Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
In april is er een nieuwe wet aangenomen door de eerste kamer.

Ik vraag mij af wat concreet de wijzigingen zijn, de website van de IB-Groep heeft nog steeds het bekende verhaal over studieschuld: terugbetalen naar draagkracht, maximaal 15 jaar, de rente is vast voor telkens 5 jaar.

Er is eerder gesproken op dit forum over deze wet, toen het nog een wetsvoorstel was. De strekking was o.a. dat de aflossingperiode 25 jaar zou worden en dat de draagkracht via een formule berekent zou worden (vast percentage van het verschil tussen bruto loon en minimumloon).

Ik probeer het wetsvoorstel te lezen, maar dat is niet echt makkelijke tekst. Heeft iemand een samenvatting van de nieuwe regels en de toepassing daarvan?

Bedankt!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik lees nog steeds dat er een terugbetalingstermijn van 15 jaar is, in gelijke termijnen, met een basis-aflossing van € 545 per jaar (de bekende € 45 per maand).

Oftewel (even geheel zonder rente): als je € 30.000 moet terug betalen, over 15 jaar, dan moet je dus € 166 per maand betalen. Is je schuld € 3.000, dan moet je € 45 p.m. betalen.

Die bedragen kun je laten aanpassen middels de draagkrachtmeting. Dan wordt de aflossing gesteld op 12% van (je inkomen - beslagvrije norm).

Zo op het oog zijn er dus niet heel veel schokkende wijzigingen doorgevoerd, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:37

Goverman

not loaded

erg vervelend is trouwens dat de rente wordt berekend:
art. 6.3: Onze Minister stelt jaarlijks uiterlijk in december een rentepercentage vast dat gelijk is aan het gemiddeld effectief rendement over de maand oktober van dat jaar van de openbare lening, uitgegeven door de Staat der Nederlanden en toegelaten tot de notering aan de officiële markt ter beurze van Amsterdam, met een gemiddelde resterende looptijd van 3 tot 5 jaren.
Je weet dus pas erg vlak van te voren wanneer je nieuwe rente in gaat. Nog veel vervelender is echter dat bij een flink oplopende inflatie de rentes van staatsobligaties ook toenemen... In dat geval kan die lening toch nog wel eens erg duur worden.

Dit is (eigenlijk) des te verneukter, omdat je pas ná je studie krijgt te horen (in het jaar van het behalen van je diploma) wat de rente is... Eigenlijk zou je per jaar dat je leent een rentepercentage moeten krijgen (dus vooraf). Maar ja, zo staat het niet in de wet...

Wel een advies dus: zorg voor een flinke hoeveelheid euro's achter de hand om - desnoods - de lening voor een zo groot mogelijk gedeelte af te betalen wanneer je rentevasteperiode dreigt af te lopen en je een (veel) hogere rente krijgt voor vijf jaren.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Goverman schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:05:
erg vervelend is trouwens dat de rente wordt berekend:

[...]

Nog veel vervelender is echter dat bij een flink oplopende inflatie de rentes van staatsobligaties ook toenemen... In dat geval kan die lening toch nog wel eens erg duur worden.
De redenering is omgekeerd volgens mij: er vanuit gaande dat je inkomen wel voor inflatie gecorrigeerd wordt en de basissom van je studieschuld niet, enkel de rente die je erover betaalt, betekent dat alleen maar goed nieuws. Je nominale inkomen stijgt met de inflatie mee en blijft reeel gelijk, terwijl je studieschuld aangetast wordt door de inflatie en dus een kleiner deel van je inkomen is.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Ik vind het redelijk logisch dat de rente stijgt als de inflatie toeneemt. Wat ik wel jammer vind is dat ze het hele percentage baseren op obligatie uitgiften in 1 maand. Veel beter lijkt mij om het gemiddelde van een jaar te nemen en dat dan weer middelen met een ECB percentage + opslag. Als ze het baseren op de veilingen van 1 maand kan de studielening flink duurder worden door bijvoorbeeld mismanagement van de veilingen door financiën.

Overigens blijft het hele studielening systeem op deze manier een goedkope bron van geld voor studenten. Veel liever heb ik een versobering van de lening en beurs regelingen in ruil voor minder collegegeld en meer goedkope studentenhuisvesting.

• Goverman

Goverman

not loaded

De redenering is omgekeerd volgens mij: er vanuit gaande dat je inkomen wel voor inflatie gecorrigeerd wordt en de basissom van je studieschuld niet, enkel de rente die je erover betaalt, betekent dat alleen maar goed nieuws. Je nominale inkomen stijgt met de inflatie mee en blijft reeel gelijk, terwijl je studieschuld aangetast wordt door de inflatie en dus een kleiner deel van je inkomen is.
Het is logisch dat als de inflatie toeneemt, dat dan ook de rente toeneemt.

Mijn punt is meer dat wanneer je gaat lenen, dat je pas achteraf krijgt te horen hoeveel rente je moet betalen over het hele bedrag (ook de eerste rentevasteperiode is dus niet bekend...). Ongeacht of de inflatie tussentijds is gestegen / gedaald etc.: normaal gesproken zou je vooraf een rente krijgen te horen + vaste periode, nu krijg je pas achteraf te horen wat dat is en dan ook nog gebaseerd op één maand en één criterium (de koers van staatsobligaties op de Amsterdamse beurs).

[ Voor 12% gewijzigd door Goverman op 22-07-2009 17:38 ]

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:24
Goverman schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:36:
[...]
Mijn punt is meer dat wanneer je gaat lenen, dat je pas achteraf krijgt te horen hoeveel rente je moet betalen over het hele bedrag (ook de eerste rentevasteperiode is dus niet bekend...). Ongeacht of de inflatie tussentijds is gestegen / gedaald etc.: normaal gesproken zou je vooraf een rente krijgen te horen + vaste periode, nu krijg je pas achteraf te horen wat dat is en dan ook nog gebaseerd op één maand en één criterium (de koers van staatsobligaties op de Amsterdamse beurs).
Bij een normale lening begin je dan ook direct met betalen van de rente bij het afsluiten van de lening. Bij een studielening begin je de rente pas te betalen na je studie (van 4+ jaar) toch?. Dan is het toch niet zo vreemd dat op dat moment pas de hoogte van de rente wordt bepaald?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Och, bij autodealers en zo heb je toch ook vaak de mogelijkheid van een uitgestelde betaling? In dat geval weet je bij het afsluiten van de lening al wat de rente wordt, maar je begint pas na een bepaalde tijd met aflossen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vind het vooral een slechte zaak dat een studieschuld straks langer "meegaat" dan zware misdrijven, die al na 20 jaar verjaren...
En totaal offtopic: ik vind het ook een slechte zaak dat er nooit enige discussie is over het terugbetalen van andere uitkeringen. Van studenten wordt verwacht dat ze stufi terugbetalen, terwijl mensen die hun "studieperiode" in de bijstand zitten i.p.v. te studeren, niets hoeven terug te betalen.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

RemcoDelft schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:34:
Ik vind het vooral een slechte zaak dat een studieschuld straks langer "meegaat" dan zware misdrijven, die al na 20 jaar verjaren...
En totaal offtopic: ik vind het ook een slechte zaak dat er nooit enige discussie is over het terugbetalen van andere uitkeringen. Van studenten wordt verwacht dat ze stufi terugbetalen, terwijl mensen die hun "studieperiode" in de bijstand zitten i.p.v. te studeren, niets hoeven terug te betalen.
De stufi hoef je dan ook niet terug te betalen (mits je je studie afrondt binnen 10 jaar), alleen het gedeelte dat je bij leent. De vergelijking met de verjaring van een zwaar misdrijf slaat overigens nergens op.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kid Buu schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:40:
[...]

De stufi hoef je dan ook niet terug te betalen (mits je je studie afrondt binnen 10 jaar), alleen het gedeelte dat je bij leent. De vergelijking met de verjaring van een zwaar misdrijf slaat overigens nergens op.
Ja en van de thuiswonende stufi kun je ook echt leven?
Of de uitwonende ?

Nee dus.

• Goverman

Goverman

not loaded

Bij een normale lening begin je dan ook direct met betalen van de rente bij het afsluiten van de lening. Bij een studielening begin je de rente pas te betalen na je studie (van 4+ jaar) toch?. Dan is het toch niet zo vreemd dat op dat moment pas de hoogte van de rente wordt bepaald?
Het later betalen is wel een punt idd. Echter, bij uitgestelde betaling voor de Wehkamp of een financiering op een auto o.i.d. weet je wél vooraf wat je rente is...

Kijk, ik heb een schuld en ben nu (momenteel nog onverplicht) aan het terugbetalen. Het verneukte zit hem er in dat je eerst gaat kijken op de site van de IBG onder het mom "wat is de rente?" om er vervolgens - zo'n drie jaar nadat ik voor het eerst ben gaan lenen - achter te komen dat de rente toch echt een stuk hoger is... (meer dan een procentpunt, dus, ik betaal zo'n 33% meer rente per maand - over een gelijk bedrag - dan iemand die twee maanden eerder is afgestudeerd dan ik (of 10 maanden later ;)). Dat voelt dus niet eerlijk, te meer daar die mensen tegelijk zijn begonnen met lenen...

• Kid Buu
  • Laatst online: 13:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Boudewijn schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:43:
[...]

Of de uitwonende ?

Nee dus.
Nee, en dan leen je dus bij (of je neemt een baantje als je daar tijd voor hebt) ;) En geleend geld betaal je vervolgens weer terug met rente, zoals het hoort.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Boudewijn schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:43:
[...]

Of de uitwonende ?

Nee dus.
Tja, het is mij gelukt om als (thuiswonende!) student met een vakantiebaantje rond te komen van de standaard prestatiebeurs. Zo onmogelijk is het nou ook weer niet hoor.

En als je echt tekort komt kun je dus inderdaad lenen. Maar dat betekent niet dat je als student je lening in de kroeg moet gaan opzuipen onder het mom van "studententijd." Ik denk dat het geleende geld dáár te veel aan op gaat. Daarom ben ik ook voor een voorstel om het lenen minder aantrekkelijk/makkelijk te maken, en de huisvestings- en studiekosten terug te dringen. Dan wordt het geld tenminste gebruikt waar het voor bedoeld is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Idd. Als je een schuld gaat opbouwen van bijv. 20K, dan zal je inkomen daar later (meestal) ook wel naar zijn.
Dus gewoon lenen en terugbetalen (met rente).
En voor diegenen die vinden dat ik zeur, ik ben nu 37 en betaal volgende maand mijn slottermijn van 17 euro of zo. Ik heb dus ook 12 jaar lang 45 euro per maand afgestaan.
Kid Buu schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 20:04:
[...]

Nee, en dan leen je dus bij (of je neemt een baantje als je daar tijd voor hebt) ;) En geleend geld betaal je vervolgens weer terug met rente, zoals het hoort.

Carpe Diem

• Brons

Brons

Fail!

Goverman schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:36:
[...]

Het is logisch dat als de inflatie toeneemt, dat dan ook de rente toeneemt.

Je hebt natuurlijk een punt. Echter denk ik dat de lage rente en makkelijke terugbetaalvoorwaarden dit 'probleem' compenseren.

• bangkirai
  • Laatst online: 18-11 15:32
sverzijl schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:26:
[...]

Nee, die rente ging altijd gelijk in.

Verwijderd

Klopte. Rente gaat (uiteraard) lopen vanaf het moment van afstuderen. Opeisbaarheid van de lening gaat (minstens) twee jaar later in (afhankelijk van de datum van je afstuderen).

Overigens is de rentediscussie volgens mij redelijk theoretisch. Inderdaad ken je vooraf de rente niet, maar je weet wel dat je een zeer lange aflossingstermijn hebt en dat de rente niet marktconform zal zijn (maar significant daaronder). Ik kan bovendien me nauwelijks voorstellen dat er studenten zijn die hun leengedrag daadwerkelijk laten beïnvloeden door het feit dat ze 4% in plaats van 3.5% rente zullen moeten betalen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 11:12 ]

• Wilke
  • Laatst online: 19:48
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:10:
Klopte. Rente gaat (uiteraard) lopen vanaf het moment van afstuderen.
Toch niet, vanaf het moment van lenen: check
De IB-Groep berekent rente over het bedrag dat je leent en over je studieschuld. Voor 2009 is de rente 3,58 procent op jaarbasis. De rente gaat lopen vanaf de maand die volgt op de maand waarin je de lening (of prestatiebeurs) op je rekening krijgt. Zolang je studeert, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld. Zodra je geen opleiding meer volgt, wordt het rente percentage steeds voor vijf jaar vastgesteld. Dit gebeurt voor de eerste keer op 1 januari na de einddatum van je studie. Actuele rentepercentages vind je op www.ib-groep.nl.
AFAIK is dit ook nooit anders geweest, al zou ik daar geen geld op durven inzetten.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:10:
Klopte. Rente gaat (uiteraard) lopen vanaf het moment van afstuderen. Opeisbaarheid van de lening gaat (minstens) twee jaar later in (afhankelijk van de datum van je afstuderen).
De afbetaalfase gaat altijd in op 1 januari nadat je twee jaar afgestudeerd bent.
Wilke schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:12:
[...]
Toch niet, vanaf het moment van lenen: check

[...]
AFAIK is dit ook nooit anders geweest, al zou ik daar geen geld op durven inzetten.
Dat is veranderd toen de renteaftrek van consumptieve leningen (waaronder studieleningen) niet meer mogelijk werd, dat was per 1 januari 2001.

[ Voor 39% gewijzigd door Canaria op 23-07-2009 11:20 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

Patten schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:11:
En voor diegenen die vinden dat ik zeur, ik ben nu 37 en betaal volgende maand mijn slottermijn van 17 euro of zo. Ik heb dus ook 12 jaar lang 45 euro per maand afgestaan.
[...]
Is het slim om het op deze manier te doen ipv snel af te lossen? Ik heb zelf ook een schuld van ca 13k en los nu iets van 100€+ per maand af (hoezo hebben ze dat bij mij op 100€ gezet ipv 45€ trouwens?). Daarnaast heb ik een spaarrekeningetje waar nu 6-7k op staat om die studieschuld af te lossen (ben nu ca. 1,5 jaar geld opzij aan het zetten daarvoor). Maar kan ik nu wel of beter niet snel aflossen? Gevoel zegt van wel namelijk, maar ik kan me ook sommetjes herinneren dat als je het zelf eerst apart zet, dat dat uiteindelijk voordeliger is. Of is dat weer geneuk achter de komma?

Je imiteert me mateloos.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik betaal ook vanaf het begin 100€ per maand af ?

Pay peanuts get monkeys !

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De rente op die lening is vrij laag dus het is (meen ik) efficienter om idd de zaak op een goede spaarrekening te zetten.

• Brons

Brons

Fail!

In het ongustigste geval is het verschil tussen je spaarrekening en de IBG rente minder dan 1% (in je nadeel), maar waarschijnlijk is het in je voordeel. Als ik dan 6-7k aan spaargeld heb en 13k schuld zou ik het gewoon lekker op mijn spaarrekening houden en gewoon met de €100/maand aflossen. Eigenlijk is er geen enkele (financieel verstandige) reden om je studieschuld sneller af te lossen dan nodig is.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:20

Ethirty

Who...me?

Ik denk altijd maar zo: die 6-7k ben je kwijt en je krijgt er op langere termijn pas voordeel van. Maar je studieschuld wordt door inflatie relatief gezien steeds minder en je afbetaling is vrij constant. Het is dus min of meer voordeliger om nu gewoon leuke dingen te doen van je geld.

Zo doe ik het in ieder geval.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:12

alienfruit

the alien you never expected

Ik moest vorig jaar volgens hun of meteen betalen of met rente terug betalen (4.6% ofzo) maar dan begint de teller wel meteen te lopen vanaf dat je je diploma hebt. Ik heb die 1400euro maar meteen betaald :) Schuld was dan ook ontstaan door te veel ontvangen stufi en dat mijn stufi op was en ik had neit door dat het dan het maximaal leenbedrag is ipv. een nul-lening. Lekker schuld opgebouwd in mijn afstudeerjaar :(

[ Voor 37% gewijzigd door alienfruit op 23-07-2009 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, maarre.... hoe zit dat nou met die wet? Gaat het veranderen of niet? En zo ja, per wanneer en voor wie?

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Denk dat je vanzelf bericht van de IB-groep, dat doen ze toch altijd als er iets verandert? En zeker als het 'ingrijpend' is zoals dit. Bovendien zal zoiets niet snel met terugwerkende kracht gaan, maar gelden voor leningen die vanaf dan worden afgesloten.

Ik ben 7 weken afgestudeerd en ben blij met die 2-jaartermijn. Als ik ga promoveren heb ik het eerste jaar echt geen dubbeltje over, dus als ik het terugbetalen kan uitstellen tot ik mijn 2e jaar promoveren doe, wordt het al iets fijner.

If you can't write, there is nothing left.

• Patten
  • Laatst online: 27-10 13:08
Ja het is/was voor mij slimmer om het zo te doen.
Ik heb namelijk nog van die belachelijke lage rentes op de 2 Stufi leningen.
Een spaarrekening leverde me meer op dan snel aflossen.
Ik wel vaker dan eens gespeeld met het idee om het gewoon af te betalen, alleen om er maar vanaf te zijn.
Toch telkens maar weer niet gedaan....
Op deze manier er dus bewust voor gekozen om niet versneld of ineens af te lossen.
En die 45 EU per maand was altijd goed misbaar.
Tank80 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:34:
[...]

Is het slim om het op deze manier te doen ipv snel af te lossen? Ik heb zelf ook een schuld van ca 13k en los nu iets van 100€+ per maand af (hoezo hebben ze dat bij mij op 100€ gezet ipv 45€ trouwens?). Daarnaast heb ik een spaarrekeningetje waar nu 6-7k op staat om die studieschuld af te lossen (ben nu ca. 1,5 jaar geld opzij aan het zetten daarvoor). Maar kan ik nu wel of beter niet snel aflossen? Gevoel zegt van wel namelijk, maar ik kan me ook sommetjes herinneren dat als je het zelf eerst apart zet, dat dat uiteindelijk voordeliger is. Of is dat weer geneuk achter de komma?

Carpe Diem

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Mijn vriendin betaalt iets van 4,5% sinds twee jaar, vind ik wel erg hoog vergeleken met de gemiddelde rente de afgelopen twee jaar over een spaarrekening.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Haan
  • Laatst online: 17:54

Haan

dotnetter

Tank80 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:34:
[...]

Helemaal afhankelijk van de rentepercentages. Als de rente die je ontvangt op je spaarrekening hoger is dan het rentepercentage dat je moet betalen aan de IB groep, is het voordeliger om het geld op je spaarrekening te laten staan. Anders is het handiger om meteen af te lossen. Ik heb zelf overigens liever geen schulden ergens als dat niet nodig is, daarom vorig 8k studieschuld in een keer afbetaald met geld dat toen vrij kwam.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Brons

Brons

Fail!

Haan schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:16:
[...]

Helemaal afhankelijk van de rentepercentages. Als de rente die je ontvangt op je spaarrekening hoger is dan het rentepercentage dat je moet betalen aan de IB groep, is het voordeliger om het geld op je spaarrekening te laten staan. Anders is het handiger om meteen af te lossen. Ik heb zelf overigens liever geen schulden ergens als dat niet nodig is, daarom vorig 8k studieschuld in een keer afbetaald met geld dat toen vrij kwam.
Overigens is het verschil tussen de rente standen niet het enkele waar je rekening mee (zou) moet(en) houden. De IB schuld is een schuld die erg voordelig is en die je niet weer opnieuw kan aangaan. Daarom kan het voor sommige mensen nuttig zijn om de schuld te houden om het geld bijvoorbeeld te gebruiken in de eigen zaak, om een huis te kopen, etc. Persoonlijk zou ik adviseren om het allemaal zo langzaam mogelijk af te betalen, tenzij de rente hard omhoog gaat.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
Patten schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:49:
Ja het is/was voor mij slimmer om het zo te doen.
Ik heb namelijk nog van die belachelijke lage rentes op de 2 Stufi leningen.
Een spaarrekening leverde me meer op dan snel aflossen.
Ik wel vaker dan eens gespeeld met het idee om het gewoon af te betalen, alleen om er maar vanaf te zijn.
Toch telkens maar weer niet gedaan....
Op deze manier er dus bewust voor gekozen om niet versneld of ineens af te lossen.
En die 45 EU per maand was altijd goed misbaar.

[...]
Dat heeft mijn vriendin ook gehad. Uiteindelijk maar lekker z'n gang laten gaan vanwege de lage rente. Vervroegd aflossen was eigenlijk zonde. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Brons schreef op maandag 27 juli 2009 @ 11:09:
[...]

Daarom kan het voor sommige mensen nuttig zijn om de schuld te houden om het geld bijvoorbeeld te gebruiken in de eigen zaak, om een huis te kopen, etc. Persoonlijk zou ik adviseren om het allemaal zo langzaam mogelijk af te betalen, tenzij de rente hard omhoog gaat.
Een lopende schuld, ongeacht aard, levensduur of kapitaal, is altijd een aanslag op je kredietwaardigheid en kan je b.v. parten spelen bij het aanvragen van een hypotheek. (net als het hebben van diverse echte credit cards, d.w.z. een VISA, Mastercard of AMEX met doorlopend krediet).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

tazzman schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 04:01:
[...]

Een lopende schuld, ongeacht aard, levensduur of kapitaal, is altijd een aanslag op je kredietwaardigheid en kan je b.v. parten spelen bij het aanvragen van een hypotheek. (net als het hebben van diverse echte credit cards, d.w.z. een VISA, Mastercard of AMEX met doorlopend krediet).
Schuld bij IB staat helemaal niet geregistreerd bij BKR en wordt ook niet in beschouwing genomen bij een hypotheekaanvraag. Toen ik m'n eerste hypotheek nam, was ik nog niet afgestudeerd en daarom had ik nog een schuld van ruim 45k, daarmee had ik echt m'n hypotheek niet rondgekregen.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Canaria schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:02:
[...]

Schuld bij IB staat helemaal niet geregistreerd bij BKR en wordt ook niet in beschouwing genomen bij een hypotheekaanvraag. Toen ik m'n eerste hypotheek nam, was ik nog niet afgestudeerd en daarom had ik nog een schuld van ruim 45k, daarmee had ik echt m'n hypotheek niet rondgekregen.
Niet dat het mij wat aangaat, maar toch... Hoe kom je aan een studieschuld van 45k?? Dat kost je minstens 200 euro aflossing iedere maand toch?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17
Gehele studie max bijlenen lijkt me een goede gok, en zeker als je meerdere studies doet of er lang over doet kan het flink aantikken.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nee, 396,25 per maand. Ik kan er over meepraten.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Frank Martin schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:29:
[...]

Niet dat het mij wat aangaat, maar toch... Hoe kom je aan een studieschuld van 45k?? Dat kost je minstens 200 euro aflossing iedere maand toch?
Maximale aanvullende beurs, uitwonend en particulier verzekerd zijn. Toen ik alsnog afstudeerde is overigens het grootste deel kwijtgescholden.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Canaria schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:46:
[...]

Maximale aanvullende beurs, uitwonend en particulier verzekerd zijn. Toen ik alsnog afstudeerde is overigens het grootste deel kwijtgescholden.
Ah, het grootste deel was dus tempobeurs/prestatiebeurs die sowieso wordt kwijtgescholden als je afstudeert? Dat verklaart dan wel een deel van de schuld ja.

Maar dan nog. Stel dat je (zoals gezegd) 396 euro per maand moet afbetalen. Da's een flinke hap uit je maandbudget. Ook al heb je bij het aanvragen van je hypotheek geen last van een studieschuld, dan nog moet je voor jezelf wel heel goed nagaan wat je bestedingsruimte gaat worden.

• chokolademan2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
vorig jaar heb ik een draagkrachtmeting aangevraagd met goed financieel gevolg, ik ben een onderneming begonnen dus dat betekent veel investeren met mindere inkomsten.
Maar dit jaar is weer een nieuw papiertje binnen gekomen, waarbij de draagkrachtmeting automatisch berekent kan worden op basis van gegevens bij de belastingdienst.
Of je kan kiezen voor zelf opnieuw de gegevens aanleveren inplaats van dat ze het automatisch uit de computer trekken.
Welke van de twee is het verstandigst?? Opnieuw aanleveren of automatisch laten gaan??

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
chokolademan2 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:43:
Welke van de twee is het verstandigst?? Opnieuw aanleveren of automatisch laten gaan??
In principe zou er uit beide hetzelfde moeten komen. Je bent immers verplicht om correcte gegevens op te geven. Ik weet alleen niet zeker welke gegevens er bij de belastingdienst gepakt worden. Zijn dat de schattingen, of word het gebaseerd op de definitieve aanslag? De schattingen kunnen natuurlijk nog verkeerd zijn. Ik zou denk gewoon zelf de gegevens invullen, dan heb je ieder geval beter zicht op welke gegevens gebruikt worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1