• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Sinds geruime tijd heb ik een probleem met mijn Asus P5B MB. Ik krijg hier geen (onboard) geluid uit, enkel nog via het mb speakertje bij systeemmeldingen. OS is WinXP.
Kan me niet herinneren dat ik een instelling veranderd heb. Ook in de bios staat deze functie gewoon op enabled. Al nieuwe drivers afgehaald van de asus site, waarbij ik zelfs de melding krijg dat de hardware niet wordt ondersteund, terwijl ik echt wel de juiste drivers kies...
Ook al een uninstall van de huidige drivers gedaan uiteraard.

deze fix al geprobeerd:
Universal Audio Architecture (UAA) High Definition Audio class driver version 1.0a available for Windows XP, Windows Server 2003, and Windows 2000

Blijkbaar een hardnekkig probleem als ik zo zie in andere forums. Iemand een oplossing, want ik weet het niet meer...

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/1649/asusq.th.jpg

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een bootable Live OS, heb je dan wel geluid?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je toevallig in je BIOS de instelling van het voorpaneel veranderd? Van HD Audio naar AC'97 of andersom? Dan weigert de driver namelijk te werken en moet je hem volledig opnieuw installeren.

• BizonKid
Admiral Freebee schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:36:
Heb je toevallig in je BIOS de instelling van het voorpaneel veranderd? Van HD Audio naar AC'97 of andersom? Dan weigert de driver namelijk te werken en moet je hem volledig opnieuw installeren.
ik heb nu net de driver opnieuw proberen te installeren (na uninstall). Melding: De bestanden van het audiostuurprogramma ondersteunen uw computerhardware niet.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
De ADI AD1988B (Soundmax) chip op deze moederbordserie is qua specificaties redelijk. Maar de drivers maken het een waardeloos stukje hardware! Ook in mijn systeem (P5B Deluxe) heeft hij nooit 100% gewerkt. Erg trage boot, traag navigeren in explorer, krakend geluid, SPDIF werkt soms helemaal niet etc etc. Wat Admiral Freebee aangeeft is idd correct. Uiteindelijk had ik er genoeg van, toen heb ik de Soundmax uitgeschakeld en een X-Fi ExtremeGamer geplaatst. Probleem opgelost!

[ Voor 17% gewijzigd door Janssen op 22-07-2009 17:57 ]

• BizonKid
yep, die chipset is het ook.
Heeft nochthans altijd gewerkt, voldoende voor wat ik nodig heb. Licht vermoeden dat het na een install van SP3 is geweest.
Pagina: 1