Harddisks vallen uit bij veel schijfactiviteit

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds enkele weken heb ik een raar probleempje. Wanneer m'n harddisks (2x200GB in RAID 0) druk zijn (bijv games) dan komt het sporadisch voor dat m'n harddisk uitvallen. Ik hoor dan ook die typische klik die je ook hoort wanneer je je PC afsluit. Vervolgens komen de schijven niet meer in de lucht en hangt m'n PC. Na een reset boot m'n PC alsof er niets aan de hand is, al komt het sporadisch voor dat de Jmicron controller er iets langer over doet om beide schijven te vinden.

Ik heb de testtool van Western Digital op beide schijven los gelaten (afzonderlijk, dus niet in RAID 0), maar beide disks zijn in orde als ik de tool moet geloven. Qua hardware is er de afgelopen 2 maanden niets gewijzigd, dus er moet ergens iets defect zijn.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Specs:

Voeding: Coolermaster 650w
CPU: Intel E6800
Mobo: Asus P5B
Videokaart: Asus GF9800GTX+
Harddisks: 2x WD 200GB SATA in RAID 0 (onboard Jmicron RAID controller), WD 1TB external USB hdd.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 20:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sowieso als stap 1 direct een backup maken.

Verder zou ik niet zo direct weten wat er mis is. Heb je met die WD tool ook een low-level check kunnen uitvoeren?

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

hmm, ik heb hier ook een WD die sporadisch uitvalt (maar eerder at random). Het probleem bij mij is dat de kabels voor de voeding nogal brak zijn, een keertje schudden met die kabel en mijn harde schijf springt 20.000 keer aan en uit :X .
Bij deze: kijk dus zeker ook je voedingskabels eens na ;)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
Ik vind het een vreemd verhaal. Krijg je wel BSOD als de HDD's uitvallen? Wat voor melding heb je daar? Draait eens een stabiliteits test programma zoals OCCT. Minimaal een uur. Daarna test eens je videokaart met Furmark of 3D mark voor een uurtje.

• mjszwo
  • Niet online
De bekabeling heb ik allemaal nagelopen. Ik heb alles los gehad en opnieuw aangesloten.

Wat betreft BSOD's, die krijg ik niet. Op het moment dat de schijven uitvallen kan ik de muiscursor nog wel bewegen, maar zodra ik iets ga doen (bijv explorer openen) dan is het helemaal gebeurt en dan hangt m'n muiscursor ook. Maar ook dan geen BSOD, hij hangt dus gewoon echt.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
Update eens drivers die van je chipset en je sata/raid controller

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02 13:18

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Bij mij hetzelfde probleem echter ook door brakke voedingskabels. Opnieuw aansluiten heeft geen zin. Start je pc op en ga de bios in. Ga dan aan je voedingkabeltjes rommelen om te kijken of je schijven gaan klikken. Zoja probleem gevonden, zonee gaan je HDD's binnenkort hemelen (heb ik al eens meegemaakt). Probeer dan de fitness test in SPeedFan eens te doen. Als een van de metertjes onder de 20% uit komt zijn ze gaar. Is het trouwens maar 1 HDD die uitvalt of allebei?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 14:14

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik zou de voeding testen. Immers geen/niet genoeg stroom naar de schijven en ze slaan af. De voeding die je hebt zou voldoende moeten zijn. Maar er kan zo maar iets mis mee zijn. Kijk ook of verschillende connectors andere resultaten geven.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• mjszwo
  • Niet online
Ik ben er (hoogstwaarschijnlijk) achter wat het probleem was. Ik was in de veronderstelling dat ik de laatste drivers van m'n RAID-controller had geinstalleerd, maar er bleken nog twee updates te zijn waarbij in de changelog het volgende staat:
R1.17.49WHQL (07/17/09')
- WHQL version which has Win7/Vista/XP Logos.
- Fix install Vista - load driver take long time issue on specific platform.
- Fix BSOD issue if unexpected interrupt signals when driver is handling Smart Command.
- Implement Extra Request Timeout Detection and Recovery procedures.
- Fix issue that may not reboot after install driver with single function IDE mode if specific IDE CD-Rom is connected.
- Add Retry times of PMP Initialize because some PMP may need more time to get ready after Power ON.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

R1.17.48.16 (Test driver) (06/25/2009)
- Fix issue that System may freeze for a short time when handling Smart Command.
- Fix issue that System may freeze for a short time when Hotplug eSATA device.
- Fix issue that driver report incorrect Revision with eSata Disk Device.
- Fix issue that sometimes Disk may not be reported after Create/Modify Raid Type.
- Fix SONY Tape Device Identify issue.
- Add options to issue HardDisk Standy Command with Sleep and Shutdown.
- Fix RaidAP 2TB capacity supporting issue
- Fix issue that some HDD connected with PMP may get timeout with first command after turn-off and resume.
- Fix S1 resume issue on specific platform. (Found with 1.17.48.15)
- Fix Removable Disk reporting issue on specific platforms. (Found with 1.17.48.15)
Het lijkt er dus op dat er in een paar versies wat problemen rondom het SMART-gebeuren gaande waren. Ik had ook last van de genoemde "short freezes". Ik draai nu enkele dagen met de laatste driver, en heb inmiddels geen uitval en/of freezes meer gehad.

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02-2025
Hi,

Ik heb een soortgelijk probleem ook gehad en nu ook verholpen door het installeren van de laatste sata driver van de Gigabyte website (had eerder de chipset driver van ati geinstalleerd, ik nam aan dat het de VGA en chipset driver zou installeren maar volgens mij liep het sata gedeelte met de microsoft driver).

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:58
Goed dit te lezen.. want heb hetzelfde probleem (wordt er horendol van) overigens ook met een WD.
Toch maar eens mijn kabels controleren dan..

*sowieso

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb ongeveer het zelfde gehad. Bij mij was het altijd de C schijf die uitviel, en daarna gelijk weer opspinde. Alleen Windows crashte wel als dat gebeurde. Kreeg dus gelijk een reboot.

Echt enorm veel geprobeerd, maar uiteindelijk bleek het toch de 460W Zalman voeding te zijn. Vervangen door een Corsair 520W, en probleem opgelost.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-02 17:37

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb een WD schijf waar de connector van stuk is. Dus niet de kabel, maar de aansluiting van de HD zelf. Een stuk strakgespannen duct-tape heeft dat verholpen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1