wel even te fixen" en gooien ze zo windows-files weg die ze niet zo belangrijk lijken/proberen ze zelf de videokaart wel te "repareren"?
- Of komen ze nergens aan, en zodra er een onschuldige foutmelding komt raken ze de hele pc niet meer aan en wordt je opgebeld of ze wel op "OK" mogen drukken?

Alledrie deze situaties komen nogal veel voor namelijk, je ziet soms pc-gebruik waarbij het niet raar is dat het fout gaat :P.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ik krijg een flash-back. Heb je dit niet eerder ook al eens gevraagd? Anders is het een vergelijkbaar geval. Mijn suggestie: aardstralen.

Waarschijnlijker: PEBKAC.

Dus: vreemde sites bezoeken, teveel spyware installeren.

Andere factoren: toeval (defecte hardware), stof en slijtage.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sebazzz schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:28:
[...]

Precies, dit is ook het eerste wat in mij opkwam. En kijk niet alleen of er zo'n mooie aansluiting van de aarde op het stopcontact zit, maar ook of de aarde echt werkt. Dit kan je veilig met een multimeter vaststellen, Google helpt daar wel mee.
Nee, dat moet een electricien doen.
Iig kun je dat niet met een gewone MM.

komt er netjes 230V uit het stopcontact of veel meer/minder?

Ik geloof niet in software issues... dat laat PSUs niet afrbranden.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 23-07-2009 22:31 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laten we eerst maar eens kijken waarom hij niet boot.

ik heb nog niks glezen over een hardware check

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 23-07-2009 22:37 ]

Iperf

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-02 01:18
Ik heb ook ervaring met computers die ik wel eens onderhield om vreemde redenen om de haverklap wat onverklaarbaar mankeerde als nieuwe hd's die er voor de zoveelste keer mee ophielden. Je hebt zo iets als straling zowel van telefoonmasten etc maar ook aardstraling op sommige plekken schijnt die zo sterk te zijn dat die daadwerkelijk een negatieve invloed heeft op elektronica heb ik me laten vertellen, klinkt vaag maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat het verplaatsen van de computer naar een andere plek in huis zo goed als alle problemen verholpen heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 23-07-2009 22:37 ]

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ Boudewijn: Waarom zou je niet zelf kunnen controleren of de aarde van het stopcontact werkt?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xenomorphh schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:27:
klinkt idd als een slechte aarding..
Sebazzz schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:28:
[...]

NioXX, hier heb je nog geen antwoord op gegeven, de vraag wordt niet voor niets meermaals gesteld - lijkt me wel zo handig dat wel te doen :o

Oslik blyat! Oslik!

• djexplo
Crazyanz schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:36:
Ik heb ook ervaring met computers die ik wel eens onderhield om vreemde redenen om de haverklap wat onverklaarbaar mankeerde als nieuwe hd's die er voor de zoveelste keer mee ophielden. Je hebt zo iets als straling zowel van telefoonmasten etc maar ook aardstraling op sommige plekken schijnt die zo sterk te zijn dat die daadwerkelijk een negatieve invloed heeft op elektronica heb ik me laten vertellen, klinkt vaag maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat het verplaatsen van de computer naar een andere plek in huis zo goed als alle problemen verholpen heeft.
t'Ja ..., de computer kast is een grote metalen plaat, als deze geaard is functioneerd die als een kooi van Faraday .., die gelijk voor aarding van de meeste connectors aan je computer zorgt.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Het stopcontact is geaard, maar of hij werkt heb ik nooit getest.
Of de aarde goed is moet de installateur idd doen, maar of hij uberhaupt iets doet kan ik zelf ook nagaan. (aarde en nul sluiten, gaat als het goed is de aardlek eruit)

Voor jaren terug werd de PC intensief gebruikt, ook door mijn zwager. Geen idee wat er toen allemaal mee gebeurde ;)
Nu echter is het een kwestie van internetbankieren en mailen. Sec.

De onderdelen die ik heb vervangen waren ook echt vaak mechanisch of elektrnisch defect. Getest in mijn eigen systemen of door fabrikant laten vervangen. Dus geen gevalletje drivers of andere softwarefouten.

De onderdelen worden nooit OC'ed of overvolted. Heb zelfs wel eens het tegenovergestelde geprobeerd...zonder resultaat.

En stof? Niet bij mijn schoonmoeder >:)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

djexplo schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:39:
[...]

t'Ja ..., de computer kast is een grote metalen plaat, als deze geaard is functioneerd die als een kooi van Faraday .., die gelijk voor aarding van de meeste connectors aan je computer zorgt.
een kooi van faraday heeft weinig met aarde te maken
http://www.wereldgeheimen.nl/kooi_van_faraday.htm

[ Voor 81% gewijzigd door Fish op 23-07-2009 22:45 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Het huis is trouwens een oude boerderij, aan de rand van de stad...

Gloeilampen op sommige delen van het huis ook slechts enkele maanden mee.

• pinockio
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:18:
Geen van deze systemen heeft ooit langer dan 2 maanden stabiel gedraaid, de problemen varieren van geplofte elco's, spontane reboots, BSOD's, defecte GPU's, defect RAM, te lage voedingsspanningen, gecrashte HDD's, enz, enz, enz.(...)

Dixons, Aldi en Vobis.
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:18:
Een P2-333 oid, P3-1000/Win98, XP-1700+/WinXP en nu een Core2Duo/VistaHome.
Wat je ook kunt doen is elk geval afzondelijk bekijken. Je hebt het over 4 systemen, en een periode van 9 jaar. Dan gebeurt er gemiddeld genomen sowieso wel eens wat.

Iedereen heeft wel eens defecte harddisk gehad. Laat ik het even per systeem bekijken:
- P2-333 / P3-1000 Win98: BSOD's vanwege slechte drivers of gewoon als het systeem te zwaar belast werd kwam ik toen ook veel tegen
- XP-1700+/WinXP: in die tijd (en nog wel) zijn nogal wat moederborden verkocht met slechte elco's. Ook voedingen die eigenlijk onderbemeten zijn.
Tot slot heeft het systeem laatst weken hier gestaan ivm nieuwe OS-installatie. Toen werkte hij wekenlang prima! Na drie dagen terug in hun huis boot hij al niet meer.
Sja, harde schijven gaan wel eens kapot. Laatst nog, een Seagate ES/2 - bedoeld voor RAID gebruik en 24/7 --- PC afgeleverd, werkt een week goed, en dan... schijf kaduuk. Shit happens.

Dus geen reden om wantrouwig / bijgelovig te worden.

Enkele van mijn tips voor een stabiel systeem:

- Een goede voeding
- Een Asus moederbord met Intel chipset (nogal wat gezeur gehad met VIA en SIS)
- Intel processsoren (nog steeds beter qua warmteproductie, mainstream gezien dan)
- Geheugen van een gerenommeerd merk (Kingston, Corsair, of duurdere merken)
- Harddisks: géén Maxtor, ook geen Seagate meer, geen Samsung meer, alleen WD
- Koeling, koeling, koeling
- Inbouwen: altijd uitkijken met statische electriciteit
- Vervoer: voorzichtig (hoewel je dus niet weet wat er eerder mee gebeurd is)
- Zo min mogelijk shit installeren
- Backups, images dus ook
- UPS

Veel van die dingen doe je al, maar sommige PC's van bijv. Medion zijn niet geweldig stabiel, hebben bijv. een onderbemeten koeling. Die staan er ook bij.

Oh, nog iets :+ --- is het systeem geaard?
Een UPS werkt dus totaal niet (qua overspanningsbeveiliging) als deze niet geaard is.
Een UPS met AVR functie aangesloten om eventuele spanningsverschillen te ondervangen.
Zit daar ook een functie op om de spannings(variaties) te meten?

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 23-07-2009 22:50 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:40:
En stof? Niet bij mijn schoonmoeder >:)
Ze maakt niet heel toevallig de pc ook aan de binnenkant schoon ?

0.0

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:44:

In dat geval zou ik eens meten hoeveel spanning er op de stopcontacten staat.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

pinockio schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:44:
[...]
Iedereen heeft wel eens defecte harddisk gehad.
offtopic: Ik niet hoor, mijn oude pc ging een jaar of 6 zonder problemen mee en werkt nu nog steeds als internet-pc en mijn huidige pc'tje heeft mij het afgelopen half jaar doen vermoeden dat dat weer zo wordt :P.

ontopic: De TS geeft aan dat hij zelf ook een van de pc's heeft geknutselt, dus zaken als:
pinockio schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:44:
- Een Asus moederbord met Intel chipset (nogal wat gezeur gehad met VIA en SIS)
- Intel processsoren (nog steeds beter qua warmteproductie, mainstream gezien dan)
- Harddisks: géén Maxtor, ook geen Seagate meer, geen Samsung meer, alleen WD
[...]
vind ik toch een beetje te ver gaan (als in: Een AMD-CPU met samsung-HDD heeft echt wel potentie als je weet wat je koopt ;) )

[ Voor 43% gewijzigd door bwerg op 23-07-2009 22:51 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik het zo hoor zou het echt geen overbodige luxe zijn om een goede electricien een keer alles te laten doormeten en waar nodig op orde brengen. Dat kost misschien iets, maar het verdient zichzelf snel zat terug als apparatuur (van gloeilampen tot PCs) niet continu kapotgaat van spanningsproblemen.

Dat gezegd, een UPS zou de meeste zaken wel moeten ondervangen - maar alleen als alles (dus ook evt aangesloten netwerkapparatuur) ook achter de UPS staat. Als je alleen de PC erop hebt zitten maar modems/routers/switches niet dan kan daardoor alsnog de boel problemen krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

willem900 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:37:
@ Boudewijn: Waarom zou je niet zelf kunnen controleren of de aarde van het stopcontact werkt?
ik ben niet achterlijk, maar ik heb er zelf nooit over nagadacht. hoe zou jij controleren of je aarde goed werkt ?

Iperf

• nIghtorius
  • Laatst online: 22-02 09:34

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:40:
Het stopcontact is geaard, maar of hij werkt heb ik nooit getest.
Of de aarde goed is moet de installateur idd doen, maar of hij uberhaupt iets doet kan ik zelf ook nagaan. (aarde en nul sluiten, gaat als het goed is de aardlek eruit)
grootste fout die je kunt maken.. een aardlek springt eruit wanneer er een verschil gemeten word in stroom tussen de fase en de nul.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
Ik denk dat je jezelf gewoon moet afvragen wat er voor verschil tussen de 2 situaties (bij jou thuis en bij je schoonouders). Wat voor gebruikers het zijn en wat ze met dat ding uitvoeren softwarematig lijkt me niet zo heel interessant. Je kunt niet heel makkelijk hardware om zeep helpen zonder dat je flink bezig bent softwarematig.

Kijk eens naar de situatie daaro.
- aarding(is al vaker gevraagd maar goed en ookal heb je een ups gebruikt)
- lucht, en dan met de name het vochtpercentage
- statische electriciteit (staat hij op een tapijt misschien?)
- en waarschijnlijk heb je het al gezegd. Maar leg de basics van een computer is uit. Geen vocht erbij en de binnenkant van de kast is off limits voor hun.

edit: nu pas gelezen van die boerderij. Ik zou eerst gaan naar dat vocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Craven op 23-07-2009 22:49 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vooral die UPS om mee te beginnen, die vangt pieken en dalen op in het stroomnet,

• pinockio
Jungian schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:46:
[...]

Ze maakt niet heel toevallig de pc ook aan de binnenkant schoon ?
Vast, met schuursponsjes.
bwerg schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:47:
[...]

offtopic: Ik niet hoor, mijn oude pc ging een jaar of 6 zonder problemen mee en werkt nu nog steeds als internet-pc en mijn huidige pc'tje heeft mij het afgelopen half jaar doen vermoeden dat dat weer zo wordt :P.
Hmmmzz --- iedereen, ik bedoel natuurlijk iedereen die (al) 9 jaar of langer een PC heeft. 8)

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025

Lijkt me toch dat je de spanning eens zou moeten kijken. Inclusie aarde.
Hoewel je een UPS hebt gebruikt, dus piekspanning of gewoon hoog (dicht bij een centrale o.i.d) heb je al uitgesloten.
Vage Shit. Ouwe

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
@pinockio, natuurlijk heb ik geprobeerd het objectief te bekijken. Maar het zijn in een jaar tijd soms wel 4-5 onderdelen per systeem. Op een gegeven moment is het ding dan economisch afgeschreven/total-loss en kopen ze een nieuwe...

Voor nu zet ik even in op een nep-aarding :(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

willem900 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:37:
Vertel jij me maar hoe je het zou willen doen.
Als jij met gewone middelen een acceptabel resultaat haalt geloof ik je.

De electriciens hebben daar een heel mooi meettoestel van fluke voor, is iets ingewikkelder dan de gemiddelde DMM.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

^ idd

ff iets stoms. hebben julie daar driefasen. een losse nul kan ook spannende momenten geven. je spanning kan naar naar hartelust zweven, als je pech hebt tot 380

waarom, als je lampen maar kort meegaan, is er meer aan de hand, of je koopt goedkope kutperen voor 0,20$

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 23-07-2009 22:53 ]

Iperf

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daarom zei ik al : stop eens een voltmeter in het stopcontact. Netspanning mag -10 +5 % afwijken als ik me niet vergis :).
Dus bij >241V zou ik me zorgen gaan maken. Dit kun je wel zelf doen.

• pinockio
Hoe lang is die UPS al geplaatst? ALS deze goed werkt, EN geaard is (twee voorwaarden dus), kun je spanningspieken wel uitsluiten. Problemen die na de plaatsing ervan zijn ontstaan, zijn dan misschien aan andere oorzaken te wijten.

Wat je nu doet is het als één complete ervaring neerzetten, terwijl het wel degelijk verschillende problemen zijn, met mogelijk ook verschillende oorzaken. Lekkende elco's bijvoorbeeld hebben meer met de kwaliteit ervan en onvoldoende koeling te maken dan met spanningswisselingen (of aardstralen for that matter).

Gloeilampen die (te) snel stuk gaan: dat doet denken aan te hoge spanning van het lichtnet en/of spanningspieken. Een gewone, goed werkende voeding kan best overweg met een te hoge spanning (binnen de normale toleranties, 10% (of -10% en +5%?), dat is dus tussen 207 V en 253 242 V. Snelle pieken naar 300V of meer, dat lijkt me meer een probleem.

Er zijn tegenwoordig op het platteland nogal wat glastuinders die ook een WKK hebben, en stroom produceren. Die kunnen zorgen voor grotere spanningsvariaties dan voorheen.
Craven87 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:48:
(...)

edit: nu pas gelezen van die boerderij. Ik zou eerst gaan naar dat vocht.
Inderdaad... dat is ook een grote. Ik kreeg ooit een PC binnen die rook naar het bos wanneer je 'm aan zette. (Huis onder de bomen.) Instabiel. Geheugenmodules defect (corrosie op contacten denk ik). Ze ontkenden bij hoog en bij laag dat ze een vochtig huis hadden, maar die PC rook dus wel naar bos(grond). Net zoals ons zomerhuisje waar nooit gestookt wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door pinockio op 23-07-2009 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er staat momenteel een UPS tussen. Geaard? dat weet ik dus niet zeker.

Omdat de lampen enigsins knipperen bij tijd en wijlen hebben we al eens de energieleverancier gebeld. Deze heeft de spanningen nagemeten. Was binnen de marges.

Uiteraard ken ik de werking van een aardlek. Maar als die eruit gaat door sluiting van nul en fase weet je iig dat de draad simpelweg niet is onderbroken onderweg.

Het huis is niet overdreven vochtig. Het is een oude boerderij, maar wel gerenoveerd, dus gewoon woonhuis.
Schoonmaken doet ze uiteraard niet in de PC. De mensen zijn zelf niet simpel.
Mijn schoonvader is zelf werktuigbouwkundige bj de HOLEC/EATON :)

• djexplo
Een computer kast is geen perfecte holle structuur geleider, dus aarding nodig ;)
DEFINITION - A Faraday cage is a metallic enclosure that prevents the entry or escape of an electromagnetic field (EM field). An ideal Faraday cage consists of an unbroken, perfectly conducting shell. This ideal cannot be achieved in practice, but can be approached by using fine-mesh copper screening. For best performance, the cage should be directly connected to an earth ground.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pinockio schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:56:

Inderdaad... dat is ook een grote. Ik kreeg ooit een PC binnen die rook naar het bos wanneer je 'm aan zette. (Huis onder de bomen.) Instabiel. Geheugenmodules defect (corrosie op contacten denk ik). Ze ontkenden bij hoog en bij laag dat ze een vochtig huis hadden, maar die PC rook dus wel naar bos(grond). Net zoals ons zomerhuisje waar nooit gestookt wordt.
SImpel op te lossen door een industriele (stofdichte) pc erneer te zetten.
Opgelost :).

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:04
Dit komt mij zeer bekend voor. Mijn ouders hadden een huis in het buiten gebied, waar toen ze kwamen wonen allerlei apparatuur om de haverklap kapot ging: stofzuigers, elektrisch fornuis, gloeilampen werden bij de groothandel gehaald etc. Uit het stopkontakt kwam tussen de 145 en de 285 volt. Dit zag je ook duidelijk terug in de verlichting. De energie maatschappij wilde dit eerst niet geloven, maar na het plaatsen en uitlezen van meetapparatuur hebben ze een transformator kastje geplaatst wat de pieken begrenst. PC's gingen niet stuk, maar pc's die in mijn huis stabiel draaide, waren daar zeer crash gevoelig. Na het aarden van het stopkontakt en de pc voorzien van een kwaliteitsvoeding was dit over.

[ Voor 0% gewijzigd door wortelsoft op 23-07-2009 23:13 . Reden: typo ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:59:
Het huis is niet overdreven vochtig. Het is een oude boerderij, maar wel gerenoveerd, dus gewoon woonhuis.
Schoonmaken doet ze uiteraard niet in de PC. De mensen zijn zelf niet simpel.
ik zou alsnog even een vochtvreter erbij zetten. Gewoon om uit te sluiten. kost volgens mij niet zoveel en het is altijd het proberen waard.

Dan blijft er (mits de ups van goede kwaliteit is) nog 1 ding over wat ik kan bedenken en dat is statische electriciteit. Als hij op een tapijtje staat (met name hoogpolig is slecht) zet hem is ergens anders op. Een stukje hout, rubber of iets dergelijks dat geen stroom geleid.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

pinockio schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:49:
[...]

Hmmmzz --- iedereen, ik bedoel natuurlijk iedereen die (al) 9 jaar of langer een PC heeft. 8)
Dan moet deze pc hier binnen 3 jaar een paar keer stuk gaan. :P maar i get the point, het is "natuurlijk" dat ze wel eens kaduuk gaan maar de omstandigheden zijn wel luguber natuurlijk.
djexplo schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:00:
[...]

Een computer kast is geen perfecte holle structuur geleider, dus aarding nodig ;)

[...]
Even over de werking van de kooi van faraday: ideaal is het inderdaad een geheel afgesloten volledig geleidende vorm, maar een paar geleidende draden in welke holle vorm dan ook zijn al een redelijke benadering van een kooi van faraday. Laat staan een bijna-geheel afgesloten kast. (Maar of er daarmee nog extra aarding nodig is weet ik dan weer niet te vertellen, lijkt me toch wel :P)

[ Voor 42% gewijzigd door bwerg op 23-07-2009 23:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu te laat om mijn schoonouders te bellen. Doe ik morgen mbt die aarding.

De computer staat trouwens op een houten plankje die aan een stenen muur geschroefd is.

Ik ga ff verder met de tips, mbt de aarde. I'll keep you posted.

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-02 21:49

pythagorasABC

A²+B²=C²

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:12:
Het is nu te laat om mijn schoonouders te bellen. Doe ik morgen mbt die aarding.

De computer staat trouwens op een houten plankje die aan een stenen muur geschroefd is.

Ik ga ff verder met de tips, mbt de aarde. I'll keep you posted.
En je gaat vragen of ze de pc stofzuigt, of anders schoonmaakt. Toch? ;)

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Nog even een kleine algemene tip: ik ken veel (nouja, een paar is realistischer) problemen met zowel droge lucht als huizen waarin men rookt. Rook is ongelooflijk brak voor je pc, daar heb ik de meeste problemen mee gezien. Droge lucht zorgt ervoor dat alles statisch wordt, en is ook een major veroorzaker van allerlei anderszins onverklaarbare uitval.

Maargoed, in de thread is al vrij snel naar de diagnose 'spanningsvariaties op het stopcontact' gegrepen en ik zou ook zeggen dat dat het meest waarschijnlijke is. Hoewel het uitsluiten van diskcrashes e.d. wel zo netjes is in het opsommen van de problemen, in verder volledig normale huizen ben ik de afgelopen 7-8 jaar gemiddeld ook wel eens per jaar met een echt computerprobleem bezig geweest. In een medion 1 GHz zaten rotte elco's en was de voeding uiteindelijk gaar geworden, zelfde voor wat betreft een athlon xp, en daarvoor nog grote problemen met de videokaart (ATI AIW) in een p2-350 gehad.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Door de ESD die daardoor voorkomt zal je PSU niet 1-2-3 affikken hoor.
Als het een beetje een kwaliteits PSU is geweest dan.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Er is inderdaad veel in de omgeving wat mis kan gaan, zeker indien gecombineerd met andere factoren. A-merken bieden GEEN garantie, want ook A-merken hebben wel eens B-componenten gebruikt, condensatoren bijvoorbeeld, en de voeding is hierop geen uitzondering. Het geheel is zo sterk als de zwakste schakel.

Wat ssj3gohan zegt is ook een zeer goed punt: Roken + gebrek aan ventilatie is, zeker indien het veel gebeurt (en je gaf al aan dat de PC intensief gebruikt wordt) funest voor een PC.

Ook ik ben een 'computermannetje', en in mijn 'wijk' zit ook een gezin wat in een oude boerderij woont (type aarding apart moeten aanleggen, aangewezen op satteliet voor de TV omdat er niet eens DVB-T is, vreemd genoeg wél DSL). Deze mensen roken niet, maar de PC's gaan wel vrij vaak stuk, ondanks het feit dat er goed op de kwaliteit gelet wordt (door mij zelf, en mijn zelfbouw 486-DX2 draait nog, het nut? geen idee).

Wat blijkt: gipsen muurtjes zonder stucwerk, in de computerkamer, en een algemene hoeveelheid stof. Wat gebeurt er: dat spul geleid. En hoe goed je ook stofzuigt en een PC meubel aanschaft alleen al om het ergste van het hoogpolige tapijt uit de ventilatie te houden: na ~1,5 jaar zit de PC vol stof, en ligt er zo'n beetje een humus laag aan stof op de bodem (niet het stof wat we in steden en buitenwijken kennen, nee, bruin/donkergrijs stof, en niet je standaard rokers-stof, ik herken stof!). Nou is het niet mijn hobby, maar dat spul is echt OVERAL terecht gekomen, van de bovenkant van de grafische kaart tot TUSSEN de heatsink van de CPU en het PCB van de CPU (de stukken waar de heatspreader niet komt, om maar te zwijgen over wat er naast het socket aan duinenlandschap lag).

En dit spul geleid, en ik geloof best dat het door pure beweging (als schuurpapier) op den duur de laklaag van het moederbord ook wegwerkt, en tussen soldeerpunten komt.

Aangezien een absoluut passieve PC niet bestaat (altijd bewegende lucht), stoffilters NIET afdoende zijn en toch nooit schoongemaakt worden, heb ik ze aangeraden om de PC uit dat 'studeerhok' te halen en de PC in de later bijgebouwde, baksteen-muren woonkamer neer te zetten. In ieder geval minder vaag 'boerderij stof' op die plek, omdat het eigenlijk gewoon nieuwbouw is. Mijn enige vrees daar is dat de langharige boerderijhonden het systeem alsnog volstrooien, maar goed.

De oorzaak in mijn situatie was: kortsluiting/erosie door stof. Veel stof.

Combineer dus een goede omgeving (lucht/temp/elektrisch/kwaliteit behuizing voor blokkade elektromagnetische storing aka kooi van Farraday), goede componenten (ALLES!), slimme gebruikers (zegel op kast desnoods, en alleen JIJ doet de service), en je bent al een stuk veiliger (hoewel er altijd nog de wet van Murphy is).

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 12:05

Sebazzz

3dp

En wat de UPS betreft, ga eens lezen over actieve en passieve UPS ;) Een passieve zal niet tegen stroompieken beschermen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Zelf denk ik aan een losse nul, of in ieder geval iets van iets met de spanning uit het stopcontact.

Zelf heb ik ook wel eens wat 'rare' dingen gezien bij het na meten van stopcontacten. Denk aan twee stopcontacten met een spanningsverschil van ±10 volt over de nul. Dat betekent dat als je apparatuur op beide aansluit en die apparatuur op elkaar aansluit je dus 10 volt spanning over de verbinding tussen die apparatuur krijgt op plaatsen waar die niet voor bedoelt is. Dit valt op te lossen met goede aarding.

De oorzaak kan vervolgens in van alles en nog wat liggen, varierend van inderdaad een 'losse' nul, slechte of ontbrekende aarding of in een apparaat op dezelfde elektrische groep die zich 'slecht' gedraagt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:26
Misschien een stomme vraag, maar hoe zetten die mensen de pc uit? Doen ze dit dmv de "normale" manier, dus via menu-start, of trekken ze gewoon de stekker eruit (of iets vergelijkbaars).

En: zet de pc eens op een tafel oid, zoals hiervoor ook al behoorlijk vaak gemeld is

Goed koper is duurder dan slecht koper

Verwijderd

kalizec schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:07:
Zelf denk ik aan een losse nul, of in ieder geval iets van iets met de spanning uit het stopcontact.

Zelf heb ik ook wel eens wat 'rare' dingen gezien bij het na meten van stopcontacten. Denk aan twee stopcontacten met een spanningsverschil van ±10 volt over de nul. Dat betekent dat als je apparatuur op beide aansluit en die apparatuur op elkaar aansluit je dus 10 volt spanning over de verbinding tussen die apparatuur krijgt op plaatsen waar die niet voor bedoelt is. Dit valt op te lossen met goede aarding.

De oorzaak kan vervolgens in van alles en nog wat liggen, varierend van inderdaad een 'losse' nul, slechte of ontbrekende aarding of in een apparaat op dezelfde elektrische groep die zich 'slecht' gedraagt.
En zowel bij 3 fase als 1 fase.
Een installateur zou ook meten met een megger, isolatieweerstand meten met een multimeter gaat tussen de 1,5 en 10V zoals jij het doet niet lukken, een megger doet dat met 500V ;)
Aarde controleren kan hij/zij dan ook doen.

Zelf zou je tussen nul en aarde kunnen meten met een duspol door een oven of wasdroger aan te zetten, niks = goed, spanning = fout, maar dit is geen garantie dat het goed is, bovenstaande werkt beter en is 100% goed als de meting correct gedaan wordt.

Het verschil is echter dat bij 3 fase je net zwevend wordt en dus een 400V kan veroorzaken, meestal zijn dit problemen in de groepenkast / meter, je nul zit daar ergens los, anders zou je alleen op een specifieke locatie in het huis er last van hebben (bv een lamp die continu kapot springt).
Hetzij door vocht/waterschade of gewoon niet goed vast gezet.

Sommige installateurs gebruiken zelfs kroonstenen / lasdoppen om de draden vanaf de meter naar de hoofdschakelaar te verlengen :X

En aangezien ik werk aan meters (ook gas), weet ik dat dit soort dingen heel vaak voorkomen en heb ook legio fotos, dat het nog allemaal goed gaat, is een wonder :X
Echter zijn dit dingen die je niet zelf moet gaan doen, zeker als je er geen verstand van hebt, dus een erkend installateur laten komen!

• kalizec
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:01:
En zowel bij 3 fase als 1 fase.
Een installateur zou ook meten met een megger, isolatieweerstand meten met een multimeter gaat tussen de 1,5 en 10V zoals jij het doet niet lukken, een megger doet dat met 500V ;)
Aarde controleren kan hij/zij dan ook doen.
Ehm, dat is niet wat ik bedoelde, of schreef. Ik bedoelde dat er een spanningsverschil van 10 volt was in de normale situatie. Niet dat er met 10 volt gebruikt werd om weerstand of aarde door te meten. Die 10 volt ontstond overigens vanwege een apparaat dat zich slecht gedroeg en niet goed geaard was.

[ Voor 8% gewijzigd door kalizec op 24-07-2009 11:06 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
Crazyanz schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:36:
... Je hebt zo iets als straling zowel van telefoonmasten etc maar ook aardstraling op sommige plekken schijnt die zo sterk te zijn dat die daadwerkelijk een negatieve invloed heeft op elektronica heb ik me laten vertellen, klinkt vaag maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat het verplaatsen van de computer naar een andere plek in huis zo goed als alle problemen verholpen heeft.
Meen je dat serieus of is je post ironisch bedoeld? Door wie heb je je dit allemaal laten vertellen, Jomanda? 8)7

Verwijderd

kalizec schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:05:
[...]

Ehm, dat is niet wat ik bedoelde, of schreef. Ik bedoelde dat er een spanningsverschil van 10 volt was in de normale situatie. Niet dat er met 10 volt gebruikt werd om weerstand of aarde door te meten. Die 10 volt ontstond overigens vanwege een apparaat dat zich slecht gedroeg en niet goed geaard was.
Dat kan ook.
En dit zijn van die dingen waar je dagen tot maanden mee bezig bent om het te vinden ;)
Iets wat bij de TS ook wel het geval kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2009 11:55 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Reden te meer om er een electricien naar te laten kijken.
De TS is geen (amateur-)electricien , anders had hij dit al bekeken.

Verder zijn dit soort problemen heel erg lastig op te sporen, en is er wat hardware nodig (een megger kan handig zijn ja).

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 12:03:
Reden te meer om er een electricien naar te laten kijken.
De TS is geen (amateur-)electricien , anders had hij dit al bekeken.

Verder zijn dit soort problemen heel erg lastig op te sporen, en is er wat hardware nodig (een megger kan handig zijn ja).
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:59:
De mensen zijn zelf niet simpel.
Ik verwacht dat zo iemand dat wel weet, zeker als ie verstand heeft van groepenkasten :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een WTB'er (die toevallig bij holec werkt) is iets anders dan een installateur?

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-02 14:00

Hoite

Goed verhaal

dit soort dingen heb ik eerder gehoord, waarschijnlijk is de spanning niet stabiel.
probeer of je een noodstroomvoorziening kan lenen, en of dat het probleem oplost.

Lekker kort.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh bedoel je nou een dieselaggregaatje? Hij heeft namelijk al lang een UPS geprobeerd.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ Boudewijn: Als ik de ground door wil meten doe ik altijd Meggeren. Was even te enthousiast met reageren. Overigens zijn er meer firma's dan Fluke die die apparatuur op professioneel gebeid maken hoor ;-).

Ik had de luxe om verschillende meters te kunnen kopen, waar onder een Fluke 175, voor een schappelijke prijs \o/.

En...I know: Volledig offtopic, sry

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Boudewijn schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:51:
[...]

Vertel jij me maar hoe je het zou willen doen.
Als jij met gewone middelen een acceptabel resultaat haalt geloof ik je.

De electriciens hebben daar een heel mooi meettoestel van fluke voor, is iets ingewikkelder dan de gemiddelde DMM.
Het is vrij simpel om te weten of je aarde aangesloten is of niet. Als eerste je contactdoos eraf schroeven. Wanneer er niets verbonden is (geel/groen) met de aardepennen is je contactdoos niet geaard. Indien de aardepennen verbonden zijn kan je er voor 95% er vanuit gaan dat de contactdoos wel geaard is. Ik in iedergeval nog nergens aarde draden zien lopen die niet aangesloten zijn op de aardepen in de meterkast.

Wil je die 5% ook zeker weten, knoop je in meterkast een koperen draad aan je aarde pen en loop je naar de contactdoos en meet je de weerstand. Is die nagenoeg nul, dan is je doos zeker geaard. Zo niet, dan moet je op zoek gaan waar die aarde draag in godsnaam naar toe gaat en dat is wel even een hoop / lastig werk.

Wel altijd eerst de stroom er vanaf halen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 24-07-2009 13:19 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh en wie zegt dat de aardpen in je meterkast nog goed is?
Als in: ik heb ook wel eens een brakke aardpen gezien ;).

Verwijderd

Wat ik nog mis in dit verhaal, maar wellicht heb ik er overheen gelezen:

Hoe zetten ze hun PC uit?
- Netjes,
- Of door de "slof waar alles op zit" uit te zetten

Lastiger te meten:
Wat doet de netspanning op de lange termijn?
Zijn er plotselinge pieken en dalen die door de filters van UPS en netvoeding heen komen?
Een elektricien of de netbeheerder kan een keer meten, maar dat zegt neits over pieken en dalen

Wordt er elektrisch gelast op dezelfde groepen waar de PC's op zitten
Dat heeft bij mij een PC-voeding stuk gemaakt. (ook al was die al 5 jaar oud)
Voor dat elektrisch lassen kan een heel lang verlengsnoer helpen om de storing wat te onderdrukken
Sluit het lasapparaat aan via een 30 m verlengsnoer.
Slijptollen van 2 kW+ zijn ook berucht om de storingen die ze veroorzaken, zelfde recept,een lang verlengsnoer.

• kalizec
Standeman schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:17:
Indien de aardepennen verbonden zijn kan je er voor 95% er vanuit gaan dat de contactdoos wel geaard is.
Dat hangt toch sterk af van de periode waar die contacten aangelegd zijn. Ga maar eens kijken in een woonwijk die ergens tussen 1960 en 1970 gebouwd is. Grote kans dat er stopcontacten toegevoegd zijn met aardpolen en aangesloten aarde draden. Die echter niet op een aarde pen aangesloten zijn omdat er geen aarde draad naar de tweede étage loopt.

En waar ik die 'grote' kans op baseer. De woonwijk waar mijn ouders wonen heeft dit fenomeen i het overgrote deel van de huizen, omdat de electra allemaal door hetzelfde aannemersbedrijf gedaan zijn. En zo ben ik wel vaker 'gerommel' tegengekomen. Ik ben het met je eens dat de kans groter is dan 50%, maar ik schat eerder 80/20 ipv 95/5.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Boudewijn schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:19:
Uhhh en wie zegt dat de aardpen in je meterkast nog goed is?
Als in: ik heb ook wel eens een brakke aardpen gezien ;).
Daar heb je een punt, maar dan leef je zowiezo in een gevaarlijk huis (zeker de vochtige ruimtes)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Ik zou de oplossing simpeler zoeken. Heeft de kast voldoende koeling? Een 80mm fan erbij in een kast van Dixons o.i.d. doet wonderen voor de levensduur van het systeem.

Verder heb ik (naast gele nicotine aanslag) ook zwarte prut op een CPU koeler gehad. Deze was afkomstig van twee huiskatten (te herkennen aan de lucht die ook in de hele woning hing).

Al eens met HWMonitor het systeem onder belasting bekeken? (games, volledige virusscans).
Ooit een kast met afwasbare luchtfilters overwogen?

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 19:22
ssj3gohan schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:24:
Nog even een kleine algemene tip: ik ken veel (nouja, een paar is realistischer) problemen met zowel droge lucht als huizen waarin men rookt. Rook is ongelooflijk brak voor je pc, daar heb ik de meeste problemen mee gezien. Droge lucht zorgt ervoor dat alles statisch wordt, en is ook een major veroorzaker van allerlei anderszins onverklaarbare uitval.
Ik weet het niet hoor, ik ben een flinke roker en van een 386 naar Pentium 133 naar Celeron 900 gegaan en die PC's hebben altijd in rokerige kamers gestaan. Die Celeron is 8 jaar oud (laatst vervangen door Phenom X4 955) en werkt nog steeds. Die andere PC's werkten altijd prima en liggen ergens op zolder, zou me niks verbazen als ze het ook nog doen.

Dus ik denk eigenlijk dat roken niet zo heel veel invloed heeft op verhoging van de kans op uitval van een PC (zeker niet in vergelijking tot factoren als stabiliteit van stroomvoorziening, luchtvochtigheidsgraad etc.)

PS: ben de 8086 XT nog vergeten, maar ook vergeten wat daar mee is gebeurd. Beestje is in ieder geval lang meegegaan in rokerige omstandigheden.

[ Voor 7% gewijzigd door prOnorama2 op 25-07-2009 06:08 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk hangt impact van sigarettenrook sterk af van andere factoren zoals luchtvochtigheid. Een vriendin van me - kettingrookster - presteert het zelfs om d'r PC bij tijd en wijle als asbak te gebruiken ( :X ), maar de PCs draaien gewoon door al ben ik ondertussen wel zo ver dat ze full ATX kasten krijgt met uATX mobo's, dan weet ik zeker dat het er niet fysiek in hangt. Goede kans dat de droge lucht - jaren '80 betonbouw - zorgt dat de sigarettenrook geen problem is.

M'n broertje daarentegen woont in een jaren '30 krot (allerminst droge lucht) en in zijn geval verdenk ik al twee keer de rook als medeschuldige bij uitval PC.

Oslik blyat! Oslik!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-10-2025
idd, dus als je de nul aan de aarde hangt gaat er stroom van de nul de aarde in en komt die niet terug aan bij de fase, dat is toch een verschil dus die aardlek gaat normaal wel uit

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 08:57
Ik ben even dit topic snel doorgespurd en ik zie dat veel mensen de aarde aansluiting de schuld geven.
Zelf draai ik al zo lang als ik kan weten mijn computer en andere aparatuur ongeaard omdat ik simpelweg alleen maar aarde aansluitingen in de badkamer en keuken heb en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn aparatuur.
Wat ik zelf denk is dat er inderdaad piekspanningen (zoals meerdere malen hier al gezegd) optreden als daadwerkelijk de aparatuur word ingeschakeld.
Dit is ook de reden dat de lampen niet meer dan twee maanden meegaan (spaarlampen hebben naar wat ik weet hier nagenoeg geen last van).
Dus dit is gewoon een geval van een elektricien langs laten komen maar dat is ook al vaker gezegd ;), succes.

XboxLive: Dave 130R

Verwijderd

Ik denk dat je wat zaken moet elimineren. Allereerst datgene dat normaliter alle piek/dip/ruis rotzooi zou moeten tegenhouden voor je PC, namelijk een UPS. Hoe je het ook bekijkt, als je geen On-Line UPS gebruikt. Dus dubbel conversie UPS dan blijf je aan de uitgang problemen houden als je een vervuild net hebt.
Een Off-line UPS is niets anders dan een noodvoeding en werkt dus alleen als de spanning onder een ondergrens komt. Een line-interactive UPS (meestal toegepast) is leuk, zit een filtertje en booster/fader in maar pakt nog steeds niet alle vervuiling eruit. Een dubbel conversie UPS zorgt voor een absoluut schoon net. Aarde is natuurlijk nog steeds van belang.
Voor een goede uitleg kan je eens lezen op:
http://www.shop4power.nl/...term_dubbel_conversie_/14

Hier staat een vrij duidelijke uitleg over de verschillende principes. Zij hebben zelf huursystemen als je het eens wil testen.

Succes

Verwijderd

Het is al een tijdje geleden hoor...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

sowiso.. het verschilt ook per computer, en vooral hoe je dr mee omgaat.. computers die netjes behandeld worden, en waar normaal met het OS word omgegaan houden het jarenlang vol. computers die door 'noobs' voorzien worden van 10 verschillende virussen en duizenden spyware infecties, die lomp behandeld worden hardwarematig, of die gewoon in n kloteomgeving staan (stof, vocht, rokers, etc..) dat zijn de pc's die et snel begeven..

al mijn pc's op 1 na zijn retestabiel, die ene waar ik toen crap mee had was helemaal gewaterkoeld, tot de pomp dood ging, hardware eenmaling oververhitte en de stabiliteitsproblemen begonnen (uiteindelijk was het de videokaart, nadat ik eerst voor een hoop poen een nieuw bord en een nieuwe psu gekocht had.. die komt morgen eindelijk terug van rma, dus hopelijk is het gezeik nu afgelopen :)
Pagina: 1