Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Climbon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24
Ben al een tijd aan het worstelen met een probleem maar heb (nog) geen oplossing gevonden.

Probleem: het betreft een Dell XPS M1530 laptop met Vista Home Basic. Probleem is dat deze zeer slecht/niet performt wanneer er wireless wordt geconnect naar een Netgear Readynas Duo via een Netgear Wireless router. bij het openen van een foto van rond de 3MB kan het tientallen seconden duren voordat deze wordt geopend, ook komt het voor dat de Windows Photo Gallery start maar vervolgens de melding geeft dat er geen foto is geselecteerd.
Wanneer met een kabel aangesloten op de router is er geen probleem, draadloos surfen gaat ook prima, net zoals het openen van foto's die lokaal zijn opgeslagen.

Een een andere laptop (Dell D620) heeft de problemen niet.

Wat al geprobeerd zonder resultaat:
- schone installatie van het OS, zowel Vista Ultimate als Windows 7 RC
- getest met een andere Readynas Duo en router
- instellingen van de NAS aangepast, waaronder MTU size
- andere drivers voor de wireless kaart, laatste versie van de drivers bleken al geïnstalleerd te zijn
- instellingen van de router aangepast: ander kanaal, beveiliging tijdelijk er af gehaald.
- virusscanner en firewall op de laptop uitgezet
- Readynas en router zitten beide op de laatste versie van de firmware.
- Dit topic en andere doorgespit op GoT….

De frustraties nemen zolanzamerhand aardig toe, iemand anders toevallig nog een briljante ingeving? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt mij eerder je router te zijn. Hoe zit het met de snelheid tussen je WIFI router en je LAN?

Zet je D630 via kabel aan je router, je XPS via wifi. Kopieer vervolgens een bestand naar de xps vanaf de D630.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 22-07-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Climbon
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:24:
Lijkt mij eerder je router te zijn.
Da's op zich wel een goeide Wolly, thanks. Maar als het de router zou zijn zou hetzelfde probleem ook bij de D620 moeten spelen lijkt me? Wanneer ik deze via Wifi connect is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Climbon schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:42:
[...]

Da's op zich wel een goeide Wolly, thanks. Maar als het de router zou zijn zou hetzelfde probleem ook bij de D620 moeten spelen lijkt me? Wanneer ik deze via Wifi connect is er geen probleem.
Mja. Elimineren is je taak.

Probeer te kijken of het wel echt aan je NAS ligt door de test die ik in de vorige post uitlegde. Misschien vinden je xps via wifi en je wifi router elkaar niet aardig, en heeft die NAS nergens schuld aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor merk WiFi kaart zit er in de Dell? De Intel die ze vaak gebruiken heeft een paar "probleempjes"... Kan je in de knowledgebase van Intel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Wifi kaartje verschilt. Meestal Intel igg, in mijn XPS 1530 zit een intel 4965 AGN. Bij mij maakte de nieuwste drivers van de Intel site een wereld van verschil. Dus niet de nieuwste volgens windowsupdate of Dell.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Climbon
Terror schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 15:36:
Wifi kaartje verschilt. Meestal Intel igg, in mijn XPS 1530 zit een intel 4965 AGN. Bij mij maakte de nieuwste drivers van de Intel site een wereld van verschil. Dus niet de nieuwste volgens windowsupdate of Dell.
Klopt, had al begrepen dat er meerdere versies zijn van de Wifi kaart. In dit geval gaat het ook om een type 4965AGN, zal even nagaan welke drivers er zijn geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Climbon
Volgens Vista zit er in de XPS een Intel Pro Wireless 3945abg kaart, heb gisteren deze voorzien van de driver die Intel als laatste aangeeft, dat gaat dan om versie 12.4.3.9. Na update laptop herstart, helaas nog steeds hetzelfde probleem... |:(

Nog geen kans gehad voor de test die Wolly noemde (de XPS is nl van een vriend van mij en de D620 van mijzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Climbon
Probleem is eindelijk opgelost dankzij een artikel waar een mede-tweaker mee aan kwam zetten:

http://www.kitz.co.uk/adsl/vistaMTU.htm

De tip die hierin staat is het aanpassen van de MTU size naar waarde 1430 aan de kant van de laptop, de NAS blijft op size 1500 ingesteld. Na het aanpassen van deze waarde draait het allemaal als een zonnetje....eindelijk! :*)
Pagina: 1