Toon posts:

ntfs file recovery

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, "ik" zit dus met een dik probleem...

Een vriend van me heeft met zijn partition table zitten kloten en heeft zijn windowspartitie ntfs-partitie overschreven met een ext4-partitie...

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de files die op zijn windows-partitie (die nu dus blijkbaar is omgetoverd tot een ext4-partitie) staat, te recoveren...

Het gaat hier blijkbaar over al zijn schooldocumenten van het vorige schooljaar, vrij belangrijk dus (en ofc geen backup...)

Ik hoop dat ik hier een antwoord vind op een nogal fucked up situatie

Thx in advance!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Dit is dus een ntfs recovery, niet ext4. Probeer een van de standaard ntfs recov progjes. Een deel van de data zal wel weg zijn als er ook ext4 geformateerd is (inode en block maps), maar nog genoeg onbeschreven ruimte over; hopelijk met een reserve MFT. Als er niet geformateerd is, maar alleen de partitietabel gewijzigd is, is er weinig aan de hand.

En ehh, hoe zit het met de backups? Dit weet iedereen nu toch zo onderhand... :)

[ Voor 5% gewijzigd door alx op 22-07-2009 00:33 ]

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-01 22:47
je zou kunnen proberen door middel van fdisk oid expres de partitie te laten markeren als zijnde vrije ruimte, en dan met een file recovery programma kijken of er nog wat te vinden is van de originele ntfs bestanden hopend dat de formattering naar ext4 niet teveel heeft gesloopt.

Ik ben geen filesystem guru, maar je ntfs index(of zoiets) zal iig volledig gesloopt zijn, en dus zal het extreem lang duren om de originele bestanden te achterhalen, als het dan al mogelijk is.

programma's waar je aan moet denken zijn "easy recovery" ed, deze kosten geld. Maar misschien dat je zelf wat beters kan googlen. Of de evaluation versie gebruiken om te kijken of er nog wat opstaat, en daarna overige opties bekijken voor een mogelijk aanschaf van de software. Ik heb in iedergeval wel dingen kunnen terughalen met bovenstaand programma.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een licentie voor Getbackdata for ntfs... ik ga dit er eens over laten lopen bij mij thuis!

Ik vrees er echter voor of dit gaat pakken op een ext4-partitie, hence the question...

indien dit niet werkt kan ik idd eens checken met fdisk, indien die niet mijn schijf hoeft te formatteren voor de omzetting van ext4 naar ntfs...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Depends: als het een lege ext4 partitie is geef ik je kans. Is er een OS overgeschreven kan je 'm opsturen naar een recoverybedrijf maar dan nog is de kans klein (om nog maar te zwijgen van de kosten).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Er is naar mijn weten een install opgezet van Xubuntu... hmmm

Nu hoop ik gewoon dat de beschreven bytes van de files die er nodig zijn niet overschreven zijn met de install van de Linux OS... het gaat over een 500GB schijf, waar maar 15GB van gebruikt werd op de windowspartitie... en nu slechts 1GB voor de linuxpartitie...

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik hoop voor je dat je nog iets terugvind.

Maar ik denk dat de MFT (en misschien ook wel de backup MFT) overschreven is. Dit betekent dat je GetDataBack de hele surface scan moet laten doen. En zet, indien mogelijk, die schijf read-only voordat je ermee gaat klooien (kan soms in de BIOS)

Als je trouwens echt "partities" hebt aangemaakt, zoals je hierboven zegt, maakt je nog goede kans iets moois terug te vinden. Maar ik denk dat je "partitie" en "schijf met 1 grote partitie, met 15GB in gebruik" door elkaar haalt. Ext4 doet wel weer erg zn best om bestanden sequentieel op disk te zetten, dus misschien dat alles aan het begin van de schijf staat.

't is wel een upgrade, NTFS->ext4, maar volgende keer eerst even je data ergens anders neerzetten :p

Succes.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Je zou ook photorec kunnen proberen. (http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec) Ik heb daar al meerdere malen successvol data mee gerecovered. Van de site:
PhotoRec is file data recovery software designed to recover lost files including video, documents and archives from Hard Disks and CDRom and lost pictures (thus, its 'Photo Recovery' name) from digital camera memory. PhotoRec ignores the filesystem and goes after the underlying data, so it will still work even if your media's filesystem has been severely damaged or re-formatted.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb het dus met GetDataBack for ntfs toch kunnen recoveren... de MTF was niet overschreven *oef*

Kheb er mij dus vandaag even achter kunnen zetten en het is reeds gefixed

Toch bedankt peeps!
Pagina: 1