De Cyrix
Cx486DX2 is in meerdere versies te vinden. Sommige hebben 3,45V, 3,6V, 4V of 5V nodig. De meeste hebben gewoon 5V nodig zoals iedere andere oudere 486 processor. 4V is mijn inziens een raar geval voor So3 omdat de meeste processoren danwel ~3,3V of 5V nodig hadden. Nu is het behoorlijk lastig om te technische specificaties te vinden over de
Cx486DX2. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe de processor gefabriceerd is. Over de gehele 486 lijn (ongeacht fabrikant) zijn de oudere met 1000nm of 800nm gebakken en deze vereisen 5V spanning. Latere modellen op 650nm doen dat met ongeveer 3,3V.
Omdat de specificaties van de
Cx486DX2 moeilijk te vinden zijn wordt het gokken. Zelf vermoed ik, omdat de processor een ander voltage heeft dan 5V, dat jouw processor op 650nm gemaakt is. Toevallig weet ik dat er een aantal
Cx486DX2 processoren zijn die zowel 3,45V, 3,6V als 4V (tegelijk!) als opdruk hebben wat suggereert dat ze met ieder voltage tussen 3,45V en 4V prima moeten werken. 5V staat hier niet tussen want waarschijnlijk is dat te hoog gegrepen voor die processor.
Ergo: zoals ik het zie is deze processor met een nieuwer, kleiner productieproces gemaakt en kan daardoor enkel overweg met de lagere voltages.
In hoeverre de levensduur achteruit gaat met 5V durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik heb hier op lange termijn geen ervaring mee omdat ik mijn processoren liever nog wat langer wil bewaren. Wel heb ik voor korte duur een i486DX4/100 (3,3V) op 5V gehad en merkte dat de CPU na een korte tijd onstabiel begon te worden. Warmteproductie was ook aanzienlijk hoger dan op 3,3V. Er werd vroeger wel gezegd dat je een 3,3V processor niet op een 5V bord moest installeren omdat dit schadelijk kon zijn. Ik denk dat het volledig aan jou is om de gok te wagen. Zorg in ieder geval voor goede koeling maar vergeet niet dat koeling niet alles is. Ook onder LN2 (onder de 200 graden Celcius) kunnen chips kapot gaan wegens een te hoge spanning

.
Ik ga overigens de titel even aanpassen van 'cyrix cpu +1v' naar 'Cyrix
Cx486DX2/80 4V op 5V?'