Toon posts:

casefan gaat niet zachter draaien.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,
Ik zal eerst even vertellen wat voor 'n systeem ik heb en waar ik 't voor gebruik;
Het gaat om een asus p5k moederbord
q6600 quadcore 4x 2,4 ghz 4 gb ram
asus/nvidea geforce 8600 gt silence
zallman cnps 9700 led
Probeer wat muziek te maken,heb een studio'tje gebouwd en is een must dat mijn computertje stil en o.k. is.
Nu;
Ik hoef mijn computer nog maar nauwelijks opgestart te hebben en mijn front case fan begint volop te draaien.
Kan me herinneren dat dit voorheen niet zo was.Dit is al geruime tijd zo,+- een half jaartje.
Eerder hoorde ik hem nog wel eens van toerental veranderen,zeg maar,naar mate ik hem zwaarder ging belasten maar dat is nu dus niet meer 't geval.
Vandaar heb ik toen mijn standaard cpu koeler vervangen voor een Zallman.
Zou dit kunnen komen doordat mijn videokaart niet gekoeld word? is passief dus.
Mijn videokaart wordt zo'n 70 graden.
Cpu 36 tot 40 graden.
Core's schommelend tussen 40 en 50 graden.
Nu ben ik nog ergens achter gekomen,zit maar een voeding van 350 watt in...
Zal dit ook voor problemen kunnen zorgen?
Alvast bedankt...
Vriendelijk gegroet Roland

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 14:20

Haan

dotnetter

Misschien dat die fan gewoon aan vervanging toe is :) Heb je al gekeken of het ding niet vol stof zit?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
70 graden is wel wat aan de hoge kant. Waar reageert de casefan op, op een bios instelling o.i.d.?

350 watt voeding is niet superveel, maar als het werkt dan werkt het toch gewoon. Ligt er ook aan wat voor merk het apparaat is. Hoe zien de voltlijnen er uit?

• Haan

Haan

dotnetter

@Noork: 70 graden voor een videokaart is helemaal niets vreemd aan, die dingen mogen veel warmer worden dan CPU's.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 17:16
70 graden is helemaal niet veel voor een videokaart, laat staan een passief gekoelde. Voor de duidelijkheid zou de TS echter wel aan moeten geven of dit onder load is of idle.

Verwijderd

Topicstarter
iddle,maar gebruik hem verder voor niks zwaars.
werkt verder gewoon goed met die voeding,is volgens mij niet zo'n topmerk ''fortron''.
Vcore 1,12 V
+12 V 11,56 V
AVcc 3,25 V
Zijn deze voltlijnen o.k.?

gegroet roland

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 17:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fortron's zijn juist een van de betere merken.
In elk geval ga ik dit topic verhuizen, het past veel beter in CO dan in PMG. Daarnaast krijgt het topic een titelfixje, want deze zegt bijzonder weinig.

wat info gevraagd... > casefan gaat niet zachter draaien.

Verwijderd

Ik krijg de indruk dat je deze temperaturen in de huidige situatie meet, dat wil zeggen met een fan die voluit gaat?

Zo ja, trek de plug van de fan er eens uit en kijk wat voor temperaturen je dan krijgt? Daaruit kan je afleiden of de fan terecht voluit draait of niet.

Draait, of draaien, de fan(s) van je voeding wel?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie,
als ik de fan eruit haal blijft de temperatuur vrijwel hetzelfde.
Kan ik die fan niet gewoon uit laten?is nu gewoon doelloos.
Misschien een stomme vraag,maar waar hoort die fan normaal gesproken eigenlijk voor te dienen.
processor wordt gekoeld,videokaart normaal ook,heatsink op moederbord.
Hij blaast alleen over de harde schijf maargoed die wordt niet te warm...
Niet te min,heb inmiddels een andere voeding en een 80 mm fan besteld,
voeding=OCZ ModXstream Pro 500W
fan=Papst 8412N GLLE 80mm
Dat Fortron èèn van de betere voedingen is wist ik niet.
Twijfel nu een beetje,is misschien wel weggegooid geld dan,die voeding.
Op zich werkt alles perfect maar 't is gewoon wat verouderd denk ik.'n 350 watt voeding.

Vriendelijk gegroet
Roland

Verwijderd

Dan zou ik toch eens goed kijken naar je voeding, draait de fan van de voeding en zit de voeding niet helemaal vol met stof?

De fan is waarschijnlijk een zogenaamde intake fan, die koele lucht naar binnen zuigt zeg maar. Aangezien er geen verschil is tussen intake fan voluit en intake fan uitgeschakeld duidt het probleem meer op de outtake, de fan die de warme lucht uit het systeem blaast. Meestal is dat de fan van de voeding. Het lijkt mij dat deze onvoldoende werkt.

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp;
mijn frontcase(intake)fan maakt te veel teveel toeren(herrie)
dit kan komen door de volgende oorzaken;
mijn frontcase fan is aan vervanging toe,vol stof,sluit ik uit want hij is schoon,
of doordat de lucht in mijn kast te warm blijft/word gaat mijn frontcase fan voluit draaien.
En dit komt dan weer doordat mijn voeding misschien niet geheel goed funtioneert of vies is.
Maarja,als mijn temperatuur in de kast 45 graden is kan ik dit toch niet koeler krijgen door middel van er lucht uit te zuigen?
Ik denk zelf dat 't daar zo'n beetje mee te maken heeft,videokaart is passief,dus meer warmte in de kast.
Kan ik in m'n bios geen instelling wijzigen dat mijn fan bij een hogere temperatuur pas meer toeren gaat maken?
Die voeding en die andere casefan ga ik er zowieso inzetten en dan zie ik wat 't doet.

Heb inmiddels de oplossing gevonden;
Doordat mijn videokaart niet gekoeld wordt begint mijn front take fan voluit te blazen.
Heb nu een nieuwe voeding(OCZ ModXstream Pro 500W)
en er een andere intake fan in gezet.
Ben er hierdoor eigenlijk pas achter gekomen,voorheen zat mijn front take fan op het moederbord aangesloten.
Hoe warmer het werd des te harder hij ging draaien,hij zit nu echter op de voeding zelf aangesloten en gaat nu niet harder draaien.
Voorheen werdt mijn videokaart(passief) 66 graden idle.
Nu is dat 72 graden idle.
Nog even een fan controllertje ertussen zetten en dan moet ''t werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 08:43 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Het sleutelwoord is 'air flow'. Dit houdt in dat de koeling in de kast afhankelijk is van hoe goed de air flow in de kast is. Ideaal gezien gaat er evenveel lucht de kast in, als dat er uit gaat, dat betekent in principe dat je voor iedere fan die naar buiten blaast (out take fan), ook een fan moet hebben die naar binnen blaast (in take fan).

Heb je meer out take fans, krijg je onderdruk in de kast, heb je meer in take fans, krijg je overdruk in de kast, beiden zijn niet goed voor de air flow en zullen er dus voor zorgen dat de temperatuur in de kast hoger wordt.

Tot zover in theorie ;) In de praktijk zie je meestal dat er meer out take fans zijn, door de onderdruk wordt er toch wel via de gaten en kieren van je kast extra lucht aangezogen. Vaak zie je onder de voeding nog een extra out take fan, deze kan mooi de warme lucht van CPU en videokaart afvoeren. Als je die nu niet hebt, zou ik die zeker plaatsen.
Kan ik in m'n bios geen instelling wijzigen dat mijn fan bij een hogere temperatuur pas meer toeren gaat maken?
Ja dat kan, weet de exacte naam en plek niet meer uit m'n hoofd, maar dat kan je zo in de manual van je moederbord vinden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 10:08:

Ik denk zelf dat 't daar zo'n beetje mee te maken heeft,videokaart is passief,dus meer warmte in de kast.

Dit klopt dus niet. zelfs met fan erop, blijft de warmte in de kast.
Dus in de kast blazen en uit de kast blazen, moet goed zijn.

Indien je nu eens je pc eens gaat testen, dus tav van warmte en voltages.
Dus harde schijf hard laten werken en dan de temps kontroleren, nu weet je dus hoe heet hij wordt, en dan kun je ook zeggen of hij te heet word zonder de fan(moet onder de 50 blijven, liefst 40 graden).
Met hd tune kun je oppervlakte kontrolle doen.

Cpu burn-in starten(meerdere keren naargelang je aantal cores), deze dus langer laten lopen.
temps en voltages kontroleren.

Videokaart flink belasten, en temps en voltages checken.

Nu alles tegenlijk, en langere tijd laten lopen, zodat het goed warm word, en dat de voeding goed belast word(het kan zijn dat een voeding het lang volhoud terwijl het toch te zwaar is, minimaal 1 uur).
Nu dus voltages en temps kontroleren.

Fan aan de voorkant, waar is die op aangesloten. Hier zou je dus ook een fan controller ertussen kunnen zetten, zoals fanmate, maar dit is wel met de hand bedienen.

Het kan ook zijn omdat het warmer is dat je fan nu harder draait, in de zomer koelen da fan's zeer veel minder(en misschien nog stoffig), dus eigenlijk moet je je pc testen tav warmte in de zomer doen met 30 graden buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 25-07-2009 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
outtake fan is aanwezig,
dankjewel voor de informatie...

cpu burn in temp gaat van 37 naar 47 graden,is gewoon goed,zo gauw ik afsluit in no time weer op 37.

videokaart 74 max.

fan is aangesloten op chassis fan 2

voeding ga ik vandaag vervangen...

En het is algemeen bekend dat de q6600 warm wordt eveneens het p5k moederbord.

En mijn harde schijf,die hoeft toch niet gekoeld te worden?
Die zallman doet z'n werk uitstekend.Denk dat ik die frontcase fan gewoon weg laat.

[ Voor 94% gewijzigd door een moderator op 27-07-2009 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles in 1 post is handiger ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Apen-nootjes op 27-07-2009 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie voorgaande bericht ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Apen-nootjes op 27-07-2009 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verzoek is dus om alles in 1 post te zetten, als je nog wat toe te voegen hebt aan een bericht hebben we daar de 'edit' knop voor :)

[ Voor 65% gewijzigd door Apen-nootjes op 27-07-2009 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat Fortron een goed merk is zal gerust... 8)7
heb nu deze erin gebouwd;
voeding=OCZ ModXstream Pro 500W
fan=Papst 8412N GLLE 80mm
en euhhh.anderhalf jaar stress en gehutter met mijn
fans,warmte en stilte is ineens opgelost.... _/-\o_

groetjes roland
Pagina: 1