[Mandriva 2009] Moederbord verwisselen zonder herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Van een computer die op Mandriva Linux 2009 draait, heb ik het moederbord verwisseld. Ik verwachtte dat dit zonder problemen moest kunnen, maar dat blijkt echter niet het geval. De computer laadt wel de opstartlader en de kernel, maar eindigt daarna met een "kernel panic" omdat hij de root-partitie niet kan vinden :(

Dit is de meldingen die hij op het laatst weergeeeft:

Het oorspronkelijke moederbord betreft ééntje met een Celeron 1,3GHz-CPU en een Intel i815 chipset. Het vervangend bord is er één met AthlonXP 1600+ processor en VIA KT133-chipset.

Ik weet ongeveer wel waar het probleem zit. Namelijk dat hij tijdens het opstarten de module "ata_piix" laadt (niet op de foto te zien, maar hij "zegt" Loading ata_piix module), wat enkel werkt voor een Intel IDE-controller.

Ik moet hem eigenlijk dus wijsmaken dat hij een module voor een VIA IDE-controller moet laden voordat hij naar de root-partitie gaat zoeken. Echter, hoe zou ik dat voor elkaar moeten krijgen?

P.s. Ik heb altijd al hetzelfde gedaan onder Ubuntu, daar schijnt nooit een probleem te zijn, zelfs niet als de chipsets flink verschillen. Ubuntu schijnt elke keer wèl de juiste hardware automatisch te detecteren... waarom lukt het onder Mandriva niet?

Verwijderd

Je zou met een live cd kunnen booten en de module lijst kunnen aanpassen zodat hij de juiste module laadt.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
-nvm verkeerd gelezen .. het is nog vroeg :X

offtopic:
Overigens heb ik laatst nog mijn Mandriva 2009 installatie overgezet van mijn Aspire One naar een VirtualBox VM (met Clonezilla), werkte als een tiet. Ik moest alleen, uiteraard, via CLI de visuele 3D rommel verwijderen uit mijn opstart script. Maarja, dat is allemaal 'bekende' hardware, daar kan niet zoveel aan misgaan.

Mandriva verwijderd trouwens, indien je dat niet uitvinkt bij de installatie, veel drivers en programmatuur die hij niet nodig heeft in de 'huidige' hardwareconfiguratie. Dus hopelijk heeft hij die VIA driver niet verwijderd.

[ Voor 196% gewijzigd door SirNobax op 21-07-2009 11:49 ]

Pentaxiaan

• Josefien
Wordt met de modulelijst /etc/modules bedoelt? Deze is namelijk leeg... Ik heb het gevoel dat het niet werkt, omdat dat bestand pas wordt aangesproken als de root-partitie gevonden en aangekoppeld is...

Maar goed, ik ga dan nog even proberen ;)
SirNobax schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:33:
Mandriva verwijderd trouwens, indien je dat niet uitvinkt bij de installatie, veel drivers en programmatuur die hij niet nodig heeft in de 'huidige' hardwareconfiguratie. Dus hopelijk heeft hij die VIA driver niet verwijderd.
Dat is volgens mij alleen als je Mandriva installeert vanaf een LiveCD (Mandriva One). Maar ik had hem geïnstalleerd met de installatie-DVD zonder "Live-modus".

Ik heb trouwens al geprobeerd de rescue-optie te gebruiken van de installatie-DVD, maar daar kan ik vrij weinig mee. Ik heb daarmee geprobeerd de bootloader te herstellen, dan geeft hij aan dat alles in orde is, maar hij zorgt er niet voor dat de module voor VIA wordt geladen :(

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 10:45

Lancer

What the......

Van een livecd booten. Disks mounten en chrooten naar de gemounte disk. Vervolgens met mkinitrd een nieuwe initrd (in de /boot dir) maken. Dit is de initiele ramdisk waar de drivers van de disk aanwezig moeten zijn om deze uiteindelijk te kunnen mounten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Josefien
Ik had al zo'n vermoeden dat het aan de initrd lag, maar ik had geen idee hoe ik hem moet repareren ;)

Moet het per se met een Mandriva liveCD? Ik heb namelijk ook diverse PC's die lagere specs (slechts 384MB RAM) hebben dan de genoemde, en daarop start de Mandriva One-CD's niet. Starten met een Ubuntu liveCD kan echter wel :) Zou het klusje daarmee ook gedaan kunnen worden?

[ Voor 25% gewijzigd door Josefien op 21-07-2009 20:18 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dit moet met elke live cd kunnen, zolang je maar doet chrooten naar je mandrive schrijf/filesystem (het chrooten moet sowieso, onafhankelijk van live cd, anders zit je met de verkeerde bin's, en config files te werken)

• Josefien
Ik heb het net geprobeerd met een Ubuntu 8.04LTS LiveCD, maar dat werkt dus helaas niet:

Hij geeft telkens de melding dat hij /dev/stderr niet kan vinden. Met "touch" dat bestand aanmaken werkt ook niet, en ik heb het ook al geprobeerd door eerst naar root te su'en, maar dat maakt blijkbaar geen verschil uit :(

Edit: Ik heb hezelfde net ook even geprobeerd met de Mandriva-DVD in de "rescue-mode", maar ook deze komt op dezelfde foutmelding :(

[ Voor 22% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:00 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zou zomaar kunnen omdat je /dev in je Mandriva-disk niet actief is (via udev ofzo). Snelle hack die ws wel werkt is om voor je chroot een
'sudo mount --bind /dev /media/disk/dev' te doen. Misschien dat hetzelfde voor /proc ook nog nodig is btw.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Josefien
Inmiddels heb ik de PC geboot met een Ubuntu LiveCD, en dan eerst met "mount --bind" de /dev en /proc "gebonden" aan die van de Mandriva-root voordat ik ging chrooten.

Ik heb daarna mkinitrd uitgevoerd... bleek ik ook opties toe te moeten voegen. Wat ik dan heb uitgevoerd, is eerst /boot/initrd-2.6.29.6-desktop-1mnb.img verwijderd, en dan het volgende commando gegeven:

mkinitrd /boot/initrd-2.6.29.6-desktop-1mnb.img 2.6.29.6-desktop-1mnb

Hij was toen even bezig geweest, en eindigde zonder foutmelding. Daarna heb ik de PC netjes opnieuw opgestart... en nu lijkt het alsof ik hem nog verder "kapot" heb gemaakt :(

Mandriva loopt nog steeds vast op de "Kernel Panic" dat hij geen root kan vinden, maar hij geeft ook nog een tal van extra foutmelding over het niet kunnen laden van ahci... :( Heb ik iets fout gedaan bij het mkinitrd-commando?

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 21-07-2009 23:21 ]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 08:49

woutur

Klauwtjes uit!

Ik weet niet zo goed of het makkelijker kan, maar is het zelf compileren van een kernel in een chrooted omgeving na het booten van een live cd geen optie? Daarna grub aanpassen, met de juiste verwijzingen. Dan zou je volgens mij wel (misschien met een paar foutjes) door de boot heen komen..

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Lancer

Lancer

What the......

mkinitrd kijkt naar welke modules geladen zijn en neemt deze op in de initrd. Daarom is het ook niet verstandig deze actie uit te voeren met een andere liveCD. Distributies verschillen onderling in de built-in drivers en de modulaire drivers.

Als je een goed beeld hebt van de benodigde drivers kun je de --with optie van mkinitrd gebruiken. Met -f kun je overigens een bestaande initrd overschrijven, maar een reservekopie maken voordat je er overheen gaat is altijd verstandig.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Josefien
Ik heb het net nog een keer geprobeerd met een Mandriva One 2009 LiveCD, maar ook dat maakte geen verschil uit... Mandriva weigert nog steeds te starten, en geeft nog steeds dezelfde foutmeldingen.

Een nieuwe kernel compileren is ietswat teveel werk, aangezien ik nog wel eens vaker de moederborden verwissel, soms van nog tragere PC's ;)

De bedoeling van dat dit moet kunnen, is ook omdat ik dan met één image later dus alle PC's kan installeren, en dan zou elke keer een nieuwe kernel moeten compileren teveel "gedoe" zijn ;)

• Lancer

Lancer

What the......

Heb je met de hand drivers toegevoegd?

ff voor de zekerheid, op beide bordjes geen raid of fakeraid toch?

• Josefien
Beide moederborden hebben geen RAID-functie aan boord, ook geen fakeraid ;)

Ik heb al geprobeerd de "pata_via" driver handmatig toe te voegen aan de initrd (mkinitrd -f --with pata_via /boot/initrd-2.6.29.6-desktop-1mnb.img 2.6.29.6-desktop-1mnb), maar dat werkt helaas ook niet, nu geeft Mandriva bij het starten foutmeldingen over de pata_via-module :(

[ Voor 10% gewijzigd door Josefien op 26-02-2017 02:09 ]

• mpol
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

De pata_via module heeft ook libata nodig, die zal je dus ook mee op moeten geven met "with".

https://timelord.nl

• Josefien
libata eraan toevoegen heeft ook weer weinig effect. Het enige wat er dan gebeurt is dat de foutmelding over pata_via, nu over libata gaan :( Uiteraard heb ik zowel pata_via als libata toegevoegd met --with...

Er wordt verder helaas niet vermeldt welke module hij mist ;(

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:28:
Je zou met een live cd kunnen booten en de module lijst kunnen aanpassen zodat hij de juiste module laadt.
Dit lijkt me de gouden tip, wilde het net ook voorstellen :).

Gewoon even lsmod doen en de modules noteren.

• mpol
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Libata heeft weer scsi_mod en sd_mod nodig.
De hele modulelijst van lsmod toevoegen is wat overdreven, maar zou wel moeten werken.

https://timelord.nl

Pagina: 1