Trager internet door router

Pagina: 1
Acties:

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Hallo mede-GoTters,

lang getwijfeld om hier een topic over te openen maar ik zit met een probleem. Sinds kort hebben wij internet via de kabel van Zeelandnet en omdat ik met meerdere aansluitingen zit heb ik een draadloze router aangeschaft. De router was simpel en snel geïnstalleerd, inclusief beveiliging en het lukte mij ook om alle apparaten hier te voorzien van een internetverbinding.
Nu wil het alleen zo zijn dat wanneer we internetten via de router (zowel draadloos als mét utp kabel) we last hebben van traag internet, vele time-outs van websites en moeten we vaak de pagina refreshen om de pagina volledig te zien.

Nu zit ik met een kabel direct vanaf de modem te internetten en gaat alles snel, probleemloos en zonder time-outs.

De 'verstopping' zit dus in mijn router. Ik heb de standaard installatie uitgevoerd en heb wel klokken horen luiden over port forwarden maar zou niet weten waar de klepel hangt. Voor spellen weet ik dat er ports open gezet moeten worden maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit ook voor standaard internet-gebruik moet worden gedaan. Moet ik bepaalde instellingen anders zetten zodat ik even snel kan internetten via mijn (draadloze) router als via de modem?

Voor zover het helpt is het een router van Sitecom, Wireless Network Broadband Router 54g ( WL-161 v1 001) en is de afstand tussen de router en mijn pc ongeveer 7 á 8 meter, zonder obstakels ertussen..

Ik heb rondgekeken in de netwerk-faq's maar kon geen beschrijving van mijn probleem vinden.. help? :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Thrilled op 21-07-2009 10:30 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21

DaRoot

Some say...

Als je zelfs met een kabel naar de router nog dat soort verschijnselen hebt, zou ik kijken of er een firmware update voor die router is.. Helpt dit ook niets, inruilen die router..
Kijk anders eens naar een Netgear router, een WGR614v9. Goede ervaringen mee.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien is de router wel brak. Welke snelheid haal je op je interne netwerk? Meet bv. met NetCPS. Wat is verder de netwerkconfiguratie? Heb je al een andere DNS geprobeerd?

Voor normaal internetgebruik (browsen en email) hoef je idd geen poorten open te zetten.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:15
Ik had eenzelfde probleem.
Door de de WAN-poort van de draadloze router op "half-duplex" te zetten was het probleem opgelost.
Ik weet niet of dat kan met die Sitecom?

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:09

WTM

Sitecom routers, met uitzondering van de laatste gaming router van ze, staan niet echt te boek als 'stevige' routers.

Ik zou inderdaad een firmware update eens zoeken, hopen dat dit het oplost. Anders zou ik een andere router aanschaffen. Zelf heb ik altijd veel plezier gehad van een Linksys WRT54G, deze werkt nu bij mijn moeder prima. Recentelijk heb ik een D-Link DIR 655 gekocht, deze doet helemaal zijn werk prima.

• m1dnigh7
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 18:44
Als het helpt van ze op half duplex te zetten, kan je dit volgens mij ook zo instellen op de clients.
Hoewel ik het vreemd vind de snelheid "te verlagen" dat het sneller gaat :/

Moet je eens kijken bij eigenschappen van je netwerkverbinding bij status (indien je windows gebruikt), en kijken welke snelheid aangegeven wordt. Normaal gezien 100mbit full duplex.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:15
m1dnigh7 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:16:
Als het helpt van ze op half duplex te zetten, kan je dit volgens mij ook zo instellen op de clients.
Hoewel ik het vreemd vind de snelheid "te verlagen" dat het sneller gaat :/

Moet je eens kijken bij eigenschappen van je netwerkverbinding bij status (indien je windows gebruikt), en kijken welke snelheid aangegeven wordt. Normaal gezien 100mbit full duplex.
Door de snelheid te verlagen werkt de verbinding stabieler.
Schijnt een relatief veel voorkomend probleem/oplossing te zijn bij bepaalde UPC modems in combinatie met draadloze routers. Handigst is natuurlijk dit in te stellen in de router, zodat je dit niet bij elke client hoeft. (ik kan het bv niet eens bij mijn telefoon instellen...)

• Thrilled
De nieuwe firmware heeft een hoop opgelost, lijkt nu een stabiele en snelle verbinding te zijn dus ik kijk het even aan.. in ieder geval bedankt allemaal voor de suggesties!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Thrilled schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 14:37:
De nieuwe firmware heeft een hoop opgelost, lijkt nu een stabiele en snelle verbinding te zijn dus ik kijk het even aan.. in ieder geval bedankt allemaal voor de suggesties!
Helaas komt dit vrij vaak voor vind ik. Bij meerdere merken routers worden ze soms te snel in de markt gezet, en is de software nog niet voldoende uitontwikkeld..

• Thrilled
Inderdaad raar.. ik heb hem een maand geleden gekocht in de voorbereiding voor mijn verhuizing.. twee weken geleden geïnstalleerd dus ik verwachtte wel dat het up-to-date zou zijn, maar goed..

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Het zegt kennelijk niets.. Moet ook zeggen dat het bij de door mij eerder aangehaalde Netgear routers voor kwam..
Met Belkin is dat ook het geval, maar bij Belkin blijft de verbinding slecht na een update.. Helaas "moeten" we deze ook verkopen.

Verwijderd

Heb met deze router ook problemen gehad.
Het lijkt fout te gaan in de NAT.
Normaliter moet de NAT functie je publieke IP meegeven naar de doelhost zodat deze de reactie kan sturen naar het internet IP wat aan de WAN interface is gekoppeld op de router. De reactie van de externe host naar de WAN interface zal je router dan intern weer omzetten naar een lokaal adres via een tabel wat de router moet bijhouden. Daar ging het bij mij fout. De NAT functie werkte dus niet naar behoren.
Zelfs als je het publieke IP "bridged" naar een host via de router (en de eerste host achter de router het publieke IP krijgt, dan nog werkt het niet want dan is nog steeds de NAT functie in gebruik (waarbij de router het internet IP op de WAN interface omzet naar hetzelfde internet IP op de LAN interface) ook dan kreeg ik NAT problemen.

Het was overigens niet de eerste sitecom router waar ik problemen mee heb gehad.
Nou weet ik dat sitecom voornamelijk "rebranding" is, maar het is zo dikwijls voorgekomen dat ik geen sitecom meer wil.
Pagina: 1