Nadelige consequenties HDMI pass-through?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudpel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:15
Hallo allen,

Ik heb reeds wat onderzoek (lees: gegoogled) over HDMI pass-through maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik begrijp dat bij pass-through alleen het video signaal via de HDMI kabel wordt gestuurd en niet het audio signaal, en dat je dus voor HD audio een extra (optisch) kabeltje nodig hebt. Nu lees ik echter vaak dat pass-through niet in combinatie gaat met een PS3. Ik heb echter geen PS3 (of welke andere game console dan ook) en wil mijn receiver dan ook alleen gebruiken in combinatie met een TV, home cinema speaker set en HDD recorder. Gelden bij deze setup ook nog steeds de nadelen van HDMI pass-through of is dit echt alleen van toepassing bij een PS3 (of andere console)?

Thanks,
Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Volgens mij zijn de nadelen van pass-through bij HDMI/DVI en Coaxial/Optical audio signalen een beetje achterhaald aangezien ze digitaal zijn.
Volgens mij had pass-through vaak nadelen omdat een signaal meerdere malen werd geconverteerd en dit leidde dan tot kwaliteitsverlies of in ieder geval een verandering in het signaal. (Bij digitale signalen zou dit geen significante rol meer moeten spelen tenzij je purist/audiofiel in hart en nieren bent).

Dat je een aparte kabel voor je video en voor je audio hebt lijkt me ook niet echt een noemenswaardig nadeel.
En dat dit met een PS3 niet zou gaan, daar heb ik ook nog niet van gehoord. (Deze heeft zover ik weet een HDMI en een Optische uitgang, maar pin me er niet op vast want ik heb er zelf geen).

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 23-07-2009 07:30 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26
Met Pass-through is het zo dat er wel degelijk een audio signaal wordt meegeleverd, maar je versterker dit audio-signaal niet kan eruit kan filteren en daar dus iets mee kan doen. Je hebt dus inderdaad dan een andere kabel nodig voor de audio. Dit kan optisch zijn, maar ook coax.
Pass-through is afhankelijk van je versterker, en het maakt dan ook niets uit wat voor apparatuur je hier aan hangt, of dit nu een PS3 is of een HDD-recorder, je versterker zorgt er voor dat er wel of niet iets gedaan wordt met de audio over de HDMI-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, alle 3 onjuist;

Ik heb mijn receiver altijd op pass-trough staan (de stand "Through" in mijn "HDMI Monitor out" menu). Logisch, de meeste BD's zijn al 1080p, dus er hoeft niets geschaald of bewerkt worden.

Ik laat mijn BD speler (en sinds gisteren ook mijn PC) 1080p + alle audio rechtstreeks maar mijn receiver streamen. Mijn receiver pikt vanuit dat signaal het audio-deel voor zichzelf en verwerkt dat. Het video-signaal wordt ongewijzigd doorgestuurd naar mijn TV.

Het audio-signaal dat de receiver uituit haat kan alles zijn, van gewoon CD-kwaliteit tot DTS-Master Audio. Kortom, alle mogelijke HD-audioformaten.

Laat ik daaraan toevoegen; "Wat ze zeggen" dat je een apart kabeltje nodig hebt voor HD-audioformaten is compleet onwaar. HD audioformnaten kunnen alleen via HDMI lopen, niet op een andere manier. Dus Streamen met de HDMI is de enige manier, spdif werkt niet. (Zoek maar eens verder op google naar HDMI en PAP).

"Through" betekent niets anders al "onbewerkt doorsturen" van het beelsignaal. Als ik bv. "1080p" kies in het monitor-out menu, dan wordt de ingebouwde beeldprocessor ingeschakeld, die evt. inkomende signalen opschaalt naar 1080p, of allerlei beeldbewerkingen doet (ruisonderdrukking, kleuraapassing, deinterlacen etc.). Dus in tegenstelling tot "Through" wordt het beeld dan dus NIET onbewerkt doorgetuurd. Maar in ieder geval heeft through niets te maken met audio, en dat is volgens mij bij alle receivers zo.

Doorsturen van audio is simpelweg "HDMI audio out" genaamd. Dat kan je op YES of NO zetten. Dat is de optie waarmee je verwart bent. (Zet die dus op NO als je je receiver audio wilt laten doen, op YES als je je receiver geen audio wilt laten doen.)

Nee, er zijn dus geen nadelige consequenties; Sterker nog, through levert meestal de beste beeldkwaliteit op, omdat je het beeld onbewerkt op je TV ontvangt. En qua audio geldt hetzelfde.

Overigens bij HDMI-verbindingen is er geen enkele tussenliggende decodeer/encodeer stap (behalve de HDCP-transmissie). Het ontvangeden apparaat is pas de eerste die iets met het signaal doet, dus ook op die manier is er geen signaalverlies cq. verandering.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudpel
Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver! Om het wellicht nog wat duidelijker te maken, het gaat om de volgende vijf componenten:

-Onkyo TX-SR307 Receiver
-Jamo A-405 Home Cinema System
-HDD/DVD Recorder (merk/type nog onbekend, iig met HDMI)
-Digitale TV ontvanger (merk/type nog onbekend, iig van Ziggo en met HDMI)
-JVC HD-56ZR7 Breedbeeld Projectie TV (56 inch :D)

Begrijp ik het goed dat hier de SR307, ondanks zijn HDMI pass-through, prima bij past? Ik had namelijk even het idee dat ik de 307 zou moeten verkopen en b.v. de 507 terug zou moeten kopen om van de pass-through af te zijn.

Een tweede vraag is de aansluitingen..tussen de TV en TV ontvanger een HDMI kabel en tussen de TV en de HDD/DVD recorder een HDMI kabel. En dan? Heb ik bij deze opstelling nog een coax of optische kabel nodig voor de audio?

Thanks,
Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudpel schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:34:
Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver! Om het wellicht nog wat duidelijker te maken, het gaat om de volgende vijf componenten:

-Onkyo TX-SR307 Receiver
-Jamo A-405 Home Cinema System
-HDD/DVD Recorder (merk/type nog onbekend, iig met HDMI)
-Digitale TV ontvanger (merk/type nog onbekend, iig van Ziggo en met HDMI)
-JVC HD-56ZR7 Breedbeeld Projectie TV (56 inch :D)

Begrijp ik het goed dat hier de SR307, ondanks zijn HDMI pass-through, prima bij past? Ik had namelijk even het idee dat ik de 307 zou moeten verkopen en b.v. de 507 terug zou moeten kopen om van de pass-through af te zijn.

Een tweede vraag is de aansluitingen..tussen de TV en TV ontvanger een HDMI kabel en tussen de TV en de HDD/DVD recorder een HDMI kabel. En dan? Heb ik bij deze opstelling nog een coax of optische kabel nodig voor de audio?

Thanks,
Ruud
Geen idee, wat heb je zelf al allemaal uitgezocht via de handleidingen/websites van fabrikanten/ google ? Ik ga niet de handelidingen van die apparaten van je doornemen, dat zul je zelf moeten doen. Met de uitleg die ik je gaf moet je een flink end komen. Zeker omdat ik zelf ook een onkyo (alleen een een flink wat groter model) heb, dus de opties in jouw setup-menu zullen erg op de opties in mijn setup-menu lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
De Onkyo TX-SR307 kan géén geluid afspelen vanaf HDMI, hij kan alleen tussen 3 hdmi signalen schakelen en doorsturen. Dat wordt over het algemeen bedoeld met 'Pass-Thru'. Geluid vanaf je dvd speler zul je dus op een andere manier moeten aansluiten op je receiver, of een andere (duurdere) receiver moeten kopen. De TX-SR507 kan bijvoorbeeld wél het geluid vanaf HDMI afspelen.

Vraag 2: Met zo'n receiver sluit je gewoon al je apparatuur (ps3, tv-ontvanger, hdd/dvd speler) op de receiver aan, en vanaf de receiver 1 (hdmi) kabeltje naar de TV

[ Voor 27% gewijzigd door Labman op 23-07-2009 15:59 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Labman schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:56:
De Onkyo TX-SR307 kan géén geluid afspelen vanaf HDMI, hij kan alleen tussen 3 hdmi signalen schakelen en doorsturen. [...]
Dat meen je niet, dan is het nut van het hebben van een HDMI aansluiting bijna geheel teniet gedaan. Zonder, maakt die receiver meteen een heeeeeel stuk minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudpel
Thanks Labman,

dat zou betekenen dat ik drie HDMI kabels nodig ga hebben: een tussen de HDD/DVD recorder en de receiver, een tussen de digitale TV ontvanger en de receiver en een tussen de receiver en de TV..correct?

En wat dat geluid betreft, zou er (als ik de 307 gebruik) nog een coax of optische kabel tussen de HDD/DVD recorder en de receiver moeten. Met b.v. de 507 is dat niet nodig en ben je met de drie eerdergenoemde HDMI kabeltjes klaar voor zowel audio als video..nog steeds correct? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
ruudpel schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:17:
dat zou betekenen dat ik drie HDMI kabels nodig ga hebben: een tussen de HDD/DVD recorder en de receiver, een tussen de digitale TV ontvanger en de receiver en een tussen de receiver en de TV..correct?

En wat dat geluid betreft, zou er (als ik de 307 gebruik) nog een coax of optische kabel tussen de HDD/DVD recorder en de receiver moeten. Met b.v. de 507 is dat niet nodig en ben je met de drie eerdergenoemde HDMI kabeltjes klaar voor zowel audio als video..nog steeds correct? :)
Klopt helemaal :) Als je geluid van je tv ook uit je surroundsysteem wilt hebben zul je ook nog een kabeltje van je tv (of je ontvanger) naar de receiver moeten doen.
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:11:
Dat meen je niet, dan is het nut van het hebben van een HDMI aansluiting bijna geheel teniet gedaan.
Inderdaad, maar nu kunnen ze er wel een HDMI sticker op plakken :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudpel
Okay nogmaals bedankt, dan ga ik een poging wagen om die 307 te verkopen en een 507 terug te kopen..verschil in nieuwprijs tussen die twee is niet zo groot en zeker niet als je ook nog 1 a 2 extra kabels moet kopen bij die 307.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 14:16
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 12:01:
Neen, alle 3 onjuist;

Ik heb mijn receiver altijd op pass-trough staan (de stand "Through" in mijn "HDMI Monitor out" menu). Logisch, de meeste BD's zijn al 1080p, dus er hoeft niets geschaald of bewerkt worden.

Ik laat mijn BD speler (en sinds gisteren ook mijn PC) 1080p + alle audio rechtstreeks maar mijn receiver streamen. Mijn receiver pikt vanuit dat signaal het audio-deel voor zichzelf en verwerkt dat. Het video-signaal wordt ongewijzigd doorgestuurd naar mijn TV.

Het audio-signaal dat de receiver uituit haat kan alles zijn, van gewoon CD-kwaliteit tot DTS-Master Audio. Kortom, alle mogelijke HD-audioformaten.

Laat ik daaraan toevoegen; "Wat ze zeggen" dat je een apart kabeltje nodig hebt voor HD-audioformaten is compleet onwaar. HD audioformnaten kunnen alleen via HDMI lopen, niet op een andere manier. Dus Streamen met de HDMI is de enige manier, spdif werkt niet. (Zoek maar eens verder op google naar HDMI en PAP).

"Through" betekent niets anders al "onbewerkt doorsturen" van het beelsignaal. Als ik bv. "1080p" kies in het monitor-out menu, dan wordt de ingebouwde beeldprocessor ingeschakeld, die evt. inkomende signalen opschaalt naar 1080p, of allerlei beeldbewerkingen doet (ruisonderdrukking, kleuraapassing, deinterlacen etc.). Dus in tegenstelling tot "Through" wordt het beeld dan dus NIET onbewerkt doorgetuurd. Maar in ieder geval heeft through niets te maken met audio, en dat is volgens mij bij alle receivers zo.

Doorsturen van audio is simpelweg "HDMI audio out" genaamd. Dat kan je op YES of NO zetten. Dat is de optie waarmee je verwart bent. (Zet die dus op NO als je je receiver audio wilt laten doen, op YES als je je receiver geen audio wilt laten doen.)

Nee, er zijn dus geen nadelige consequenties; Sterker nog, through levert meestal de beste beeldkwaliteit op, omdat je het beeld onbewerkt op je TV ontvangt. En qua audio geldt hetzelfde.

Overigens bij HDMI-verbindingen is er geen enkele tussenliggende decodeer/encodeer stap (behalve de HDCP-transmissie). Het ontvangeden apparaat is pas de eerste die iets met het signaal doet, dus ook op die manier is er geen signaalverlies cq. verandering.
wat fijn uitgelegd, met name ook dat laatste dat er geen kwaliteitsverlies is. Ben overstag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hully schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:09:
[...]

wat fijn uitgelegd, met name ook dat laatste dat er geen kwaliteitsverlies is. Ben overstag.
Bleek dat ik er in het geval van de TS toch naast zat Zijn receiver kan helemaal niets met HDMI, behalve doorsturen; Het audiosignaal doet ie sowieso niets mee.

Dus wat ik schrijf is alleen waar voor als je een receiver hebt die wel het audiosignaal vanuit je HDMI kan ontvangen. Dan heb je dus apart de optie om iets met je beeld te doen (Through/1080p/720p/576i waarschijnlijk), die heb ik though staan. Daarnaast heb je dan waarschijnlijk een aparte optie HDMI-Audio uit (of een gelijkwaardige benaming) die bepaald of je receiver het audio-signaal van je HDMI moet gebruiken of moet doorsturen.

Kortom, lees eerst je gebruiksaanwijzigingen door !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2009 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:30
Bij alle receivers, ook de Onkyo, worden de volgende termen gebruikt (correct me if I'm wrong).

HDMI Pass-through
Deze versterkers sturen het HDMI signaal direct door naar de TV, zowel geluid als beeld. Het signaal wordt niet bewerkt en kan dus ook niet via de receiver worden afgespeeld. Hiervoor moet je een aparte audio kabel tussen de apparaten leggen.

HDMI Repeater
Deze versterkers kunnen de audio wel uit het HDMI signaal halen waarbij alleen het beeld wordt doorgegeven aan de TV. Het geluid komt mooi uit de speakers die op de versterker zijn aangesloten. Bijkomend voordeel is de ondersteuning van audio formaten die alleen door HDMI worden doorgegeven.

HDMI Repeater + Scaler
De scaler zorgt ervoor dat alle aangesloten analoge apparaten (composiet, s-video en component) worden gescaled naar de optimale resolutie en via HDMI naar je TV worden verstuurd. Indien de receiver dit niet heeft dan moet er voor deze bronnen een extra output kabel worden gelegd tussen de receiver en de TV.

Ieder zijn eigen prijsklasse natuurlijk. :)

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Laatst online: 17-05 22:30
Als de versterker geen audio signaal eruit kan filteren dan hoef je ze ook niet eens erop aan te sluiten, dit scheelt zelfs een HDMI kabel omdat je ze rechtstreeks op de TV kan aansluiten. En niet eerst allemaal naar de versterker en dan pas naar de TV met 1.

Trouwens kun je het geluid van de TV decoder op de versterker aansluiten dan hoef je het geluid van de TV niet naar de versterker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Laatst online: 19:30
Bulls schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:19:
Als de versterker geen audio signaal eruit kan filteren dan hoef je ze ook niet eens erop aan te sluiten, dit scheelt zelfs een HDMI kabel omdat je ze rechtstreeks op de TV kan aansluiten. En niet eerst allemaal naar de versterker en dan pas naar de TV met 1.
Het nadeel is dan wel dat je zowel de receiver als de TV van kanaal moet wisselen. Als alles via de receiver naar de TV gaat kun je de TV op hetzelfde kanaal laten staan. ;)

Know Thyself

Pagina: 1