Review Suggestie

Pagina: 1
Acties:

• tiefschwarz
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10-2022
Hi Redactie,

Steeds vaker zien we van jullie hand korte reviewtjes verschijnen. Ik vind het persoonlijk een prettig verschijnsel, maar als ik de forums hier doorstruin dan zijn de meningen daarover verdeeld. Het volgende idee kwam in mij op leek me goed gejat...
Maak van je reguliere reviews (en evt. nieuws) tevens een 'snack-size' variant: een conclusie in een paar pakkende zinnen, eventueel begeleid met wat media, geen reply mogelijkheden etc. Veel kranten gebruiken het al een tijdje. Een voorbeeld is NRC Next waarin een rubriek is met de belangrijkste items van de dag die je in twee minuten kunt lezen.
Waarom? Drie belangrijke redenen:
  • Tijdgebrek bij de lezer vs. 'Ik-wil-het-toch-weten':
    Ik betrap mezelf er vaak op dat ik graag iets wil lezen/weten maar op dat moment geen tijd heb het hele artikel door te nemen. Even vlug eroverheen om vervolgens toch net iets belangrijks te missen. Vaak vergeet ik dan op een later tijdstip alsnog te gaan kijken. Een redacteur is veel beter in staat een kort verhaal te filteren dan een gehaaste lezer die over de tekst vliegt.
  • Ik weet niet of ik het interessant vind:
    Sommige artikelen wekken, soms ten onrechte, mijn interesse niet meteen. Alleen afgaand op de titel maak je dan wel eens een keuze om iets niet te lezen, terwijl als je meer van de inhoud had geweten, de interesse om het te lezen er wellicht wel was geweest. Een 'minipost' kan dan een brug zijn om alsnog het hele artikel te lezen, of net iets meer te weten te komen dan wanneer je alleen de titel had gelezen.
  • Twee soorten lezers bedienen. Zowel de onvermoeibare detailfreak als de snack-koning komen aan hun trekken. En het biedt een mogelijkheid tot grotere differentiatie tussen de twee varianten. Iets uitgebreidere artikelen, zonder de 'snacker' daarmee af te schrikken.
Succes met implementeren, en ik zie het aanstaande maandag wel op de site verschijnen! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door tiefschwarz op 23-07-2009 09:14 . Reden: typo's ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het nut van het weglaten van de reply's zie ik niet zo, voor de rest houdt niemand je tegen als je alleen de conclusie-pagina van een review leest. Daar staan als het goed is de meeste hoofdpunten wel in. Da's ook meteen een goed beginpunt als je niet weet of je een artikel wil lezen: gewoon met de conclusie beginnen, de onderbouwing kan je later altijd nog tot je nemen.

Dus als ik het goed begrijp hebben we je idee al geïmplementeerd. Goed van ons he :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• tiefschwarz
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik zal een goed voorbeeld zoeken om het verschil tussen het idee en de voorgestelde oplossing aan te duiden. Toch bedankt voor je reactie.