Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zaterdag heb ik een Samsung LN-32B650 televisie gekocht met een Samsung HTTZ212R home cinema setje erbij. Ik kijk televisiekanalen via de ingebouwde DVB-C tuner. AlphaCrypt erin voor Film1 (ik zit in het Caiway gebied). De home cinema set is aangesloten via HDMI 1.3. Er loopt een optische kabel van de televisie naar de home cinema set. Simpele setup, prachtige televisie.

Ik word alleen helemaal GEK van een lipsync probleem. Niemand in mijn omgeving ziet het, alleen ik! Het geluid is een FRACTIE eerder dan het beeld. Maar dan ook een fractie! Maar ik begin me eraan te irriteren.

Ik heb het forum en het internet al redelijk uitgeplozen nu, maar kom steeds op hetzelfde uit. Ik zou 100 Hz uit moeten zetten etc. Maar dit haalt niks uit. Mijn home cinemasetje heeft een optie om de lipsync te corrigeren, maar dit lijkt niet te werken.

Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Je hebt geluk dat ik dit een keertje heb gelezen. Blijkbaar kan je in het servicemenu van de tv de audiodelay instellen!
De lipsync is nogal een issue bij die samsungs en deze in het bijzonder.

Dit las ik dus:

Audio delay instellen voor de Samsung B650 reeks via het service menu:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om het service menu te openen zet je eerst de TV af (in standby).
Druk dan achtereenvolgens op volgende knoppen van de afstandbediening:
INFO - MENU - MUTE - POWER

De TV zal nu opstarten en na enkele seconden het service menu tonen.

Om de audio delay in te stellen doe je dan het volgende:
- Ga met de pijltjesknoppen naar het "Control" menu en druk op de "enter" knop (ronde knop in het midden van de pijltjestoetsen)
- Ga binnen het Control menu dan naar "SOUND" en druk weer op de enter knop

-Nu zie je o.a. volgende instellingen:
* Speaker Delay Normal: de audio delay van de TV speakers
* Auxout Delay Normal: de audio delay van de analoge audio uitgang
*Spdif Delay Normal: de audio delay van de digitale optische uitgang

Indien je geen 100 hz gebruikt kan je deze waarden best op 50 zetten (betekent 50 ms delay). Indien je wel 100 hz gebruikt zet je ze best op 100 ms.
Indien je dit zo instelt heb je geen lip sync problemen.

Optimale instellingen voor 100 hz motion flow:
------------------------------------------------------------------
Kies "Custom" en dan:
* Blur reduction: 8
* Judder reduction: 0

Dit geeft de beste verhoging van de motion resolution zonder artefacten te introduceren. Werkt wonderwel. Ik heb nog nooit "rare zaken" zien gebeuren met het beeld bij deze instellingen. Die judder reduction heb je vooral bij film based materiaal helemaal niet nodig omdat dit juist de typische film look vernielt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- einde quote

Laat ff weten of het heeft geholpen!

Overigens begrijp ik niet waarom je audio delay niet werkt. Doet die het misschien alleen via hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ferry34: het was ik die destijds dat bericht gepost had over het instellen van de audio delay met het service menu, ben blij dat er toch mensen zijn die er wat aan hebben gehad :)

@riezbakker: normaal moet je het inderdaad via het service menu kunnen oplossen. Heb ook een B650 en had ook last van lip sync via de optical out. Na aanpassen in het service menu loopt alles synchroon nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Mooi dat jij dit dan ook leest Pascal! Kan jij hem mooi verder helpen ;)

Ik vond het een bijzonder bericht over die instelbare audio-delay. Het was de eerste keer dat ik las dat een tv dit kon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben vandaag even langs geweest bij de winkel waar ik de televisie heb gekocht. Zij adviseerden om een duurdere HDMI kabel te kopen (100 Euro voor 3 meter). Ik gebruik nu een HDMI kabel van Oehlbach en het lijkt me toch dat deze prima zou moeten werken...

Ik ga zometeen direct even proberen of voorgenoemde resolution werkt!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2009 20:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:14:
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben vandaag even langs geweest bij de winkel waar ik de televisie heb gekocht. Zij adviseerden om een duurdere HDMI kabel te kopen (100 Euro voor 3 meter). Ik gebruik nu een HDMI kabel van Oehlbach en het lijkt me toch dat deze prima zou moeten werken...

Ik ga zometeen direct even proberen of voorgenoemde resolution werkt!
Jammer dat een winkel met zulke oplossingen komt. Klinkt als een oplossing waar zij alleen maar geld mee verdienen.
Het sync probleem komt waarschijnlijk doordat 1 apparaat sneller is met het verwerken van de gegevens dan het andere meestal is dat inderdaad de audio.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Rob: Inderdaad jammer dat ze bij een flinke lipsync issue de schuld geven aan mijn Oehlbach kabels... Maar goed, ik probeer het eerst nog even softwarematig op te lossen.

@All: Ik heb net de oplossing van Ferry34 en PascalVB even uitgeprobeerd. Het scheelt al een héél end. Ik zal even kort toelichten.

Voordat ik de voorgenoemde oplossing had geprobeerd was de situatie als volgt:
- Beeld en geluid van televisiezenders lopen gelijk als ik het geluid beluister via de speakers van de televisie zelf.
- Beeld en geluid van DVD's lopen niet synchroon als ik het geluid beluister via de home cinema set. Bedenk dat de home cinema set is aangesloten op de televisie met een Oehlbach HDMI kabel en het geluid dus direct uit de speakers van de home cinema set (alles in één) komt. Dit heb ik kunnen verhelpen door op de home cinema set een audio delay van 250 ms in te stellen.
- Beeld en geluid van televisiezender lopen niet gelijk als ik het geluid beluister via de speakers van de home cinema set. Bedenk dat de televisie is verbonden met de home cinema set met een optische kabel. Dit was het probleem waarom ik deze post ben gestart.

Het punt is dus dat ik op mijn home cinema set niet per source de audiodelay kan instellen. Iets wat wel kan op mijn Onkyo set in de huiskamer. Ik zit dus volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) bij het kijken van televisiezenders met het geluid via de home cinema set ook te kijken met de delay van 250 ms.

Ik ben net in het servicemenu van de televisie geweest en zit nu nog steeds te spelen met de waardes van de spdiff delay. Deze gaat overigens 'maar' tot 150 ms. Het lijkt er vooralsnog op dat ik wat meer delay moet hebben :(

Ik zal straks nog eens posten als ik wat meer ervan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben er volgens mij uit! De spdiff delay stond standaard op 50 ms. Deze heb ik verlaagd naar 0 ms. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat de 250 ms delay van de home cinema set voor alle sources geldt. Wat ik overigens wel apart vind.

Ik zag op een gegevens moment ook haast niet meer of het geluid nu 'vertraagd' moest worden, of 'versneld' moest worden. Je gaat ook ontzettend aan jezelf twijfelen, maar als het eenmaal goed staat dan weet je het gewoon :P

Bedankt voor jullie reacties. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben, laat maar komen!

• intrix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2023

intrix

Intrix

Ik heb ongeveer het zelfde probleem, alleen heb ik nog niet de juiste oplossing gevonden geloof ik.

Het viel me voor het eerst op toen ik via de met scart aangesloten DVD speler gebruikte.
Toen liep het geluid van de DVD over de versterker duidelijk iets voor of achter (daar wil ik vanaf zijn) op het geluid dat de tv zelf liet horen. Toen in eerste instantie de versterker maar een tijdje uitgelaten.

Nu heb ik mijn htpc binnen en daar bleek ik dus ook de zelfde problemen mee te hebben.
De htpc staat via de geluidskaart op de onkio versterker aangelsloten (gewoon via 3 x jack-tulp stekker omdat de onkio volgens mij geen betere optie heeft).

Nu liep het geluid wat ik over de versterker kreeg dus overduidelijk voor op wat er op het (via HDMI aangesloten) Samsung LE37B650 scherm te zien was. Ik heb geprobeerd de settings uit dit topic over te nemen, maar ik kan niet zeggen dat het nu wel perfect loopt.

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik iets verkeerd doe, zie, of interperteer - of dat ik op zoek moet naar iets anders?

welcome my son, welcome to the machine

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08 21:31
De audio delay die je op de tv instelt is de delay die de tv meegeeft aan zijn eigen audio-uitgangen. Als je het geluid direct van de dvd-speler of de computer naar de receiver verstuurd hebben de instellingen op je tv (vanzelfsprekend) geen effect.

Je kunt 3 dingen doen, op je dvd/htpc instellen dat er een audio delay is, of je kunt het beeld + geluid naar de tv sturen en dan het geluid van de tv doorsturen naar de receiver, of alles met hdmi kabels verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2023

intrix

Intrix

_js_ schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:50:
De audio delay die je op de tv instelt is de delay die de tv meegeeft aan zijn eigen audio-uitgangen. Als je het geluid direct van de dvd-speler of de computer naar de receiver verstuurd hebben de instellingen op je tv (vanzelfsprekend) geen effect.

Je kunt 3 dingen doen, op je dvd/htpc instellen dat er een audio delay is, of je kunt het beeld + geluid naar de tv sturen en dan het geluid van de tv doorsturen naar de receiver, of alles met hdmi kabels verbinden.
Ja dat dacht ik dus al, eigenlijk een beetje blonT dat ik dat eerst ga vragen! 8)7
Hoe zou je dat in godsnaam op de pc in kunnen stellen? ..
Want vanaf de pc is het geluid wel netjes gesplitst in center, front, rear en vanaf de tv naar de versterker natuurlijk niet ..

edit: zo blond dat ik het niet eens met een d mag schrijven!

[ Voor 4% gewijzigd door intrix op 25-09-2009 00:12 ]

welcome my son, welcome to the machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
intrix schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:11:
Hoe zou je dat in godsnaam op de pc in kunnen stellen? ..
AC3Filter installeren en een delay instellen. :>

Pentaxiaan

Verwijderd

Ik heb een 40B652 en heb lipsync op ned 1, 2 en 3. Overige zenders niet. Is dit niet vreemd? Moet je het niet of overal hebben of nergens?

Ik heb een Ci+ kaart in de tv zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lipsync probleem doet zich voor als je het geluid wilt weergeven via de Aux Out aansluiting en dan gekoppeld aan een HiFi set etc. Het geluid van de TV loopt dan iets voor op het geluid van de HiFi set. Dit kun je oplossen via het Service Menu (te benaderen als de TV uit staat en dan INFO > MENU > MUTE > POWER) N.B. Wel eerst eeven de evt. aanwezige CI+ module verwijderen anders kom je niet in het service menu.. Eenmaal in het service menu bij CONNTROL >SOUND de AUX delay op 0 zetten (staat standaard op 100) Bevestigen met RETURN. Daarna de CI+ kaart weer terug zetten en alles werkt perfect. Geen echo meer..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:54:
Het lipsync probleem doet zich voor als je het geluid wilt weergeven via de Aux Out aansluiting en dan gekoppeld aan een HiFi set etc. Het geluid van de TV loopt dan iets voor op het geluid van de HiFi set. Dit kun je oplossen via het Service Menu (te benaderen als de TV uit staat en dan INFO > MENU > MUTE > POWER) N.B. Wel eerst eeven de evt. aanwezige CI+ module verwijderen anders kom je niet in het service menu.. Eenmaal in het service menu bij CONNTROL >SOUND de AUX delay op 0 zetten (staat standaard op 100) Bevestigen met RETURN. Daarna de CI+ kaart weer terug zetten en alles werkt perfect. Geen echo meer..!
Maar als ik via de hifi set het geluid laat gaan dan loopt het op ned. 1, 2 en 3 niet gelijk en de andere zenders wel. Los ik dit op door de instelling te veranderen zoals jij zei of heb ik dan ned. 1, 2 en 3 wel goed en de anderen niet?

Heb toch even in het service menu gekeken maar de aux delay stond al op 0. Misschien komt dit door de nieuwste firmware die ik er gisteren heb opgezet? Maar op 0 is voor mij niet de oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een nog vreemder variant op het lipsync probleem. Ik heb een Samsung LE40B650 die ik heb aangesloten op mijn vintage AKAI versterker via de jackplug hoofdtelefoon uitgang achter op de TV. Het geluid uit de AKAI loopt altijd voor op het beeld, soms bijna niet zichtbaar, soms wel een halve seconde. Het wisselt per zender en per minuut; het gaat als een soort golfbeweging. Het vreemde is dat het lipsync probleem er niet is als ik de jackplug er uit haal en via de ingebouwde speakers luister. Inmiddels heeft Samsung via de servicedienst een nieuw moederbord geïnstalleerd (een klusje van 2 minuten!), maar het probleem blijft zich voordoen. Heb alle instellen via het servicemenu al aangepast, maar niets werkt. De hoofdtelefoon-uitgang is nergens in het servicemenu aan te passen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Het is echt irritant en volstrekt onacceptabel om een hele avond naar te kijken. Mijn enige optie lijkt nog om de TV te openen en tulpaansluitingen te maken op de luidsprekersnoeren (die ik loskoppel van de luidsprekers). Maar dat doe ik natuurlijk liever niet in de garantieperiode.
Pagina: 1