Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-10 10:43
Matched: cx486
hallo,
k weet niet goed of dit nu hier of bij overclock hoort te staan, maar ik heb dus n heel oud pctje waar ik wat mee prul soms en nu is de cpu stuk (intel 486 dx2 66MHz op 5v).
ik heb nog wel een andere liggen (cyrix Cx486 DX2 80Mhz), die is volledig pincompatibel maar draait wel op 4v ipv de 5v die het mobo geeft.
Alles met het systeem werkt verder en de fsb staat nu op 40 voor de cyrix, maar gaat die cyrix echt te heet worden als die 1v teveel krijgt of kan dat niet zoveel kwaad?

Groeten Stan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Geen matches
1V verhoging is wel heel erg veel, denk niet dat ie daar tegen kan.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
k heb gezien dat dezelfde cpu er ook in 5v is, wat is dan juist het grote verschil? en met wat voor therometer zou de temp gemeten kunnen worden, want voor zover k weet ligt er hier alleen een weer en koortsmeter, maar daar zal t niet mee gaan eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Atari
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10 14:52
Geen matches
Ik denk dat die 1V zo snel voor een tempverhoging zorgt, dat je te laat bent met je thermometer...
Heeft je moederbord geen jumpersettings die het voltage omlaag kunnen zetten?
Weet je wat het typenummer van je mobo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53

Thandor

SilverStreak

De Cyrix Cx486DX2 is in meerdere versies te vinden. Sommige hebben 3,45V, 3,6V, 4V of 5V nodig. De meeste hebben gewoon 5V nodig zoals iedere andere oudere 486 processor. 4V is mijn inziens een raar geval voor So3 omdat de meeste processoren danwel ~3,3V of 5V nodig hadden. Nu is het behoorlijk lastig om te technische specificaties te vinden over de Cx486DX2. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe de processor gefabriceerd is. Over de gehele 486 lijn (ongeacht fabrikant) zijn de oudere met 1000nm of 800nm gebakken en deze vereisen 5V spanning. Latere modellen op 650nm doen dat met ongeveer 3,3V.

Omdat de specificaties van de Cx486DX2 moeilijk te vinden zijn wordt het gokken. Zelf vermoed ik, omdat de processor een ander voltage heeft dan 5V, dat jouw processor op 650nm gemaakt is. Toevallig weet ik dat er een aantal Cx486DX2 processoren zijn die zowel 3,45V, 3,6V als 4V (tegelijk!) als opdruk hebben wat suggereert dat ze met ieder voltage tussen 3,45V en 4V prima moeten werken. 5V staat hier niet tussen want waarschijnlijk is dat te hoog gegrepen voor die processor.

Ergo: zoals ik het zie is deze processor met een nieuwer, kleiner productieproces gemaakt en kan daardoor enkel overweg met de lagere voltages.

In hoeverre de levensduur achteruit gaat met 5V durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik heb hier op lange termijn geen ervaring mee omdat ik mijn processoren liever nog wat langer wil bewaren. Wel heb ik voor korte duur een i486DX4/100 (3,3V) op 5V gehad en merkte dat de CPU na een korte tijd onstabiel begon te worden. Warmteproductie was ook aanzienlijk hoger dan op 3,3V. Er werd vroeger wel gezegd dat je een 3,3V processor niet op een 5V bord moest installeren omdat dit schadelijk kon zijn. Ik denk dat het volledig aan jou is om de gok te wagen. Zorg in ieder geval voor goede koeling maar vergeet niet dat koeling niet alles is. Ook onder LN2 (onder de 200 graden Celcius) kunnen chips kapot gaan wegens een te hoge spanning ;).

Ik ga overigens de titel even aanpassen van 'cyrix cpu +1v' naar 'Cyrix Cx486DX2/80 4V op 5V?'

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen matches
Thandor schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:47:
[...]

Ook onder LN2 (onder de 200 graden Celcius) kunnen chips kapot gaan wegens een te hoge spanning ;).
Kelvin O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Geen matches
In principe is 5 Volt ipv 4 Volt een overvolt van 25%. Dat is inderdaad erg fors, maar met goede koeling moet het kunnen. Qua levensduur is het niet aan te raden en de CPU zal ook gemakkelijk 50% meer warmte produceren op een dergelijk voltage. De standaardkoeler voldoet dus zeker niet meer op 5 Volt.

Wat voor moederbord gaat het om, wellicht valt er een volt-mod uit te voeren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
k had vroeger eens een site gevonden met info over die cpu maar nu vind k die niet meer, maar alleszinds staat er 4V op de cpu gedrukt
t mobo is een via 486 gio vt2, met umpers kan het voltage niet geregeld worden, wel met een voltregulator die je er apart op moet zetten maar die vond k alleen maar voor 3.3v
en k heb m wel al eens geprobeert op 5v , maar nooit langer dan n minuutj omdat k bang was dat die zou doorbranden, maar werken deed die wel

en in t boekje van het bord staan nergens jumperinstellingen voor die cpu, wel voor die intel en een gewone cyrix 486 dx (daar staat die op ingesteld). De bios herkent m wel als c486 dx2 trouwens

hier staat nog info over t moederbord

[ Voor 10% gewijzigd door Stannieman op 22-07-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Stannieman schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 12:36:
wel met een voltregulator die je er apart op moet zetten maar die vond k alleen maar voor 3.3v
En die voltage regulator heb je er niet bij? Anders zou je gewoon 3,3V moeten proberen.
en in t boekje van het bord staan nergens jumperinstellingen voor die cpu, wel voor die intel en een gewone cyrix 486 dx (daar staat die op ingesteld). De bios herkent m wel als c486 dx2 trouwens
Grote kans dat de configuratie van de Cyrix Cx486DX gelijk is aan die van de DX2 versie :). Dat zit dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
nee die voltregulator zit er niet by, de pc is ook ooit in zn geheel gekocht denk ik (van t merk highscreen)
en k denk idd dat die dx2 ongeveer t zelfde is, alleen n multiplier van 2 ipv 1

maar zo'n voltregulator valt zelf niet te maken met wat weerstandjes zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
t moederbord waar die cyrix origineel op zat heb k trouwens ook nog maar die werkt al niet meer zolang k mij kan herinneren, maar daar zie ik ook niet direct iets op staan wat op een voltregulator lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik denk niet dat het zelf maken van die regulator of het overzetten van de regulator naar het andere bord makkelijk is of uberhaupt kan :).

Kijk trouwens eens hoe het bord van de Cyrix ingesteld is? Misschien kon dat bord ook niet op 4V en heeft deze al die jaren op 3,45V of 5V gelopen. In geval van het laatste is het aannemelijk dat 5V niet zo'n probleem zou moeten zijn voor de Cx486DX2/80 4V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
k zal eens zoeken dan want van dat bord heb k geen boekje en k weet ook niet vanbuiten wat voor een het is, en vermits dat bij mn oma in de kast zit kan k daar nu ook niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
ik had ook al een idee om, op voorwaarde dat op elke pin 5v staat, gewoon aan elke pin 2 diodes in tegengestelde richting te maken, die hebben een valspanning van 0.7v dus dan komt er al maar 4.3 aan de cpu.
maar ik vrees dat daar te weinig plaats voor is en dat het vreselijk onstabiel gaat worden zo

mja t is da ook een raar idee eh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
Stannieman schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 18:17:
ik had ook al een idee om, op voorwaarde dat op elke pin 5v staat, gewoon aan elke pin 2 diodes in tegengestelde richting te maken, die hebben een valspanning van 0.7v dus dan komt er al maar 4.3 aan de cpu.
maar ik vrees dat daar te weinig plaats voor is en dat het vreselijk onstabiel gaat worden zo

mja t is da ook een raar idee eh
owja, dat gaat dus zeker niet, want dan zijn de signalen die van de cpu terug komen maar 3.6v meer en dat is waarschijlijk te laag voor het moederbord, of zijn die pinnen enkel of voor in of voor uitgang van de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Geen matches
Voor mijn gevoel maakt het niet zo veel uit. En trouwens wat voor keuze heb je? Anders kan je de boel weg gooien niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
ja ik heb idd geen keuze, maar k zal dat andere bord nog eens een keertje nakijken want uiteindelijk krijgt dat mobo van de voeding ook gewoon 5v dus er moet wel iets zijn om er vier van te maken

maar wat is nu juist het verschil tussen de 4 en 5v versie, in de chip zelf bedoel k dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Geen matches
Wellicht dat 3,3 volt werkt ja.

Je zou het inderdaad ook gewoon kunnen proberen op die 5 volt. Echter zul je dan voor flinke koeling moeten zorgen. Op dat voltage zal die CPU zo'n 50% meer warmte produceren. En zul je om de levensduur niet al te fors in te korten sowieso flink moeten koelen. Denk aan CPU-temperaturen van maximaal 10-15 graden boven kamertemperatuur.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
k heb het andere bord eens bekeken en k geraak er niet uit welk het is, maar er staat wel zo eentje op

de PQ30RV31, en op fig.10 van de datasheet staat idd 4V output bij 5V input

dus ideaal zou zijn als ik deze op het via mobo kon solderen, maar hoe dan weer eh.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
owkee, het boekje van het 5V gevende bord zegt dit
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/8152/tabel.png

zo ziet de connector er ongeveer uit: Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/8058/connectorh.png
die in een kadertje hangen aaneen met een jumper

als k nu eens 4 van die voltregulatortjes van mn vorige bericht had, dan kan ik mss de de van elk de "dc input" aan de 2, 4, 15 of 14 hangen en de "dc output" aan 1, 3, 16 of 14. De GND van die dingen elk naar 7, 8, 9 of 10
Zou dat lukken?

alleen die adjustment weet ik niet wat k daarmee moet doen, mss naar 5, 6, 11 en 12? en waarom staan die 5 en 12 er eigenlk? want daar wordt in de handleiding niks over gezegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Geen matches
Geen idee of het omsolderen allemaal gaat werken, ik heb zoiets nooit gedaan en mijn kennis van elektronica is ook niet al te denderend ;). Vanuit Tweaker-perspectief is het natuurlijk mooi om een bord op deze manier te verbouwen maar aan de andere kant: kun je niet beter op zoek gaan naar een andere CPU of moederbord :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 19:26
Geen matches
Natuurlijk zitten we op Tweakers en het is erg leuk om hardware aan te passen. Maar is het misschien niet slimmer om op MP of hier in V&A een advertentie te plaatsen voor een andere 486 op 5v. Het zou imo zonde zijn als de CPU stuk gaat :'( Vooral aangezien het beestje best wel een 'vreemde eend in de bijt' is door de 4v werkspanning. Ben ze zelf nooit tegengekomen op die spanning iig :) Ik schat de kans verder vrij groot in dat het beestje onstabiel wordt op 5v, zelfs met overgedimensioneerde koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
ok k heb net ontdekt dat je zo zelf voltage dividers kunt maken
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8f/Voltage_divider.svg/230px-Voltage_divider.svg.png
en t is nog simpel ook

dus k ga er gewoon 4 van deze maken en dan proberen en als t werkt zet ik ze op een printje met een stuk ide-connector aan (die past net op de jumperpinnetjes)
nu alleen nog hopen dat t stabiel blijft op die frequenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
Geen matches
Dat gaat denk ik niet werken.

Je kan inderdaad zo elke spanning afdelen naar een lagere, maar dat werkt alleen als V(out) niet belast wordt. In alle andere gevallen gaat, afhankelijk van de belasting, de spanning op V(out) flink lager uitvallen. Bij varieerende belasting, wat je bij een CPU mag verwachten, gaat V(out) dus ook nog flink varieeren.

Als je de electronica-oplossing zoekt moet je eerder kijken naar spanningsregulator-IC's of andere robustere oplossingen - en dan kan je beter een topic openen in het electronica-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
maar verandert die belasting altijd of alleen met n soort cool'n'quiet, want als t verbruik vast staat valt t wel te berekenen, niet dan?

maar k zal eens proberen als k er 1 maak en dan ook nog ns uitmeten met n lampje er tussen fzo, en als die met cpu maar zakt naar 3.5V ofzo dan werkt die mss toch nog stabiel eh?
hoop ik toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
en als de spanning zakt, wat heeft dat scheme dan voor nut, want k ga er toch van uit dat je met Vout iets wilt gaan doen, dus dan is die toch belast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Geen matches
Het schema wat je liet zien is een heel erg standaard basisschema van een spanningsdeler - en het doet niet meer dan dat, de spanning delen. Als je niets met die spanning doet, onbelast laat, dan kan je behoorlijk precies uitrekenen wat die spanning dan is. En ja: daar zijn best wel toepassingen voor te vinden, maar dus niet zo iets als een processor aanhangen.

De opgenomen stroom van een processor kan van de ene kloktik naar de andere behoorlijk varieeren - binnen tientallen nanosecondes dus. De spanningsvariatie is direct afhankelijk van die stroomvariatie.
Mocht je wat willen proberen met dat schema, dan raad ik aan om in elk geval een leuke elco (2200uF of zo) en kleiner capaciteitje (220nF) parallel van V(out) naar ground te zetten om de spanningsvariatie een beetje te dempen.

Maar nogmaals: beter navragen bij electronica-deskundigen met wat praktijkervaring. Dat laatste mis ik namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 17:00
Geen matches
Kan je beter geen echte 80486 kopen tegen verzendkosten of ergens gratis afhalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

THE_FIREFOX schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 18:55:
Kan je beter geen echte 80486 kopen tegen verzendkosten of ergens gratis afhalen ?
De Cx486DX2 is een echte 80486 en vanuit Tweaker-perspectief heeft het wel wat om een moederbord te modificeren zodat non-supported processoren ook gaan werken :).

[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 31-08-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 17:00
Thandor schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:04:
[...]

De Cx486DX2 is een echte 80486 en vanuit Tweaker-perspectief heeft het wel wat om een moederbord te modificeren zodat non-supported processoren ook gaan werken :).
het is een 486er maar het is en blijft een kloon. De enigste echte is de Intel 80486 ;) . Uit Tweaker-perspectief mag het modificeren wel wat hebben of het succes heeft is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
gaat er door dat ding dan geen data? want het mobo waar de cpu origineel op zat had meer 1 zo'n ding, dus dat deze er 4 nodig heeft moet toch een rede hebben? en dan gaat die condensator wel heel hard storen denk ik
maar k ga t gewoon proberen, eerst zonder condensator
en je heb gelijk wat die spanning betreft dat die zakt (wet van mr.x)
k ga eerst een gewone maken en dan met cpu er bij de stroom meten, dan gaat R1 lager moeten om 4V te houden.
als de variatie dan nog verdeeld wordt over de 4 spanningsdelers valt het mss nog wel mee, zeker als de condensators wel gaan.

heeft iemand trouwens een idee hoe groot R1 en R2 ongeveer mogen zijn? want te klein dan trekt dat teveel stroom en te groot dan heeft de cpu mss niet genoeg stroom meer om fatsoenlijk te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
en als de condensator ontladen is mag die ook niet alles afpakken dat naar de cpu moet tot die vol is eh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Geen matches
Sorry, maar probeer het laatste half-uur dit topic door te lezen en heb nog steeds niet door wat je exact allemaal wil doen.

Het zou ook behoorlijk helpen als je duidelijk, met hoofdletters, punten, komma's en rest eens een lijstje maakte met wat je wil doen, welke vragen je hebt, enz.

Maar het is wel leuk om wat te experimenteren :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Geen matches
@Petervanakelyen: die CPU moet op 4V terwijl het moederbord 5V levert - dat wil 'ie met een simpele spanningsdeler proberen op te lossen.

@Stannieman: Die elco & kleinere condensator zijn ladingsbuffers, slaan dus stroom op als er weinig gevraagd wordt en geven snel stroom af als er veel nodig is door de CPU. Ik zou denken dat je meer kans maakt als je zo'n elco en condensator tussen Vout en ground zet dan zonder.

Wat betreft de grootte van R1 & R2: dan moeten we weten hoeveel de CPU gemiddeld ongeveer verbruikt - dan kan er misschien iets gerekend worden.

Maar, nogmaals en nogmaals: hiervoor kan je echt, echt veel beter het electronicaforumdeel bezoeken. Je hebt electromensen met praktijkervaring nodig voor dit soort dingen. Zij kunnen je vertellen hoeveel kans dit project maakt, wat de gevolgen zijn als het mis gaat, andere/betere manieren om die CPU van de juiste spanning te voorzien...

Open daar een topic, leg duidelijk uit wat je wilt (4V Cyrix CPU op een 5V moederbord), wat je zelf bedacht hebt (spanningsdeler gebruiken), dat je bar weinig kennis en ervaring op electrogebied hebt en verwijs even naar dit topic. Dat letten op punten & komma's om je tekst duidelijker te maken kan ook geen kwaad.

Wat mij betreft stopt mijn hulp hier: ik ben bang dat als je zo doorgaat, je dingen kapot gaat maken die nu nog heel zijn - en daar wil ik liever niet aan meewerken. Zoek liever professionele hulp dan mijn theoretische kennis zonder praktijkervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Geen matches
Dat er dingen van kapot kunnen gaan daar was ik ook al achter, maar ik zal dan idd eens naar dat andere forum gaan. Voor in het slechtste geval staat er nog een windows 2000 pc op zolder dus íets heb ik altijd nog wel.
Ik ben net trouwens nog tegengekomen dat die cpu geproduceerd is op een 0.8 micron procedé :D
Het verbruik van de cpu daar zal hopelijk ook makkelijk achter te komen zijn via cyrix zelf dus daar zal k ook eens kijken

bedankt allemaal!

[ Voor 15% gewijzigd door Stannieman op 02-09-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Geen matches
Stannieman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:52:
Dat er dingen van kapot kunnen gaan daar was ik ook al achter, maar ik zal dan idd eens naar dat andere forum gaan. Voor in het slechtste geval staat er nog een windows 2000 pc op zolder dus íets heb ik altijd nog wel.
Ik ben net trouwens nog tegengekomen dat die cpu geproduceerd is op een 0.8 micron procedé :D
Het verbruik van de cpu daar zal hopelijk ook makkelijk achter te komen zijn via cyrix zelf dus daar zal k ook eens kijken

bedankt allemaal!
Lol :)
Vraag het hier even: Elektronica

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1