Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Na enige tijd met 2x 1GB te hebben gewerkt heb ik op 9 oktober 2008 2x 2GB bijbesteld en bijgeprikt. Bij het uitzoeken van dit geheugen heb ik extra gelet op compatibiliteit met mijn moederbord, en of deze qua snelheid een beetje met mijn bestaande reepjes matchte. Ik heb hier sinds dien echter nog geen aandacht aan besteed omdat ik toch nog op een 32-bits OS draaide, en van plan was dat ter zijner tijd allemaal wel goed in te stellen in het BIOS.

Nu het zover is dat ik Windows XP 64-bit wil gaan installeren ben ik alvast alle recente drivers aan het verzamelen, de nieuwste BIOS voor mijn moederbord, en aan het inventariseren welk geheugen-instellingen ik straks het best kan gebruiken. Omdat ik niet meer precies wist welk geheugen ik had heb ik CPU-z gedraaid, waar mijn probleem ligt;

Zowel de 1GB als de 2GB reepjes heb ik gekocht als Kingston HyperX PC-6400 geheugen. De 2GB reepjes worden echter geïdentificeerd als Kingston PC-5400 2G-UDIMM.
Vooral die "2G-UDIMM" verbaast mij, omdat alle HyperX DDR2 Kingston-reepjes een modelnummer in het formaat "KHX" hebben, zoals bij mijn 1GB reepjes. In Google kan ik weinig vinden op de combinatie "Kingston" en "UDIMM".

Voor de zekerheid nog even de factuur er bij gezocht, als ook de verpakking, als ook de reepjes uit mijn systeem gehaald. Op alle drie de plaatsen staat dat het KHX6400D2K2/4G reepjes zouden moeten zijn.
Ook nog een 2de tool -- Hwinfo32 -- geprobeerd, maar ook die identificeert de reepjes als "PC2-5300 DDR2-SDRAM UDIMM". De 2 tools geven diezelfde resultaten als ik mijn 1GB reepjes verwijder.

Ik heb een Gigabyte P35C-DS3R rev2.0 moederbord met BIOS F10.
Mijn KHX6400D2K2 geheugen staat niet op diens Qualified Vendors List, wel een KHX6400D2ULK2.
Verder nooit problemen gehad met de reepjes, behalve dat ze dus, blijkbaar, niet op 6400-snelheid hebben gedraaid (BIOS staat op auto).

De serienummers van de 2 reepjes zijn D02C377F en D12C287F, maar ook daar mee kom ik niets verder in Google noch de Kingston site.

Heb ik hier te maken met namaak reepjes, of is dit toch een conflict tussen de reepjes en mijn moederbord?
Qua uiterlijk lijken de reepjes authentiek, al valt er door de heatspreader weinig te zien.

edit:

Als ik http://ixbtlabs.com/artic...ngston-ddr2-800ll-4g.html mag geloven lijken mijn bevindingen te kloppen en is er niets aan de hand. De PC-5400 zou komen omdat Kingston safe settings in de SPD zet zodat ieder systeem er in ieder geval mee kan booten. Een verklaring voor het 2G-UDIMM modelnummer heb ik nog niet gevonden, maar wordt ook hier bevestigd.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 22-07-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die tools lezen in de regel gewoon de SPD uit, en in principe kun je daar alles inzetten.
Kijk eens wat voor chips er precies op de dimm zitten, daaraan kun je veel zekerder achterhalen wat voor spul je in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Mag ik de heatspeader verwijderen zonder dat dit van invloed is op mijn garantie. En zo ja, hoe doe ik dat?
Het lijkt alsof de zilveren clips de blauwe heatspeaders op hun plek houden. Kan ik die er gewoon afschuiven, of zitten deze nog vast met koelpasta oid?

Zijn er ook tools die niet blind de SPD uitlezen maar me meer details kunnen vertellen?
Vluchtig gekeken kan ik de clips wel loshalen, maar zitten de heatspreaders met iets wat lijkt op dubbelzijdig plakband vast aan de chips.

[ Voor 30% gewijzigd door frickY op 22-07-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk raak je wel je garantie kwijt, in de meeste gevallen zijn die dingen gelijmd, waardoor het lastig is ze er af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Clipjes los maken

Heatspreaders verhitten met bijvoorbeeld een haardroger

VOORZICHTIG de heatspreader los draaien/trekken

Let op: als je dit niet voorzichtig genoeg doet kan je een chip mee trekken van het reepje LIEVER NIET DOEN DUS ALS JE HET NIET VERTROUWT :)

p.s. kan je een foto plaatsen van een reepje van de kant waarop de sticker zit geplakt?

[ Voor 14% gewijzigd door Clementine op 23-07-2009 00:09 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Hm, dan laat ik die dingen maar lekker zitten.
Ik begin hoop te krijgen dat het allemaal weg goed zit, maar zal ze er nog even uithalen om een foto te maken.

Klik voor groot. Het 2GB reepje staat er samen met een 1GB reepje op ter vergelijking;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/misc/IMAG0131_t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/misc/IMAG0132_t.jpg

Van de reboot direct even gebruik gemaakt om de timings handmatig op 5-5-5-15 2T @ 800Mhz te zetten en het systeem boot nog. Het lijkt dus alsof de reepjes gewoon goed zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door frickY op 23-07-2009 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
UDIMM staat hoogstwaarschijnlijk voor Unbuffered DIMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb ik hier ook bij elkaar zitten ,de UDIMM heb ik jaartje eerder als KHX 2x1 8500 gekocht .
De latere Kingston HX 2x1 8500 hebben een uitgebreidere SPD een zg enhanced performance profile.
En hebben iets met Nvidia te maken ,maar draait super goed op ati/amd... :P
De stickers op de chips zelf zijn identiek ,maar de oudere worden in Everest en dergelijke als UDIMM uitgelezen.

Lekker der op gooien dat 64bit os

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
TS dank u dank u :)
ben voor m'n schoonvader een upgrade aan het zoeken en kwam ook niet veel verder dan Kingston 2G-UDIMM.
Onze rammetjes zijn van week 07/2008 en hebben een lager serienummer, verder identiek met jouw CPUZ screenshot. Ik kan weer verder, thanks :)
Pagina: 1