Individuele HDD in RAID-0 testen?

Pagina: 1
Acties:

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26
Ik heb 2 Hitachi Deskstars in RAID-0 draaien op een Intel ICH9R. Sinds een tijdje geeft de Storage Matrix Manager de melding dat er zich een fout heeft voorgedaan met een schijf in de RAID array. Tools als HDtune geven geen fouten aan en ook de ingebakken microsoft schijfcontrole geeft geen fouten. Omdat de schijven in RAID staan kan ik echter geen SMART gegevens uitlezen en ook de bootable Hitachi Drive Fitness Tool kan geen schijven vinden om te testen.
Is het mogelijk om de schijven individueel te testen? Ik heb nl. niet zo 1, 2, 3 een andere computer beschikbaar om de schijven in te hangen. En om eerlijk te zijn heb ik in dit stadium nog niet zo'n zin om Vista om en om op de aparte schijven te installeren om de andere schijf te testen.

De enige opties die ik kan bedenken zijn:
- Een tool die een RAID volume wel goed kan analyseren....misschien Linux live cd?
- De RAID in de ICH9R bios slopen. Schijven met Hitachi tool testen en dan het RAID volume weer opnieuw aanmaken. Maar blijft de data dan in stand?

Data is allemaal gebackupped en als er geherformateerd moet worden dan moet dat maar. Maar ik zou dat als laatste optie willen gebruiken. Overigens weet ik dat het advies is om de schijf gelijk te vervangen, echter ik heb deze melding een jaar geleden al een keer gehad en sinds een reformat nooit meer problemen (tot nu dus).

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Nee, en Nee... Je raidcontroller blokkeerd de SMART commando's van en naar de schijven om fouten te voorkomen in je windows installatie... Sommige highend controllers hebben hun eigen SMART implementatie en kunnen in hun eigen BIOS deze SMART events ontvangen (zoals mijn Smart Array P400).
Linux maakt niet uit, want ook deze moet langs je RAID chip.

HDTune lezen zou de data misschien intact laten, maar schrijven uiteraard niet.
Maar ook met lezen zou ik het risico niet lopen.

Ik denk dat je gewoon een offline backup moet maken, en daarna je array moet verwijderen...

Even niets...

• Polster
Hmmm daar was ik dus al bang voor. Nou ja dan moet dat maar.
Nog een laatste vraag dan als ik mijn schijven uit mijn kast 1 voor 1 in een andere computer test (read only) dan kan ik ze daarna toch gewoon weer op mijn moederbord aansluiten en starten alsof ze nooit disconnected zijn geweest?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ja, dat kan. Mits je inderdaad zeker weet dat je niet naar die schijven schrijft.

Ook is het even 'handig', om te labellen welke schijf op welke aansluiting zat. Sommige raidcontrollers zijn daar namelijk specifiek in.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Polster
Nu bedenk ik nog een 3e optie. Even verifiëren of dit überhaupt kan.

Het betreft hier een Gigabyte GA-P35-DS3P moederbord welke naast de ICH9R controller ook nog een een 2 poorts Gigabyte sata controller heeft.

Ik kan mijn schijven uit de Intel raid halen en aansluiten op de Gigabyte controller waarna ik ze vanuit de bootable hitachi tool kan testen. Na de test sluit ik ze weer aan op de Intel controller en werkt alles weer alsof er niets gebeurd is......toch?

Waarom deze moeite en niet gewoon de schijf RMA sturen?....nou ik geloof nl. niet dat er iets mis is met de schijf omdat ik een vergelijkbare situatie al eerder heb gezien en er niets aan de hand bleek. Ook geven alle oppervlakkige test tools geen fouten weer. Voordat ik in de Matrix Storage Console echter de optie mark as healty ga selecteren wil ik mijn vermoeden nog wel eerst bevestigd zien.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ja, dat is wellicht ook mogelijk. De mits is dat het dan wel mogelijk moet zijn om een losse schijf aan die andere controller te gebruiken zonder hem daar eerst toe te moeten voegen aan een array.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Polster
Ben er eindelijk aan toegekomen om te testen. Ik kon zonder problemen de schijven op de Gigabyte controller hangen en individueel testen. 1 schijf had wat bad sectors die zonder problemen werden hersteld en de schijven werden toen weer als healthy beschouwd.
Vista image terug zetten lukte echter niet meer nadat ik de schijven weer terug had gehangen op de raid controller. Herstellen leek te lukken maar na reboot bleef het akelig zwart op mijn scherm. Maar goed dat is weer een ander verhaal en ik weet niet of het aan het klooien met raid heeft gelegen of dat de standaard vista backup utility gewoon brak was.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Als er 1 maal bad sectors zijn gevonden blijven ze komen.
Dus gewoon die schijf als RMA opsturen ivm bad sectors want anders kun je straks weer je array gaan backuppen. Of de schijf klapt eruit voordat je net een backup heb gemaakt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Polster
Misschien heb je gelijk maar ik denk dat er helemaal niets ernstigs aan de hand was.

Zie mijn post van een jaar geleden waar ik een vergelijkbaar probleem had na installatie van de quicktime codec. Heel toevallig dook de RAID error deze keer op toen ik quicktime deïnstalleerde. (Ja iemand had, in een onoplettend moment van mij, besloten dat de computer de officiële quicktime cliënt nodig had). Misschien allemaal toeval maar ik vond het toch opvallend.

Drive Fitness Tool van Hitachi geeft nu verder ook aan dat de schijven gezond zijn en geen SMART errors heeft. RMA zit er dan denk ik ook nog niet in. Uiteraard hou ik het wel in de gaten en mocht het nog een keer misgaan dan gaan ze terug naar Hitachi.
Pagina: 1