Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de vakantie hebben wij een DSLR aangeschaft: Canon Eos 450d met een Canon EF-S 17-85mm.

In het begin van de vakantie hebben we schitterende foto's weten te schieten, maar gedurende de vakantie krijgen we steeds vaker volledig zwarte foto's. We krijgen deze foto's vooral in de Av/Tv/A-dep, maar het meest opvallende is dat de camera ook zwarte foto's maakt wanneer deze in de volledig automatische modus (groene rechthoek) of in de P-modus staat.

Wat kan het probleem zijn, want op dit moment is meer dan 9/10 foto's zwart.
(voor de volledigheid meld ik nog even dat het niet eraan ligt dat het donker is, want zelfs op moment dat het licht is en de camera ervoor kiest om te gaan flitsen in volledig automatische modus worden de foto's zwart)

Alvast bedankt voor de hulp.

Aanvulling: Ook na het herstellen van de fabrieksinstellingen blijven de zwarte foto's.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat de lensdop er ook niet op zit?

Zijn de foto's echt 100% zwart? Als je de gamma of het contrast verhoogd blijft het dan egaal of is het vlekkerig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Als de lensdop er niet voor zit dan zou de shutter/mirror misschien blijven hangen. Je verteld dat je hem net hebt aangeschaft, dus ik neem aan dat je nog garantie hebt? Kan je eens zo'n zwarte foto posten. Ik zou graag de exif info willen zien. Kijken of de camera wel goed metert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 05:07:
Ik neem aan dat de lensdop er ook niet op zit?

Zijn de foto's echt 100% zwart? Als je de gamma of het contrast verhoogd blijft het dan egaal of is het vlekkerig?
Lensdop is er inderdaad af. Ik heb even wat zwarte foto's op de laptop ingeladen en wanneer je dan zeer ver inzoomt begin je rode en groene punten/puntjes te zien.
eth0 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 05:21:
Als de lensdop er niet voor zit dan zou de shutter/mirror misschien blijven hangen. Je verteld dat je hem net hebt aangeschaft, dus ik neem aan dat je nog garantie hebt? Kan je eens zo'n zwarte foto posten. Ik zou graag de exif info willen zien. Kijken of de camera wel goed metert.
Ik heb hem inderdaad net aangeschaft dus de garantie is geen probleem. Maar ik zit nu in de USA en wil graag mooie plaatjes schieten.
Ik hoop dat de afbeelding zo op een goede manier wordt getoond, anders hoor ik het natuurlijk graag hoe ik het zou moeten posten.
Afbeeldingslocatie: http://hbrtoernooien.nl/IMG_1987.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Ik kan er geen soep van maken: Zwarte foto
Lijkt erop dat je spiegel blijft hangen/sluiter niet opent.
Kun je iets raars horen, of verschil tussen een gewone foto en een zwarte?
EXIF informatie ziet er wel normaal uit.

[ Voor 17% gewijzigd door NielsNL op 23-07-2009 05:44 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even zitten proberen. Het geluid klinkt naar onze mening hetzelfde (behalve dat je in de automatische stand waarbij je een zwarte foto krijgt hoort dat die sneller sluit dan in de Av stand waarin we in dit geval wel een foto krijgen). Waar we wel af en toe tegen aan lopen is dat de flitser niet wil openen (error 05).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt er op dat de sensor dus wel werkt maar dat er geen licht op valt. Dus mss de spiegel idd?

Als de sensor niet werkt zou je ws. toch effen zwart verwachten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
De exif is idd in orde, hij metert wel goed, dus ik denk dat het in de shutter/speigel zit.

Wat gebuert er als je de lens er afhaalt en dan een foto maakt? En zet de camera een in sensor cleaning mode zonder lens? of hoe dat ook heet bij canon, dan zou de shutter en spiegel moeten neer klappen en zou zou je de sensor moeten zien. Als die niet gebeurt dan is er idd een probleem met de spiegel, shutter.

[ Voor 13% gewijzigd door eth0 op 23-07-2009 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Zet hem anders ff in Liveview. Als je geen beeld hebt dan blijft de spiegel hangen. Heb je wel beeld, maak dan een foto. Je hoort dan nog een heel zacht tikje. Hoor je dat niet, dan blijft de sluiter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

eth0 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 06:24:
De exif is idd in orde, hij metert wel goed, dus ik denk dat het in de shutter/speigel zit.
Mwa, hij springt gewoon op standje flits, ik denk dat als je met lensdop erop een foto had gemaakt dat de meting hetzelfde was geweest eigenlijk. Als ik dat probeer met mij D40 dan krijg ik ook gewoon 1/60 sluitertijd, diafragma op max en max ISO en hij probeert dan gewoon zo hard mogelijk te flitsen (TS heeft auto-ISO wellicht uitstaan wat de ISO 400 verklaart).
Dus dit voorbeeld zegt niet zoveel. Schakelt ie bij daglicht ook de flits in, of probeert ie dan wel foto te maken zonder flits?

Maargoed, de kans dat het daadwerkelijk aan de lens ligt is niet zo heel groot. Het enige wat het dan zou kunnen zijn is dat het diafragma volledig dichtgeslagen is (als dat al kan) en vast zit of zo, maar dat zou je moeten kunnen zien als je de lens loshaalt en er doorheen probeert te kijken. Dus het zal waarschijnlijk wel een sluiter/spiegel issue zijn, maar dat is uit die Exif data niet te concluderen.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 23-07-2009 12:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 12:35:
[...]
...

Maargoed, de kans dat het daadwerkelijk aan de lens ligt is niet zo heel groot. Het enige wat het dan zou kunnen zijn is dat het diafragma volledig dichtgeslagen is (als dat al kan) en vast zit of zo...
Lijkt me stug aangezien je dat meteen ziet in de zoeker en op de liveview, aangezien het diafragma normaal gesproken wide open is voor je de foto daadwerkelijk neemt (wat logisch is anders wordt het zoekerbeeld wel erg donker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klopt, ik denk ook niet dat het aan de lens ligt. Ik gaf alleen even aan dat het een tikkeltje voorbarig is om dat uit die Exif data te concluderen, aangezien die bij een afgedekte lens hetzelfde zouden zijn geweest :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1