Geachte mensen, ik heb sinds een tijdje een nieuwe PC, en alles ging goed totdat na 3 weken een probleem ontstond bij het gamen. Ik heb al meerdere topics gelezen over PC freezes, maar geen een kwam echt dicht in de buurt van mijn probleem.
Het probleem
* De PC loopt vast na ongeveer 10 minuten te hebben gespeeld. (Muis kan ik nog wel bewegen)
* Het beeld staat stil en het geluid blijft ook haken, en na ongeveer 40 seconden te hebben gewacht en op Ctrl+alt+delete gedrukt te hebben, switch hij weer naar het Bureaublad.
* Vervolgens ga ik gewoon weer verder met het spel, Titan Quest in dit geval, maar het gebeurd ook met WoW/GTA IV en CoD World at War. Hetzelfde gebeurd gewoon weer na 2 minuten, en dit altijd 3 of 4x achter elkaar.
Systeemeigenschappen
* Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional - Service Pack 3.
* Moederbord: DualCore AMD Athlon 64 X2 3000 MHz. (15x200) - 3072 MB Systeemgeheugen.
* Videokaart: Nvidea GeForce 9600 GT (1024 MB)
* Geluidskaart: Realtek ALC662 @ Nvidea MCP67/68 - High Definition Audio Controller
* Koelingsventilator: 2320 RPM CPU Koeler. (Alpine 64 GT)
Met Everest heb ik de temperaturen vóór en ná het gamen getest:
Voor - (internetten)
* Voltage CPU Core = 1.4
* Hitachi HDP725025GLA380 = 35 graden.
* GPU Diode = 40 graden.
* CPU #1 - Kern 1 = 47 graden.
* CPU #1 - Kern 2 = 45 graden.
* Moederbord = 44 graden.
Na - (WoW)
* Voltage CPU Core = 1.4.
* Hitachi HDP725025GLA380 = 36 graden.
* GPU Diode = 46 graden.
* CPU #1 - Kern 1 = 65 graden.
* CPU #1 - Kern 2 = 67 graden.
* Moederbord = 52 graden.
- Ik vond deze temperaturen nogal veel verschillen, aangezien er ook maar 1 kleine koeler in het midden van de kast zit, die de warmte naar de zijkant blaast inplaats van naar achteren.
Wat ik gedaan heb
- Op internet gezocht naar eventuele oplossingen, en daar kwam als volgt uit:
* Ik heb al mijn drivers ge-update, (Driver Magician)
* De kast onder het bureau waarin de PC stond gesloopt, om de temperatuur eventueel te laten zakken.
Zelfs na deze pogingen nog steeds geen verbetering, dus heb ik de zijkant van de PC eraf gehaald en er een grote huisfan tegenaan gezet, ik merkte dat er nogal wat stof in zat, zou het daaraan kunnen liggen of is het gewoon de temperatuur?
En zelf zag ik volgensmij ook ergens staan dat ik de driver van mijn videokaart opnieuw moest installeren, klopt dit?
Zijn er mensen die hier verstand van hebben of het probleem kennen, en mij hier eventueel mee zouden kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Het probleem
* De PC loopt vast na ongeveer 10 minuten te hebben gespeeld. (Muis kan ik nog wel bewegen)
* Het beeld staat stil en het geluid blijft ook haken, en na ongeveer 40 seconden te hebben gewacht en op Ctrl+alt+delete gedrukt te hebben, switch hij weer naar het Bureaublad.
* Vervolgens ga ik gewoon weer verder met het spel, Titan Quest in dit geval, maar het gebeurd ook met WoW/GTA IV en CoD World at War. Hetzelfde gebeurd gewoon weer na 2 minuten, en dit altijd 3 of 4x achter elkaar.
Systeemeigenschappen
* Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional - Service Pack 3.
* Moederbord: DualCore AMD Athlon 64 X2 3000 MHz. (15x200) - 3072 MB Systeemgeheugen.
* Videokaart: Nvidea GeForce 9600 GT (1024 MB)
* Geluidskaart: Realtek ALC662 @ Nvidea MCP67/68 - High Definition Audio Controller
* Koelingsventilator: 2320 RPM CPU Koeler. (Alpine 64 GT)
Met Everest heb ik de temperaturen vóór en ná het gamen getest:
Voor - (internetten)
* Voltage CPU Core = 1.4
* Hitachi HDP725025GLA380 = 35 graden.
* GPU Diode = 40 graden.
* CPU #1 - Kern 1 = 47 graden.
* CPU #1 - Kern 2 = 45 graden.
* Moederbord = 44 graden.
Na - (WoW)
* Voltage CPU Core = 1.4.
* Hitachi HDP725025GLA380 = 36 graden.
* GPU Diode = 46 graden.
* CPU #1 - Kern 1 = 65 graden.
* CPU #1 - Kern 2 = 67 graden.
* Moederbord = 52 graden.
- Ik vond deze temperaturen nogal veel verschillen, aangezien er ook maar 1 kleine koeler in het midden van de kast zit, die de warmte naar de zijkant blaast inplaats van naar achteren.
Wat ik gedaan heb
- Op internet gezocht naar eventuele oplossingen, en daar kwam als volgt uit:
* Ik heb al mijn drivers ge-update, (Driver Magician)
* De kast onder het bureau waarin de PC stond gesloopt, om de temperatuur eventueel te laten zakken.
Zelfs na deze pogingen nog steeds geen verbetering, dus heb ik de zijkant van de PC eraf gehaald en er een grote huisfan tegenaan gezet, ik merkte dat er nogal wat stof in zat, zou het daaraan kunnen liggen of is het gewoon de temperatuur?
En zelf zag ik volgensmij ook ergens staan dat ik de driver van mijn videokaart opnieuw moest installeren, klopt dit?
Zijn er mensen die hier verstand van hebben of het probleem kennen, en mij hier eventueel mee zouden kunnen helpen?
Alvast bedankt.