Toon posts:

[Enquête] Aankopen: utilitaire vs hedonistische consumenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als studente van de opleiding Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente voer ik een afstudeeronderzoek uit over Internetgedrag, winkelmotieven, Word of Mouth (WOM) en aankoopintenties.

Met winkelmotieven bedoel ik de redenen waarom men winkelt. Dit kan zijn vanwege een doel (utilitair) of om plezierig te beleven (hedonistisch).

Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle Nederlanders online op zoek gaan naar informatie. Een tweede bron die zeer veel consumenten gebruiken is Word of Mouth (WOM). Onderzoeken tonen aan dat consumenten met hedonistische motieven een sterkere relatie hebben met WOM dan consumenten met utilitaire motieven.
Opvallend is het feit dat er weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan waarbij zowel
hedonistische als utilitaire motieven zijn getest in een online omgeving. Het onderzoek dat er is uitgevoerd betrekt vaak het online winkelen en niet specifiek het online zoeken.. Tevens laten onderzoekers zien dat de winkelmotieven de aankoopintenties beïnvloeden maar dit is nooit onderzocht in een online omgeving.
Er is nog geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen WOM, Internetgedrag, aankoopintenties en deze verschillende typen motieven.
Een onderzoek naar de relatie tussen deze onderwerpen geeft daarom een beter inzicht in deze aspecten.

Om de bovenstaande variabelen van de consument in kaart te brengen kunnen jullie meedoen aan mijn onderzoek. Om het onderzoek specifieker te maken is het toegespitst op de website van IKEA.

Ga naar http://www.thesistools.com/ikea om mee te doen

Wanneer de resultaten bekend zijn zal ik dit plaatsen op het forum. Tevens zal ik na afronding van mijn studie een samenvatting van het onderzoek publiceren op dit forum.

Graag ga ik in discussie met jullie over de volgende stelling:
Utilitaire consumenten hebben een sterkere aankoopintentie door het verschil in Internetgedrag dan hedonistische consumenten.

Korte uitleg hierbij: Mensen die gericht zoeken (utilitair) vertonen ander Internetgedrag omdat zij functioneel zijn ingesteld en een doel in hun hoofd hebben. Mensen die browsen en voor plezier rondkijken op websites (hedonistisch) gaan zonder doel te werk en hebben geen specifiek plan in hun hoofd. Hierdoor hebben utilitaire consumenten een sterkere aankoopintentie.

Wil je dingen weten over het onderzoek of andere zaken die gerelateerd zijn aan mijn onderzoek dan hoor ik het graag.

Ik heb van de Crew van Tweakers toestemming gekregen om dit bericht te plaatsen.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb even je topictitel iets meer aangepast naar de strekking van je stelling in discussie.

Voor de duidelijkheid: TS heeft inderdaad toestemming van de crew. Na de heetgebakerde discussie in LA verwacht ik van mensen hier dat ze respectvol reageren en inhoudelijk in gaan op de stelling in discussie. Vragen/opmerkingen over de enquête mogen uiteraard, maar houd het opbouwend en respectvol, en laat het het niet de hoofdtoon van het topic worden.

Je bent gewaarschuwd ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
Klinkt als een interessant onderzoek, waar ik graag aan mee zou willen helpen!

Ik vraag me alleen af of ik bij je populatie hoor, ik heb totaal geen aankoopintentie om iets aan te schaffen bij de Ikea. Toch wordt ik gevraagd enkele minuten op deze site een beetje hedonistisch (weer een nieuw woord geleerd) rond te struinen. Daar houd ik niet zo van, ik zie mijzelf meer als een 'unilitaristisch' utilitaire consument. Maar als ik naar de eerste pagina van je vragenlijst kijk, zie ik alleen maar vragen over de Ikea-site staan. Daar heb ik niet op gekeken en ben ik ook niet van plan om op te gaan kijken gezien mijn 'consumenten-geaardheid'. Wil je toch dat ik je vragenlijst invul?

Ik vraag het even om vervuiling van je dataset te voorkomen...

[ Voor 1% gewijzigd door pkopf op 23-07-2009 11:18 . Reden: al die nieuwe communicatiewetenschappelijke woorden... ]

wild mutant space hamsters

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:46

Wish

ingwell

Done. Sommige vragen lijken wel een beetje op elkaar (wat is nou heel duidelijk het verschil tussen: prettig, plezierig en aangenaam), maar verder goed van opzet. (imho).
"Utilitaire consumenten hebben een sterkere aankoopintentie door het verschil in Internetgedrag dan hedonistische consumenten."
Die stelling lijkt me niet helemaal te kloppen. Het verschil in internetgedrag wordt in deze context eerder veroorzaakt door het verschil in utilitair en hedonistisch gedrag van de consument, dan dat het internet dit verschil veroorzaakt.

No drama

Verwijderd

Topicstarter
pkopf schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:11:
Ik vraag me alleen af of ik bij je populatie hoor, ik heb totaal geen aankoopintentie om iets aan te schaffen bij de Ikea. Toch wordt ik gevraagd enkele minuten op deze site een beetje hedonistisch (weer een nieuw woord geleerd) rond te struinen. Daar houd ik niet zo van, ik zie mijzelf meer als een 'unilitaristisch' consument. Maar als ik naar de eerste pagina van je vragenlijst kijk, zie ik alleen maar vragen over de Ikea-site staan. Daar heb ik niet op gekeken en ben ik ook niet van plan om op te gaan kijken gezien mijn 'consumenten-geaardheid'. Wil je toch dat ik je vragenlijst invul?

Ik vraag het even om vervuiling van je dataset te voorkomen...
Het is inderdaad wel de bedoeling dat je voordat je de vragenlijst invult enkele minuten doorbrengt op de IKEA website. Het mooiste zou zijn als je al vaker deze website hebt bezocht. Hoe je vervolgens deze minuten besteed is aan jou. Je kunt vlug even hier en daar kijken of misschien ben je wel net geïnteresseerd in een bepaald product ;). Je kan ook wat langer gaan browsen maar aangezien dit niet in je 'consumenten-geaardheid' zit hoef je dit laatste niet te doen.

Verwijderd

Topicstarter
danmaarniet schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:11:
Done. Sommige vragen lijken wel een beetje op elkaar (wat is nou heel duidelijk het verschil tussen: prettig, plezierig en aangenaam), maar verder goed van opzet. (imho).
Het lijkt voor jou zo dat deze begrippen op elkaar lijken (en ik kan me dit ook goed voorstellen) maar hier is al eerder onderzoek naar gedaan en het blijkt dat deze begrippen zeer goed meten wat ik wil meten met dit onderzoek.
Die stelling lijkt me niet helemaal te kloppen. Het verschil in internetgedrag wordt in deze context eerder veroorzaakt door het verschil in utilitair en hedonistisch gedrag van de consument, dan dat het internet dit verschil veroorzaakt.
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Als ik je goed begrijp bedoel je dus dat utilitaire consumenten door het verschil in Internetgedrag een sterkere aankoopintentie hebben...

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 09:34
De kans dat mensen, die zaterdagochtend de weekboodschappen gaan doen, daadwerkelijk iets kopen is groter dan bij mensen die zaterdagochtend naar de winkel gaan.

De kans dat mensen die naar hun auto lopen om er in te gaan rijden ook daadwerkelijk gaan rijden is groter dan mensen die doelloos naar hun auto lopen.

Volgens mij zit het verschil niet in het verschil van hun internet gedrag maar in het wel of niet hebben van een doel, internet doet daarbij niet ter zake.

[ Voor 0% gewijzigd door Philip J. Dijkstra op 23-07-2009 11:26 . Reden: taalfoutje ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Oh hey look at that, eindelijk een fatsoenlijk in elkaar gezette enquete.

Kleine opmerking, het komt in de introductie nogal ontzettend uit de lucht vallen dat je je afstudeeropdracht klaarblijkelijk voor IKEA doet:
De Universiteit Twente doet onderzoek naar uw winkelmotieven, aankoopintenties, Internetgedrag en de manier waarop u mond-tot-mond reclame toepast. Uw mening is voor dit marktonderzoek van groot belang.
Wij vragen u daarom deze vragenlijst volledig in te vullen. Zo kan IKEA u in de toekomst nog beter van dienst zijn.
??? Wacht even, doet de UT nu onderzoek naar winkelmotieven etc. in het algemeen, of ben je in dienst van IKEA iets aan het uitzoeken? Die laatste zin staat nogal bizar, omdat je tot dat punt geen idee hebt dat de enquete iets met IKEA te maken gaat hebben.

• pkopf
  • Laatst online: 11-04-2025
Ok, tks voor de reply. Ingevuld.

Grappig is dat ik dus eerst het idee heb dat ik ontzettend utilair consumentisch ben...Tot ik bij de vraag kwam of ik wel eens op sites voor elektronica, hobby's, cds/dvds kijk zonder aankoopintentie.
Ik zit wel eens in de pricewatch van T.net te loeren naar mogelijke nieuwe systemen (heb mijn huidige systeem wel 30x samengesteld, tot ik uiteindelijk advies vroeg op GoT), of nieuwe componenten voor een pc hier of daar. Ook zit ik regelmatig te kijken naar nieuwe CD's / DVD's op bv. Bol.com, zonder dat ik ze daadwerkelijk koop. Ook voor mijn andere hobby (MtG, kaartspel) zit ik best eens te kijken naar nieuwe kaarten, zonder dat ik ze ga kopen. Gewoon eens kijken wat nu de prijzen van duals zijn bv. Alleen als het gaat om Ikea, dan gaat er bij mij een knop om oid. Ik heb het gewoon niet zo op die site / winkel merk ik :). Dan ben ik dus wel erg doelgericht bezig. Liever geen minuut langer dan puur noodzakelijk in die winkel / op die site.

(overigens heb ook ik mijn woon-, slaap- en werkkamer volgepakt met Ikea meubels, zoals het hoort)

wild mutant space hamsters

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:46

Wish

ingwell

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:23:
[...]
Het lijkt voor jou zo dat deze begrippen op elkaar lijken (en ik kan me dit ook goed voorstellen) maar hier is al eerder onderzoek naar gedaan en het blijkt dat deze begrippen zeer goed meten wat ik wil meten met dit onderzoek.
[...]
Interessant - als ik het onderscheid niet goed kan maken - hoe kunnen de begrippen dan helpen met het meten? Want mijn score op die begrippen zijn dan irrelevant dunkt me.
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Als ik je goed begrijp bedoel je dus dat utilitaire consumenten door het verschil in Internetgedrag een sterkere aankoopintentie hebben...
Eh, nee. Het verschil tussen een hedonistische consument en een utilitaire consument leidt tot ander internetgedrag met betrekking tot aankopen. Doordat de utilitaire een doel heeft, gebruikt zij het internet anders (meer doelgericht). De hedonist klikt gewoon vrolijk wat in het rond en doet eventueel een (impuls-)aankoop.

De stelling zoals jij hem neerzet, stelt dat door het internetgedrag de aankoopintentie groter is van een utilitair. Het internetgedrag heeft daar niks mee te maken, dat is een slechts een gevolg van het überhaupt hebben van een aankoopintentie.
Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:24:
De kans dat mensen, die zaterdagochtend de weekboodschappen gaan doen, daadwerkelijk iets kopen is groter dan bij mensen die zaterdagochtend naar de winkel gaan.

De kans dat mensen die naar hun auto lopen om er in te gaan rijden ook daadwerkelijk gaan rijden is groter dan mensen die doelloos naar hun auto lopen.

Volgens mij zit het verschil niet in het verschil van hun internet gedrag maar in het wel of niet hebben van een doel, internet doet daarbij niet ter zake.
^^ Wat hij zegt dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Wish op 23-07-2009 11:39 . Reden: F5 he, F5! ]

No drama

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 17:10

Haan

dotnetter

Wilke schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:29:
??? Wacht even, doet de UT nu onderzoek naar winkelmotieven etc. in het algemeen, of ben je in dienst van IKEA iets aan het uitzoeken? Die laatste zin staat nogal bizar, omdat je tot dat punt geen idee hebt dat de enquete iets met IKEA te maken gaat hebben.
Het staat opzich wel in de startpost hier, maar ik had inderdaad ook dezelfde reactie. Ik heb trouwens geprobeerd om de enquête in te vullen, maar het gaat zo specifiek over de Ikea en de veronderstelling dat je alles via de website doet, dat ik toch maar ben afgehaakt ;(

Ik kom overigens best regelmatig bij de Ikea 2 jaar achtereen een bon van €500 met kerst van de baas mogen ontvangen, dan moet je wel :P en dan meestal om een beetje 'hedonistisch' te shoppen. Daarbij speelt ook wel mee dat het ongeveer 5 minuten rijden is met de auto :) Maar de website bezoek ik eigenlijk nooit.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:29:

Goede vraag...dat is inderdaad verwarrend. IKEA is niet de opdrachtgever en ik zoek dit niet uit in dienst van IKEA. Ik doe dit onderzoek intern op de Universiteit en het is zo uitgekomen dat ik het onderzoek uitvoer met betrekking tot het bedrijf IKEA. De IKEA is wel op de hoogte van mijn onderzoek maar draagt niet bij (met uitzondering van de waardebonnen). De resultaten worden wel kenbaar gemaakt bij IKEA maar ik denk niet dat ze er daadwerkelijk wat mee gaan doen. Ze kunnen met mijn resultaten dus eventueel wel de klant beter van dienst zijn....

Verwijderd

Topicstarter
danmaarniet schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:38:

Eh, nee. Het verschil tussen een hedonistische consument en een utilitaire consument leidt tot ander internetgedrag met betrekking tot aankopen. Doordat de utilitaire een doel heeft, gebruikt zij het internet anders (meer doelgericht). De hedonist klikt gewoon vrolijk wat in het rond en doet eventueel een (impuls-)aankoop.
Het klopt wat je hier zegt. Het winkelmotief van de consument leidt tot ander Internetgedrag. Vanuit het motief gaat de ene functioneel te werk en de andere kijkt maar een beetje rond. Het kan ook nog zo zijn dat de consument tijdens het winkelproces van het utilitaire motief naar het hedonistische motief gaat. Dus eerst doelgericht te werk gaan en tijdens het bezoek aan de IKEA website wordt geprikkelt en daardoor meer gaat browsen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden, hierbij een korte samenvatting van het onderzoek:

Samenvatting
Afstudeeronderzoek, Universiteit Twente

Uitleg begrippen:
Positieve Word of Mouth: het positief praten over eigen ervaringen met producten/diesten
Utilitair winkelmotief: vanuit een doel gaan winkelen
Hedonistisch winkelmotief: voor het plezier gaan winkelen
Utilitair Internetgedrag: doelgericht online zoeken
Hedonistische Internetgedrag: online browsen voor plezier en vermaak
Aankoopintentie: de intentie om een aankoop te doen in een winkel

In dit onderzoek werd door middel van twee studies gekeken naar de relatie tussen
winkelmotieven, positieve Word Of Mouth (WOM), Internetgedrag en aankoopintenties. De
metingen werden uitgevoerd middels een voor- en hoofdonderzoek.

Er werd verwacht dat het effect van de winkelmotieven op aankoopintenties gemedieerd zou
worden door positieve WOM en Internetgedrag. Tevens werd van de hedonistische consumenten
verwacht dat zij een sterkere invloed hadden op positieve WOM en dat zij online gingen browsen.
Van de utilitaire consumenten werd verwacht dat zij een sterke invloed hadden op
aankoopintenties, vaker online waren en doelgericht online gingen zoeken.

In de eerste studie is gebruik gemaakt van een groep studenten die vragen moesten beantwoorden
en een scenario moesten uitvoeren.Er is aangetoond dat de meeste respondenten op een utilitaire
manier te werk gaan. Tevens blijkt dat de ze regelmatige positieve WOM toepassen en na
het zoeken van informatie een aankoopintentie hebben. Dit komt voornamelijk omdat men voor de
online zoektocht al een sterke interesse of koopintentie heeft voor het product.

In de tweede studie werd gebruik gemaakt van online consumenten en klanten van de IKEA. Zij
hebben online een vragenlijst ingevuld. Op basis van de literatuur over de constructen zijn er
aangepaste schalen opgesteld. Er werd aangetoond dat utilitaire consumenten een sterkere relatie
hebben met positieve WOM dan hedonistische consumenten en dat zij ook vaker online zijn.
Tevens bleek dat hedonistisch consumenten browsen voor plezier en om nieuwe ideeën op te doen
en utilitaire consumenten niet alleen doelgericht te werk gaan maar ook een hoge mate van
hedonistisch Internetgedrag vertonen. De aankoopintentie bleek sterker te zijn bij de utilitaire
consumenten dan bij de hedonistisch consumenten. Het verband tussen het type winkelmotief en
aankoopintenties werd sterkerer gemedieerd door de mediator positieve WOM dan de mediator
Internetgedrag.

De belangrijkste conclusies die uit dit onderzoek kunnen worden getrokken zijn dat alle gemeten
constructen positieve effecten op aankoopintenties laten zien. Hierbij is het effect van het utilitaire
winkelmotief op aankoopintenties het sterkst als deze gemedieerd wordt door positieve WOM.
Het Internetgedrag heeft dus een minder sterk mediërend effect. Dit mediërende effect is het
sterkst bij het hedonistische winkelmotief in combinatie met het hedonistische Internetgedrag.
Opvallend is het feit dat de relatie tussen utilitaire consumenten en hedonistisch Internetgedrag
sterker is dan de relatie tussen utilitaire consumenten en utilitair Internetgedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 16:29 . Reden: fout ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:06:
Voor de geïnteresseerden, hierbij een korte samenvatting van het onderzoek:

Samenvatting
Afstudeeronderzoek, Universiteit Twente
Ik hoop niet dat je dit letterlijk als samenvatting te lezen is in het ingeleverde materiaal. Wat een flutstukje wat betreft zinsopbouw, structuur en overzichtelijkheid.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

Ik neem aan dat dit inderdaad niet de samenvatting is van een wetenschappelijk stuk, maar ik vraag me af hoe dat zou vallen op een forum. Daarnaast vind ik je reactie redelijk bot! Met name de tweede zin is gewoonweg overbodig.

@ Masterstudent: goed dat je even terugkoppeling geeft en ,waarschijnlijk, gefeliciteerd met je afstuderen! Kun je bovenaan je reactie nog even een verklarende woordenlijst opnemen (staat wel in de openingspost van dit topic, maar maakt het lezen van je post wat makkelijker!).

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:38:
Ik neem aan dat dit inderdaad niet de samenvatting is van een wetenschappelijk stuk, maar ik vraag me af hoe dat zou vallen op een forum. Daarnaast vind ik je reactie redelijk bot! Met name de tweede zin is gewoonweg overbodig.

@ Masterstudent: goed dat je even terugkoppeling geeft en ,waarschijnlijk, gefeliciteerd met je afstuderen! Kun je bovenaan je reactie nog even een verklarende woordenlijst opnemen (staat wel in de openingspost van dit topic, maar maakt het lezen van je post wat makkelijker!).
Overbodig? Daar staat de onderbouwing in. Bot vind ik het ook niet. Wel lekker direct.

Verwijderd

Tsja, dan had je het nog anders kunnen formuleren. Het komt op mij -en wellicht dus ook op andere users- domweg bot over. Je had je argumenten vast op een andere wijze duidelijk kunnen maken!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

FirePuma142 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:45:
[...]

Overbodig? Daar staat de onderbouwing in. Bot vind ik het ook niet. Wel lekker direct.
Onderbouwing? Met de term "flutstukje" is er hoogstens nog sprake van 'afkraken'. De bewoording is niet zozeer opbouwende kritiek. En direct/bot, tsjah, er is een nuanceverschil. Denk dat ik hierbij ook maar richting bot ga.

Ik ben in elk geval blij dat de TS de moeite neemt om nog speciaal terug te komen voor een terugkoppeling. Hoewel dit één van de eisen was voor het starten van het topic, blijkt helaas dat het in de praktijk maar zelden gebeurt. Daarvoor hulde, en natuurlijk gefeliciteerd met je afstuderen. Hopelijk heb je wat aan de input van ons forum gehad. :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Topicstarter
Zo zo, mijn post brengt al aardig wat los...
Ik heb inderdaad nog even de moeite genomen om de samenvatting hier te posten omdat ik dat wel zo netjes vind. Mede door dit forum heb ik veel respondenten binnen gekregen, daarvoor mijn dank.

Ik heb inmiddels de begrippen even kort uitgelegd voorafgaand aan de samenvatting.

Bedankt voor de felicitaties. Ik heb mijn diploma nog niet maar het is al wel zeker dat ik geslaagd ben :*)

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 15:48
FirePuma142 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:11:
[...]

Ik hoop niet dat je dit letterlijk als samenvatting te lezen is in het ingeleverde materiaal. Wat een flutstukje wat betreft zinsopbouw, structuur en overzichtelijkheid.
Afgezien van een paar lange zinnen zie ik er niet zoveel problemen mee hoor. Ik weet niet hoe jij een tekst structureert maar deze samenvatting begint met een inleiding, geeft vervolgens verwachtingen weer en legt een voor en hoofdonderzoek uit (de kern), en komt als laatste met conclusies. De inhoud staat op chronologische volgorde (verwachtingen, twee onderzoeken, conclusies), en is per onderwerp in een aparte alinea geplaatst. Precies volgens het boekje, dus ik ben zeer benieuwd naar je onderbouwing.

Overigens, die eerste zin van jou laat ook het een en ander te wensen over, en het feit dat je 4 woorden een onderbouwing noemt zijn nou niet wat je noemt redenen dat we jouw commentaar serieus moeten nemen.

Verwijderd

Ik denk inmiddels dat we voldoende hebben gediscussieerd over de stijl van de samenvatting ;)

@Masterstudent: ga je nog publiceren?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JeroenFM schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:03:
[...]

Afgezien van een paar lange zinnen zie ik er niet zoveel problemen mee hoor. Ik weet niet hoe jij een tekst structureert maar deze samenvatting begint met een inleiding, geeft vervolgens verwachtingen weer en legt een voor en hoofdonderzoek uit (de kern), en komt als laatste met conclusies. De inhoud staat op chronologische volgorde (verwachtingen, twee onderzoeken, conclusies), en is per onderwerp in een aparte alinea geplaatst. Precies volgens het boekje, dus ik ben zeer benieuwd naar je onderbouwing.

Overigens, die eerste zin van jou laat ook het een en ander te wensen over, en het feit dat je 4 woorden een onderbouwing noemt zijn nou niet wat je noemt redenen dat we jouw commentaar serieus moeten nemen.
Ik zie dat het bericht later aangepast is aangaande structuur waardoor de leesbaarheid enorm is verbeterd (regelafstand, alinea's).
Ik mis hetgeen waar de verwachtingen op zijn gebaseerd in de inleiding. Buiten de lange zinnen vind ik het taalgebruik nogal geforceerd formeel overkomen waar vooral het geforceerde gedeelte mij niet zint. Met de chronologie is inderdaad niets mis. In mijn eerste zin staat inderdaad een "je" te veel. Mea culpa! :+

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
Interessant onderzoek. Valt de term "prosumer" dan ook onder de utilitaire consument? Die dus niet alleen met een doel, maar ook gaat vergelijken met andere producten, die wellicht met elkaar overeenkomen. Daarbij speelt niet alleen de prijs van een product, maar ook de prestatie een rol. Ik denk dat daar ook best veel op het internet zijn, om alle vergelijkingssites af te gaan. Aan de andere kant denk ik dat de "hedonistische" koper ook best een prosumer kan zijn. Dat die hieruit juist de lol heeft om een zo best mogelijke koop binnen te slepen, wel met een doel.
Dus mijn vraag hierbij is, hoe zit het met dit "grijs" gebied dat tussen deze twee "werelden" is? Waar ligt de grens? Of is die er gewoon niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:31:
[mbr]Ik denk inmiddels dat we voldoende hebben gediscussieerd over de stijl van de samenvatting ;)[/]

@Masterstudent: ga je nog publiceren?
Ja, het onderzoek is dermate interessant dat het zeker het publiceren waard is. Dit ga ik dus zeker doen :)
ASF86 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:53:
Interessant onderzoek. Valt de term "prosumer" dan ook onder de utilitaire consument? Die dus niet alleen met een doel, maar ook gaat vergelijken met andere producten, die wellicht met elkaar overeenkomen. Daarbij speelt niet alleen de prijs van een product, maar ook de prestatie een rol.
Ik heb 'prosumers' niet als aparte groep meegenomen in mijn onderzoek. Ik denk dat je dit zowel onder de utilitaire als de hedonistische consument kunt plaatsen maar het neigt meer naar de utilitaire consument. De utiltaire consument gaat namelijk gericht op zoek en weet waar hij/zij naar op zoek is. Wanneer iemand producten of diensten vergelijkt en kijkt naar bv. de prestatie dan heeft men dus waarschijnlijk al het doel gehad om te vergelijken.

Verwijderd

Is het al bekend waar je gaat publiceren?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:45:
Is het al bekend waar je gaat publiceren?
Nee nog niet, we proberen het bij een aantal.
Pagina: 1