SATA-schijf wordt hoe dan ook niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• peaceful_turing
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Hallo allemaal,

Ik heb pas een SATA-schijf gekocht: SAMSUNG SpinPoint HD322HJ Harde schijf T166 serie 320 GB.
Deze schijf wordt hoe dan ook niet herkent.
In de BIOS staat de SATA controller op enabled, ik heb de jumpers ingesteld... maar hij wordt gewoon niet herkent in de BIOS.
ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen :?.

Type moederbord: MSI PT8 Neo-V
Versie BIOS: 07.00T

Bedankt,
Joachim

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bord ondersteund deze grootte van schijven niet...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als het zo is wat ijsbeer schrijft, kun je misschien een losse sata controller gebruiken. Functioneert de schijf overigens wel goed? (testen aan een andere pc bv.). Heb je sata1 ingesteld met de jumper?

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 23-07-2009 13:45 ]

• peaceful_turing
Ik voel hem draaien, volgens mij moet hij het wel doen, net nieuw en voorzichtig mee omgegaan.
Zou deze schijf het wel doen op dit mobo: MSI GF615M-P33, Socket-AM3 ?
Ik weet namelijk niet waar je kan zien hoeveel geheugen je mobo ondersteund

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

het bord doet SATA 150, de schijf is SATA 300..
daarom word het niet herkent.

nu komt het lullige.. de schijf ondersteunt SATA 150 mode. maar echter je kunt dit niet instellen mbv een jumper. je moet dit via een software utility doen.

te downloaden van: http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2

echter. je moet iemand kennen die een moderne SATA-II/SATA-300 bord heeft die deze schijf wil inbouwen en het tooltje wil gebruiken om het in SATA-150 modus te zetten. daarna zal de HDD het wel doen op de K8T.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
IJsbeer schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:37:
Bord ondersteund deze grootte van schijven niet...
Waar haal je die informatie vandaan?

Zou het niet gewoon aan de bug van de VT8237 southbridge kunnen liggen waarbij de SATA speed negotiation niet goed werkt?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 20:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

nIghtorius schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:49:

nu komt het lullige.. de schijf ondersteunt SATA 150 mode. maar echter je kunt dit niet instellen mbv een jumper. je moet dit via een software utility doen.

te downloaden van: http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2

echter. je moet iemand kennen die een moderne SATA-II/SATA-300 bord heeft die deze schijf wil inbouwen en het tooltje wil gebruiken om het in SATA-150 modus te zetten. daarna zal de HDD het wel doen op de K8T.
Dit ja, heb ik ook wel eens gehad met dezelfde chipset.

• peaceful_turing
Oké, ik weet genoeg :P.
Ik was al van plan om een nieuw mobo aan te schaffen.
MSI GF615M-P33, Socket-AM3
Dan wacht ik wel gewoon tot ik die heb..
Het enige dat ik dan nog moet weten is of dat moederbord het WEL ondersteund...

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45

painkill

Pain(k)(ill)

pricewatch: MSI GF615M-P33

Kun je zelf ook wel :)

Maar hij ondersteund het.

Mijn SNES verzameling!

• peaceful_turing
Ik heb het al gezien, namelijk: ATA-133, Serial ATA-300 (RAID) ;)
Iedereen bedankt voor zijn/haar hulp!!

Groet Joachim

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou geen nieuw moederbord aanschaffen. De southbridge in kwestie ondersteunt gewoon geen SATA 300 drives, maar je kan deze harde schijf ook gewoon op SATA150 instellen, dus waarom extra geld uitgeven?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
killking463 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:00:
Oké, ik weet genoeg :P.
Ik was al van plan om een nieuw mobo aan te schaffen.
MSI GF615M-P33, Socket-AM3
Dan wacht ik wel gewoon tot ik die heb..
Het enige dat ik dan nog moet weten is of dat moederbord het WEL ondersteund...
Je bedoelt minimaal een nieuw moederbord, geheugen en processor? Het lijkt mij dat je er enkel met een nieuw moederbord niet komt als je van een Socket 478 naar een AM3 wil overstappen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nIghtorius schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:49:
Dit is dus grote onzin,S-ATA300 is gewoon backward compatible met S-ATA150, het zijn geen apparte standaarden, zoals veel fabrikanten willen doen denken met hun S-ATA I en S-ATA II noteringen. Er zijn inderdaad een aantal oude S-ATA controllers welke moeite hebben met een aantal onder S-ATA II vallende features, maar dit kan veelal door een BIOS update of jumper/softwaresetting verholpen worden.

Voor meer en duidelijk informatie m.b.t. tot de S-ATA standaard: www.sata-io.org

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 24-07-2009 10:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

_Dune_ schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:19:
[...]

Dit is dus grote onzin,S-ATA300 is gewoon backward compatible met S-ATA150, het zijn geen apparte standaarden, zoals veel fabrikanten willen doen denken met hun S-ATA I en S-ATA II noteringen. Er zijn inderdaad een aantal oude S-ATA controllers welke moeite hebben met een aantal onder S-ATA II vallende features, maar dit kan veelal door een BIOS update of jumper/softwaresetting verholpen worden.

Voor meer en duidelijk informatie m.b.t. tot de S-ATA standaard: www.sata-io.org
Grote onzin? Ik heb toch echt schijven gehad die, op diezelfde controller in ieder geval, niet herkend werden door het moederbord totdat ik ze geforceerd op SATA-150 liet lopen.

Met die controller is het een bekend issue, dus grote onzin is het zeker niet.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat zegt _Dune_ dan ook. Hij zegt alleen dat de stelling "SATA300 schijven werken niet op SATA150 controllers" onzin is. En dat is ook zo, want in de meeste gevallen werkt het perfect. De standaarden zijn dan ook backwards compatibel. Enkel een aantal SATA150 controllers hebben er problemen mee, en dan moet je de schijf inderdaad handmatig op SATA150 zetten.

• peaceful_turing
Als ik een nieuw mobo koop koop ik uiteraard ook een nieuwe processor en nieuw intern geheugen :p
Kheb nu DDR geheugen; nieuwe mobo ondersteund alleen ddr3... processor: socket 478, nieuwe mobo; socket AM3.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Admiral Freebee schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 12:27:
Dat zegt _Dune_ dan ook. Hij zegt alleen dat de stelling "SATA300 schijven werken niet op SATA150 controllers" onzin is. En dat is ook zo, want in de meeste gevallen werkt het perfect. De standaarden zijn dan ook backwards compatibel. Enkel een aantal SATA150 controllers hebben er problemen mee, en dan moet je de schijf inderdaad handmatig op SATA150 zetten.
Kwam op mij over als "Sata300 werkt altijd op Sata150", vandaar mijn weerwoord.
Verder no hard feelings natuurlijk ;)

Overigens, TS, wat is je budget voor nieuwe spulletjes? Het compatibel maken van die schijf voor je moederbord *zou* niet zo onwijs moeilijk moeten zijn namelijk en het is zonde als je bakken euro's neertelt alleen om een harddisk te laten werken...
Pagina: 1