Toon posts:

electro voice EVID 6.2 als home cinema gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Had even een vraag over de EVID 6.2 set van electro voice.
Deze ben ik marktplaats tegen gekomen, een complete set inclusief actieve sub.

Nu was ik heel nieuwsgierig of deze set gebruikt kan worden als home cinema set in een vrij grote ruimte die ik om wil gaan bouwen tot bioscoop. De ruimte is zo'n 6 bij 6 meter, waarschijnlijk nog iets groter maar heb de maten nog niet opgenomen.

Mocht dit setje dienst kunnen doen voor bovenstaand idee, dan is de volgende vraag welke AV-receiver de set kan trekken?

Hierbij nog even de link naar de advertentie om de speakers te kunnen bekijken.
Via google lukt dat echter ook prima, door EVID 6.2 in te tikken bij genoemde zoekmachine.
Dan laat ik de link naar de advertentie toch eerst even achterwege.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Om even snel je tweede vraag te beantwoorden. Bijna iedere, de gevoeligheid van de speakers is 94db dit is zeer hoog. Dus ze zijn heel makkelijk aan te sturen.

Verder is het een 2.1 set lijkt me, ik heb het eventjes op internet opgezocht. Dat lijkt me toch echt te weinig voor een beetje bioscoop ervaring in een kamer van 6x6. Ik zou toch echt opzoek gaan naar een 5.1 alternatief.

Eigenlijk zou je zelf even naar speakers/receivers moeten luisteren. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Cambridge Audio (deze is beter) als het om goedkope versterkers/receivers gaat. Vooral als het gaat om receivers omdat ze een mooi straks laag hebben.

/Edit: Om de prijs te drukken zou je wel kunnen beginnen met een 2.1 setje en deze langzamerhand uitbouwen naar 5.1. De enigste speakers die ik met een gerust hart kan aanraden zijn de Q Acoustics 1030i/1050i. Mits ze aangestuurd worden door een receiver met een beetje kracht en controle over de speakers kan dit heel mooi en vooral vol klinken. Als subwoofer bijvoorbeeld de Q-AV subwoofer van Q Acoustics. Dit omdat die perfect matched bij de speakers en krachtiger is dan de standaard subwoofer van Q Acoustics. Verder ziet hij er ook nog heel gelikt uit niet zo'n blok midden in je woonkamer.

[ Voor 45% gewijzigd door Swagger op 21-07-2009 22:20 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25

mr_petit

opperprutser

Voor hoeveel personen is de bios bedoeld?
(Je schrijft wel 'home cinema', maar je komt aan met EV een een ruimte van ca. 6x6)
Als het echt een standaard 'huiskamerbioscoopje' is, dan zou ik naar een normaal 5.1 setje kijken.
De specs van de evid (de full range speakertjes) zijn niet super: ze gaan tot 62hz bij -10dB. Niet echt laag.
(daarvoor heb je wel je sub, maar wat laag uit je fronts is tot op zekere hoogte toch wel wenselijk m.i.)
Als het zaaltje toch redelijk vol komt te zitten (bijvoorbeeld een zaaltje voor verenigingsverband oid), dan zou ik toch snel naar een 6.1 opstelling of meer gaan; zo voorkom je dat sommige mensen heel dicht bij een speaker komen te zitten die heel hard moet staan omdat er heel weinig andere speakers zijn die de ruimte voldoende met geluid kunnen vullen zodat ook de mensen achterin het geluid nog goed kunnen horen. Dit is in het speakerontwerp van deze speaker ook al enigzins verdisconteerd; de afstraalhoek is kleiner dan een doorsnee hifi speaker.
Ook is een grote groep mensen rumoeriger en zorgen voor meer zaaldemping waardoor de speakers sowieso harder moeten staan.

Eigenlijk is dus de vraag of je 'm voor 'PA' of voor (huiskamer)hifi gaat gebruiken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 21-07-2009 22:28 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Verwacht er niet te veel van In principe kun je iedere ruimte vullen met een paar speakers maar het gaat om jouw oor wat als goed/slecht ervaren word. 94db ervaar ik niet als veel, zeker niet als voor het laag geen goeie drivers gebruikt worden, dan krijg je meer midden/hoog schreeuwers.

Maar voor dat je je 'bioscoop" gaat inrichten zou ik ook met andere zaken rekening houden, zoals vloer/muur demping en wat er allemaal aan objecten in komen te staan, zoals stoelen etc. Het meest irritante is een oncontrolleerbare galm, Heb zelf een 6-6.5m huiskamer en die is ingericht op home cinema, waarbij de tv centraal staat en alles daar om heen is ingericht.

Verwijderd

Topicstarter
Ja kijk om heel eerlijk te zijn, heb ik nog niet heel verstand van dit soort zaken. Vooral als ik een set moet uitzoeken die deze ruimte aan zou moeten kunnen, zo'n grote ruimte.
De isolatie is in principe goed gelukkig.

Deze set kan ik ook overnemen maar die leek me niet geschikt voor de grote van de ruimte, het gaat om de: YAMAHA RX-V359 inclusief de bijhorende speakerset dus, die zou wel compleet via google te vinden moeten zijn.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Als ik zo op internet kijk heeft deze geen HDMI aansluiting. Wel zo handig als je voor een home-cinema set gaat.

Verder die 94db is vrij hoog hoor, daardoor zijn ze makkelijk aan te sturen. Maar inderdaad zouden deze speakers dan heel schreeuwerig worden. Niet erg fijn om naar te luisteren :p

Receiver: Cambridge Audio Azur 540R v3
Fronts: Q Acoustics 1050i
Center: Q Acoustics 1000c
Surrounds: Q Acoustics 1030i
Subwoofer: Q-AV Subwoofer

Dit zou makkelijk die ruimte kunnen vullen, voor een kleiner budget zou je uitkomen bij Jamo, bijvoorbeeld deze set:

Receiver: Cambridge Audio Azur 340R
Fronts: Jamo S606
Center: Jamo S60 Cen
Surrounds: Jamo S602
Subwoofer: Jamo SUB 250

[ Voor 40% gewijzigd door Swagger op 21-07-2009 22:44 ]

Pagina: 1