Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geen geaarde stopcontacte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnekort nieuwe apparatuur aanschaffen. Ik heb alleen geen geaarde stopcontacten in huis.
Is hier een oplossing voor (behalve dan om de electra te laten aanpassen)?
Is er misschien een soort speciale stekkerdoos die ik kan kopen waar ik de apparatuur op aansluit?

Verwijderd

Nee.

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 12:11
Wel lekker kort door de bocht eh? Waar een wil is, is een weg IMO.

Afhankelijk van waar je aarding kan vinden bij je thuis, zal het - in theorie - mogelijk zijn om de aarding van een andere positie af te halen. In (vooral oude) huizen zit de aarding bijv. op de verwarmingspijpen. Daar kan je evt. met de juiste klemmen wel de aarding vandaan halen. Je zal echter wel eea. moeten hermonteren om zodoende een 'geaard' stopcontact te creëeren.

Mooi? Nee. Veilig? Afhankelijk hoe je eea. wegwerkt. Toepasbaar? Verschilt per situatie.

Onmogelijk? Nee :)

Een standaard GoTter ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

mace

Sapere Aude

Waarom zeggen mensen toch steeds dat je kan aarden op kachelbuizen? Dat is hartstikke onveilig en dat moet je dus nooit doen.

Op de verwarmingsbuizen zit geen aarde, maar potentiaalvereffening, dat is vergelijkbaar, maar heel wat anders.

Daarbij komt nog dat als je huis affikt en de verzekering komt er achter dat je een ondeugdelijke elektrische installatie hebt omdat je hebt lopen prusten dat ze dan niet uitkeren.

[ Voor 15% gewijzigd door mace op 21-07-2009 10:40 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
_BladE2k_ schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:37:
[...]
In (vooral oude) huizen zit de aarding bijv. op de verwarmingspijpen. Daar kan je evt. met de juiste klemmen wel de aarding vandaan halen.
En zoals in veel topics hier al gemeld: NIET DOEN.

Ergo: elektra aanpassen is de beste oplossing. Als je dicht bij de meterkast zit is het vast wel te regelen.

Punctuality is the politeness of kings

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Om wat voor apparatuur gaat het?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

IJsbeer schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:40:
Om wat voor apparatuur gaat het?
Voor wat voor soort apparatuur zou het uitmaken?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Heb je ergens in je huis wel randaarde?

In ieder geval in de meterkast, bouw daar een wandcontactdoos(of meerdere) met randaarde, en sluit daar je verlengsnoer met randaarde op aan.

Afstand tussen apparatuur en meterkast moet niet al te groot zijn, anders lopen die snoeren overal in de weg te liggen.

De meeste apparatuur werkt ook zonder randaarde, maar af en toe zijn er verhalen van pcs die niet willen starten zonder, of vreemde rebootacties.
audioapparatuur kan lichtelijk gaan storen, vooral als je dure apparatuur hebt kan dat hinderlijk zijn.
En dan is er nog iets met gevaarlijk enzo, statische electriciteit op je behuizing, dat soort dingen.

Vaak werkt je apparatuur probleemloos zonder randaarde, vaak kun je met weinig moeite randaarde wel voor elkaar krijgen, jouw keuze.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

mace

Sapere Aude

leuk_he schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:44:
Voor wat voor soort apparatuur zou het uitmaken?
Apparatuur met een netfilter erin, zoals wasmachines of PC's hebben een potentiaalverschil met de aarde van de helft van de voedingsspanning. Dit zet je dan op je kachels, en is dus potentieel gevaarlijk. Bijvoorbeeld als je net uit bad komt en je raakt een kachelbuis aan. Daar staat dan 115 volt AC op.

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 21-07-2009 10:47 ]

Verwijderd

_BladE2k_ schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:37:
[...]
Wel lekker kort door de bocht eh?
Ja, kort maar krachtig. Zoals al meerdere malen in reacties verteld is het niet verstandig om te aarden aan de verwarmingsbuis. De enige goede manier is door een elektricien de aarde te laten trekken. Kost wel wat, maar geen fortuin. Dan zit je goed met je aarde, kun je overspanningsbeveiligers gebruiken en heb je nooit gezeik met de verzekering als er wat gebeurt.
De reden dat het zo kort was is dat er ook hier op GoT al genoeg over is geschreven, wat ook heel goed te vinden is dankzij de geweldige search van GoT.

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Aardedraad doortrekken of anders zo laten. Heb in mijn oude huis ook bijna geen geaarde stopcontacten. Alleen in de keuken en badkamer.

Ik heb mijn computers altijd al op niet-geaarde stopcontacten aangesloten. En dat is eigenlijk altijd goed gegaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Plakjekaas op 21-07-2009 11:01 ]

Pagina: 1