• Hatseflatsert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-01 18:03
Ik vroeg me af of ik voor de CPU in plaats van een 4-pin beter een 8-pin connector kan gebruiken. Ik heb al gelezen dat 8 pins pas echt nodig zijn bij processoren die 130W of meer dieselen.
Mijn Phenom II X4 955 gebruikt standaard 125W. Is het ten behoeve van de stabiliteit dan een goed idee om 8 pins te gebruiken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat beveelt AMD of de fabrikant van je moederbord aan?

[ Voor 155% gewijzigd door gambieter op 21-07-2009 12:52 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Het verschilt nogal per moederbord zelf, en per voeding. Als alles uiteindelijk in het moederbord op één stapel van 12V terecht komt, en vanaf de voeding ook, dan maakt het als je goede kabels hebt niet zo veel uit. Trek je het van losse 12V rails in de voeding (wat vaak zo is), en komt het terecht op losse 12V tracks op het moederbord, dan kán het wel optioneel zijn, maar dan zal er geheid in de handleiding (dat zijn handige dingen soms, die boekjes!) staan dat hij wel wérkt met 4 pins, maar voor high-end CPU's en overklokken zijn 8 pins aan te raden.

• Hatseflatsert
AMD zegt er gar nichts over, die levert alleen maar een lijst met dingen die je niet moet doen :S
In de handleiding van het mobo worden er ook niet veel woorden aan vuil gemaakt.

Als PSU gebruik ik een be quiet! Dark Power Pro 450.
*Slaat boekwerk open*
"The P8 connector is required for mainboards with several processors. These provide the processors with an extra 12V circuit that is required for a stable operation."

En meer ook niet.

Verwijderd

Dus met meerdere processors bedoelden ze mamaplanken met 2 of meer cpu's erop (dus niet dualcores, maar effectief 2 sockets en 2 cpu's).
klaar :>

• Hatseflatsert
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:16:
Dus met meerdere processors bedoelden ze mamaplanken met 2 of meer cpu's erop (dus niet dualcores, maar effectief 2 sockets en 2 cpu's).
klaar :>
Snap ik, maar kan ik de 8-pin aansluiten voor meer stabiliteit? Kan de specs van m'n voeding even niet vinden (en zelfs als ik ze vond, begrijp ik er niks van).

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je een 8-pins hebt, stop hem erin. Zo niet, dan niet, 4 pins werkt ook best.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 11:26
Soms wordt die extra connector ook gebruikt om je RAM van extra sap te voorzien. Je ziet dat meestal terug bij dual socket systemen met veel RAM sloten, die hebben dan zelfs 2 van die 8 pin stekkers, eentje voor de cpu's en de ander voor het RAM.

Voor de rest zie je die 8 pins stekkers tegenwoordig ook steeds vaker opduiken bij OC-moederborden. OC-en vraagt natuurlijk wat meer sap dan gebruikelijk, dus dan is zo'n 8 pin stekker ook wel handig om smeulende stekkers / draadjes te voorkomen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je 8 pins? Gewoon aansluiten en je kunt ook de zware processoren van genoeg sap voorzien (~130W>)
Heb je enkel 4 pins? Zeker aansluiten en tot 130W zit je in de meeste gevallen ook goed.

Het zijn gewoon extra voedingslijnen. Door meer te hebben dan nodig zul niets stuk maken, maar gewoon meer hoofdruimte hebben.

Heb je verder al geprobeerd of je er iets van merkt? Bijvoorbeeld met betrekking tot overclocken. Redelijk simpel om te achterhalen voor jezelf als je het gewoon kunt proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 21-07-2009 14:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Hatseflatsert
Merci à tous!

@ Ultraman
Nee, ik heb nog niks geprobeerd. Ik heb behalve de voeding en kast zo ongeveer alles nieuw, en ben de boel nu in elkaar aan het schroeven.
Pagina: 1