Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zyxel Lan-Wan tijdelijk blokken voor 1 gebruiker

Pagina: 1
Acties:

• Papillon57
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik ben al een poosje bezig om mijn zoon (althans zijn vaste interne IP)op bepaalde tijden te blokken via de firewall van de Zyxel (P-2602R-D3A)
Ik heb een aantal regels ingevuld en dat werkt maar gedeeltelijk. Nieuwe requests worden idd geweigerd maar....als zoonlief aan het gamen is wordt het spel waar hij mee bezig is niet afgebroken. Ook MSN ed blijft gewoon werken
En ik wil nu juist dat op dat moment alles gedropt wordt.
Bij onze vorige router (Copperjet dacht ik van Speedlinq) was dat geen probleem, op het moment dat de blokkering inging werd idd alles gedropt.

Is er bij deze Zyxel een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen?

Verwijderd

Geen idee wat de bedoeling is van de blokkade, maar er zijn ook softwarematige oplossingen voor dit probleem. Dan kan je gewoon instellen van hoe laat tot hoe laat de computer gebruikt mag worden, waarschijnlijk zijn er ook opties om in te stellen welke programma's wel/niet mogen worden gedraaid. Laatst bij een kennis een programma gezien, zal eens navragen hoe dat heet :)

• Papillon57
Dat weet ik en die heb ik ook wel gebruikt maar zoonlief is erg handig met de pc en ziet kans om deze programmaatjes te hacken/omzeilen. Parentsfriend heb ik een poos gebruikt en dat werkt ook goed als het aanstaat tenminste.
En om te voorkomen dat hij er weer met zijn vingertjes aanzit wil ik hem in de Zyxel blokken, daar kan hij niet bij zonder het wachtwoord en dat houd ik angstvallig geheim en wijzig het ook regelmatig :)

[ Voor 12% gewijzigd door Papillon57 op 22-07-2009 11:28 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Je kan iets proberen in tellen onder 'security'. Daar zit een schedule en een trusted IP range. Zorg er verder voor dat je zoon een vast IP heeft adh van zijn mac adres (lan - client list vinkje 'reserve').

Dat zou moeten werken.

Maar wie is er eigenlijk de baas bij jullie thuis?

Verwijderd

Papillon57 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:27:
Dat weet ik en die heb ik ook wel gebruikt maar zoonlief is erg handig met de pc en ziet kans om deze programmaatjes te hacken/omzeilen.
pennywiser schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:32:
Je kan iets proberen in tellen onder 'security'. Daar zit een schedule en een trusted IP range. Zorg er verder voor dat je zoon een vast IP heeft adh van zijn mac adres (lan - client list vinkje 'reserve').
Als zoonlief zo handig is dan heeft toegang op basis van MAC ook geen zin; dit is vrij makkelijk te spoofen.

• pennywiser
Als zoonlief zo handig is helpt eigenlijk vrij weinig idd. Ik zou het probleem dan ook niet in de techniek zoeken.

• Papillon57
@ Fushion_Ghost
Voordat hij dat weer uitgevonden heeft zijn we weer even verder.

@ Vinzz
En voor wat betreft de baas, dat ben ik maar ik heb geen zin om elke keer als het mij te lang duurt de stekker eruit te trekken...dat laat ik liever elektronisch doen >:)

Vandaar mijn vraag aan jullie anders moet de oude Copperjet er maar extra tussen dan blok ik hem daar wel op.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 11:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Papillon57 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:06:
@ Fushion_Ghost
Voordat hij dat weer uitgevonden heeft zijn we weer even verder.

@ Vinzz
En voor wat betreft de baas, dat ben ik maar ik heb geen zin om elke keer als het mij te lang duurt de stekker eruit te trekken...dat laat ik liever elektronisch doen >:)

Vandaar mijn vraag aan jullie anders moet de oude Copperjet er maar extra tussen dan blok ik hem daar wel op.
Zet een switch achter je router met een webinterface, en schakel zn poort uit >:)

doe de router en switch dan wel in een kast met een dik hangslot

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-07-2009 12:09 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:55
CrankyGamerOG schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:09:
[...]

Zet een switch achter je router met een webinterface, en schakel zn poort uit >:)

doe de router en switch dan wel in een kast met een dik hangslot
Of neem een heel simpele switch en een tijdschakelklok.

Of, en nu zeg ik misschien iets geks, zet je opvoederspet eens recht op je hoofd en praat eens met dat jong...

Punctuality is the politeness of kings

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:08
Tijdklok op de router..

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 11:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ja , maar dan kan niemand meer interneppen he :D

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-11 13:59
Misschien gewoon dreigen met een flinke sanctie? Het lijkt me toch wel handig dat je zoonlief de baas bent.
Als hij internet op een tijdstip waarop dat niet gewenst is 1 dag geen internet meer. Indien zich dit weer herhaald een paar dagen geen internet. Als hij wel internet nodig heeft voor school dan gebruik laten maken van een account met beperkte rechten en alleen de benodigde software of de PC nan pa/ma. Zoals je het nu oplost of op wil lossen zal je zoon toch enigszins het gevoel hebben dat hij gewonnen heeft.
"Laat pa maar lekker proberen om me tegen te houden!"

Succes met de strijd! ;)

• Papillon57
Ik kan zijn internet best uitzetten maar dan moet ik wel thuis zijn en zelf ook op de klok letten.
En ik heb geen zin in het gezeur dus wil ik de "oude" oplossing van de Copperjet terug maar uit jullie reacties blijkt wel dat dat met deze Zyxel waarschijnlijk niet gaat lukken.

En praten met mijn puber helpt niet, hij belooft wel beterschap en vergeet dan prompt de tijd weer als hij midden in een spel zit. En dan kan ik er weer achteraan.

Ik denk dat ik toch de Copperjet er maar weer tussen ga zetten dan kan ik weer blokken maken waarin hij wel cq niet het net op kan. Of de oplossing van Def!ance misschien, de zaak staat nl in de meterkast.
Dan gaat het vanzelf, gemak dient de mens nietwaar :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zet een scheduled task op zijn pc met 'route delete 0.0.0.0' op de tijd dat de router de verbinding al heeft weggeknikkerd voor nieuwe connecties.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je trouwens geprobeerd om in plaats van een blokkade te zetten die om bv. 2300hr ingaat, de boel om te draaien?

Dus zijn ip alleen toegang (Permit) voor bepaalde tijden?

Geen idee of het kan met die router trouwens.

• pennywiser
Volgens mij kan het met de Zyxel wel, zie mijn eerder post.

Wat heb je precies aangepast tot nu toe?

Verwijderd

Toen ik nog jong was zou de (spel) computer gewoon direct van mijn kamer zijn afgehaald... Informatie nodig of huiswerk te maken? Dan ga je maar naar de bibliotheek of blijf je wat langer op school zitten

Blokkeren is geen opvoeding, dan pakt hij wel een of ander onbeveiligd netwerk uit de buurt, gebruik van een router, etc. IMHO beter om samen met hem goede regels en sancties op te stellen (en beloningen, maar dat ligt aan zijn leeftijd en verdere gedrag) om dit samen aan te pakken.

Serieus: je helpt hem zo totaal niet. Leren tijd in de gaten te houden, om op tijd te stoppen, etc. Het is allemaal deel van opvoeding. Als jij in dat stukje opvoeding verzaakt, zal hij weinig verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen en zal hij op zijn 16e of 20e of weet ik veel wat nog steeds moeite met zelfregulering hebben...

• Papillon57
Leerkracht, de vraag was of ik deze automatische blokkade in de Zyxel kan zetten en niet hoe het met mijn opvoeding gesteld is.

Vinzz, ik heb onder security/firewall/rules 3 rules gemaakt voor verschillende tijden waarop zijn (vastgezette) IPadres geblokt wordt maar dat werkt dus niet althans alles wat hij al aan heeft staan zoals Warcraft ed blijft gewoon doorgaan. Als je echt een nieuwe site opzoekt dan wordt die wel geblokt. Ik kan schedule en trusted IP range overigens niet vinden onder security....
En in de Copperjet werkte het wel, simpel maar doeltreffend gewoon alles droppen :)
Als je een goed idee hebt houd ik me aanbevolen.
Pagina: 1