• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wanneer begint men met het filosoferen in het algemeen?

Dat is iets wat ik me afvraag, voor iedereen is dat natuurlijk verschillend.

Het woord zelf staat voor het griekse woord φιλοσοφία, wat op zich zelf weer uit 2 woorden is opgebouwd.
Liefde voor kennis.

Ik zelf kreeg ineens een ingeving toen ik vorig jaar naar de sterren keek,
vanaf dat moment ben ik gaan spitten naar meer informatie.

Badastronomy, Nasa, Hubblesite, Digg you name it.

Sinds ik deze sites ben tegen gekomen, kom ik steeds meer tegen en ik absorbeer het allemaal op als een spons.

Het is voor mij ook een combinatie van problemen die ik heb meegemaakt in de familiesfeer, waar ik al 2+ jaar vanaf ben omdat ik op mezelf woon, en mijn eigen tijd kan indelen.

Maar wat is nou de trigger die een man.vrouw ineens de liefde voor kennis laat geven?
- Verveling? /- Drama?

En waarom willen we nog meer te weten komen, wat is het uiteindelijke doel van een filosoof?

Veel vragen, waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden :)

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Mijn oud hoogleraar (ethische) filosofie zei in het eerste college al: filosofie is het beroep waarin degene die het uitoefent zich constant afvraagt wat zijn beroep nou eigenlijk inhoudelijk betekent.

Ik kan geen exact moment aangeven waneer mijn liefde voor kennis is begonnen, enkel het moment dat ik het in een 'wetenschappelijk' kader kan plaatsen. Voor mij betekent filosoferen, simpel gezegd, willen weten hoe iets werkt, waarom iets werkt, hoe iets zou kunnen werken etc.

What's a cube to you?

Verwijderd

Erst das fressen dan die Moral. Oftewel wanneer de basisbehoeftes bevredigt zijn is er ruimte om te discusseren, reflecteren, kennis te vergroten. En dat zou heel goed mogelijk uit verveling onstaan kunnen zijn. Het is imho een welvaartsfenomeen.