Toon posts:

HD4850 + twinturbo werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het niet meer.

Heb een AC twinturbo aangeschaft voor mijn hd4850 daar deze tegen de 90+ graden aanliep stressed met 100% fanspeed. En vind hem 40+ fanspeed teveel lawaai maken.

Als ik de twinturbo op de kaart schroef post de bios en de raidbios denkt even vervolgens krijg ik een zwartscherm. Windows boot wel. Een ledje van de hd4850 gaan branden >

D1601 - Over temp protection enabled
D1602 - EXT 12V fault

Ben er zeker van dat het de D1601 is. Gaat ook branden als ik de pcie stekker niet aansluit.

Wat doe ik fout?! Wat kan het zijn...

EDIT. dacht dat het D1602 ext 12v fault is...

Maar.. de stekker/voeding is goed (antec neo 550). De koeler maakt contact met de koeler (daar koelpasta op dit koeler zit).....

Terug schroeven van de stockkoeler werkt hij weer prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 21:00 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

heb je stroomstekker van de twinturbo wel aangesloten?

Edit: koelpasta aangebracht/oude verwijdert?

[ Voor 30% gewijzigd door Xenomorphh op 21-07-2009 21:00 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:59:
heb je stroomstekker van de twinturbo wel aangesloten?

Edit: koelpasta aangebracht/oude verwijdert?
Koelpasta zit goed...

Stroomstekker zit in de kaart en heb ook nog het bij geleverde molex aangesloten... Maar dat zou niet veel moeten uitmaken?!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:24
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:06:
[...]

Koelpasta zit goed...

Stroomstekker zit in de kaart en heb ook nog het bij geleverde molex aangesloten... Maar dat zou niet veel moeten uitmaken?!
Heb beide aansluitingen tegelijk aangesloten ? Lijkt mij niet erg gezond. Heb je de koeler al opnieuw geplaatst ? word alles wel goed gekoeld? Kan je een foto van de kaart en koeler maken hoe het nu erop zit ?

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:11:
[...]

Heb beide aansluitingen tegelijk aangesloten ? Lijkt mij niet erg gezond. Heb je de koeler al opnieuw geplaatst ? word alles wel goed gekoeld? Kan je een foto van de kaart en koeler maken hoe het nu erop zit ?
Leek mij ook niet gezond... Maar ging niks mis. En resultaat was het zelfde. Stock zit er nu weer op en werkt in zekere zin goed. Echter de idle temps zijn met (nu verse pasta) nog dramatischer.

Idle 90 graden
mem i/o geeft 101 graden ! (nooit eerder naar gekeken in gpu-z).
Is niet gezond wel?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

nee dit is niet gezond en zou ook niet te lang mee draaien.. denk toch dat je twinturbo slecht/geen contact maakt met de chip.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• THE_FIREFOX
Hoe heb je de die van de gpu schoon gemaakt? Heb je de vrm's wel gekoeld met de twin turbo ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigelijk de vrm's niet of slecht gekoelt met de twin daar ik blokjes te kort kom en de tweede keer dat ik hem eraf/op heb gedaan lieten ze steeds los.

geen koelblokje op de vrm's slecht idee dus? En zeeer ws. het probleem?

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:29:
Ik heb eigelijk de vrm's niet of slecht gekoelt met de twin daar ik blokjes te kort kom en de tweede keer dat ik hem eraf/op heb gedaan lieten ze steeds los.

Heel slecht idee idd. die dingen worden echt ontiegelijk heet.En veroorzaken crashes wanneer deze te warm worden.

Mijn HD4870 had een gelijksoortig probleem welke ik gisteren eindelijk op heb kunnen lossen door een groot koelblok op de VRM's te monteren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:29:

100% zeker omdat die met de slechte koeler al 90~100 graden worden. Als ik jouw was zou ik eerst ervoor zorgen dat de stock cooler er weer goed opzit zodat je kan kijken of er geen schade is ontstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok... is iig. duidelijk waarom. Op ander forum gelezen dat threshold 115 is en de kaart dan automatisch ermee stopt. Maar de ogenschijnlijk wat zielige koelblokjes klaren dat klusje dus wel prima?!

• THE_FIREFOX
Zelf ben ik nog nooit fan geweest van die plak heatsinkjes omdat ze met de tijd eraf vallen.

Het afzagen van het blok is een mogelijke oplossing als de orginele koeler niet meer word gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/6638/p6270159vs1.png

Andere optie is een kant en klare heatsink kopen voor de HD4850 serie:
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=334

Verwijderd

Topicstarter
Oki... Thx allemaal, morgen weer verder. Laat weten hoe het verder loopt :).

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist weer verder met het avontuur... Zoals firefox in foto laat zien heb ik ook een stuk afgezaagt van de stockcooler... Alleen een stukje verder zodat deze ook de vier verticale geheugenbloks kan koelen. Aantal plak strips van de koelblokjes werken niet meer. Deze vier geheugenblokjes zijn met beetje koelpasta en de originele pads er weer opgeplakt.

Werkte nog niet en bleek dat de cooler geen contact maakte met de core, als ik de koeler aandrukte boote hij.. Als ik hem los liet ging de temperatuur in een seconde van 60 naar 90. Direct uitgeschakeld. Heb de afstandhoudertjes van de koeler er af gehaalt en de schroefjes strak -maar niet al te strak- aangedraait. De idle temp is nu 45C op 20% fanspeed.

De memio staat op 60C wat opzich nog best hoog is... De pads zitten er nog tussen, kan ik deze beter met een flinke laag koelpasta (welke nu op is) doen? MEMio is vrm's toch?

En de geheugen blokjes.. Kan me voorstellen dat de horizontale tov de verticale (met stock blok) een andere temp hebben. Of zal dat niet veel uitmaken. Staan nu wel twee fans op te blazen.

Note. koelprobleem van de stockkoeler was ws. dat -waar de fan zijn lucht naar toe blaast- een laag stof zat van 0.5mm+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2009 10:05 ]

• THE_FIREFOX
Als je de videokaart stessed hoe hoog word de temperatuur van de memio ?? Memio zit trouwens op de GPU (Memory In/Output)

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Memory IO zijn volgens mij de geheugen chips rondom de core.Die van jou zijn idd. vrij warm.maar een dikke laag thermalprut zal dat zeker niet oplossen.Direct contact met een losse heatsink is dan veel beter,door bv. het plakstripje te vervangen door thermal adhesive(een soort 2 componenten lijm)En wanneer je toch de plakstripjes gebruikt is het erg belangrijk om het oppervlak waar je ze plakt,heel goed schoon te maken met bv. aceton of alcohol.(Ik heb nog nooit meegemaakt dat een heatsink met plakstrip losliet)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• THE_FIREFOX
@kendo
Het is echt op de GPU omdat daar de geheugen controller bevind en niet ergens anders op de PCB

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 10:30:
Als je de videokaart stessed hoe hoog word de temperatuur van de memio ?? Memio zit trouwens op de GPU (Memory In/Output)
Zal hem zo even flink stressen... maar ik weet nu dus in principe niet of de vrm's te warm worden?

Edit.
Heb hem laten stressen en de memio komt niet boven de 80C, gpu komt zelf niet boven de 60. Lijkt me al met al prima?!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2009 12:33 ]

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:48:
[...]

Zal hem zo even flink stressen... maar ik weet nu dus in principe niet of de vrm's te warm worden?

Edit.
Heb hem laten stressen en de memio komt niet boven de 80C, gpu komt zelf niet boven de 60. Lijkt me al met al prima?!
Zolang het onder de 100 graden is zou ik niet te veel zorgen maken. Heb je met GPU-Z gekeken wat de VRM (VVDC) temperaturen zijn ?

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:37:
[...]

Zolang het onder de 100 graden is zou ik niet te veel zorgen maken. Heb je met GPU-Z gekeken wat de VRM (VVDC) temperaturen zijn ?
De 4850 heeft geen vrm temp...

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/09/07/22/2rz.png

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2009 12:50 ]

Pagina: 1