Verwijderd

Topicstarter
Geachte mensen ik heb sinds een tijdje wat nieuwe onderdelen voor mijn systeem en ik had afgelopen weekend eindelijk tijd om mijn systeem in elkaar te zetten. Echter loop ik tegen een aantal problemen aan.
Tijdens het gebruik van het systeem hoor ik op willekeurige momenten een soort harde tik/klik dit is slechts een enkele tik en gebeurt totaal willekeurig. Wat ik heb gemerkt is dat de problemen willekeurig gebeuren maar ook vaak als het systeem een tik/klik geeft.

De configuratie:
  • Asus M3N78-EM
  • Amd Athlon X2 7750 (Black Edition)
  • 2x2GB Corsair DDR2-800 (TWIN2X2048-6400)
  • 2x Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB
  • Onboard Videokaart
  • Enermaxx 380Watt
Besturingssysteem: Windows 7

De Problemen:
Ik heb de volgende onderstaande problemen welke willekeurig voorkomen op verschillende momenten
  • Freeze van het OS (bij normaal gebruik en ook tijdens idle)
  • Reboot van het OS (bij normaal gebruik en ook tijdens idle)
  • Vastlopers in het OS en tijdens het opstarten van het OS
  • Wegvallen van het beeld (enkel terug te krijgen na een reboot)
Wat heb ik geprobeerd
Als eerst heb ik het Hangen en Opstartprpblemen troubleshooting doorgenomen voor mogelijke oorzaken en tips.
Vervolgens heb ik de onderstaande dingen geprobeerd, echter blijven de problemen bestaan.
  • Nieuwe installatie's en verschillende besturingssystemen (XP, Vista & Win7)
  • 4 Verschillende Harddisk's (SATA) getest, zowel nieuw als gebruikt (incl nieuwe installatie)
  • Alle verschillende Sata poorten op het moederbord geprobeerd
  • Onboard Video uitgeschakeld en ander videokaart (XFX 7600GT) geprobeerd.
  • Ander Intern geheugen getest (2x1GB OCZ DDR2-800)
  • Alle apparaten losgekoppeld behalve de harddisk
Wat heb ik niet kunnen testen
  1. Ander moederbord/Processor of Voeding (heb zelf geen extra onderdelen en nergens kunnen lenen)
  2. Voeding doormeten (Heb geen Multimeter, wordt getest als ik er eentje kan lenen)
Helaas heb ik de onderdelen al een lange tijd thuis liggen dus ik kan ze niet opsturen als DOA.
Mogelijk kan ik wel een onderdeel RMA sturen maar dan moet ik er eerst achter komen welk onderdeel de oorzaak van deze problemen is.

Ik heb sterk het gevoel dat het mogelijk de voeding is, op zich lijkt me deze sterk genoeg ook met een enkele harddisk en geen dvd-drive heb ik het probleem. Misschien dat deze toch defect is. Verder heb ik nog eens goed geluisterd naar de tik/klik die het systeem geeft maar ik kan geen duidelijke plek vinden waar deze vandaan komt.

Zijn er mensen die nog een tip hebben wat ik zou kunnen testen, of misschien iemand die dit probleem kent en mogelijk weet wat hier de oorzaak van kan zijn?

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 19:50
wel een matige voeding voor zo systeem.

klinkt als een voedings probleem.

kan je niet een goede 450/500/500 watt voeding op de kop tikken een cooler master bijvoorbeeld?

mem test al gedraait dat kan een 2e issue zijn?

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07-2025
380Watt lijkt mij anders voldoende. Zit ook geen losse graka in, maar gewoon onboard.
Kan wel zo zijn dat de voeding brak is inderdaad

Die harde tik waar je het over hebt.. is natuurlijk lastig om te zeggen wat dat is, dat zul je toch wel zelf moeten uitvogelen.

Toen je die HDD's hebt getest, had je daar alle andere losgekoppeld? (dus afzonderlijk getest?)

Verwijderd

Topicstarter
jorisw86 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:08:
mem test al gedraait dat kan een 2e issue zijn?
Ik heb ander geheugen getest wat uit een werkend systeem kwam. Dit lijkt me dus niet het probleem.
Ayera schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:14:
380Watt lijkt mij anders voldoende. Zit ook geen losse graka in, maar gewoon onboard.
Kan wel zo zijn dat de voeding brak is inderdaad

Die harde tik waar je het over hebt.. is natuurlijk lastig om te zeggen wat dat is, dat zul je toch wel zelf moeten uitvogelen.

Toen je die HDD's hebt getest, had je daar alle andere losgekoppeld? (dus afzonderlijk getest?)
Ik heb de harddisk afzonderlijk getest inderdaad, heb ook elke harddisk in elk sata poort op het moederbord geprobeerd.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Met zoveel verschillende hardware is het een en ander makkelijk uit te sluiten en dan kom je wat mij betreft al gauw uit bij het moederbord.Die voeding moet dit toch wel kunnen trekken.

Heb je al eens een andere BIOS geprobeerd?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

word je voeding erg warm? want het staat me bij als een voeding erg warm word dat er een bimetaal( ik dacht dat t zo heette) krom boog en dat een klik maakt en de voeding uitschakelt..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Die klik klinkt natuurlijk wel als het plotseling onderbreken van de spanning op de HD.Maar ik heb hier ook een
HD draaien die om de haverklap erg luid kikt,maar die al een 2jaar zonder problemen werkt(ook geen SMART fouten oid.)

Je zou dus eventueel ook even de temperatuur van je systeem in de gaten kunnen houden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 19:50
voedingen kunnen ook harde kliks en geluid maken.

zit er zo lampje achterop welke kleur brand die in windows?
Pagina: 1