Toon posts:

[sbs2003] nieuwe website wordt niet gevonden door dns

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een verse small Business (2003) server draait companyweb / OWA probleemloos.

Vandaag een nieuwe site toegevoegd : "verkoopboek" (Een verkoopinformatie systeem in asp voor intern/lokaal gebruik)
Ten behoeve van deze site is de map wwwroot/verkoopboek aangemaakt met een index.htm als testpagina.

De site is aangemaakt met hostheader "verkoopboek" / 192.168.2.60 (IP van de server) / poort 80

Probleem : http://verkoopboek werkt niet.

http://companyweb werkt perfect (hostheader "companyweb" / 192.168.2.60 / poort 80)

Wat niet werkt :
- IP op * all unassigned *
- Poort 8080
- Default website stopped
- CEICW draaien (na elke wijziging)
- reboot server
- reboot werkstation
- IIS logs geven niets bijzonders (zover komt de request helemaal niet)
- Event ID 1056 Is Logged After Installing DHCP (dns-credentials in de dhcp-server ingesteld)

Nadere info :
NSLOOKUP
Default Server: server.servernaam.local
Address: 192.168.2.60

> verkoopboek
Server: server.servernaam.local

*** server.servernaam.local can't find verkoopboek : Non-existent domain
> companyweb
Server: server.servernaam.local

Name: server.ServerNaam.local
Aliases: companyweb.ServerNaam.local

Na het lezen van talloze topics ben ik nogal huiverig voor het handmatig aanpassen van de dns-server in sbs2003. Best practice is toch het doorlopen van wizards en SBS de zaak lekker laten regelen. Daarbij heb ik geen idee hoe ik een A-record moet toevoegen in de DNS, ik kan companyweb ook niet in de DNS-server terugvinden (om de kunst af te kijken)

Kortom: Zover mijn kennis gaat ligt het probleem bij de DNS welke ik niet zonder wizard wil (en kan) aanpassen.

Wie helpt mij op weg ?

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:49
Je moet geen A-record toevoegen maar een CNAME ofwel alias. Mocht in het theoretische geval de server van ip-adres wijzigen dan gaat "verkoopboek" niet stuk.

Open DNS console -> klik forward lookup zones open -> klik op servernaam.local -> aan de rechterkant zie nu een lijst met records bijvoorbeeld a-record van de server, maar ook de alias voor companyweb.

Rechts klik op servernaam.local -> kies new Alias (CNAME) -> vul bij alias verkoopboek en bij FQDN: server.servernaam.local en done.

[ Voor 51% gewijzigd door squaddie op 22-07-2009 16:23 . Reden: Cleanup + typos fixen ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt !

(En nog wel zonder wizard....)

Bedankt voor de snelle hulp.