Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Beste tweakers,

Sinds kort heb ik een Airport Extreme in mijn netwerk gehangen met daaraan een externe USB schijf. Intern is die vanaf een mac en PC prima te benaderen. Nu wil ik hem ook via internet kunnen benaderen, maar dat lukt voor geen meter... Wie weet de antwoorden op devolgende vragen:
  1. Is het alleen mogelijk een airdisk over internet te delen middels een MobileMe account (kost geld)?

zo niet:
  2. Welke poort (toepassing) moet ik in mijn router forwarden naar de airport?
  3. Hoe benader ik dan de airdisk vanaf een andere PC? is dat zoiets als ftp://82.xx.x.xxx:5800 ?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:25
Purn0 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 23:51:
Beste tweakers,

Sinds kort heb ik een Airport Extreme in mijn netwerk gehangen met daaraan een externe USB schijf. Intern is die vanaf een mac en PC prima te benaderen. Nu wil ik hem ook via internet kunnen benaderen, maar dat lukt voor geen meter... Wie weet de antwoorden op devolgende vragen:
  1. Is het alleen mogelijk een airdisk over internet te delen middels een MobileMe account (kost geld)?

zo niet:
  2. Welke poort (toepassing) moet ik in mijn router forwarden naar de airport?
  3. Hoe benader ik dan de airdisk vanaf een andere PC? is dat zoiets als ftp://82.xx.x.xxx:5800 ?
Alvast bedankt!
Je kan een "AirDisk" alleen over het Internet benaderen als je een MobileMe account hebt EN een Mac (zover ik weet)! Werkt bij mij zonder poorten open te zetten of andere handelingen!

PS: MobileMe kost € 79,- per jaar, maar je kan het ook eerst proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door bart155 op 23-07-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:27
vanaf een andere PC (geen mac?) werkt dat voor zover ik weet ook heel makkelijk als je even bonjour installeert etc (airport software doet dat bijv ook voor je).. Dan ziet een PC automatisch die disk verschijnen, of istie te bereiken via afp://<compnaam>.local/

Sorry, je bedoelt natuurlijk een PC via internet..... I said nothing.... |:(

Maar volgens mij moet je dat dan gewoon via de mobileme interface doen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Loen op 23-07-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
nehru schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:13:
vanaf een andere PC (geen mac?) werkt dat voor zover ik weet ook heel makkelijk als je even bonjour installeert etc (airport software doet dat bijv ook voor je).. Dan ziet een PC automatisch die disk verschijnen, of istie te bereiken via afp://<compnaam>.local/

Sorry, je bedoelt natuurlijk een PC via internet..... I said nothing.... |:(

Maar volgens mij moet je dat dan gewoon via de mobileme interface doen :)
Het is nog vroeg he! ;) Nee, volgens mij is het echt Mac only!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:27
ja, inderdaad, bijna weekend gelukkig :-)

Maareh, direct van de marketing site:

Eenvoudige toegang via het internet

iDisk van MobileMe is toegankelijk met een webbrowser (Mac of pc) via me.com. Overal vind je de bekende intuïtieve interface, dus bestanden uploaden en ordenen is gewoon een kwestie van verslepen. En als je een Mac gebruikt, zie je iDisk gewoon in de Finder van Mac OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
nehru schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 12:05:
ja, inderdaad, bijna weekend gelukkig :-)

Maareh, direct van de marketing site:

Eenvoudige toegang via het internet

iDisk van MobileMe is toegankelijk met een webbrowser (Mac of pc) via me.com. Overal vind je de bekende intuïtieve interface, dus bestanden uploaden en ordenen is gewoon een kwestie van verslepen. En als je een Mac gebruikt, zie je iDisk gewoon in de Finder van Mac OS X.
iDisk is de schijfruimte die je van Apple krijgt bij je MobileMe account, ruimte op een server bij Apple! Het gaat hier om de schijf die aangesloten is op een AirPort Extreme, een schijf die dus fysiek bij je thuis staat! Ik denk dat je dit even door elkaar heb gehaald! Prettig weekend alvast! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Het gaat inderdaad om de disk die bij fysiek bij mij thuis staat. Ik wist niet dat "Airdisk" iets anders was. Het gaat dus NIET om een Airdisk.

In het configuratie programma van de Airport Extreme kan ik aangeven dat ik de disk wil delen over het internet met Bonjour. Maar wat ik dan nodig heb op een andere PC om de schijf ook te zien is me nog steeds onduidelijk! Ik dacht dat het bij Apple altijd allemaal zo simpel was... :/

Zou het dan iets in de geest van afp://xxx.xxx.x.xx:548 zijn? Lokaal werkt dat in ieder geval niet....

Als de disk binnen mijn netwerk op een windows PC leesbaar is, moet dat toch ook via internet kunnen? Ik wil bijvoorbeeld foto's op die schijf kunnen delen met mensen die geen mobile me account hebben.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
Purn0 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:17:
Het gaat inderdaad om de disk die bij fysiek bij mij thuis staat. Ik wist niet dat "Airdisk" iets anders was. Het gaat dus NIET om een Airdisk.

In het configuratie programma van de Airport Extreme kan ik aangeven dat ik de disk wil delen over het internet met Bonjour. Maar wat ik dan nodig heb op een andere PC om de schijf ook te zien is me nog steeds onduidelijk! Ik dacht dat het bij Apple altijd allemaal zo simpel was... :/

Zou het dan iets in de geest van afp://xxx.xxx.x.xx:548 zijn? Lokaal werkt dat in ieder geval niet....

Als de disk binnen mijn netwerk op een windows PC leesbaar is, moet dat toch ook via internet kunnen? Ik wil bijvoorbeeld foto's op die schijf kunnen delen met mensen die geen mobile me account hebben.

Iemand?
Het gaat dus WEL om een AirDisk en NIET om een iDisk! Als jij dus wel een MobileMe account hebt en ik ga er van uit dat je ook een Mac hebt, kun je foto's echt heel simpel delen met vrienden en kennissen (ongeacht Mac of PC) via iPhoto! Ik heb ff zitten Googlen maar ik kan geen concreet antwoord vinden hoe het nou zit met een AirDisk benaderen over het Internet via een PC, ik denk dus dat het gewoon niet gaat! Check ff dit:

"Met MobileMe kun je een onlinegalerie aanmaken waarin je foto's uit je iPhoto-bibliotheek kunt publiceren. Als je de foto's in kwestie hebt geselecteerd, klik je op de knop 'MobileMe'. Meer hoef je niet te doen om ze in je MobileMe-galerie te publiceren. Deze galerie kun je voor jezelf houden, voor iedereen openstellen of alleen voor genodigden. Als je bezoekers in je galerie toelaat, kunnen zij je foto's downloaden en printen, via RSS een abonnement op je galerie nemen en zelfs hun eigen foto's uploaden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Zet de poorten 137 t/m 139 eens open naar het IP van je Airport Extreme.
Heb ik ook, en ik kan extern vanaf elke windows computer een netwerkverbinding maken naar mijn Externe HDD.

\\ip\NaamvanHDD

Op de MAC krijg ik het hier alleen intern aan de praat met AFP.

Maar, let op je provider, die kan poort 137 of 139 blokkeren! (Online hier iig niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
MarkieNL schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:10:
Zet de poorten 137 t/m 139 eens open naar het IP van je Airport Extreme.
Heb ik ook, en ik kan extern vanaf elke windows computer een netwerkverbinding maken naar mijn Externe HDD.

\\ip\NaamvanHDD

Op de MAC krijg ik het hier alleen intern aan de praat met AFP.

Maar, let op je provider, die kan poort 137 of 139 blokkeren! (Online hier iig niet)
Werkt bij mij in ieder geval niet! (Ziggo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
"Het gaat dus WEL om een AirDisk en NIET om een iDisk!"
Haha, ik raak de kluts kwijt betreffende benamingen, maar iedereen hier weet gelukkig inmiddels wat ik bedoel.

@ MarkieNL:
Ik heb (gelukkig) ook Online internet. De airport extreme staat op een vast IP achter de Speedtouch van Online, net buiten zijn DHCP reeks.
Ik neem aan het om TCP/IP poorten gat die ik moet doorzetten? Ik ben erg benieuwd. Ik ga het vanavond gelijk proberen!

moet ik dan \\85.145.xxx.xx[i]naam disk[/i] intypen in de verkenner? of in een browser?
moet er dan geen afp: ftp: of http: voor?
ook geen :137 of :139 achter?

@bart155
Het klinkt wel heel fraai allemaal dat MobileMe enzo, maar werkt dat dan ook zodra mijn mac-mini uitstaat, vraag ik mij af... Het delen gaat dan immers via Iphoto, maar die Mac staat bijna altijd uit.
Ik sta nog steeds niet te springen om een mobileme account. Wellicht later dit jaar als het onmisbaar icm iPhone blijkt...?

Bedankt allemaal zover. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
Purn0 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:19:
Het klinkt wel heel fraai allemaal dat MobileMe enzo, maar werkt dat dan ook zodra mijn mac-mini uitstaat, vraag ik mij af... Het delen gaat dan immers via Iphoto, maar die Mac staat bijna altijd uit.
Ik sta nog steeds niet te springen om een mobileme account. Wellicht later dit jaar als het onmisbaar icm iPhone blijkt...?
De foto's worden via servers van Apple gepubliceerd, en zijn dus altijd beschikbaar. En het ziet er ook ook nog eens zeer goed uit. Verder ben ik zeer content met m'n MobileMe account, zeker omdat ik ook een iPhone heb, zou niet meer zonder willen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Purn0 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:19:
@ MarkieNL:
Ik heb (gelukkig) ook Online internet. De airport extreme staat op een vast IP achter de Speedtouch van Online, net buiten zijn DHCP reeks.
Ik neem aan het om TCP/IP poorten gat die ik moet doorzetten? Ik ben erg benieuwd. Ik ga het vanavond gelijk proberen!

moet ik dan \\85.145.xxx.xx[i]naam disk[/i] intypen in de verkenner? of in een browser?
moet er dan geen afp: ftp: of http: voor?
ook geen :137 of :139 achter?
Inderdaad.
Ik heb voor de zekerheid TCP en UDP naar de airport extreme opengezet.
Dan weet je zeker dat je goed zit.

\\85.145.1.1\NaamDisk inderdaad. Thats it!

En poort 548 gebruik je om vanaf een externe mac je Externe HDD te benaderen via AFP.

P.S.
Ik heb de instellingen zo staan:

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/9031/afbeelding2m.th.png

[ Voor 4% gewijzigd door MarkieNL op 24-07-2009 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
@ MarkieNL

Ik had echt gehoopt dat ik met jou tips er wel zou komen, maar helaas...
Ik heb mijn instellingen gelijk aan die van jou gezet en inderdaad TCP en UDP naar de airport verwezen.
Echter als ik in een internet browser mijn IP intyp (vanaf externe locatie natuurlijk) met direct daarachter de naam van de schijf, denkt ie lang na maar krijg ik uiteindelijk een time-out o.i.d.

Gebruik jij ook het standaard Thomson modem van Online met daarachter indezelfde reeks een vast IP voor de Airport extreme?
Heb je ook de laatste firmware versie?
Enig idee wat ik fout gedaan kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

Je moet dit ook niet via je browser doen.. dit werkt niet via http.
Als benaderen van je airdisk via internet mogelijk is lijkt met het logischer dit te doen via finder of explorer.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 27-07-2009 18:01 ]

Pagina: 1