Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 00:38
Ik heb gisteren een volledig nieuwe PC in mekaar gestoken. Alles lijkt te werken en de BIOS wordt altijd correct doorlopen, maar de computer boot niet wanneer de harde schijf aangesloten is. Zowel booten van harde schijf als het booten van CD lukt dan niet. Er verschijnt enkel een knipperende cursor zonder foutmelding (zelfs geen "DISK BOOT FAILURE" of iets dergelijk) onder de BIOS-meldingen (IRQ-tabel, etc.). Wanneer de HD afgekoppeld is, lukt booten van de CD wel.
edit:
In alle gevallen worden alle aangesloten apparaten (DVD-drive en HD) wel netjes gedetecteerd door de BIOS en de SATA chipset.

Ik heb al geprobeerd om de kabels (SATA & voeding) van de HD en de CD-drive te verwisselen, zonder resultaat. Ik heb alle mogelijke boot-volgordes in de BIOS al geprobeerd. Verder heb ik geprobeerd een andere HD, waarvan ik zeker ben dat ze werkt, aan te sluiten, opnieuw zonder resultaat. Ik heb drie verschillende BIOS-versies geprobeerd: F4 stond er oorspronkelijk op, F5 heb ik erin geflashed en toen dat niet werkte heb ik ook F3K geprobeerd, allen zonder resultaat. Ik heb nog niet geprobeerd of booten van USB wel mogelijk is.

Het geheugen zou het probleem niet mogen vormen, aangezien wanneer ik de HD afkoppel ik perfect kan booten van CD. Evenzeer zal ik wanneer ik terug thuis ben eens een Memtest uitvoeren.

Een probleem dat misschien gerelateerd is: op het einde van het doorlopen van de BIOS, wanneer er van HD of CD geboot zou moeten worden, verschijnt de tekst "AMD Data Change...Update New Data to DMI!". Wat ik uit speurtochten op het internet heb kunnen opmaken is dat dit een veelvoorkomende melding is die evenwel niet zou mogen verhinderen dat er geboot kan worden.

De hardware in kwestie:
moederbordGA-MA790FXT-UD5P (rev. 1.0)
CPUAMD Phenom II X4 955
HDSamsung EcoGreen F2 HD103SI 1TB 5400RPM 32MB Cache
GFXSapphire Radeon HD4890 1024MB GDDR5
DVDSamsung SH-S223B
geheugenOCZ Reaper HPC DDR3 2x 2GB 1333Mhz
voedingPC Power & Cooling Silencer 750 Quad

Meer informatie is altijd beschikbaar op verzoek.

Enige ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door NoControl op 22-07-2009 09:15 . Reden: vermelden dat HD correct gedetecteerd wordt door BIOS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-08 06:56
Bootvolgorde in de bios goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
jan99999 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:48:
Bootvolgorde in de bios goed zetten.
NoControl schreef:
Ik heb alle mogelijke boot-volgordes in de BIOS al geprobeerd.
;)

Maar zelfs al stond die volgorde fout, zou er nog een melding ("DISK BOOT FAILURE") moeten verschijnen i.p.v. enkel een knipperende cursor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 19:51
Zie 2 kleuren s-ata poorten? Alle twee geprobeerd?

Misschien een gek idee, maar misschien een ATA HDD proberen? :/

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

heb je wel S-ATA driver geinstalleerd?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
Xenomorphh schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 10:57:
heb je wel S-ATA driver geinstalleerd?
Het gaat om het booten zelf (van de Windows-CD bijvoorbeeld) dat niet lukt als de HD ingestoken is; daar heb ik geen SATA-drivers voor nodig (buiten de modules die de BIOS zelf bevat). De Windows-CD in kwestie bevat wel degelijk de juiste SATA-drivers voor de chipset, maar ik ben nog niet zo ver geraakt dat die nodig zijn. :)
TeamxSunnYx schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 10:20:
Zie 2 kleuren s-ata poorten? Alle twee geprobeerd?

Misschien een gek idee, maar misschien een ATA HDD proberen? :/
De zes poorten zijn van de chipset SATA-controller. De vier andere zijn van de "GSATA" chip, die een soort chip-level RAID uitvoert. In principe dus niet wat ik zoek, maar ik kan eens proberen om een 'array van 1' in te stellen... Verder heb ik natuurlijk wel al verschillende SATA-poorten van dezelfde chip geprobeerd, zonder succes.

Een IDE-HD heb ik nu niet meteen bij de hand...

Ik heb geprobeerd de SATA als "Native IDE" en als "AHCI" in te stellen, ook zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg je biepmeldingen van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien dit probleem voornamelijk controller danwel schijf gerelateerd lijkt te zijn krijgt dit topic een shopje naar OM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:04:
Krijg je biepmeldingen van het moederbord?
Nee, jammer genoeg niet. Maar de BIOS wordt altijd goed doorlopen. Ik kan in de setup, ik zie de gegevens over de CPU, de geheugengrootte, etc. Daarna zie ik de gedetecteerde schijven (als output van de SATA ROM), waar de HD dus altijd netjes bij staat (als die insteekt, tenminste).

Het is eigenlijk op het moment dat de BIOS zijn werk overdraagt aan de boot loader dat het misloopt. Wanneer er een harde schijf aanwezig is in het systeem, hangt hij op dat moment. Wanneer er geen HD aanwezig is, lukt het booten (van CD dan) perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens in het bootmenu te komen met (op de meeste moederborden) F12.
Vanuit daar zou je handmatig je bootdevice kunnen selecteren. :+

Probeer bijvoorbeeld eens vanuit CD wanneer de HD insteekt met F12. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:34:
Probeer eens in het bootmenu te komen met (op de meeste moederborden) F12.
Vanuit daar zou je handmatig je bootdevice kunnen selecteren. :+

Probeer bijvoorbeeld eens vanuit CD wanneer de HD insteekt met F12. :)
Dit zal ik wanneer ik thuis kom van mijn werk zeker eens proberen; ik hoop dat dat lukt. Maar in principe is het geen oplossing: het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik iedere keer via het BIOS boot menu moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoControl schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:56:
[...]

Dit zal ik wanneer ik thuis kom van mijn werk zeker eens proberen; ik hoop dat dat lukt. Maar in principe is het geen oplossing: het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik iedere keer via het BIOS boot menu moet gaan?
Nee, maar vanuit daar kun je wel kijken waar het nou precies aan ligt. :+ (bv. als de HD daar niet bij staat, of juist wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-08 06:56
Ik heb een moederbord, waar ik de iets wijzig met hardware, dan wijzig ik de boot volgorde, dan reboot ik, en fout dus.(volgorde niet in orde).
Dus nu moet ik hardware wijzigen, boot, bootvolgorde wijzigen, boot, nu weer bootvolgorde checken(en wijzigen), nu is hij pas goed. Oorzaak weet ik niet.

Bij bios instellen:
1 welke apparaten mogen booten.
2 de echte bootvolgorde.

Dus alle 2 checken, deze veranderen ook als je aan je hardware zit, of in de bios iets wijzigd tav de kontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:50:
[...]

Nee, maar vanuit daar kun je wel kijken waar het nou precies aan ligt. :+ (bv. als de HD daar niet bij staat, of juist wel)
En groot gelijk heb je!

Eenmaal in het bootmenu kwam ik erachter dat daar nog een fonkelende extra mogelijkheid stond: naast de standaarddingen zoals "Hard disk", "CDROM", "USB-HDD" enz. stond er ook het merk en modelnummer van de DVD-drive die ik erin heb zitten. Blijkbaar, misschien omdat deze op SATA is aangesloten, valt die voor de BIOS niet onder de categorie "CDROM". In ieder geval, dat wil zeggen dat toen ik de bootvolgorde op CDROM -> Hard disk had ingesteld, beide niet bootbaar waren: ik heb geen IDE CDROM drive en de hard disk was nog niet geformatteerd. Gevolg: het systeem kon nergens van booten. Hoewel een "NO BOOT MEDIA" foutmelding of iets dergelijk nog steeds fel geapprecieerd zou zijn...
edit:
In het BIOS bootvolgorde-menu was de optie met het merk + modelnummer van de DVD-drive ook aanwezig, maar onderaan in de lijst zonder scrollbar. Vandaar dat ik deze niet onmiddelijk gezien had. Ik heb ook geen enkel idee waarom het booten van CD dan wel werkte als er geen harde schijf aanwezig was...

In ieder geval, de bootvolgorde is nu gerepareerd en alles werkt. Ook de Windows XP-CD met de SATA chipset drivers in verwerkt gaf geen enkel probleem.

Fel bedankt iedereen voor de reacties!

[ Voor 11% gewijzigd door NoControl op 23-07-2009 11:35 . Reden: toevoeging verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoControl schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:29:
[...]

En groot gelijk heb je!

Eenmaal in het bootmenu kwam ik erachter dat daar nog een fonkelende extra mogelijkheid stond: naast de standaarddingen zoals "Hard disk", "CDROM", "USB-HDD" enz. stond er ook het merk en modelnummer van de DVD-drive die ik erin heb zitten. Blijkbaar, misschien omdat deze op SATA is aangesloten, valt die voor de BIOS niet onder de categorie "CDROM". In ieder geval, dat wil zeggen dat toen ik de bootvolgorde op CDROM -> Hard disk had ingesteld, beide niet bootbaar waren: ik heb geen IDE CDROM drive en de hard disk was nog niet geformatteerd. Gevolg: het systeem kon nergens van booten. Hoewel een "NO BOOT MEDIA" foutmelding of iets dergelijk nog steeds fel geapprecieerd zou zijn...
edit:
In het BIOS bootvolgorde-menu was de optie met het merk + modelnummer van de DVD-drive ook aanwezig, maar onderaan in de lijst zonder scrollbar. Vandaar dat ik deze niet onmiddelijk gezien had. Ik heb ook geen enkel idee waarom het booten van CD dan wel werkte als er geen harde schijf aanwezig was...

In ieder geval, de bootvolgorde is nu gerepareerd en alles werkt. Ook de Windows XP-CD met de SATA chipset drivers in verwerkt gaf geen enkel probleem.

Fel bedankt iedereen voor de reacties!
Fijn dat je het op hebt kunnen lossen :D
Pagina: 1