[Openfiler] Volumes maken lukt niet...

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 12:49
Vandaag heb ik voor de tweede keer een verse installatie van Openfiler 2.3 64-bits op mijn dataserver gezet, en ik stuit telkens weer tegen hetzelfde probleem...

Laat ik eerst even mijn setup uitleggen: De server heeft 4 WD RE2 schijven van elk 500GB (ze zijn identiek), respectievelijk sda, sdb, sdc en sdd. Elke hardeschijf heeft dezelfde layout: twee Software RAID partities - één van 1GB en één van de rest van de schijf.

Daarnaast heb ik drie RAID devices gemaakt:
- één bootdevice (md0, mountpoint /boot) in RAID1 die bestaat uit de partities sda1 en sdc1 (beide 1GB dus)
- één swap in (md1) RAID0 die bestaat uit de partities sdb1 en sdd1 (ook die beide 1GB, maar door RAID0 samen ~2GB)
- één datadevice (md2, RAID5, mountpoint /) die bestaat uit alle vier de resterende (grote) partities met een totale grootte van ~1,4TB

Nu is het probleem dat ik om de een of andere reden op geen mogelijke manier volumes aan kan maken, en ook geen volume groups.. Ik krijg telkens de melding te zien:
No existing RAID partitions were found, or all existing RAID partitions are used. You can create new RAID partitions.
... en als ik op de link "create new RAID partitions" klik krijg ik slechts een opsomming van alle harddisks in het systeem te zien.

Ter illustratie van het probleem volgen hier een paar screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://files.carlobernardini.nl/OF-01.gif
Het scherm dat ik te zien krijg wanneer ik op "create new RAID partitions" klik

Afbeeldingslocatie: http://files.carlobernardini.nl/OF-02.gif
Een screenshot van de Software RAID manager

Wie o wie heeft ervaring hiermee?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Als je de MD devices al aangemaakt hebt hoef je toch niet op de Create RAID Partitions link te klikken, maar op create file system oid?

Even niets...

• VR46
thijs_cramer schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:12:
Als je de MD devices al aangemaakt hebt hoef je toch niet op de Create RAID Partitions link te klikken, maar op create file system oid?
Ja, lijkt me ook, maar alles van dat lukt dus niet...
Ik bedenk me nu - na het lezen van de administration guide - kan het er misschien aan liggen dat ik tijdens de installatie bij de /boot partitie "force primary" niet heb aangevinkt?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je moet de software raid partities nog een keer formatteren :) Via het menu.
Dan werkt het wel.
Ik zat met hetzelfde probleem :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• VR46
DennusB schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:19:
Je moet de software raid partities nog een keer formatteren :) Via het menu.
Dan werkt het wel.
Ik zat met hetzelfde probleem :P
Nope, dat was het probleem ook niet. Ik heb het inmiddels redelijk achterhaald:
Je kan geen volumes aanmaken op je root partitie, en uiteraard ook niet op de bootpartitie.Eigenlijk heb je dus minstens 4 partities nodig om iets te kunnen beginnen met Openfiler.
Ik heb dit dus opgelost door 4 RAID arrays te maken. 1 voor de swap in RAID0 van 2x 1GB, 1 voor /boot in RAID1 van 2x 1GB, 1 voor de root in RAID1 van 2x 2GB. Daarna moet je pas ná de installatie van Openfiler een nieuwe datapartitie aanmaken, in mijn geval 4x 470GB in RAID5.

• VR46
Brandende laatste vraag: moeten de partities die onderdeel zijn van een Software RAID5 device allemaal precies even groot zijn, of mogen die onderling verschillen van omvang??

[ Voor 9% gewijzigd door VR46 op 23-07-2009 11:49 ]

Verwijderd

cbernardini schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:40:
[...]

Nope, dat was het probleem ook niet. Ik heb het inmiddels redelijk achterhaald:
Je kan geen volumes aanmaken op je root partitie, en uiteraard ook niet op de bootpartitie.Eigenlijk heb je dus minstens 4 partities nodig om iets te kunnen beginnen met Openfiler.
Kan Openfiler niet met LVM overweg 8)7
Pagina: 1