Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veilig voipen, mogelijkheden Nokia

Pagina: 1
Acties:

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11 11:25
Met mijn beroep wil je soms veilig bellen. Zowel met concullega’s als met cliënten.

Bevindingen tot nu toe: Skype lijkt ideaal, maar dat gaat niet werken voor de Nokia gebruikers. Skype Lite werkt niet in Nederland

Geen Nokia lijkt de enige en makkelijkste oplossing, maar het simpelweg “dwingen” tot de aanschaf van een ipod of WM telefoon ligt te gevoelig, zo blijkt. Oa daardoor valt ook secuvoice en de cryptotelefoon af.

Fring zou een oplossing kunnen zijn, maar ik kom daar niet uit: Je kunt iemand met alleen een Skype account voipen maar gebruikt Skype dan het encrypted protocol? Volgens de Skype website kan dat protocol niet uitgezet worden, dus zou de call encrypted moeten zijn. Maar wat aan de Fring kant, gebruikt Fring ook het protocol? Is het al encrypted op je telefoon? Dat klinkt ook weer niet logisch omdat het Skype protocol niet openbaar is. Toch wordt er ergens overgeschakeld naar Skype. Er is wel wat te vinden over encryption op de Fring website (forum) maar niemand heeft echt een duidelijk antwoord. Ook dmv Google wordt ik niet veel wijzer.

Maar er is meer! (voor Nokia's), zoals Gizmo5 en Octrotalk. Gizmo gebruikt SRTP en Octrotalk beweert weer secure te zijn met TLS/SSL (voor alleen messages via googletalk?) Klinkt interessant, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik afhaak met begrijpen cq beoordelen of het echt veilig is.
Of Skype echt 100% veilig is een aparte discussie, ik zoek niet die (onmogelijke) 100% maar wel dat dit niet kan gebeuren. Zelfs GSM/UMTS/etc gebruikt encryptie, maar die is dus makkelijk te kraken, een GSM afluisteren is niks nieuws.

Vraag 1: IS het wel of niet 100% encrypted via Fring als je een Skype account voipt.

Vraag 2: Iemand enig idee of SRTP, TLS/SSL of SASL veilig genoeg is? (niveau van Skype of net iets daaronder).

Vraag 3: Heeft het nut om me te gaan verdiepen in voipen via een vpn (mobiel) of een anonieme proxy? Of is dat kansloos cq veel te omslachtig?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
SRTP is zover ik weet secure van begin point tot end point.
je kunt ook naar zrtp das een nieuwe secure srtp versie

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11 11:25
ZRTP daar had ik al naar gekeken, maar er is geen voip prog voor Nokia dat dat ondersteund. Dus dat valt af.