[win2008] Delay bij directory browsen

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een Windows 2008 server, als domeinserver. De simpelste setup die je je maar kunt bedenken. Niks bijzonders aan gedaan. Client (Vista SP1) logt in, en krijgt een gemapte drive. Op die drive staan een berg folders met in iedere folder een berg files. Nu, als client door de folders browst is er in beginne niets aan de hand, maar het kunnen openen van een file in zo'n folder kan soms tot een delay van zo'n 5 seconden leiden. SOMS. Het gebeurt niet zozeer als de client zomaar een willekeurige folder opent, maar alleen als hij van folder naar folder springt.

Een image viewer heeft hier last van, gezien het om jpegs gaat. Een image viewer wil nml direct na het openen van een folder alle images openen om afmetingen te bepalen. Lokaal gaat dat prima, en in het verleden heeft dat via netwerk uitstekend gewerkt. Maar nu dus niet meer. "In het verleden" betekent in dit geval een Windows 2003 server met soortgelijke config.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik kan wel gaan uitleggen wat ik zelf al geprobeerd heb, maar dit is zo bizar dat ik gewoon geen idee heb waar ik moet zoeken. Ik weet niet eens of het probleem wel op de server bestaat, of juist op de client...

Please help? :)

日本!🎌

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou eerst sowieso de Windowsinstallatie updaten, je hebt SP2 niet als je post klopt. Verder zou ik eens met een sniffer aan de slag gaan en wat logdata verzamelen, in plaats van gokken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Virusscanner die netwerkmappen scant ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

2008 en Vista zouden beiden met SMB2 moeten gaan werken. Er zijn wel wat gevallen bekend dat dat niet 100% lekker loopt, dus je zou eens kunnen proberen om als test in de local security settings (gpedit.msc) het gebruik van SMBv1 te forceren op beide machines.

Uiteraard ga ik er dan wel vanuit dat qua ACLs en andere rechtensets alles wel goed staat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Laagje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08-2022
30 juni is SP2 voor vista gereleased.

Daarnaast, als je 2008 RTM is, zal ik die ook maar eens updaten. Er zijn namelijk een aantal fixes geweest mbt ABE, NTFS en SMB.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
SP2 werkt niet op mijn Vista installatie. Heb ik al 2 topics over lopen (een over het niet willen installeren, en een over een verwand problem). Dus ik moet het nog ff met SP1 doen.

M'n 2008 server "updaten", alt-92, daarmee bedoel je toch gewoon windows update? Dat heb ik uiteraard al gedaan. 100% updated en geen errors. Server heeft dus wél SP2, en ja er zijn *nu* toevallig nog een paar onverwante updates beschikbaar. Die installeer ik wel, maar ik verwacht niet dat die het probleem oplossen, want deze updates gaan heel ergens anders over.

Qua rechten staat het ook goed; ik (client) heb full control op alle folders en files. Ik heb geen virusscanner die netwerkmappen scant, althans niet automatisch/scheduled/realtime.

SMBv1 en een packet sniffert ga ik es proberen, maar zitten er aan SMBv1 geen nadelen? MS heeft vast niet voor niets v2 in het leven geroepen.

日本!🎌

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het is een sterk verbeterde implementatie van SMB, maar ik zou zeggen dat het een goede optie is om even uit te sluiten.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Met wireshark gekeken. Er gebeurt ten tijde van zo'n delay wel iets geks. Er wordt een SMB Read AndX Response naar de client gestuurd, en dan 5 seconden niks, en dan gaat SMB weer op normale snelheid verder met pakketjes.

Ten tijde van de delay zie ik STP pakketjes, die na wat nader onderzoek, afkomstig kunnen zijn van een switch (ik heb een oud SMC ding) of een Intel NIC. Aan het MAC-adres te zien komt het van de Intel PRO/1000 PT van m'n server. Maar elders in de trace komen dat soort pakketjes ook voor waar zie niet voor delays zorgen. Dus ik betwijfel of ze de oorzaak zijn.

Zie hier een screenshotje van het relevante deel van de trace (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://home.thany.org/downloads/wireshark-onthult-delay-t.png

日本!🎌

Pagina: 1