Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: resolutie, tv
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe LCD televisie gekocht (een Philips 32PFL7404H/12), en wil deze af en toe gebruiken als monitor voor mijn PC, bv. om films te kijken. Ik gebruik hiervoor een VGA-stekker.

Ik sluit de stekker aan, en selecteer op mijn TV de VGA-ingang. Dan zet ik mijn computer aan. Ik zie het opstartscherm van mijn computer op mijn TV. Het is echter maar een klein schermpje binnen mijn televisie (zeg maar midden in het scherm, op slechts een kwart van de grootte van de hele tv ongeveer). Ook heeft mijn tv moeite met het instellen van de grootte en positie van dit schermpje, het verspringt de hele tijd.

Op het moment dat Windows opstart, zie ik alleen een blauw scherm (klein schermpje weer, midden in het beeld). Ik kan niks drukken, zie geen muis etc. Volgens de handleiding van mijn TV moet ik hem op 60 Hz zetten, en op een 'ondersteunde' resolutie, bijvoorbeeld 800x600. Maar dit blauwe scherm krijg ik ongeacht wat voor resolutie of vernieuwingsfrequentie ik instel op mijn PC.

Ik vermoed dat op het moment dat ik een nieuwe monitor in heb geplugd (die tv dus), mijn computer automatisch verspringt naar een resolutie die mijn TV niet aankan en daarom alleen een blauw scherm weergeeft. Maar die resolutie kan ik niet meer aanpassen als ik alleen een blauw scherm zie! Laat staan dat ik nieuwe hardware kan detecteren o.i.d.

Weet iemand een oplossing hiervoor? Als ik maar gewoon mijn desktop kan zien op mijn tv, dan kan ik daarna wel een gewenste resolutie instellen of monitorinstellingen aanpassen enzo.
Alvast bedankt!

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Matched: tv
Probeer eens in de veilige modus (welke Windows? Vista zou moeten detecteren dat er een ander scherm is) alle schermen in device manager te verwijderen, en vervolgens opnieuw op te starten.

Overigens: is het niet makkelijker om hem via DVI/HDMI aan te sluiten?

Overigens: mocht je problemen hebben met het beeld full screen krijgen, zet de TV op 'PC' als bron, beeld type op 'full scan', en overscan op 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom je in de veilige modus? (ik heb windows XP)
En als ik hem dan opnieuw opstart, bedoel je dan meteen met de LCD-tv aangesloten, of nog met mijn oude monitor?

Ja ik heb wel een DVI uitgang maar ik doe nu even met VGA, dat zou toch ook gewoon moeten werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Geen matches
f8 rammen tijdens het op starten van windows (aan het begin dus)

edit oops

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 23-07-2009 21:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
^ F8 ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 23-07-2009 21:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb F8 geprobeerd. In de safe mode werkt het allemaal wel, ik heb een (soort van) fullscreen weergave van mijn pc op mijn tv. (geen 16:9 verhouding echter). Maarja in safe mode kan ik niet zoveel, geen programma's opstarten, geen films kijken etc..

Op de normale manier werkt het nog steeds niet. Het ligt iig niet aan de resolutie want die is in de safe mode ook gewoon 1280x1024, dat werkt prima.

Iemand nog een idee wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Matched: resolutie
Met hardwareversnelling lukt het niet dus. Ik zou zeggen, probeer je video driver opnieuw te installeren, dan start hij in lagere resolutie.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals ik zei: zodra je ín de safe mode bent, alle monitoren verwijderen die er in device manager staan. Monitoren zijn 'apparaten' die in Windows ingesteld zijn als een bepaalde resolutie, en XP is helaas niet slim genoeg om altijd te detecteren als er een andere is aangesloten, en al helemaal niet als er een niet-digitaal scherm is aangesloten.

Zodra je in safe mode alle monitordrivers hebt verwijdert, zal er bij het opnieuw opstarten van de computer in normale modus een melding 'nieuwe hardware: plug & play monitor' verschijnen, en pas dán leest XP wat het scherm aankan (ja, helaas, XP controleert niet of er iets verandert, je moet controle forceren door de monitor driver opnieuw te installeren, dat werkt alleen in veilige modus, omdat dan zowel alle oude drivers zichtbaar zijn, en je actieve drivers kan verwijderen. Dit maal dubbelop omdat je buiten veilige modus geen beeld hebt).

Heb eenmaal opnieuw opgestart, en hopelijk beeld, dan kun je aan de slag gaan met de resolutie veranderen op een refreshrate/resolutie combinatie die beter is voor de LCD TV. Als het goed is (nogmaals, je sluit het analoog aan, dus het zou kunnen dat het niet goed is, de investering in een DVI > HDMI kabel is zijn geld meer dan waard). Even zoeken leert me dat 1920*1080 (een 16*9 resolutie indien de pixels vierkant zijn) de native resolutie van je TV is, en hoewel het toestel adverteert met '100Hz weergave', moet je je niet voor de gek laten houden, dat maakt de TV er zelf van. Je PC moet een van de volgende refreshrates invoeren waarschijnlijk: 24Hz, 25Hz, i50Hz, 50Hz, 59,7Hz, 60Hz. Kleurdiepten kun je niet instellen analoog (sRGB 4:4:4 is mooier dan 4:2:2 imho), en ik weet niet zeker of al die refreshrates ook werken analoog, maar gelukkig heb je die melding nu die hem terugzet na 15 seconden.

Maar nogmaals, een OS wat 'slimmer' is met monitoren (van ná 2005, zoals Vista Sp1/2 of Win7RC) en een HDMI kabeltje maken het al wat makkelijker, al was die laatste alleen al vanwege het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Waarschijnlijk staat de tv op 1:1 pixelmapping en doordat je een veels te lage/kleine resolutie hebt gekozen (800x600) is het beeld niet beeldvullend.

Als de tv 1920x1080 over vga accepteert dan zet je de pc daarop. Sluit de pc dus eerst ff aan op een monitor zodat je de reso kunt wijzigen.
Zorg er ook voor dat de videokaart geen underscan (of overscan) doet. Dit bekijk je in de beeldinstellingen op je pc.
Zet daarna de pc uit en sluit de kabel aan op de tv die ook nog uit staat. Daarna zet je de tv aan en dan de pc..

Gebruik bij het aansluiten op je lcd tv liever een dvi-hdmi kabel. Sommige tv's accepteren een lagere reso over vga dan de native reso van de tv.

[ Voor 30% gewijzigd door Ferry34 op 24-07-2009 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in Safe mode ben, staan er geen monitors in de lijst bij Device Manager... en het is ook geen 'hidden device'. Geen idee waarom :) Ik kan wel in normale modus de monitor verwijderen, maar dit heeft geen effect.

En Ferry34, ik kan niks vinden qua underscan/overscan, denk je dat dat de oorzaak is van het blauwe scherm? Want de beeldkwaliteit en de resolutie maken me niet zoveel uit nu, ik wil gewoon een muis kunnen zien op mijn tv, en dan niet in safe mode maar in normale modus.. Dan kan ik de resolutie enzo daarna wel aanpassen.

Dus, nog steeds blauw scherm.... Ik ga nog wel wat proberen met safe mode opstarten, allerlei random resoluties proberen, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of Umbrah, bedoel je dat ik mijn videokaart moet verwijderen uit de device manager lijst? Dat kan wel in safe mode.

Voor de duidelijkheid: in Safe Mode werkt mijn tv prima als monitor (ik zit dit ook te typen via mijn tv). Het enige probleem is nu dus dat het in normale modus niet werkt, dan krijg ik dat blauwe scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Under/overscan zorgt niet voor een blauw scherm, maar meer voor zwarte randen op native resolutie. Dit zal in je videodriver configuratie programma moeten staan.

Overigens erg vreemd dat er geen monitor drivers in de safe mode staan onder device manager, het is dan waarschijnlijk beter om de 'root' van de monitordrivers te verwijderen in de vorm van de videokaart en zijn stuurprogramma. Wis dat ding uit device manager, en start opnieuw op.

Dat 'blauwe' scherm is in principe niets meer dan een melding van je TV dat je een resolutie doorstuurt die hij niet aankan. De resolutie van die TV is 1920*1080, maar dat is een resolutie die niet altijd even goed analoog overgestuurd wordt. Het zou dus ook aan de kabel KUNNEN liggen, maar dat lijkt me eigenlijk best sterk.

Om een gewone 'desktop' te krijgen zal je dus je systeem moeten resetten, en daarom raadde ik je aan om de monitor drivers te verwijderen, omdat je hem (persoonlijk vind ik het vrij stom, eigenlijk) analoog aansluit, is het systeem zelf niet slim genoeg om te bepalen dat er een ander scherm aan hangt wat mogelijk heel andere eisen heeft qua resolutie/refreshrate/sync. Door stuurprogramma's te verwijderen worden de instellingen ge-reset, en kan je in principe vanaf een basis instelling (die op 99% van de monitoren werkt) de échte juiste instellingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb gedaan wat je zei, en het lijkt te werken! Ik heb nu een goede resolutie (1360x768) en schermvullend beeld, alle drivers staan aan, films werken.

Ik hoop nu alleen dat als ik terugschakel naar mijn oude monitor en daar een andere resolutie instel, dat mijn tv dan wel nog steeds werkt, en geen blauwe schermen meer geeft :D

Maar voorlopig doet ie het, en bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1