Vandaag heb ik voor de tweede keer een verse installatie van Openfiler 2.3 64-bits op mijn dataserver gezet, en ik stuit telkens weer tegen hetzelfde probleem...
Laat ik eerst even mijn setup uitleggen: De server heeft 4 WD RE2 schijven van elk 500GB (ze zijn identiek), respectievelijk sda, sdb, sdc en sdd. Elke hardeschijf heeft dezelfde layout: twee Software RAID partities - één van 1GB en één van de rest van de schijf.
Daarnaast heb ik drie RAID devices gemaakt:
- één bootdevice (md0, mountpoint /boot) in RAID1 die bestaat uit de partities sda1 en sdc1 (beide 1GB dus)
- één swap in (md1) RAID0 die bestaat uit de partities sdb1 en sdd1 (ook die beide 1GB, maar door RAID0 samen ~2GB)
- één datadevice (md2, RAID5, mountpoint /) die bestaat uit alle vier de resterende (grote) partities met een totale grootte van ~1,4TB
Nu is het probleem dat ik om de een of andere reden op geen mogelijke manier volumes aan kan maken, en ook geen volume groups.. Ik krijg telkens de melding te zien:
Ter illustratie van het probleem volgen hier een paar screenshots:

Het scherm dat ik te zien krijg wanneer ik op "create new RAID partitions" klik

Een screenshot van de Software RAID manager
Wie o wie heeft ervaring hiermee?
Laat ik eerst even mijn setup uitleggen: De server heeft 4 WD RE2 schijven van elk 500GB (ze zijn identiek), respectievelijk sda, sdb, sdc en sdd. Elke hardeschijf heeft dezelfde layout: twee Software RAID partities - één van 1GB en één van de rest van de schijf.
Daarnaast heb ik drie RAID devices gemaakt:
- één bootdevice (md0, mountpoint /boot) in RAID1 die bestaat uit de partities sda1 en sdc1 (beide 1GB dus)
- één swap in (md1) RAID0 die bestaat uit de partities sdb1 en sdd1 (ook die beide 1GB, maar door RAID0 samen ~2GB)
- één datadevice (md2, RAID5, mountpoint /) die bestaat uit alle vier de resterende (grote) partities met een totale grootte van ~1,4TB
Nu is het probleem dat ik om de een of andere reden op geen mogelijke manier volumes aan kan maken, en ook geen volume groups.. Ik krijg telkens de melding te zien:
... en als ik op de link "create new RAID partitions" klik krijg ik slechts een opsomming van alle harddisks in het systeem te zien.No existing RAID partitions were found, or all existing RAID partitions are used. You can create new RAID partitions.
Ter illustratie van het probleem volgen hier een paar screenshots:

Het scherm dat ik te zien krijg wanneer ik op "create new RAID partitions" klik

Een screenshot van de Software RAID manager
Wie o wie heeft ervaring hiermee?