PC start niet op na 2x Dual Channel te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311316

Topicstarter
Beste lezers,

Ik sta voor een raadsel namelijk het volgende:

Ik heb een Gigabyte GA-EG43M-S2H moederbord met 4 sloten voor DDR2 geheugen 677/800 MHz.
Wanneer ik een dual channel opstelling gebruik in slot 1 en 3 (de twee gelen) werkt het perfect.
Wanneer ik een dual channel opstelling gebruik in slot 2 en 4 (de twee roden) werkt het ook perfect.

Wanneer ik twee maal dual channel activeer dus slot 1, 2, 3 en 4 dan doet de computer niks meer.
Hij gaat aan, maar ik krijg geen beeld, geen piepje van de POST.

Alle 4 de geheugen bankjes getest, werken allemaal in dual channel maar ook individueel prima.
Bios was een oudere versie, heb ik geupgrade tot de nieuwste versie.

Weet iemand misschien wat ik nog kan proberen of wat het probleem kan zijn?

Het geheugen betreft vier (4) maal de exact zelfde module namelijk:

Jetram
2GB DDR2-800

OS is Windows Vista Ultimate 32-bit SP2 (legaal)

Moederbord is een Gigabyte GA-EG43M-S2H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:00

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

als ik het dus goed begrijp wil je met 8 GB geheugen onder vista 32 bit gaan werken?

grote kans dat het daar op vast loopt.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 22:28

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou je voltages in je bios van je geheugen en Memory controller iets hoger kunnen zetten, in ieder geval de laatste van iets meer prik voorzien wil in de meeste gevallen wel helpen.

Ook al een BIOS-update geprobeerd?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Inderdaad 4x2 GB op 32 Bits heeft natuurlijk niet veel zin.
Check ook even de QVL van je mobo en de voltages van het geheugen misschien dat je iets meer prik erop moet zetten.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:12

Dutch_Celt

Jollygood

hier iets aan misschien?
van gigabyte website, bord specs:
Support for DDR2 800/667 MHz memory modules
(Because of chipset limitations, to avoid the system being unable to start or the memory being incorrectly detected, if only one memory module is to be installed, we suggest that you install it on the DDR2_1 or DDR2_3 socket; to install two memory modules, we suggest that you install them on the DDR2_1 and DDR2_3 sockets (when the DDR2_2 or DDR2_4 socket is populated with a DDR2 800 MHz memory module, the memory speed will be downgraded to 667 MHz).
(Go to GIGABYTE's website for the latest memory support list.)
Because of chipset limitations
* To avoid the system being unable to start or the memory being incorrectly detected, if only one memory module is to be installed, we suggest that you install it on the DDR2_1 or DDR2_3 socket; to install two memory modules, we suggest that you install them on the DDR2_1 and DDR2_3 sockets.
* Do not populate both DIMM sockets of the same channel (e.g. DDR and DDR2), or populate 4 DIMM sockets with double-sided memory modules to prevent system's failure to start or incorrect detection of memory modules. Please refer to the user manual for the memory configurations table.
@ Appel, is een punt, maar aangezien dit nog voor het windows gebeuren optreed is dit niet relevant

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Celt op 23-07-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, en vista 32 ziet wel 8GB geheugen overigens, ik draai zelf met 8GB GEIL geheugen en werkt perfect en ook in systeem eigenschappen herkent hij het. Overigens, als hij geen 8GB pakt maar de 4Gb waar windows gelimiteerd op is, dan loopt hij toch niet vast? hij gebruikt / ziet het enkel niet toch?

Anyways, zal de voltage wel iets hoger zetten dan in iedergeval, wie weet helpt dat inderdaad.

Want het zou moeten werken toch? 4x 2GB in Dual Channel opstelling met dit moederbord toch?

Groetjes

p.s. mobo ondersteund ook 8GB en we draaien Vista Ultimate SP2 en op mijn eigen pc werkt 8GB perfect, op die van me broertje (waar het nu om gaat) doet hij dus niks... en zoals al gezegd was, ligt niet aan windows want hij doet het voor de POST... hij is gewoon dood enkel de lampjes van mijn aan/uit knop geeft ligt omdat er continue stroom is zeg maar ;)

BIOS is geflashed naar de nieuwste versie overigens!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 311316 op 23-07-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben van 1.8 volt naar 2.1 volt gegaan, meer durfde ik niet maar dit zou genoeg moeten zijn toch?
Het probleem blijft idem in iedergeval helaas.

Het betreft geheugen:

Jetram DDR2-800 Dual Channel Kit
JM4GDDR2-8K
240-pins

Iemand nog een ander idee misschien????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je even de quote van Dutch_Celt leest staat daar duidelijk:
* Do not populate both DIMM sockets of the same channel (e.g. DDR and DDR2), or populate 4 DIMM sockets with double-sided memory modules to prevent system's failure to start or incorrect detection of memory modules. Please refer to the user manual for the memory configurations table.
en ook:
when the DDR2_2 or DDR2_4 socket is populated with a DDR2 800 MHz memory module, the memory speed will be downgraded to 667 MHz

Tevens je geheugenvoltage op het referencevoltage instellen wat er op de verpakking/productsite staat en puur je MHC van extra spanning voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begrijp het engelse gedeelte niet helemaal goed...
MHC is? ik heb geen ervaring met dit soort instellingen in het BIOS sorry...

Gaat dit uberhaupt werken of kan ik niet 4x 2GB geheugen erin doen en zo wel,
dan moet ik iets meer voltage en MHC ingeven? (wat is MHC)

Groetjes

P.S. Dit is het geheugen, 1.8 volt dus, dat staat goed in iedergeval... MHC snap ik nog niet...

http://www.transcend.nl/s...df/JM4GDDR2-8K_2980-S.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 311316 op 23-07-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:04
Anoniem: 311316 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 18:00:

p.s. mobo ondersteund ook 8GB en we draaien Vista Ultimate SP2 en op mijn eigen pc werkt 8GB perfect, op die van me broertje (waar het nu om gaat) doet hij dus niks... en zoals al gezegd was, ligt niet aan windows want hij doet het voor de POST... hij is gewoon dood enkel de lampjes van mijn aan/uit knop geeft ligt omdat er continue stroom is zeg maar ;)

BIOS is geflashed naar de nieuwste versie overigens!
Hij ziet die 8Gb wel maar Windows 32 bit gebruikt er maar 3 Gb (of iets meer) van. En das zonde als je er 8 Gb in pompt. Windows loopt er niet op vast.

Volgens de tekst mag je geen modules gebruiken die aan beide kanten zijn voorzien van geheugenchips. Dus alleen maar modules die aan 1 kant voorzien zijn van geheugenchips. Dat is "Single sided"
Volgens je PDF heeft het geheugen aan beide kanten chips, dit type zal dus niet werken op het moederbord.

Aanvulling: Dat klopt, maar met 64bit zal het helaas nog niet werken. Deze geheugen modules werken gewoon niet met z`n vieren op je moederbord, wel met z`n tweeen.

[ Voor 24% gewijzigd door marquis op 23-07-2009 19:14 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
marquis schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 19:07:
[...]

Hij ziet die 8Gb wel maar Windows 32 bit gebruikt er maar 3 Gb (of iets meer) van. En das zonde als je er 8 Gb in pompt. Windows loopt er niet op vast.
Precies, maar we gaan binnenkort toch over naar de 64-BIT versie en dan benut hij wel de volle 8GB toch?
Naja, dat ter zijden, krijg het geheugen niet aan de praat... enkel met 1x dual channel opstellen maar het lijkt me dat het toch echt ook met 2x dual channel moet werken toch? waarom anders 4 geheugen sloten er op zetten haha.

Groetjes

En compitable zal het geheugen toch wel zijn? want anders werkte het helemaal niet, maar het werkt perfect met 2 bankjes enkel met 4 bankjes niet... :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 311316 op 23-07-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

MHC = Memory Host Controller

Je zou voor de gein eens een 64-bit Ubuntu (linux) live cd kunnen proberen en kijken of die wel wil booten, dan weet je zeker dat het aan je 32-bits vista install ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, gaan we dat eens proberen haha, dankjewel alvast ;)
maar zou het wel aan windows kunnen liggen? want als het aan het OS ligt dan moet hij toch
in iedergeval tot de POST komen of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Anoniem: 311316 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 19:33:
want als het aan het OS ligt dan moet hij toch in iedergeval tot de POST komen of zie ik dat verkeerd?
Hij moet dan iig wel kunnen POST'en. Je zou dus je MHC voltage omhoog kunnen schroeven en dan kijken of ie met 3 DIMM's boot in slot 1, 2 en 3. Eventueel op zoek naar 4x2GB 667MHz om dat ook uit te kunnen sluiten is ook nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe zet ik mijn MHC omhoog? en ik zal dan meteen je tips volgen door 3 bankjes te proberen. Ik heb geen 677 MHz geheugen liggen helaas dus dat kan ik niet proberen maar kan wel proberen 3 bankjes te gebruiken.

Ik ga even zoeken waar of hoe je de MHC omhoog zet, misschien vindt ik het zelf wel ;)
Anders hoop ik dat iemand hier even laat weten hoe of wat dit te doen xD

EDIT:

Heb het MHC omhoog gezet tot op zijn hoogste niveau maar het mocht niet baten helaas.
Het ligt echt aan het moederbord lijkt me, geheugen modules zijn in orde.
Aan windows ligt het niet want ik zou zowiezo het POST scherm moeten krijgen maar
deze krijg ik totaal niet

BIOS is geupdate naar de nieuwste versie (vandaag gedaan via gigabyte site).
Ik heb alle overbodige stroomvreters afgekoppeld (printer, microfoon, usb apparaten enz).

Iemand misschien nog een idee welke zou kunnen helpen? ik ben out of idea's heb zelfs de
8800GTS (512MB) afgekoppeld (vreet ook veel stroom) en de onboard analoge video-uitgang
gepakt maar niks, ook geen piepje of wat dan ook wat je normaal krijgt of een POST.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 311316 op 23-07-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Volgens mij heb je een reactie gemist:
marquis schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 19:07:
[...]
Volgens de tekst mag je geen modules gebruiken die aan beide kanten zijn voorzien van geheugenchips. Dus alleen maar modules die aan 1 kant voorzien zijn van geheugenchips. Dat is "Single sided"
Volgens je PDF heeft het geheugen aan beide kanten chips, dit type zal dus niet werken op het moederbord.

Aanvulling: Dat klopt, maar met 64bit zal het helaas nog niet werken. Deze geheugen modules werken gewoon niet met z`n vieren op je moederbord, wel met z`n tweeen.
Je moederbord ondersteunt dus wél 8GB RAM, óók 4x2GB modules, maar dan alleen als dit geheugenmodules met slechts aan 1 zijde geheugenchips (single-sided) betreft. Jij hebt geheugenmodules met aan beide zijden geheugenchips, en daarvan ondersteunt je moederbord er geen 4 tegelijk.

Wat je dus ook probeert met voltages en MHC en andere OS'en, dit gaat simpelweg nooit werken!

Overigens hebben veel moederborden dit soort beperkingen, ondanks de aanwezigheid van 4 geheugenslots...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke dat is duidelijk, volgende keer even goed van te voren kijken dus.

Hoe kan ik dit zien in het vervolg? DDR2-800 Dual sided of single sided hoe zie ik dat?

SDRAM = single ? DDRAM = Dual ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Anoniem: 311316 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 21:38:
Hoe kan ik dit zien in het vervolg? DDR2-800 Dual sided of single sided hoe zie ik dat?
RAM FAQ - Single-Sided
RAM FAQ - Double-Sided

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Doublesided vs singlesided hoeft niet persé te maken te hebben met hoe de chips op de pcb zitten.
Er zijn ook singlesided latjes met aan beidde kanten geheugenchips.

Het heeft dan ook veel meer met pcb layout te maken.....theoretisch gezien zou je dus ook een doublesided reepje kunnen hebben met maar aan één kant geheugenchips..(al komt dit dus niet voor)

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

• ind0mi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10-2023

ind0mi

PSN: DexFaya

@Devbizz

Hoe heb je het nu opgelost je geheugens? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. heb ook dit mobo gekocht incl. 3 x 2gb 800mhz (double sided) ddr2. Alleen met 2 stuks erin start de pc op. Heb je ze omgewisseld voor single sided?
Ik heb op diverse webshops gekeken voor geheugens maar zie nooit erbij staan of het single of double sided is.
Pagina: 1