Toon posts:

Systeem "bevriest" onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kenners,

Ik begin zo langzamerhand gek te worden, ik krijg een probleem maar niet opgelost.
In januari heb ik losse onderdelen gekocht en het systeem in elkaar gezet. Alles werkt goed maar ik blijf last hebben van het systeem wat "bevriest". Zo nu en dan loopt de computer helemaal vast, ik kan dan niets meer maar zie het beeld nog wel stilstaan.

Het bevriezen gebeurt vaak bij het opstarten maar ook soms als ik er al een paar uur mee aan het rommelen ben. Alleen met de resetknop kan het systeem opnieuw opgestart worden. Wanneer ik dit doe, gebeurt het ook regelmatig dat daarna Windows niet opnieuw wordt opgestart maar dat ik een zwart scherm krijg met de melding: "Please enter setup to recover BIOS setting". Er is dus kennelijk iets met het BIOS gebeurt waardoor de boel niet verder wil opstarten... Nadat ik de BIOS opnieuw heb ingesteld kan windows weer worden opgestart.

Wat ook opvallend is, is dat als ik éénmaal een bevriezing heb gehad, dit probleem een paar keer achter elkaar komt waardoor er bijna niet normaal meer is op te starten. Als ik dan de volgende dag weer eens opstart is er vaak niets aan de hand en kan het zo een paar uur duren voordat de boel weer bevriest. Trouwens, het bevriezen gebeurt ook wel de eerste keer nadat de computer een nacht niet is aan geweest.

Ik heb Memtest86+ gedraaid, 3DMark en PCMark, geen bijzonderheden uit de tests. Ook heb ik steeds een onderdeel uit mijn computer gehaald om te kijken of er een onderdeel conflicteerde, ook dit leverde niets op. Ik heb alleen de videokaart er niet uit gehad.

Eén, in verhouding, klein probleempje waar mijn computer ook last van heeft is een weigerende aan/uitknop bij een "koude-start". Bij de eerste keer indrukken reageert de computer niet en als ik hem dan nog een keer langer indruk gaat hij pas aan. Ik weet niet of dit met het bevriezings-probleem te maken heeft maar ik vond als dat wel zo is, is het handig genoemd te hebben ;)

Over dit systeem heb ik het:

Mobo: Asus P5Q3
CPU: Intel Duo Core E8500
Videokaart: NVIDIA GeForce 9800 GTX+
RAM: 2x 2GB DDR3 1333MHz
3x HDD: 1x systeem en 2x in Raid O
2x DVD-RW

Ik ben inmiddels in staat mijn PC het raam uit te knikkeren maar ik hoop dat iemand van jullie met de gouden tip komt om dit probleem op te lossen ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Danny.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor geheugen heb je precies op dit bordje zitten? Staat dit op de QVL van het bord?. Ik heb deze problemen ook gehad op een P5Q3, dat lag aan het geheugen (Asusborden zijn een werkelijke hel zodra je gezeik hebt met geheugen). Bij mij loste het verhogen van het voltage het op (ik heb het bord maar een week ofzo gebruikt, dus weet niet in hoeverre dit het probleem langdurig oplost).
Heb je ook de bios al eens geupdate?

Verwijderd

Ik zou eens serieus gaan kijken naar het power probleem. Een aan/uit knop dient altijd normaal te functioneren. Heb je je MoBo wel goed op de back plate gemonteerd ? Eerste waar ik aan moet denken n dit geval. Wat voor een voeding gebruik je overigens ?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reakties!

Het geheugen wat op mijn mobo zit is twee keer Kingston DDR3-1333MHz DS en staat op de QVL-lijst van het board, dit zou dus het probleem niet hoeven zijn.
De BIOS heb ik enige tijd geleden al geupdate naar de laatste versie, dit is nog steeds de laatste nieuwe versie.
De voeding die erin zit is een Zalman 600 Watt (ZM600-HP).

Op dit moment is het of de duivel ermee speelt. Gisteren ben ik de hele dag in de weer geweest met de tips uit de "Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter", tot dusver hebben die tips niets geholpen. Sterker nog, het probleem is sinds gisteren erger geworden. Mijn computer bevriest niet alleen meer maar herstart nu ook uit zichtzelf. Als windows is geladen, knalt in één keer uit, zwart beeld, en start weer opnieuw op. Ik snap er niets meer van!

Verwijderd

Het zou kunnen dat je videokaart defect is, probeer eens een aantal dagen te draaien met een andere videokaart? (mits je die hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:06:
Het zou kunnen dat je videokaart defect is, probeer eens een aantal dagen te draaien met een andere videokaart? (mits je die hebt)
Dat wordt lastig, helaas geen andere videokaart hier liggen... :(

Verwijderd

Topicstarter
Na heel even een beetje hoop te hebben gehad, is dat allemaal weer als sneeuw voor de zon verdwenen,
Vandaag natuurlijk weer druk aan het klooien geweest. Alles uit de kast gesloopt behalve de mobo, videokaart, een HDD en één geheugenreepje.
Met deze configuratie werkte de boel zonder freezes. Ik haalde het geheugenreepje eruit en prikte de ander erin en wat denk je? Vastloper! Vervolgens reeppie 2 eruit en de eerste er weer, computer draaide weer als een trein. Dit een paar keer herhaald waaruit bleek dat reepje 2 kennelijk naar de knoppen is.

Ik blij, de rest de onderdelen er vervolgens weer ingezet en natuurlijk reeppie 2 buiten de kast gehouden. Twee keer opstarten ging goed maar daarna bevroor de boel weer tijdens het opstarten van Windows. Misschien lag het probleem toch niet in het geheugenreeppie?

Ik word gek... wie heeft er nog een tip?
Groeten, Danny.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:10
Je zou nog eens kunnen proberen om het voltage van het geheugen iets te verhogen

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
In snap het echt niet meer. Na een aantal dagen testen was ik dus in het veronderstelling dat het één van de twee geheugenreeppies was. Als ik die foute eruit haalde draaide de boel goed en als ik hem erin deed, en de "goeie" eruit haalde, liep de boel weer vast.

Ik heb dus het foute reeppie eruit gelaten en drie nieuwe geheugen reeppies gekocht, deze bij het eenzame reeppie geplaatst waardoor er nu dus vier inzitten. Het was niet te geloven, een aantal dagen ging het goed. Maar op een gegeven moment bevroor de boel toch weer bij het opstarten... Het probleem is dus weer terug! Ik snap het echt niet meer, hoe kan dit???

De laatste tip (voltage omhoog) heb ik ook geprobeerd maar ook dit hielp niets.

Wie heeft de gouden tip voor me?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Danny.

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Probeer is de memtesttool van Windows 7 is draaien, kijken of je toch daar geen problemen hebt..

Zie hier waar je die kan vinden: http://www.tomstricks.com...nostic-tool-in-windows-7/

Verwijderd

Topicstarter
it0056 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:47:
Probeer is de memtesttool van Windows 7 is draaien, kijken of je toch daar geen problemen hebt..

Zie hier waar je die kan vinden: http://www.tomstricks.com...nostic-tool-in-windows-7/
Bedankt voor je reactie it0056, maar ook dit heeft niets opgeleverd. Uitslag van de test: geen fouten gevonden.

Ik ben vandaag wat verder de wondere wereld van het BIOS ingedoken omdat ik toch denk dat het met geavanceerde BIOS-instellingen te maken heeft. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd waaronder deze instellingen die ik tegenkwam op internet:

Ai Overclock Tuner: manual
CPU Ratio Setting: auto
FSB Strap to North Bridge: 333
DRAM frequency: 1333
DRAM timing control: manual
9
9
9
24
6
60
DRAM Static Read Control: disabled
DRAM Read Training: disabled
MEM OC charger: enabled
AI clock Twister: moderate
Ai Transaction booster: auto
DRAM voltage 1.8v
NB Voltage 1.30v

Laod Line calibration: enabled
CPU & PCI-E spread spectrum disabled

Helaas, dit hielp ook voor geen meter. Maarrrr... naast de freezes zoals ik beschreven heb, had ik ook last van een BSOD's als ik audio aan het editen was met Adobe Audition. Steeds hetzelfde gezeik als ik met Audition bezig was. Op het moment dat ik de hierboven genoemde instellingen gebruikte, had ik geen BSOD's maar liep de computer "alleen maar vast", net zoals dat hier uit het niets gebeurt. Ik heb dus mede hierdoor het vermoeden dat het met de BIOS instellingen te maken heeft.

Wie heeft hier verstand van ingewikkelde BIOS-instellingen? Ik snap er helemaal niets van en hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Mijn huidige configuratie:

Mobo: Asus P5Q3
CPU: Intel Duo Core E8500
Videokaart: NVIDIA GeForce 9800 GTX+
RAM: 4x 2GB DDR3 1333MHz (Totaal 8GB)
3x HDD: 1x systeem en 2x in Raid-0
2x DVD-RW

Alle tips zijn uiteraard welkom, wie kan me helpen???
Groeten, Danny.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
4 geheugen repen heb je, 2 reepjes lopen stabieler in het algemeen, dus ik zou memtest laten lopen de hele nacht met of 4 of 2 reepjes.
Indien dit goed is, dan zou ik eens xp erop zetten om te kijken of je hier ook problemen hebt.
Zo min hardware aansluiten.
Bios op default(meestal langzamer maar veiliger) zetten, wel alles kontroleren, alles tav turbo,automatisch overklokken dus uitzetten of op normaal zetten.

Alle software bijvoorbeeld bij win7 andere merk/firma proberen, dus ander firewall, virusscanner etc en dan testen.
Andere sound driver proberen te installeren bij win7.
Bij win 7 wat heb je lopen aan software tav beveiliging/en andere software, die dus alles kontroleren als win 7 loopt.
Bij win 7 de video driver verwijderen, dan zonder een driver te installeren, je sound programma gaan proberen, en kijken of hij hier ookmvast loopt.

Bios moederbord updaten.
Zoek met google op dit "Asus P5Q3+windows 7+freeze"

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 13-08-2009 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij de eerste memtest, ongeveer een week geleden, had ik er 2 reepjes inzitten. Naar aanleiding van de tip van Jan9999, afgelopen nacht nogmaals memtest86 met 4 reepjes gedaan, wederom een geslaagde test... geen foutmeldingen of vastlopers.
Voordat ik ging testen had ik de BIOS weer teruggezet op alles automatisch en de test met onderdelen uit het systeem halen had ik ook al gedaan. Ik heb alleen de mobo en videokaart erin gehad met 1 reeppie geheugen en het bevriezen bleef aan de gang.

Omdat de memtests zonder problemen verlopen, betekend dat dat er geen instellingsproblemen in het BIOS zijn? Kan ik nu dus gerust alles op auto laten staan zonder dat dit stiekem toch het probleem kan zijn? Je hoort het al, ik heb zo veel verstand van BIOSSEN ;)

Alweer bedankt allemaal voor het meedenken en tips blijven welkom natuurlijk.
Gr. Danny.

• toelis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Werk je met 64-bits?
Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad en het prbleem werd veroorzaakt door een driver van mijn linksys draadloze netwerkkaart die geen 64-bits ondersteuning verleende.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
toelis schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:04:
Werk je met 64-bits?
Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad en het prbleem werd veroorzaakt door een driver van mijn linksys draadloze netwerkkaart die geen 64-bits ondersteuning verleende.
Ik neem aan van wel, met 8GB RAM. Alleen zou hij het probleem niet mogen hebben dan als hij enkel met de absoluut nodige onderdelen opstart.
jan99999 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:48:
4 geheugen repen heb je, 2 reepjes lopen stabieler in het algemeen, dus ik zou memtest laten lopen de hele nacht met of 4 of 2 reepjes.
Indien dit goed is, dan zou ik eens xp erop zetten om te kijken of je hier ook problemen hebt.
Zo min hardware aansluiten.
Bios op default(meestal langzamer maar veiliger) zetten, wel alles kontroleren, alles tav turbo,automatisch overklokken dus uitzetten of op normaal zetten.

Alle software bijvoorbeeld bij win7 andere merk/firma proberen, dus ander firewall, virusscanner etc en dan testen.
Andere sound driver proberen te installeren bij win7.
Bij win 7 wat heb je lopen aan software tav beveiliging/en andere software, die dus alles kontroleren als win 7 loopt.
Bij win 7 de video driver verwijderen, dan zonder een driver te installeren, je sound programma gaan proberen, en kijken of hij hier ookmvast loopt.

Bios moederbord updaten.
Zoek met google op dit "Asus P5Q3+windows 7+freeze"
Euh, waar zal ik beginnen ?

- Hoe verklaar jij de cold-start problemen als het aan het OS of de software daarvoor zou liggen ?
- BIOS op defaults is meestal niet zo'n schitterend idee. Het geheugen heeft wellicht wat meer prik nodig, en wat spelen met timings ed. kan geen kwaad.
- BIOS updaten heeft hij al geprobeerd, zoals je kan lezen.

@TS: Ik zou toch echt eens eventjes gaan kijken naar de onderdelen die je nog niet hebt geprobeerd uit te sluiten. GPU --> Temps ? En wellicht is het ook wel handig om 'Automatisch herstarten bij systeem-crash' uit te zetten, zodat je de BSOD kan zien (nu herstartte hij blijkbaar wat snel).

En analyseer eventueel ook eventjes de memory dumps die gemaakt zijn.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02 18:12
Klinkt zeer zeker als een geheugen probleem ... mijn asrock moederbord bijvoorbeeld stelt tRFC veel te laag in (en om het makkelijk te maken kan die niet in de bios ingestelt worden, dus gebruik ik maar een lage geheugen klok).

Overigens, hier iemand die hetzelfde probleem heeft met jou moederbord (waar lager klokken van het geheugen ook hielp) :

http://vip.asus.com/forum...odel=P5Q3&page=1&count=60

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-02 13:13

voz

De echte kenner

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor je reactie it0056, maar ook dit heeft niets opgeleverd. Uitslag van de test: geen fouten gevonden.

Ik ben vandaag wat verder de wondere wereld van het BIOS ingedoken omdat ik toch denk dat het met geavanceerde BIOS-instellingen te maken heeft. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd waaronder deze instellingen die ik tegenkwam op internet:

Ai Overclock Tuner: manual
CPU Ratio Setting: auto
FSB Strap to North Bridge: 333
DRAM frequency: 1333
DRAM timing control: manual
9
9
9
24
6
60
DRAM Static Read Control: disabled
DRAM Read Training: disabled
MEM OC charger: enabled
AI clock Twister: moderate
Ai Transaction booster: auto
DRAM voltage 1.8v
NB Voltage 1.30v

Laod Line calibration: enabled
CPU & PCI-E spread spectrum disabled

[knip]
Ik heb bij twee verschillende asus borden al gehad dat er een cold boot en vage crashes probleem was, precies zoals jij beschrijft. Bij beide had dit te maken met het geheugen. Je gaf boven al aan dat je handmatige instellingen had gedaan maar je geeft niet aan of dat de timings zijn die bij jouw geheugen horen. Ik raad je aan om de timings van het geheugen handmatig in te voeren, de timings kun je vinden op de website van de fabrikant.

Systeemspecs
PV Installatie

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Paar dingen om te proberen.
1. Memtestx86, staat op ultimate bootcd / dvd <------ DEZE DRAAIEN.
2. Memory voltage omhoog, kijk hiervoor na wat de normale voltage waarde is voor je geheugen, houd ook rekening met overvolting/undervolting op veel moederborden :-) ff met cpu-z checken
3. MCH voltage iets omhoog krikken, kan zijn dat hij de strain van zoveel geheugensticks niet heel prettig vind.
4. Bios updaten

Hoop dat je er wat aan hebt..

Verwijderd

Topicstarter
Het is even stil geweest maar ik ben druk bezig geweest met het proberen op te lossen van mijn "freeze"-probleem. Helaas, het is nog steeds niet opgelost maar heel misschien kunnen jullie me nog een stapje verder helpen. Wat is het geval?

De laatste valt me op dat de computer niet meer uit zichzelf bevriest maar dit dat gebeurt op de momenten dat ik ergens op klik of de computer iets doet. Gisteren drukte ik tijdens het downloaden op "lijst wissen" van de Firefox downloadwachtrij. Op het moment dat ik erop klikte bevroor de hele computer. Vandaag deed ik dit nog eens en de computer bevroor niet.

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met mijn ipod en iTunes. Op een gegeven moment hing ik de iPod van mijn vriendin eraan en de computer ging de drivers ervoor installeren. Dit klopt denk ik wel omdat dit een ander type iPod betreft. Maar wat gebeurde er? Tijdens het installeren, nog voordat de drivers geinstalleerd waren, bevroor de boel weer eens. Nadat de computer opnieuw was opgestart nogmaals de iPod eraan gehangen en de drivers werden nu zonder problemen geinstalleerd en kon de iPod contact krijgen met iTunes.

Kortom, in twee dagen een bevriezing op het moment van een klik in Firefox en het installeren van drivers. Ziet iemand misschien het verband? Kan iemand me nu weer iets verder helpen? ;)

Alvast weer onwijs bedankt!
Danny.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:07:
Het is even stil geweest maar ik ben druk bezig geweest met het proberen op te lossen van mijn "freeze"-probleem. Helaas, het is nog steeds niet opgelost maar heel misschien kunnen jullie me nog een stapje verder helpen. Wat is het geval?

De laatste valt me op dat de computer niet meer uit zichzelf bevriest maar dit dat gebeurt op de momenten dat ik ergens op klik of de computer iets doet. Gisteren drukte ik tijdens het downloaden op "lijst wissen" van de Firefox downloadwachtrij. Op het moment dat ik erop klikte bevroor de hele computer. Vandaag deed ik dit nog eens en de computer bevroor niet.

Alvast weer onwijs bedankt!
Danny.
Ik heb soms ook last van korte freezes in Windows. (Windows 7 x64) Heb dit met mijn vorige systeem gehad en ook met mijn nieuwe systeem. Dit gebeurd enkel als ik bijvoorbeeld software of drivers installeer. Verder zijn de prestaties van mij systeem prima. Wellicht heeft het met mijn RAID0 systeem te maken. Heb momenteel namelijk NCQ uitstaan ivm compatibiliteit. (Samsung Spintpoint F1 1TB) Systeem loopt verder geheel stabiel en is totaal niet overgeklokt.

[ Voor 25% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-09-2009 15:50 ]

Verwijderd

Enige wat ik zou kunnen aanraden (als de freezes e.d. in steeds sneller tempo opvolgen) is het controleren van je temperaturen.
Iets waar ik vroeger ooit eens ben tegenaangelopen (niet zeker of het nu nog steeds van toepassing is) is het goed instellen van de FSB.

success

Verwijderd

Topicstarter
Dj-sannieboy schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:14:
[...]

Ik heb soms ook last van korte freezes in Windows. (Windows 7 x64) Heb dit met mijn vorige systeem gehad en ook met mijn nieuwe systeem. Dit gebeurd enkel als ik bijvoorbeeld software of drivers installeer. Verder zijn de prestaties van mij systeem prima. Wellicht heeft het met mijn RAID0 systeem te maken. Heb momenteel namelijk NCQ uitstaan ivm compatibiliteit. (Samsung Spintpoint F1 1TB) Systeem loopt verder geheel stabiel en is totaal niet overgeklokt.
Ik heb ook twee schijven in Raid0 draaien, ik vraag me af in hoeverre dat er iets mee te maken kan hebben want bij het installeren van nieuwe drivers worden die schijven niet gebruikt. Ook een muisklik in Firefox heeft niets van doen met mijn Raid0-schijven. Wat is NCQ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:16:
Enige wat ik zou kunnen aanraden (als de freezes e.d. in steeds sneller tempo opvolgen) is het controleren van je temperaturen.
Iets waar ik vroeger ooit eens ben tegenaangelopen (niet zeker of het nu nog steeds van toepassing is) is het goed instellen van de FSB.

success
De freezes komen niet in een hoger tempo. Soms bij het opstarten van Windows als hij een dag heeft uitgestaan en soms bevriest de boel na een paar uur. Heb ook mijn temps gemonitord, alles lijkt in orde.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:12:
[...]

De freezes komen niet in een hoger tempo. Soms bij het opstarten van Windows als hij een dag heeft uitgestaan en soms bevriest de boel na een paar uur. Heb ook mijn temps gemonitord, alles lijkt in orde.
Mijn broer heeft een soortgelijk probleem gehad met zijn zelfbouw pc. Hij had toen alle onderdelen teruggestuurd, en het bleek uiteindelijk aan het Asus moederbord te liggen. Heb je al met de winkel gemaild?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:11:
[...]

Ik heb ook twee schijven in Raid0 draaien, ik vraag me af in hoeverre dat er iets mee te maken kan hebben want bij het installeren van nieuwe drivers worden die schijven niet gebruikt. Ook een muisklik in Firefox heeft niets van doen met mijn Raid0-schijven. Wat is NCQ?
Wikipedia: Native Command Queuing

Wat voor schijven heb je?

EDIT: ik draai de Windows 7 RTM, blijf dit topic even volgen.. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-09-2009 16:35 ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Ik ken win 7 niet maar gezien dat het hier om een beta gaat (Ik ga er van uit dat je de RC hebt en niet de RTM versie) zou het ook aan drivers kunnen liggen die nog niet helemaal uit ontwikkeld zijn. Misschien kun je proberen in veilig modus te starten en daar een poosje mee werken. Als de pc niet bevriest kan je naar mijn idee drivers problemen bijna met zekerheid uitsluiten. Dan rest inderdaad nog de moederbord, temperaturen en de RAID opstelling.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Het is denk ik niet handig om hardware problemen te tesen met een OS dat officieel nog steeds niet uitgekomen is. Win7 is zeker goed, maar het blijft een extra factor die problemen kan veroorzaken.
Natuurlijk kan ik ook niet garanderen trouwens dat XP en Vista het beter zullen doen :+

Verder denk ook ik dat je Moederbord niet goed is. En 1 van de geheugen banken lijkt beschadigd, maakt misschien ergens geen goed contact, en verder denk ik dat er mischien iets mis is met je interrupt controller op je mobo (die de DMA + IRQ requests regelen, is een gok!).

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1