Macbook partitie / format vraag

Pagina: 1
Acties:

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19
Hallo,

Ik ga het toegeven, de enige reden dat ik een Macbook heb gekocht, is omdat ik het er mooi uit vond zien.
Heb ook niet lang nadat ik hem heb gekocht via ik geloof vmware een windows partitie aangemaakt.
Nu zit er in mijn Macbook helaas maar 80gb, en blijken die twee partities eigenlijk alleen maar hinderlijk te zijn omdat ik zowel voor windows als voor leopard te weinig schijruimte heb.

Nu wil ik dus die windows partitie weer verwijderen, en daarna de macbook helemaal formatteren.
Alleen ik heb geen idee hoe.

Heb uiteraard even gegoogled maar kan eigenlijk niet echt wat vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door KunDun op 21-07-2009 12:40 . Reden: typo ]

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 17:03
Ga in OSX naar Applications > Utilities > Disk Utility
Klik daar op de schijf (dus niet op één van de partities) en verwijder onder de tab "Partition" de Windows partitie met het minnetje. Je kan, als je wil, ook de OSX partitie daarna weer uitrekken over alle beschikbare ruimte.

Zo dus, maar dan andersom (als je begrijpt wat ik bedoel):
Afbeeldingslocatie: http://www.creativetechs.com/iq/tip_images/DiskUtility-Resize.gif

Edit: Je kan ook alles verwijderen door je OSX disk erin te doen en opnieuw te installeren. Disk Utility staat daar in het menu bovenin het scherm.

[ Voor 35% gewijzigd door Grote Schurk op 21-07-2009 12:50 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 14:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nu wil ik dus die windows partitie weer verwijderen, en daarna de macbook helemaal formatteren.
Alleen ik heb geen idee hoe.
Begrijp ik hieruit dat je de macbook volledig op windows wil laten draaien? want dat is zo goed als onmogelijk. Je kunt de windows partitie wel zo groot maken als de schijf, minus de ruimte voor mac OSX, je moet immers bootcampen, of vmware op kunnen starten.

Als je de macbook weer geheel op mac OSX wil laten draaien is volledig formatteren en daarna een herinstallatie van mac OSX eigenlijk niet nodig. Zoals FritsYpeij beschrijft, kun je de windows partitie die je nu hebt verwijderen, en de mac partitie groter maken, met de vrijgekomen ruimte. Dit kost je ongeveer 5 minuten, denk ik :)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

jezus, ik zit al een paar maanden met een 'verloren' partitie waar ooit XP op heeft gestaan in m'n maag en kreeg 'm maar niet verwijderd en aan de primary partitie toegevoegd. bedankt voor de tip.

Discogs

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19
FritsYpeij schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 12:46:
Ga in OSX naar Applications > Utilities > Disk Utility
Klik daar op de schijf (dus niet op één van de partities) en verwijder onder de tab "Partition" de Windows partitie met het minnetje. Je kan, als je wil, ook de OSX partitie daarna weer uitrekken over alle beschikbare ruimte.

Zo dus, maar dan andersom (als je begrijpt wat ik bedoel):
[afbeelding]

Edit: Je kan ook alles verwijderen door je OSX disk erin te doen en opnieuw te installeren. Disk Utility staat daar in het menu bovenin het scherm.
Enige dat ik zeggen kan is _/-\o_ voor alle moeite om me het uit te leggen :)

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 17:03
Graag gedaan :)

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-02 09:19
Euhm ik neem aan dat je Bootcamp hebt gebruikt om windows te installeren? Dan kan je gewoon de bootcamp assistent openen en kiezen om de windows partitie te verwijderen. Dan heb je ook weer 1 mac os x partitie

[ Voor 10% gewijzigd door Weswyp op 21-07-2009 13:54 ]

Pagina: 1