PC traag netwerkkabel in lan poort

Pagina: 1
Acties:

• davepinda
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11-2017
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet het niet meer...

Ik heb sindskort het probleem als ik mijn netwerkkabel in mijn LAN-poort (onboard, moederbord PK5C) steek dat als ik mijn pc opnieuw opstart hij dan erg traag wordt bij het opstarten. Het windows laad menu blijft dan hangen en laad erg traag.
Ik moet dan mijn pc uitzetten, ik heb al ontdekt als ik de voeding (via de aan/uit knop) uitzet en een paar seconden wacht en dan weer aanzet, dat hij dan wel weer normaal opstart? Staat de pc voor een langere tijd uit (een paar uur) dan herhaalt dit probleem zich.

Ik heb een dual boot met XP en Vista en bij beide OS heb ik het probleem.

Is mijn onboard LAN-poort kapot? Mis ik een driver? Wie o wie kan me helpen... Als het simpel op te lossen is door een nieuwe netwerkaart aan te schaffen is dat geen probleem, dat zijn de kosten ook weer niet...

Alvast bedankt!

Groeten,

Dave

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:28
Wie verzorgt de DHCP? De router? Kan me zo voorstellen dat het verkrijgen van een IP adres traag gaat, maar zolang de lease nog niet verlopen is, start ie wel snel op.

Simpele test zou zijn om je onboard netwerk adapter een vast ip te geven (met juiste netmask, gateway en dns server(s)).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je PC op is gestart, heeft hij dan wel een IP nummer gekregen?
Of stel er (zoals hierboven wordt voorgesteld) eentje in.

Alles kan stuk.

• davepinda
_H_G_ schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 12:24:
Wie verzorgt de DHCP? De router? Kan me zo voorstellen dat het verkrijgen van een IP adres traag gaat, maar zolang de lease nog niet verlopen is, start ie wel snel op.

Simpele test zou zijn om je onboard netwerk adapter een vast ip te geven (met juiste netmask, gateway en dns server(s)).
Hoe kan ik een vast ip geven aan dit onboard netwerk, moet dit via de instllingen van de router of doe ik dit in de pc-instellingen? Weet niet of dit de oorzaak is... voorheen had ik er nooit last van, terwijl ik dezelfde router gebruikte die inderdaad de DHCP verzorgt.

• davepinda
remco_k schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 12:27:
Als je PC op is gestart, heeft hij dan wel een IP nummer gekregen?
Of stel er (zoals hierboven wordt voorgesteld) eentje in.
zodra hij vast loopt gaat het te traag en uren wachten helpt niet, dus ik weet niet of hij een IP adres toegewezen heeft gekregen.

• _H_G_
davepinda schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 12:34:
Hoe kan ik een vast ip geven aan dit onboard netwerk, moet dit via de instllingen van de router of doe ik dit in de pc-instellingen? Weet niet of dit de oorzaak is... voorheen had ik er nooit last van, terwijl ik dezelfde router gebruikte die inderdaad de DHCP verzorgt.
XP -> Netwerkverbindingen -> eigenschappen van de betreffende verbinding -> eigenschappen van TCP/IP protocol en daar dhcp veranderen in handmatig (en 100% juiste informatie ingeven). Vista soortgelijk, al begin je daar bijvoorbeeld in het netwerkcentrum (beide OSen hebben verschillende manieren om bij de eigenschappen van een verbinding te komen).

Maar misschien iemand anders laten doen als je er helemaal geen kaas van gegeten hebt. Als het verkeerd doet dan heb je geen internetverbinding meer.

• davepinda
_H_G_ schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:11:
[...]

XP -> Netwerkverbindingen -> eigenschappen van de betreffende verbinding -> eigenschappen van TCP/IP protocol en daar dhcp veranderen in handmatig (en 100% juiste informatie ingeven). Vista soortgelijk, al begin je daar bijvoorbeeld in het netwerkcentrum (beide OSen hebben verschillende manieren om bij de eigenschappen van een verbinding te komen).

Maar misschien iemand anders laten doen als je er helemaal geen kaas van gegeten hebt. Als het verkeerd doet dan heb je geen internetverbinding meer.
Indien dit foutief gaat kan ik hem toch weer terug zetten op automatisch, dan herstelt hij zichzelf toch weer? Of vergis ik me nu...

• _H_G_
davepinda schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:01:
Indien dit foutief gaat kan ik hem toch weer terug zetten op automatisch, dan herstelt hij zichzelf toch weer? Of vergis ik me nu...
Yep :)

Al is het niet simpel, als je er niks van weet. Je moet het volgende hebben:
- ip adres/netmask router
- ip adres dns servers, of de DNS van je router gebruiken, als die actief is
- de DHCP range van je router, zodat je niet handmatig een adres gaat instellen wat ook automatisch uitgedeeld kan worden (dezelfde ip adressen geeft dikke ellende)
- handmatig ingestelde ipadressen van andere apparaten in het netwerk (om dezelfde reden)

Ik kan zo geen simpele tutorial vinden, al is er die vast wel ergens.

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-02 07:32

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

_H_G_ schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:17:
[...]

Yep :)

Al is het niet simpel, als je er niks van weet. Je moet het volgende hebben:
- ip adres/netmask router
- ip adres dns servers, of de DNS van je router gebruiken, als die actief is
- de DHCP range van je router, zodat je niet handmatig een adres gaat instellen wat ook automatisch uitgedeeld kan worden (dezelfde ip adressen geeft dikke ellende)
- handmatig ingestelde ipadressen van andere apparaten in het netwerk (om dezelfde reden)

Ik kan zo geen simpele tutorial vinden, al is er die vast wel ergens.
Start --> uitvoeren --> cmd --> enter

in command-venster type je:

ipconfig /all

en vervolgens de bovengenoemde zaken uit de lijst halen en evt. ergens op klad-papier zetten en terug invullen (bij het manuele gedeelte zoals hierboven aangehaald)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• _H_G_
dj_vibri schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:22:
en vervolgens de bovengenoemde zaken uit de lijst halen en evt. ergens op klad-papier zetten en terug invullen (bij het manuele gedeelte zoals hierboven aangehaald)
Urr, nee. Juist NIET het ip adres invullen wat de DHCP uitdeelt.

• davepinda
Als bovenstaand probleem daadwerkelijk het euvel is, betekent dit natuurlijk ook dat als ik een nieuwe netwerkkaart plaats hetzelfde probleem zich voort blijft doen...

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:14
Ja maar als ik heel eerlijk ben is het nogal onwaarschijnlijk dat het komt door het uitdelen/verlopen van je ip adres (dat hoort een achtergrond taak te zijn het is normaal niet zo dat je pc locked op het verkrijgen van je ip),

Weet je 100% zeker dat het die netwerk kaart / kabel is het enige is dat veranderd als je het test. Zo ja zou ik eigenlijk gewoon in de bios die netwerkkaart uit zetten (tijdens booten del of f2 in drukken, niets veranderen waar je niet van weet wat het is!), kijken of het probleem dan idd weg is en daarna even naar de lokale computer boer gaan om daar voor €10,- een netwerk kaartje te halen, als dit het echt is, is het dan meteen gefixed en dat scheelt je veel tijd.

~ Mijn prog blog!

• davepinda
roy-t schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 18:01:
Ja maar als ik heel eerlijk ben is het nogal onwaarschijnlijk dat het komt door het uitdelen/verlopen van je ip adres (dat hoort een achtergrond taak te zijn het is normaal niet zo dat je pc locked op het verkrijgen van je ip),

Weet je 100% zeker dat het die netwerk kaart / kabel is het enige is dat veranderd als je het test. Zo ja zou ik eigenlijk gewoon in de bios die netwerkkaart uit zetten (tijdens booten del of f2 in drukken, niets veranderen waar je niet van weet wat het is!), kijken of het probleem dan idd weg is en daarna even naar de lokale computer boer gaan om daar voor €10,- een netwerk kaartje te halen, als dit het echt is, is het dan meteen gefixed en dat scheelt je veel tijd.
Net al een test uitgevoerd heb wel alle kabels laten zitten en de (Hoofd)stekker eruit getrokken zodat de router en modem geen voeding hadden. En nog steeds hetzelfde effect! Denk dat de LAN-poort defect is, maarja hoe weet je dat zeker...

Ik denk inderdaad een netwerkkaartje kopen, bij Computerland zijn ze maar 5 euro dus dat zijn de kosten niet! Andere ideeën heb ik niet meer... Iemand anders?
Pagina: 1