[iPhoto '09] library verkleinen?

Pagina: 1
Acties:

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Na een uurtje of twee googelen, ga ik het toch hier vragen, want ik weet het nog steeds niet zeker....

Ik wil graag mijn library verkleinen. Die is uitgegroeid naar dik 45 Gyg, en met een 12.000 foto's lijkt dat wat overdreven (een gyg of 10 te veel?). Ik hoopte dus, dat ik de gehele "originelen" map kon legen, zodat alleen mijn huidige foto's (dus incl. alle wijzigingen die ik heb gemaakt) bewaart blijven. Maar, kan dat ook zomaar, of ga ik dan allerlij foto's missen straks? (foto's die ik niet heb bewerkt bijv.)

Ik heb het progje iPhoto Diet gevonden, maar die schijnt iPhoto '09 niet te ondersteunen.

Iemand een idee, hoe ik dit veilig voor elkaar kan krijgen?

ja, joeltje heeft Time Machine, en dus een dubbele backup, en ja, ik zal alvorens ik beging, de library nog eens ergens appart zetten, just in case

Ik heb niets te melden.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoe groot zijn jouw foto's individueel? Vriend van me had laatst paar foto's gemaakt (5~6MB per stuk) dan gaat 't vrij hard.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

joeltje schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:23:
Na een uurtje of twee googelen, ga ik het toch hier vragen, want ik weet het nog steeds niet zeker....

Ik wil graag mijn library verkleinen. Die is uitgegroeid naar dik 45 Gyg, en met een 12.000 foto's lijkt dat wat overdreven (een gyg of 10 te veel?). Ik hoopte dus, dat ik de gehele "originelen" map kon legen, zodat alleen mijn huidige foto's (dus incl. alle wijzigingen die ik heb gemaakt) bewaart blijven. Maar, kan dat ook zomaar, of ga ik dan allerlij foto's missen straks? (foto's die ik niet heb bewerkt bijv.)
In principe komen foto's alleen in Originals-folders terecht als ze daadwerkelijk bewerkt zijn (en er dus ook een bewerkte versie bestaat). Als je dat vertrouwt kun je de hint hier gebruiken; weet niet of je je die regels aan moet passeen aan het formaat van '09 (wellicht zul je ook "show package contents" moeten doen, of trekt Terminal zich hier niets van aan?).

Het moge duidelijk zijn dat ik dit zelf niet gedaan heb :) Verpruts liever enkele 10tallen GB's dan enkele 10tallen foto's.

Zoef

• joeltje
  • Niet online
Ik heb nog eea opgeruimd, handmatig deleten uit iPhoto.

De foto's an sich zijn nog best groot, maar de library "originals" is 30.24 gyg, en mijn hele library is 39 gyg...
Dat houd dus in dat 75% van mijn libray bestaat uit originals, die dus elders met aanpassingen staan. en die aanpassingen doe ik niet voor niets...

en 30 gyg, is voor mij genoeg om te zeggen dat ik dat overdreven veel ruimte vind ;)

kwam dit nog tegen: http://blog.timbunce.org/...ving-redundant-originals/

maar ik ben geen terminal held, dus snap het niet helemaal...

En dit: http://www.tuaw.com/2009/...from-your-iphoto-library/
maar daar ben ik wat huiverig voor....

[ Voor 26% gewijzigd door joeltje op 25-07-2009 07:51 ]

Ik heb niets te melden.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

joeltje schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 07:27:
Dat houd dus in dat 75% van mijn libray bestaat uit originals, die dus elders met aanpassingen staan. en die aanpassingen doe ik niet voor niets...
Dat kan toch eigenlijk niet??

Zoef

• joeltje
  • Niet online
dat dacht ik ook, maar CMD+i zegt dat toch echt...

Ik kan misschien ook alle foto's exporteren, de library verwijderen, en opnieuw importeren in iPhoto? Heb ik dan alle album indelingen, en faces nog wel?

[ Voor 61% gewijzigd door joeltje op 25-07-2009 11:42 ]

Ik heb niets te melden.

• joeltje
  • Niet online
Ik schop nog een keer.... iemand nog een advies?

Ik heb niets te melden.

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Je kan de inhoud van je iPhoto library bekijken door in finder met je rechtermuisknop op het iPhoto icoon te klikken en dan iets van toon pakketinhoud te kiezen.

Je kan dan door de mappen van iphoto browsen. Je kan ze ook gewoon uit iPhoto exporteren en dan verwijderen.

BOINC stats

• joeltje
  • Niet online
Dat eerste weet ik, het tweede, als ik dat doe, behoud ik dan wel alle info van faces, albums etc?

Ik heb niets te melden.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

Zoefff

❤ 

Waarom wil je de library verkleinen dan? Ik begrijp best dat je hem groot vind worden, maar met de huidige prijzen voor HDD ruimte (lees: tien cent per GB) zou ik me er ook weer niet extreem druk over maken. Als je iPhoto traag word is het natuurlijk een ander verhaal, maar zijn er volgens mij ook andere oplossingen.

Het verschil in grootte zou ook wel eens in de thumbnails en previews cache kunnen zitten die iPhoto volgens mij bijhoud, zodat jij er snel mee kan werken en niet hoeft te wachten totdat alle previews gerenderd zijn als je even snel door je events wilt scrollen.

iPhoto bied zelf ook opties om de database opnieuw te genereren, wellicht dat je daar wat snelheids- en ruimtewinst uit kan halen. Zie b.v. http://maccreate.com/ipho...ibrary-to-optimize-iphoto :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• joeltje
  • Niet online
ja, harde schijf vervangen is zeker ook een optie, maar dan ga ik graag naar groter dan 500 Gyg, en die krijg ik nog niet gevonden.. De nieuwe WD Terrabyte schijf is te hoog, dus nog even wachten....

Reden voor verkleining van de dBase is performance, maar vooral schijf ruimte... Ik zal in mijn vakantie eens een voor een de foto's doorlopen, en weg mikken wat niet nodig is... Ik blijf het alleen raar vinden dat de originals folder zo veel ruimte opneemt...

Ik heb niets te melden.

Pagina: 1