• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 21:55
Ik heb een vraag waar ik met het faq en search niet uitkom.
Ik heb een msi K9A2GM-FIH mobo dat max 8gb memory aankan (dual ddr 800/1066 (only am2). Ik heb hier momenteel 2 reepjes van 1gb kingston pc6400 DDR2 800mhz memory op draaien (KVR800D2N5K2/2G). Nu heb ik nog twee slots over en wil eigenlijk wel 4GB bij plaatsen. Op zich makkelijk door gewoon twee van dezelfde type reepjes van 2Gb memory te kopen en bij te plaatsen.

Maar dan zit alles vol. Mijn vragen:
- is het mogelijk 1 reepje van 4GB te plaatsen (ipv 2 reepjes) en zo ja, wat zijn de nadelen (op deze manier houdt ik 1 slot vrij)
- Kan ik als ik 4GB plaats in slot 3 in slot 4 in de toekomst ook een 2GB reepje plaatsen of moet deze hetzelfde zijn als slot 3
- heeft het zin 1066 memory te plaaten naast de 800 die er nu in zit
- het MB kan nu max 8GB memory aan. Is het mogelijk dat de fabrikant dit in de toekomst via een bios update naar bv 16GB update?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 14:35
Nu onze vraag:

Draai je een 32- of 64bit OS?

8)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

nadeel van 4GB reepje is ze zijn er niet erg veel en ontzettend duur.. beter is gewoon die 2x 1GB van de hand te doen en 4x2 GB te plaatsen als je 8GB wil of als je 6GB wil 2x 1GB en 2x 2GB

edit: typo

[ Voor 9% gewijzigd door Xenomorphh op 23-07-2009 13:37 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

1) ja dat kan, (maar als je 4gb wilt heb je wel 3 sloten vrij tenzij ik me vergis, als je die 2gb er bij laat steken heb je 6gb)
2) ja dat kan
3) niet echt, het 1066 geheugen zal automatisch terugklokken naar de laagste snelheid van geheugen dat in het mobo steekt (in jou geval 800mhz)
4) ik heb nog nooit geweten dat dit is gebeurt door een bios update, maar ik heb ook niet zoveel ervaring met verschillende mobo's, ik denk dat andere tweakers hier meer over weten. Bovendien is het vrij nutteloos om 16gb in je pc te hebben, enkel servers hebben zoveel nodig en mensen die hele zware videobewerking doen e.d.

daarbij wil ik het volgende nog even kwijt. Om dual channel te draaien steek je 2 dezelfde geheugenrepen telkens in sloten van dezelfde kleur. Dus als je maar 1 slot hebt bezet draai je geen DC. Heb je 4 sloten bezet op deze manier heb je 2x DC, heb je 2 sloten bezet op deze manier en nog 1 slot op een andere manier dan heb je 1x DC.

bovendien kan vista 32bits maar 3.5gb gebruiken, dus een upgrade naar 4gb is wel nuttig maar van zodra je nog meer wilt kan je best naar 64bits gaaan.

offtopic:
had je prima zelf kunnen vinden imho

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 13:29 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
*net iemand eerder zowat hetzelfde gepost :X *

1. 1 reepje 4gb is langzamer dan 2 reepjes. omdat er nu door 4gb in 1 reepje gezocht moet worden, en omdat de 2 in dual channel werken, en 1 reepje niet. (wat het ook allemaal sneller maakt). + als je meer dan 3GB RAm gebruikt heb je 64-bit OS nodig :)

2. Dat kan, maar dual-channel werkt dan niet (dacht ik, some1 may correct me).

3. ja en nee, -ja. het werkt wel, -nee, het reepje zal op 800mhz gaan lopen. (terwijl je betaalt voor 1066 (het snellere kan zich wel aanpassen aan het langzamere, maar het langzamere niet aan het sneller omdat die gewoon niet sneller kan, tenzij je gaat overclocken)(toch?))

4. Neej dat kan niet (some1 may correct me, dit heb ik mezelf og niet afgevraagd, dus niet zeker).

nogmaals sommig zaken weet ik niet zeker, dus ene ander mag me corigeren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Taurnil op 23-07-2009 13:29 ]

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 14:39
Xenomorphh schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:25:
nadeel van 4GB reepje is ze zijn er niet erg veel en ontzettend duur.. beter is gewoon die 2x 1GB van de hand te doen en 4x2 GB te plaatsen als je 6gb wil of 2x 1GB en 2x 2GB
4*2GB = 8 >:)

Waarschijnlijk kan je moederboard de 4GB modules niet eens aan aangezien het max. 8GB over 4 slots = max. 2GB per module..

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 21:55
Ik draai een 64 bits os (vista), maar wil wat meer memory hebben omdat ik veel vmware draai.
Ok lijkt er dus op dat ik het beste 2 reepjes van 2gb erbij kan halen (zelfde merk en type) en de 2 reepje van 1gb laat zitten. Heb ik 6gb in totaal en kan ik dual channel draaien (mocht dat voordelen hebben).

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
VivaAtloni schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:20:
- het MB kan nu max 8GB memory aan. Is het mogelijk dat de fabrikant dit in de toekomst via een bios update naar bv 16GB update?
Taurnil schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:28:
4. Neej dat kan niet (some1 may correct me, dit heb ik mezelf og niet afgevraagd, dus niet zeker).
Die 8GB is waarschijnlijk een fysische beperking van de chipset. Die heeft misschien gewoon niet meer adressen(lijnen) ter beschikking. Ik lees zelfs in de manual dat bij 4x2GB er maar 7+GB geadresseerd geraakt en dus niet de volle 8GB omdat de chipset het niet aan kan.
Pagina: 1